PENSII PRIVATE | Analiza

Evenimente si estimari pentru piata romaneasca de pensii private in 2011

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2011-01-11 17:44

Evenimente importante pentru piata de pensii private in 2011 realizate de Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din Romania – www.apapr.ro:

Pilonul II (fonduri de pensii private obligatorii):

 integrarea in fondurile de pensii private obligatorii a bugetarilor din structurile militarizate, ca urmare a prevederilor Legii privind sistemul unitar de pensii publice. Circa 150.000-200.000 de noi participanti ar putea astfel adera la fondurile de pensii, deocamdata administratorii fondurilor de pensii nu cunosc detaliile tehnice si operationale prin care Casa Nationala de Pensii Publice (fosta CNPAS) va integra acesti salariati ai statului in sistemul public de pensii, apoi (in functie de criteriul de eligibilitate dat de varsta) si in sistemul privat de pensii;

 majorarea contributiei virate in sistem (incepand din luna martie) de la 2,5% la 3% din castigul brut lunar al participantilor. Desi aceasta majorare este necesara si binevenita, ea lasa in continuare sistemul in urma calendarului initial de contributii stabilit prin legea de infiintare a Pilonului II. In 2009, 2010 si 2011, contributia este deci mai mica cu jumatate de punct procentual decat era programat initial, ceea ce inseamna o pierdere cumulata de circa 250-300 de milioane de euro pentru cei peste 5 milioane de participanti la sistem;

 excluderea „costului bugetar” al Pilonului II din calculul deficitului si datoriei publice: la finalul anului 2010, liderii Uniunii Europene au ajuns la un acord de principiu potrivit caruia costurile de reformare a sistemelor publice din UE, prin introducerea de sisteme de pensii private obligatorii (de tip Pilon II, ca in Romania), vor fi luate in calcul la evaluarea deficitului bugetar si datoriei publice, oferind spatiu fiscal pentru aceasta reforma si transmitand astfel un mesaj politic puternic statelor nationale, de incurajare a acestor reforme. In cadrul acestui nou mecanism, evaluarea deficitelor bugetare nationale va fi facuta de la caz la caz, iar detaliile tehnice (referitoare la contabilitatea bugetara nationala) vor fi stabilite de UE si implementate de statele nationale in cursul anului 2011, incepand cu luna aprilie;

 UE ar putea introduce sanctiuni pentru statele care isi afecteaza reformele sistemelor de pensii: in urma deciziei Ungariei de a nationaliza efectiv fondurile de pensii private obligatorii, Uniunea Europeana ar putea decide, in premiera absoluta, sa introduca sanctiuni pentru statele membre care decid sa isi afecteze in acest fel sistemele de pensii private. Primele discutii oficiale au avut loc deja in cadrul ECOFIN (Consiliul ministrilor de finante din statele UE), la finele anului 2010;

Pilonul III (fonduri de pensii private facultative):
 extinderea de la 1 ianuarie a deductibilitatii fiscale si asupra CAS (contributiilor de asigurari sociale de stat) si a contributiei pentru boli profesionale si accidente de munca. Practic, deductibilitatea fiscala pentru contributiile virate la fondurile de pensii private facultative ramane de 400 de euro pe an pentru angajat si pentru angajator (800 de euro pe an in caz de contributie mixta), insa aplicarea deducerii se va face nu doar de la impozitul pe venit (ca pana acum), ci si de la aceste contributii sociale. Pensiile facultative devin astfel, pentru angajatori, beneficiul extra-salarial cu cel mai atractiv regim de deductibilitate fiscala;
Pentru ambele componente (Pilonul II si Pilonul III):
 legea privind Fondul de Garantare si legea de plata a pensiilor private ar putea fi adoptate in cursul acestui an, in functie de evolutiile din circuitul legislativ. In prezent, legea privind Fondul de Garantare a fost adoptata de Guvern si inaintata Senatului, in calitate de prima camera sesizata, iar legea privind plata pensiilor private se afla inca in dezbatere publica, fiind lansata in stadiu de proiect de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.

Estimari pentru principalii indicatori la final de 2011:
Pilonul II:
 5,5 milioane de participanti (fata de 5,19 milioane la final de 2010, adica +6%);
 active nete de 6,5 miliarde de lei (fata de 4,33 miliarde de lei, adica +50%);
Pilonul III:
 255.000 de participanti (fata de 221.600 la final de 2010, adica +15%);
 active nete de 460 de milioane de lei (fata de 328 milioane de lei, adica +40%);

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Analiza



BCR si-a majorat de 8 ori creditele noi pentru firme

Banca Comerciala Romana (BCR) si-a majorat de 8 ori volumul de noi credite acordate companiilor, in trimestrul trei din acest an, la 4,5 miliarde lei, de la numai 568 milioane lei la jumatatea anului. Banca a reusit astfel sa-si echilibreze productia de credite noi pentru persoanele detalii

Garanti si-a majorat activele cu 11%, la 12 miliarde lei

Grupul Garanti România, unul dintre cele mai dinamice grupuri financiare de pe piața locală, care reunește Garanti Bank, Garanti Leasing și Garanti Credite de Consum, a înregistrat, în primele nouă luni ale anului, o creștere de 11% a volumului total de active, care detalii

Romanii admit ca au putine cunostinte financiare, conform unui sondaj Provident

Mai mult de 38% dintre români spun că nu se informează despre cum să își gestioneze banii și doar 17% dintre aceștia consideră că au cunoștințe financiare medii spre bune, potrivit unui sondaj realizat de Provident Financial România pe un eșantion de 1.265 de detalii

Transfond va lansa serviciul de plati instant in 2018

Transfond preconizeza lansarea serviciului Plati Instant la jumatatea anului 2018. Prin acest serviciu se vor putea procesa plăți 24/7 în maximum 10 secunde, account-2-account, conform SCTInst Rulebook v1.0 publicat de European Payments Council (EPC). PROIECTUL detalii