Mugur Isarescu - Discurs cu ocazia lansarii volumului "Viitorul bancilor centrale"
Autor: Bancherul.ro
2020-02-02 08:21
Discurs cu ocazia lansării volumului Viitorul băncilor centrale. Simpozionul tricentenarului Băncii Angliei
Mugur Isărescu, Guvernatorul BNR
Doamnelor și domnilor,
Bine ați venit la Banca Naţională a României! Ne onorează prezența dumneavoastră la această lansare de carte, care deschide seria evenimentelor dedicate împlinirii a 140 de ani de la înființarea BNR. Consiliul de administrație a decis ca anul aniversar să fie marcat prin conferințe și simpozioane cu participanți din România, dar și din străinătate. Această suită de manifestări constituie o replică peste timp a evenimentelor, emiterilor de reglementări sau inițierilor de operaţiuni care au avut loc pe tot parcursul anului 1880 și s-au înscris în procesul de întemeiere a băncii centrale a României, chiar dacă actul său de naștere datează din 17/29 aprilie 1880, când a fost publicată în Monitorul Oficial „Legea pentru înființarea unei bănci de scompt și circulațiune”.
Revenind la cartea pe care o dezbatem astăzi, „Viitorul băncilor centrale” – ce cuprinde între coperțile sale lucrările simpozonului organizat în iunie 1994 de Banca Angliei pentru a marca tricentenarul instituției –, țin să precizez că aceasta reprezintă cea de-a șasea apariție editorială din noua serie a Colecției „Biblioteca Băncii Naționale a României”. Totodată, acest volum este primul care oferă publicului din România o dezbatere dedicată problematicii activității băncilor centrale. Profit de acest prilej pentru a adresa mulțumiri Editurii Curtea Veche, reprezentată aici de domnul director Grigore Arsene, pentru implicarea în acest proiect al BNR, precum și domnului profesor Gabriel Mursa, căruia i-a revenit misiunea deloc ușoară de a traduce această carte.
Subliniez cuvântul „dezbatere”, pentru că volumul nu conține doar două studii extrem de interesante – primul elaborat de Charles Goodhart, Forrest Capie și Norbert Schnadt, iar al doilea de Stanley Fischer (slide 2) –, ci și contribuții ale altor personalități
din domeniul financiar-bancar, majoritatea guvernatori de bănci centrale. Cartea include o prefață semnată de Eddie George, care era în 1994 guvernatorul Băncii Angliei, o prelegere privind băncile centrale în tranziție, susținută de profesorul Alexandre Lamfalussy, președintele de atunci al Institutului Monetar European (precursorul Băncii Centrale Europene), precum și cuvântul de deschidere al simpozionului, rostit de premierul din acea perioadă al Marii Britanii, John Major. Iar printre protagoniștii dezbaterilor se numără Alan Greenspan, Jean-Claude Trichet, Jacques de Larosière, Paul Volcker, Donald Brash, Karl Otto Pöhl, Richard Erb și mulți alții. Dacă pe copertă apar doar patru autori, volumul cuprinde, de fapt, contribuțiile a 26 de specialiști autentici în problematica abordată (slide-urile 3-7).
În dubla mea ipostază de guvernator și de coordonator al Colecției „Biblioteca Băncii Naționale a României”, am optat pentru publicarea acestui volum nu neapărat pentru că am participat în 1994 la acel simpozion, ci mai ales pentru că, în opinia mea, abordarea istorică a devenirii băncilor centrale moderne este foarte utilă pentru înțelegerea rolului acestora în economie. Am considerat oportun ca publicului să îi fie oferită versiunea în limba română a unei cărți de referință apărute cu 25 de ani în urmă, mai ales că numeroase idei formulate atunci au trecut cu succes proba timpului, fiind relevante chiar și după un sfert de secol marcat de evoluții complexe.
Personal, pot spune, privind în urmă, că am traversat un ciclu al evoluției viziunii asupra rolului băncilor centrale în economie și că evenimentul din 1994 a avut loc într-un moment de vârf al susținerii pentru principiul independenței politicii monetare, precum și pentru stabilitatea prețurilor ca obiectiv primordial sau unic.
Ulterior, s-a intrat într-o perioadă de declin din această perspectivă. În paranteză fie spus, întrucât viitorul băncilor centrale a fost mereu greu de anticipat, nu aș putea îndrâzni să mă pronunț dacă acum ne aflăm sau nu la începutul unui alt ciclu.
Dar divergențe între economiști precum cele referitoare la abordarea viitorului se regăsesc și în ceea ce privește interpretarea trecutului băncilor centrale. Autorii primului studiu din volumul de față realizează un tabel ce prezintă cronologia apariției băncilor centrale înainte de anul 1900, menționând într-o notă de subsol băncile centrale din Antilele Olandeze, Indonezia, Bulgaria, România și Serbia, pe considerentul că nu ar fi îndeplinit cel puțin unul dintre următoarele două criterii: deținerea monopolului asupra emisiunii monetare și acceptarea funcției de împrumutător de ultimă instanță (slide 8).
În studiul introductiv, mi-am îngăduit să refac acest tabel, utilizând însă o abordare strict temporală, care evită recurgerea la criterii interpretabile (slide 9). Nu am studiat cazul băncilor centrale din Bulgaria sau Serbia, dar BNR a fost creată după modelul băncii centrale din Belgia. În expunerea de motive a proiectului legii pentru înființarea unei bănci naționale se preciza că „atât principiile constitutive, cât și mecanismul funcționării ei au fost luate de noi din legea constitutivă a Băncii din Belgia, care într-un timp scurt, de 30 de ani (1850-1880), a dat acelei mici, dar fericite țări cele mai frumoase rezultate”. De vreme ce Banca Națională a Belgiei este inclusă de autorii studiului printre băncile ce îndeplinesc ambele criterii, iar BNR a fost constituită pe modelul acesteia, este greu de crezut că tocmai rolul de împrumutător de ultimă instanță a fost abordat diferit; în ceea ce privește deținerea de către BNR încă din 1880 a dreptului exclusiv de a emite bilete de bancă la purtător, aceasta este de necontestat. În plus, bune practici în exercitarea funcțiilor de bancă centrală au fost importate în România de la Banca Franței (instituție plasată pe locul al treilea în cronologia băncilor centrale), experți ai acesteia acordând consultanță BNR încă de la începuturile existenței sale.
Merită menționat și faptul că Japonia a ales ca model pentru banca sa centrală (apărută cu doi ani mai târziu decât BNR) tot Banca Națională a Belgiei, fapt amintit și în studiul lui Goodhart, Capie și Schnadt din această carte; totuși, spre deosebire de BNR, Banca Japoniei se regăsește în tabelul realizat de către cei trei autori.
Încă un argument pentru luarea în considerare a BNR în această cronologie se referă la un caz concret din acea vreme în care se poate aprecia că Banca Națională a României a acționat ca împrumutător de ultimă instanță. Este vorba despre falimentul Casei de bancă Zerlendi din 1893-1894, când, având în vedere vechimea sa și întinderea afacerilor, Consiliul de administrație al BNR a decis să „înlesnească o lichidare liniștită”, acordându-i avansuri pe titluri și primind la scont portofoliul intern al acesteia.
De fapt, problematica posturii de împrumutător de ultimă instanță a fost mereu subiect de discuție. Îmi amintesc că, la începutul anilor ’90, în contextul elaborării primei legi postcomuniste privind statutul BNR, nu toți experții străini consultați sprijineau asumarea de către banca centrală a rolului de împrumutător de ultimă instanță. Un argument invocat împotriva îndeplinirii acestui rol era cel al hazardului moral pe care l-ar crea.
Revenind la discuția privind cronologia apariției băncilor centrale, aș spune că, poate, Forrest Capie, Charles Goodhart și Norbert Schnadt tind să acorde mai puțină importanță evoluțiilor istorice din țări cu care lumea anglo-saxonă din care provin interacționa mai rar, întrucât navigația pe mările și oceanele globului nu reprezenta o preocupare majoră a acestor state.
Cert este că, trecând peste astfel de amănunte și de nuanțe, Banca Națională a României se plasează pe locul al 16-lea în lume în ordinea înființării acestor instituții, ceea ce dovedește, o dată în plus, că statul român are o istorie instituțională consistentă.
În ceea ce privește viziunea generală despre rolul băncilor centrale, aceasta tinde să se schimbe substanțial în timp. Cel mai relevant exemplu din această perspectivă este că în prezent statutele băncilor centrale prevăd, în mod explicit, interdicția de a finanța guvernul, deși ele au fost înființate tocmai pentru a asigura finanțare statului (mai ales în caz de război). Într-un cadru mai larg de discuție, toate evoluțiile în planul abordării modului adecvat de acțiune pentru asigurarea stabilității macroeconomice și financiare reliefează faptul că nu se trece dintr-o paradigmă în alta într-o manieră liniară, traiectoria pe care avansează gândirea economică fiind, în opinia mea, mai degrabă una circulară.
Acum avem, desigur, o imagine privitoare la ceea ce reprezintă o bancă centrală în prezent, când există în lume circa 200 de astfel de instituții. Banca centrală face parte din sistemul bancar pe două etaje (two-tier banking system). În general, această instituție nu lucrează direct cu publicul, ci doar cu băncile comerciale și cu trezoreria statului, acestea deținând conturi la banca centrală. Funcțiile clasice ale băncilor centrale privesc emisiunea de monedă și politica monetară. Aceasta din urmă se realizează în principal prin stabilirea ratei dobânzii de politică monetară și prin utilizarea unor instrumente precum operațiunile de piață monetară, facilitățile permanente acordate instituțiilor de credit și rezervele minime obligatorii. Transmisia politicii monetare are loc în mod indirect, prin intermediul băncilor comerciale. De altfel, acest caracter indirect este reflectat de termenul „canal de transmisie”, utilizat frecvent în limbajul bancherilor centrali.
La emisiunea monetară și politica monetară, se adaugă, de la caz la caz, și alte funcții ce pot fi îndeplinite de bănci centrale, cum ar fi supravegherea sistemului bancar ori administrarea rezervelor internaționale. De exemplu, în cazul BNR, principalele atribuții sunt următoarele:
- Elaborarea și aplicarea politicii monetare și a politicii de curs de schimb;
- Asigurarea stabilității financiare;
- Autorizarea, reglementarea și supravegherea prudențială a instituțiilor de credit, promovarea și monitorizarea bunei funcționări a sistemelor de plăți;
- Emiterea bancnotelor și a monedelor ca mijloace legale de plată pe teritoriul României;
- Stabilirea regimului valutar și supravegherea respectării acestuia;
- Administrarea rezervelor internaționale ale României;
- Autoritate națională de rezoluție pentru sectorul bancar.
Pe plan mondial, se observă o relativă diversitate în ceea ce privește funcțiile băncilor centrale. De pildă, Bundesbank, banca centrală a Germaniei, nu efectuează supraveghere prudențială, în timp ce Banca Olandei îndeplinește această funcție. Banca centrală din Cehia supraveghează întregul sistem financiar (incluzând piața de capital și cea a asigurărilor), iar cea din Ungaria are atribuții în domeniul protecției consumatorului de servicii financiare.
Aș mai menționa că îmi amintesc, de pe vremea când se lucra la elaborarea Statutului BNR din 1991, că Banca Italiei efectua anumite servicii pentru populație (de exemplu, plata pensiilor), atât din considerente istorice, cât și din motive ce țineau de încrederea în această instituție.
Acestea sunt doar câteva exemple relevante pentru deosebirile dintre funcțiile exercitate de diferite bănci centrale. De fapt, dacă ne uităm doar la harta funcțiilor băncilor centrale din Uniunea Europeană, constatăm că există eterogenitate. Iar această eterogenitate este generată, desigur, de cauze legate de evoluția istorică a acestor instituții.
Analiza istorică a legăturilor dintre băncile centrale și guverne relevă că schimbările în politica monetară pot fi explicate prin trei elemente. Primul element se referă la condițiile politice de bază, cum ar fi atitudinea statului față de libertatea sau controlul piețelor (libertatea fiind promovată, de exemplu din secolul al XIX-lea până la Primul Război Mondial, iar controalele fiind promovate ulterior, până în anii ’70). Un al doilea element privește unele condiții pe termen scurt care acționează ca declanșator al schimbărilor, cum a fost creșterea inflației în anii ’70, care a condus la întărirea independenței băncii centrale, sau, dimpotrivă, deflația din perioada 1929-1939, care a dus la diminuarea independenței băncilor centrale pentru aproape 40 de ani. În fine, cel de-al treilea element se referă la complexitatea sau simplitatea ce caracterizează misiunea băncii centrale: când aceasta a fost simplu de înțeles, adică a constat în atingerea unui singur obiectiv bine definit, a existat mai multă independență față de guvern.
Devine astfel evident că istoria ne ajută să identificăm un model după care regimurile monetare alternează și să înțelegem evoluțiile referitoare la obiectivele și instrumentele politicii monetare. Vorbind despre importanța studierii atente a trecutului, țin să menționez că, de exemplu, ambele concluzii clare privind rolul băncilor centrale în perioada interbelică la care ajung Goodhart, Capie și Schnadt în studiul lor din această carte au mare relevanță pentru momentul actual, inclusiv în unele economii emergente, printre care și România. Cele două concluzii sunt: (i) este improbabil ca băncile centrale, oricare ar fi relația lor statutară cu guvernele, să se abată de la consensul politic intern privind măsurile de politică economică a căror adoptare este apreciată ca necesară; (ii) stabilitatea monetară este imposibilă în absența stabilității fiscale.
Din lucrarea lui Stanley Fischer privind băncile centrale moderne, la care mă refer pe larg în studiul introductiv, țin să menționez acum ceea ce aș califica drept un semn indiscutabil de clarviziune al acestei personalități marcante a gândirii economice. Astfel, Fischer discută în anul 1994 atât despre cauzele și costurile inflației înalte, în lumina perioadelor anterioare de inflație înaltă, cât și despre potențialele probleme asociate unei inflații prea scăzute, în contextul în care la începutul anilor ’90 era greu de anticipat ceea ce avea să se întâmple în economiile avansate după criza globală declanșată în 2008. Dificultatea de a lua serios în discuție o potențială problemă în a crește inflația venea de la concepția care se instalase încă din anii ’60, conform căreia o perioadă de deflație în regimurile monetare bazate pe moneda fiduciară nu poate fi decât relativ scurtă. Când, totuși, la începutul anilor ’90, Japonia a intrat în ceea ce numim capcana lichidității, viziunea multor economiști a fost că este doar o excepție și că Japonia se va alătura curând situației normale a țărilor dezvoltate. Timpul a arătat, dimpotrivă, că celelalte țări dezvoltate aveau să se confrunte cu probleme similare celor din Japonia. Iar abordarea lui Fischer s-a dovedit a fi adecvată din perspectiva provocărilor la adresa politicii monetare în perioada postcriză.
Aș mai aminti și remarca lui John Major că simpozionul de la Londra a reprezentat cea mai mare reuniune a bancherilor centrali, complet eliberați de influența miniștrilor de finanțe. Îmi permit să observ însă că Banca Angliei era în 1994 mai puțin independentă decât Banca Națională a României. Banca centrală a Marii Britanii era încă în subordinea ministerului de finanțe, urmând a-și câștiga independența operațională abia în anul 1997. De altfel, lucrarea elaborată de Stanley Fischer se încheia astfel: „La 300 de ani de la naștere, este timpul să îi permitem Bătrânei Doamne să își asume responsabilitatea de a fi independentă”.
Sunt convins că, la fel ca în trecut, locul și rolul băncilor centrale va depinde în continuare nu doar de recomandările bancherilor centrali ori ale mediului academic, ci și de ceea ce consideră potrivit societatea în ansamblul său.
Independența sau autonomia băncilor centrale urmează un ciclu de întărire sau de slăbire pe parcursul diverselor perioade istorice, unul dintre determinanții evoluțiilor în acest plan fiind înclinația spre inflație a decidenților de politică economică, rațiune importantă pentru delegarea politicii monetare către o instituție independentă. Când problema se pune în termenii necesității de a genera inflație și nu de a o tempera, există premisele punerii în discuție a gradului de autonomie a acestei instituții. Apare în contextul actual, marcat în țările dezvoltate de un nivel redus al inflației, și întrebarea dacă aceasta este o evoluție tranzitorie sau, dimpotrivă, este o manifestare a unui trend secular determinat de progresul tehnologic.
Istoria atestă această traiectorie sinuoasă a independenței băncilor centrale și, în general, a relației lor complexe cu guvernele, dar este evident că pe anumite paliere trebuie să existe punți de comunicare – și nu numai – între aceste instituții. Se poate spune că, de-a lungul timpului, nici subordonarea, când a existat, nu a fost totală, nici independența, când a fost prezentă, nu a fost deplină. Oricum va arăta viitorul băncilor centrale, este cert că acesta va depinde de rezolvările care vor fi găsite la aceste întrebări și dileme, a căror actualitate se va menține și în continuare.
În încheiere, țin să vă anunț că, pentru a aprofunda acest subiect generos, Banca Națională a României intenționează să organizeze, pe parcursul acestui an, un seminar internațional dedicat rolului băncilor centrale în prezent și în perspectivă.
Dacă în anul 1994 Bătrâna Doamnă din strada Threadneedle din Londra și-a sărbătorit tricentenarul printr-un eveniment științific cu totul special, care a prilejuit discuții ce se dovedesc relevante și astăzi, cred că și instituția ceva mai tânără din strada Doamnei, București, România, poate marca împlinirea a 140 de ani de la înființare printr-o dezbatere pe această temă. Sperăm ca demersurile noastre să aibă succes și să ne fiți din nou oaspeți cu un astfel de prilej.
Până atunci, vă doresc să aveți parte în continuare de o dezbatere interesantă pe marginea acestei cărți, care constituie chiar ea mărturia scrisă a unei dezbateri pline de miez despre misiunea băncilor centrale!
Îl invit pe domnul profesor George Virgil Stoenescu, care se ocupă de Colecția „Biblioteca Băncii Naționale a României” și este astăzi moderatorul discuților, să deschidă sesiunea în care vor avea intervenții: domnul profesor Gabriel Mursa, domnul Lucian Croitoru, consilier al Guvernatorului BNR, domnul profesor Aurelian Dochia, domnul Wilhelm Salater, director adjunct al Direcției Studii Economice din cadrul BNR, și domnul Grigore Arsene, directorul Editurii Curtea Veche.
22 ianuarie 2020, Banca Națională a României
Comentarii
RADULESCU MARCELDiscurs al Guvernatorului
Nu ne intereseaza absolut niciun discurs al Guvernatorului actual.
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Opinie
Inflatia este si consecinta cresterii salariilor
Inflatia mare este si consecinta cresterii salariilor, a precizat guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, cu ocazia prezentarii raportului privind inflatia din 11 noiembrie 2024. Seceta puternica, oferta insuficienta de produse alimentare si cresterea salariilor au cauzat cresterea inflatiei, detalii
ING ramane singura dintre bancile romanesti care-si face corect reclama la credite
ING ramane singura dintre bancile romanesti care-si promoveaza corect dobanzile la credite, atat in cadrul reclamelor TV si online, cat si pe site-ul propriu sau in retelele sociale. Mai exact, ING nu spune ca acorda credite cu dobanda „incepand cu detalii
Cardurile devin inutile: acum se pot face plati instant gratis din aplicatiile bancare
Cardurile isi pierd treptat utilitatea, odata cu avansul noilor tehnologii pentru plati. Bancile romanesti au inceput sa implementeze platile instant din aplicatiile bancare, prin serviciul RoPay. Platile instant (care se fac in cateva secunde, la orice detalii
Au neglijat bancile securitatea pentru digitalizare?
Explozia fraudelor online poate fi considerata normala in conditiile dezvoltarii pe masura a digitalizarii si serviciilor bancare online. Dar ceea ce-mi da de gandit este usurinta cu care escrocii pot accesa o aplicatie bancara, pot face transferuri catre detalii
- BRD isi lichideaza filialele din Romania. Va fi vanduta si banca?
- De ce permit bancile transferuri catre platforme de criptomonede prin care se fac fraude online?
- Banca Transilvania implineste 30 de ani
- De cand si cat de mult ar putea sa scada dobanzile in 2024?
- Ce responsabilitate au bancile in cazul fraudelor online?
- Creditele ipotecare ar putea creste in 2024, estimeaza Banca Transilvania
- Rambursarea ratelor la credite in Romania se face ca in celelalte tari din Europa; motoda propusa de ANPC este contrara interesului consumatorilor
- De ce ar majora bancile comisioanele pentru cash, daca se limiteaza cash-ul?
- Simona Halep, sustinuta in continuare de Banca Transilvania
- Romanii au incredere in banci ca le pot rezolva problemele, arata un sondaj
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- România, „lanterna roșie” a cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare în UE
- Deficitul contului curent, peste 24 miliarde euro după primele zece luni
- Deficit comercial record în octombrie 2024
- Productivitatea în comerț, peste cea din industrie
- -6,2% din PIB, deficit bugetar după zece luni
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Inflația anuală a crescut la 5,11%, prin efect de bază
- Datoria publică, 54,4% din PIB la finele lunii septembrie 2024
- România, tot prima dar în trendul UE la inflația anuală
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- Sistemul bancar romanesc este deosebit de bine pregatit pentru orice fel de socuri
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 8% pe primele 10 luni
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
împrumut
Vreau să apreciez pe Karin Sabine un împrumut de 9000€ pentru mine. Dacă aveți nevoie de un ... detalii
-
împrumut
Vreau să apreciez pe Karin Sabine un împrumut de 9000€ pentru mine. Dacă aveți nevoie de un ... detalii
-
Buna ziua! Am nevoie de ajutor!
Buna ziua! Am trimis activare cont si imi scrie ca au expediat QR Cod pe posta dar nu mia venit ... detalii
-
Înșelătorie
Mare atenție la firma vex group, te pune să investești 250 € în Forex, câștigi ceva și ... detalii
-
interdictie conturi ING
Buna ziua, o situatie ca cele de mai sus am patit si eu, cu diferenta ca Revolut a deblocat contul ... detalii