BANCI | Profil

Mugur Isarescu: Sectorul bancar din Romania este afectat īn principal de cresterea costurilor finantarii externe

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2008-10-06 15:46

Intr-o prezentare sustinuta la Academia Romana (vezi mai jos textul integral), guvernatorul BNR Mugur Isarescu apreciaza ca turbulentele de pe pietele financiare mondiale au un impactul potenţial limitat asupra sistemului financiar şi economiei romāneşti.

„Sectorul bancar din Romānia este īn continuare afectat īn principal sub forma creşterii costurilor finanţării externe. Impactul limitat se datorează caracteristicilor mediului financiar din Romānia, precum şi măsurilor de ordin prudenţial, de politică monetară şi de īntărire a stabilităţii financiare adoptate de-a lungul timpului de către Banca Naţională. Īntre acestea le voi semnala pe cele mai importante.”

Academia Romānă
Sesiunea:
Strategia de adoptare a euro şi criza financiară mondială

Probleme ale convergenţei reale īn drumul spre euro
Academician Mugur Isărescu

Autorităţile romāne şi-au propus ca obiectiv strategic de politică economică īndeplinirea tuturor condiţiilor care să permită adoptarea euro ca monedă naţională īn 2014. Acesta este un obiectiv ambiţios, dar realizabil, cu condiţia adoptării şi menţinerii unui mix coerent de politici economice, de natură să sprijine atāt convergenţa nominală, cāt şi convergenţa reală cu ţările din zona euro.

Merită semnalat faptul că, pentru a accede la zona euro, criteriile de convergenţă avute īn vedere sunt doar cele nominale: stabilitatea cursului, inflaţie scăzută, dobānzi apropiate de cele ale ţărilor din zona euro, deficit bugetar şi stoc al datoriei publice moderate. Totuşi, menţinerea pe termen lung a convergenţei indicatorilor nominali şi, mai mult decāt atāt, fructificarea deplină a avantajelor apartenenţei la un sistem monetar performant ne obligă să privim cu cel puţin la fel de multă atenţie şi realizarea convergenţei reale īntre economiile dezvoltate europene şi economia ţării noastre.

Īn acest context, adoptarea monedei unice de către ţara noastră īnainte de a fi fost realizată o minimă convergenţă economică reală ar fi riscantă şi potenţial contraproductivă. Trebuie să ne asigurăm că la data īndeplinirii criteriilor nominale va fi fost făcut şi un substanţial progres īn convergenţa reală.

De aceea, īn prezentarea de astăzi am considerat că, analizānd drumul economiei romāneşti către moneda unică europeană, este cel mai nimerit să mă refer nu numai la convergenţa nominală, subiect pe care l-am abordat īn repetate rānduri, ci să concentrez
atenţia asupra cātorva aspecte ale convergenţei economice reale. Or, aceasta īnseamnă, īntr-un limbaj simplu, să creăm condiţiile pentru o creştere economică rapidă, sănătoasă şi durabilă. Ne obligă la aceasta decalajele mari dintre performanţa economiei romāneşti şi cele ale ţărilor Uniunii Europene.

Īn acest context, permiteţi-mi să abordez o temă mai puţin prezentă īn dezbaterile publice din ţara noastră, dar care este profund legată de capacitatea economiei romāneşti de a menţine o creştere rapidă şi sustenabilă. Este vorba despre problematica generală a
reformelor structurale şi, īn cadrul acesteia, īn particular, despre flexibilitatea pieţei muncii, de nevoia imperioasă ca aceasta să se alinieze celor mai moderne practici, din ţări de succes, ţinānd seama atāt de realităţile economiei romāneşti, cāt şi de rigorile
competiţiei pe o piaţă mondială tot mai exigentă.

La prima vedere, sunt puţine legături īntre trecerea la euro şi flexibilitatea pieţei muncii. Īn realitate, legătura este profundă, aş zice chiar esenţială. Īnainte de a intra īn substanţa subiectului, fie-mi īngăduit să clarific o temă care a mai fost dezbătută public. Banca Naţională nu este īmpotriva creşterii salariilor. Am putea spune, chiar dimpotrivă. Pentru economia romānească nu poate fi decāt benefică o creştere cāt mai rapidă a salariilor, pentru a avea un standard de viaţă tot mai ridicat, a depăşi decalajul istoric care ne separă de ţările occidentale şi a opri migraţia forţei de muncă. Trebuie īnsă să privim cu luciditate şi să afirmăm răspicat că o creştere a salariilor mai mare decāt sporul de productivitate a muncii nu este sustenabilă. Creşterea mai rapidă a salariilor decāt a productivităţii muncii nu duce la un nivel de trai mai ridicat, ci dimpotrivă, la unul mai scăzut, īntrucāt decalajul dintre cei doi indicatori fundamentali se sparge mai devreme sau mai tārziu īn creştere galopantă a preţurilor, depreciere a monedei naţionale, īndatorare externă. Toate acestea influenţează negativ investiţiile şi de aceea īntārzie, īn loc să grăbească, convergenţa reală a economiei.

Īn ultimii ani cāştigul de productivitate anual s-a cifrat la niveluri impresionante, de 10% şi peste īn fiecare an. Factori multipli au explicat această evoluţie: nivelul scăzut de pornire, reducerea semnificativ㠖 chiar dacă nu īntotdeauna surprinsă de indicatorii
statistici – a populaţiei ocupate īn agricultură şi, foarte important, creşterea puternică a investiţiilor. Chiar şi această creştere a fost īnsă net depăşită de aceea a salariilor, iar aceasta explică saltul dramatic al deficitului extern, precum şi presiunile inflaţioniste īn
creştere īn ultimul an şi jumătate.

Aşadar, pornim la drum cu o povară serioasă. Mă īntreb īnsă ce se va īntāmpla īn momentul īn care creşterea productivităţii muncii se va atenua. Or, tendinţa de atenuare a creşterii productivităţii muncii este strāns legată de rigidităţile din economie, de problemele de infrastructură, de īncetinirea procesului de restructurare economică. Avānd īn vedere toate aceste aspecte, Banca Naţională nu este adepta īncetinirii creşterii salariilor, ci militează pentru crearea condiţiilor care să facă durabilă această creştere şi să īi menţină caracterul real.

La urma urmei, salariile pot fi majorate oricāt din punct de vedere nominal. Piaţa īnsă nu va recunoaşte decāt creşterea acoperită de spor de productivitate. Restul se transformă īn inflaţie şi depreciere a monedei naţionale, aducānd nivelul real al creşterii salariilor acolo unde el are acoperire īn producţie şi īn productivitate.

Aş dori īn continuare să mă refer la factorii care leagă direct atribuţiile legale ale Băncii Naţionale de creşterea salariilor şi a productivităţii muncii. Precizez, īn acest sens, faptul că, o dată cu aderarea la Uniunea Europeană şi, implicit, intrarea Băncii Naţionale
īn Sistemul Băncilor Centrale Europene, avem nu numai dreptul, ci şi obligaţia de a prezenta un punct de vedere īn situaţia īn care apreciem că echilibre fundamentale ale economiei pot fi puse īn pericol de o evoluţie sau alta.

Astfel, am să mă refer la obiectivul stabilităţii preţurilor, respectiv la reducerea ratei inflaţiei la un nivel compatibil cu statutul de membru al Sistemului Monetar European. De multe ori, reducerea ratei inflaţiei este asociată cu īncetinirea creşterii economice şi chiar cu recesiunea. Acest lucru se īntāmplă īnsă numai dacă există o
contradicţie īn mixul de politici economice, dacă reducerea ratei inflaţiei nu este şi obiectivul central al altor politici ale autorităţilor, īn mod special politica fiscală şi cea de venituri.

Dacă există un mix echilibrat de politici, se poate asigura scăderea ratei inflaţiei concomitent cu menţinerea creşterii susţinute. O asemenea evoluţie se realizează de regulă pe seama aportului investiţiilor directe străine, care măresc capacitatea productivă
a economiei şi finanţează sustenabil un deficit extern, chiar relativ ridicat. Īn cazul ţării noastre, experţi de la Banca Naţională, precum şi analişti independenţi, au calculat că economia romānească īşi poate menţine creşterea accelerată īn condiţii de scădere a
presiunilor inflaţioniste chiar cu un deficit de cont curent de 8-10% din produsul intern brut.

Pentru a putea atrage īnsă capitalul străin, economia romānească trebuie să ofere condiţii atrăgătoare. Cum acestea nu mai pot fi īn mod obiectiv cele legate de un nivel scăzut al costului forţei de muncă sau de facilităţi fiscale disproporţionate, care ar īncălca
regulile Uniunii Europene, va trebui să ne īndreptăm către alte măsuri, cum sunt un regim fiscal mai suplu, o piaţă a forţei de muncă mai elastică. Aşadar, din nou, sarcina principală a Băncii Naţionale, aceea de asigurare a stabilităţii preţurilor, este īn strānsă
legătură cu ansamblul politicilor promovate de autorităţile romāne.

Un alt obiectiv nominal esenţial pentru aderarea la zona euro este stabilitatea cursului de schimb. Īn ultimii ani, īmbunătăţirea performanţelor economiei romāneşti a permis o atenuare sensibilă a fluctuaţiilor de curs, comparativ cu situaţia din urmă cu un deceniu. De altfel, regimul valutar adoptat de Romānia, acela de curs flexibil, cu intervenţii tot mai rare ale Băncii Naţionale pe piaţa valutară, a servit bine economia romānească. Chiar momentul de supraapreciere din prima parte a anului 2007, datorat intrărilor masive de capital străin după aderarea la Uniunea Europeană, a fost corectat prin chiar mişcările autonome ale pieţei valutare. Putem aprecia că, īn momentul de faţă, nu există factori de presiune semnificativă pentru cursul valutar īn direcţia aprecierii sau deprecierii acestuia, chiar dacă criza de pe piaţa financiară mondială generează temporar mişcări intr-o direcţie sau alta.

Totuşi, echilibrul de pe piaţa valutară din acest moment s-a realizat īn condiţiile unui mix de politici caracterizat printr-o politică monetară restrictivă, cu rate īnalte ale dobānzilor, o politică fiscală insuficient de strictă şi supusă īn continuare unor presiuni
pentru majorarea cheltuielilor publice concomitent cu diminuarea veniturilor, īn timp ce creşterile salariale se situează de mai mult timp evident peste creşterile de productivitate.

Acest mix nu este sustenabil. Pe termen lung nu se poate vorbi despre un echilibru valutar īn condiţiile descrise mai sus, chiar dacă pe termen foarte scurt nivelul ridicat al dobānzilor poate compensa efectele celorlalte politici. Nu există īnsă nici o īndoială că stabilitatea cursului īn condiţiile deteriorării competitivităţii produselor romāneşti, ca urmare a creşterii mai rapide a salariilor decāt a productivităţii, atrage inevitabil deteriorarea balanţei comerciale şi īn final deprecierea cursului valutar. Nu aş fi foarte
mirat dacă, atunci cānd se va produce acest lucru, ar exista voci care să afirme că vina aparţine Băncii Naţionale, fără a căuta cauzele adevărate, profunde ale evoluţiei nedorite.

Iată, aşadar, că atāt reducerea ratei inflaţiei, cāt şi stabilitatea cursului valutar sunt indisolubil legate de coerenţa mixului de politici adoptate de autorităţi. Mai cu seamă, īn condiţiile īn care īn ultima vreme apropierea alegerilor a dus la promisiuni fără acoperire
şi chiar la legiferarea unor măsuri de natură să afecteze semnificativ echilibrele macroeconomice, Banca Naţională are datoria de a semnala riscurile majore care pot fi generate de politici nefundamentate.

Din păcate, credibilitatea se dobāndeşte greu şi se pierde foarte uşor. Iar pierderea credibilităţii poate avea efecte cu mult mai severe decāt, să spunem, creşterea temporară a
deficitului public.
Economia mondială trece printr-o perioadă de mari dificultăţi. Īmi exprim īncrederea că, prin politici concertate şi responsabile ale celor mai dezvoltate economii ale lumii, va putea fi evitată alunecarea īntr-o criză de proporţiile celei din anii 1929-
1933. Este īnsă dincolo de orice īndoială că această perioadă va lăsa urme adānci chiar īn modelul economiei mondiale.

Īntr-o perioadă atāt de dificilă la nivel mondial, mai mult decāt oricānd, este necesară prudenţa autorităţilor romāne şi chibzuinţă, atāt īn cheltuirea banului public, cāt şi īn promisiunile legate de aceasta. Perioada premergătoare alegerilor este īn mod
obişnuit timpul unor promisiuni greu de pus īn practică. Īn momentul de faţă īnsă, deşi condiţiile economice internaţionale sunt cele mai dificile din perioada postbelică, discursul public preelectoral de la noi pare tot mai rupt de realitate.

Doresc să reiterez faptul că politicile BNR sunt focalizate pe īnscrierea Romāniei pe traiectoria adoptării euro īn 2014. Pe termen mediu, este avută īn vedere nu numai reluarea dezinflaţiei şi aducerea creşterii preţurilor īn apropierea standardelor europene,
dar şi atenuarea dezechilibrelor – cu precădere reducerea treptată a deficitului extern – pentru a da durabilitate procesului de reducere a inflaţiei.

Din punctul de vedere al politicii monetare, esenţială este stimularea economisirii, astfel īncāt să fie atenuat decalajul din prezent īn raport cu investiţiile. Acelaşi nivel, ridicat, al investiţiilor poate fi asigurat cu o participare mai īnsemnată a componentei
interne, pe seama creşterii ratei economisirii. De altfel, majorarea ratelor dobānzilor, care este o parte a conduitei politicii monetare actuale, a urmărit tocmai acest lucru. Iar rezultatele devin vizibile, chiar dac㠖 din motive de ordin statistic – cifrele calculate de
Banca Naţională par a arăta altceva.

Pentru a evita eventuale confuzii, permiteţi-mi să intru īn cāteva detalii de ordin tehnic. Datele publicate arată o creştere mai puternică a conturilor la vedere decāt a celor
la termen, ceea ce pare a semnaliza apariţia unor presiuni inflaţioniste suplimentare. Īn realitate, īnsă, la mijloc sunt două evoluţii ce ţin de evidenţa statistică, nu de substanţă
economică reală. Una dintre acestea este trecerea, din 2007, a conturilor īn valută la vedere din categoria „cvasibani”, parte a M2, īn M1 (bani īn sens restrāns). Aici este doar alinierea la definiţiile din Uniunea Europeană. Substanţa economică nu s-a schimbat: la
noi īn ţară, conturile bancare īn valută nu sunt folosite de populaţie pentru tranzacţii curente, ci mai degrabă reprezintă forme de economisire.

Mai importantă ca pondere este īnsă cea de-a doua evoluţie, valabilă de altfel şi pentru conturile curente īn valută, dar foarte semnificativă cantitativ pentru lei. Īntrucāt conturile de depozit sunt purtătoare de impozit pe venit, iar conturile curente nu, băncile
au descoperit forma prin care să atragă clienţii: au inventat conturi curente cu dobānzi chiar mai mari decāt cele practicate pentru depozite. S-a produs astfel o migraţie masivă a economisirii persoanelor fizice, dinspre depozitele clasice, către aşa-numite conturi curente, sau chiar conturi de card, care au ataşate rate ridicate ale dobānzilor īn cazul menţinerii unui sold peste un anumit plafon.

Experţi din Banca Naţională au făcut o ajustare a cifrelor, pornind de la prezumţia că, pentru conturile la vedere propriu-zise, creşterea ar trebui să fie similară celei a numerarului īn circulaţie, aşa cum s-a şi īntāmplat, de altfel, īn anii anteriori. Īn acest caz,
īn perioada decembrie 2004-august 2008, cvasibanii ar fi crescut cu peste 80%, faţă de numai 40%, cāt rezultă din datele statistice. Cu alte cuvinte, economisirile īn lei (ale populaţiei şi corporaţiilor) au crescut mult mai rapid decāt arată datele statistice privind
depozitele la termen, date care au determinat comentarii īn mass-media legate de o „stagnare” a economisirii īn lei. Specialiştii BNR vor reveni pentru a explica mai īn detaliu aceste evoluţii. Iată deci, cum o „scăpare” de politică fiscală atrage atāt reducerea
veniturilor bugetare, cāt şi potenţiale erori īn evaluarea unor evoluţii de ordin monetar.

Īntrucāt turbulenţele de pe pieţele financiare internaţionale s-au accentuat īn ultimele săptămāni, iar BNR urmăreşte cu deosebită atenţie aceste evoluţii, cred că este oportun să vorbim despre impactul potenţial al acestora asupra sistemului financiar şi
economiei romāneşti. Sectorul bancar din Romānia este īn continuare afectat īn principal sub forma creşterii costurilor finanţării externe. Impactul limitat se datorează
caracteristicilor mediului financiar din Romānia, precum şi măsurilor de ordin prudenţial, de politică monetară şi de īntărire a stabilităţii financiare adoptate de-a lungul timpului de către Banca Naţională. Īntre acestea le voi semnala pe cele mai importante.

Īn primul rānd, instituţiile de credit din Romānia nu au expuneri pe produse financiare care se află la originea acestor turbulenţe (instrumente „subprime”). Acest fapt se datorează īndeosebi profitabilităţii oferite de marjele ample de dobāndă practicate pe
piaţa internă, precum şi expansiunii rapide a creditării prin produse bancare tradiţionale.

Īn al doilea rānd, covārşitoarea majoritate a băncilor care funcţionează īn Romānia, inclusiv cele cu capital străin, sunt persoane juridice supuse autorizării, reglementării şi supravegherii prudenţiale de către Banca Naţională. Aceste bănci, ca, de
altfel, şi filialele băncilor străine care au sediul principal īn alte ţări ale Uniunii Europene, se supun standardelor prudenţiale şi de capitalizare Basel II.

Īn al treilea rānd, unele reglementări ale Băncii Naţionale au fost de multe ori mai restrictive decāt cele prevăzute de standardele Basel II. Mai concret, cerinţele de capital iniţial pentru autorizarea unei instituţii de credit din Romānia sunt aproximativ duble faţă
de nivelul minim impus prin reglementările Uniunii Europene. Mai mult, merită semnalat faptul că reprezentanţii BNR sunt implicaţi la nivelul structurilor comunitare competente īn procesul de analiză şi ameliorare a reglementărilor comunitare privitoare la arhitectura
sistemului financiar.

Nu īn ultimul rānd, nivelul rezervelor minime obligatorii se menţine īn continuare ridicat (20% pentru pasivele denominate īn lei cu scadenţă de pānă la doi ani şi, respectiv, 40% pentru cele denominate īn valută). Pe lāngă rolul de moderare a vitezei de creştere a creditului, rezervele minime obligatorii īndeplinesc rolul prudenţial de menţinere a unui nivel corespunzător de lichiditate de către instituţiile de credit.

Īn sfārşit, voi semnala măsurile de temperare a creşterii creditării adoptate recent de Banca Naţională, avānd drept obiectiv o dinamică a creditării sustenabilă pe termen mai īndelungat. Aceste măsuri devin mai utile īn contextul persistenţei turbulenţelor pe pieţele financiare internaţionale. De altfel, lichiditatea din sistemul instituţiilor de credit din Romānia, deşi īn scădere relativă comparativ cu anii anteriori, se află la un nivel adecvat pentru buna funcţionare a pieţelor, iar BNR dispune de instrumentele şi mecanismele necesare asigurării lichidităţii īn conformitate cu normele europene īn materie.

Cele de mai sus arată un risc relativ limitat de contaminare a sistemului bancar romānesc ca urmare a turbulenţelor actuale de pe pieţele financiare internaţionale. Totuşi, eventuale efecte adverse se pot manifesta şi īn ţara noastră. Īntre acestea aş enumera: volatilitatea mai pronunţată a cursului de schimb, asemănător tendinţelor din celelalte ţări din regiune, īn condiţiile reducerii apetitului pentru risc al investitorilor pe pieţele emergente; creşterea īn continuare a costului finanţării externe şi reducerea volumului acestuia; moderarea posibilă a volumului intrărilor autonome de capital şi eventuale repatrieri anticipate ale capitalurilor fructificate; şi posibila decelerare a cererii pentru exporturi romāneşti ca urmare a reducerii perspectivelor de creştere economică īn celelalte ţări membre ale Uniunii Europene.

Banca Naţională va continua şi pe viitor să manifeste maximă vigilenţă īn īndeplinirea mandatului său, atāt īn privinţa stabilităţii preţurilor, cāt şi a asigurării stabilităţii financiare.

Voi īncheia, reiterānd că obiectivul intrării īn zona euro īn anul 2014 este realizabil. Politici responsabile ale autorităţilor pot satisface şi obiectivul creşterii rapide a nivelului de trai. Ruperea echilibrelor fundamentale īnsă, prin măsuri fără acoperire īn realităţile economiei, nu poate aduce mai multă bunăstare, ci mai puţină, iar convergenţa economică reală, ca şi cea nominală, este pusă īn pericol. La fel şi obiectivul strategic al adoptării euro īn 2014.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Profil



Garanti BBVA a obtinut un profit de 177 milioane lei in 2023

Garanti BBVA România a înregistrat în 2023 un profit net de 177 milioane lei și venituri operaționale de 521 milioane lei. Cu aceste rezultate, banca și-a atins cu succes obiectivele stabilite pentru anul precedent, anunta banca intr-un comunicat, in care detalii

Banca Transilvania are cresteri anuale de 2 cifre

Banca Transilvania, cea mai mare banca din Romania, a inregistrat in primul trimestru al anului cresteri anuale de 2 cifre: - tranzactiile (transferuri, plati, retrageri si depuneri de numerar etc.) au crescut cu 35% - creditele noi s-au majorat cu detalii

CEC Bank acorda firmelor credite garantate de stat, prin Programul IMM Plus

• În anul 2023, în cadrul Programului IMM Invest Plus (IMM Invest Romania, Agro IMM Invest, IMM Prod, Rural Invest, Garant Construct, Innovation), au fost acordate peste 1.400 de finanțări, în valoare de aproximativ 1,8 miliarde de detalii

CEC Bank acorda credite agricole prin Programul guvernamental Rural Plus

• În cadrul edițiilor anterioare ale programului RURAL Invest, CEC Bank a acordat aproximativ 1.000 finanțări, în valoare de peste 1 miliard de lei CEC Bank continuă finanțarea agricultorilor români și în anul 2024 prin RURAL detalii

 



Profil de Bancher

Toate Profilele

 

Ultimele Comentarii