BNR a radiat IFN-ul miliardarului Radu Dimofte, Extra Finance, in urma unui control la care a gasit mai multe nereguli
Autor: Bancherul.ro
2020-03-19 22:15
Extra Finance, o Institutie Financiara Nebancara (IFN) cu o vechime de peste 10 ani pe piata creditarii, la care actionari sunt miliardarul Radu Dimofte si directorul firmei, Stefan Dumitru, a fost radiata de Banca Nationala a Romaniei (BNR) si i s-a interzis sa mai desfasoare activitatea de creditare, pentru nerespectarea a peste 20 de articole din ordinele si regulamentele BNR privind supravegherea IFN-urilor.
In hotararea privind radierea Extra Finance publicata de BNR (vezi mai jos hotararea) se arata, printre altele, ca IFN-ul a avut aproape 30 de abateri de la respectarea Legii nr.93/2009 privind institutiile financiare nebancare, printre care:
- înregistrarea în contabilitate a garanţiilor primite de la clienţi la altă valoare decât cea prevăzută de documentele justificative;
- distribuirea de dividende acţionarilor în anii 2017 şi 2018 în condiţiile în care societatea avea înregistrată în contabilitate o pierdere reportată neacoperită;
- includerea în fondurile proprii a unor sume, reprezentând surse împrumutate, fără ca acestea să fie de natura fondurilor/rezervelor şi fără să îndeplinească condiţia referitoare la utilizarea fără restricţii în vederea acoperirii riscurilor sau pierderilor specifice activităţii de creditare;
- necomunicarea către Banca Naţională a României a modificărilor intervenite referitoare la structura Consiliului de administraţie al instituţiei financiare nebancare şi la schimbarea auditorului statutar al acestei instituţii;
- neefectuarea activităţilor de control intern;
- neelaborarea unui program de instruire a personalului şi neparticiparea angajaţilor implicaţi în derularea activităţii de creditare la programe de pregătire profesională de specialitate;
- neîndeplinirea atribuţiilor legale şi statutare de către Comitetul de Administrare a Riscurilor al instituţiei financiare nebancare;
- externalizarea activităţii de audit intern începând cu data de 1.01.2018 şi până la încheierea acţiunii de inspecţie;
- acordarea unor finanţări fără analiza capacităţii de rambursare a clienţilor;
- acordarea de finanţări fără analiza bonităţii debitorilor şi fără respectarea criteriilor de eligibilitate prevăzute în cadrul normelor interne;
- acordarea de credite ipotecare, fără respectarea obiectului de activitate şi a nivelului necesar al capitalului social minim (echivalentul în lei al sumei de 3.000.000 euro) pentru desfăşurarea acestei activităţi, IFN EXTRA FINANCE - S.A. având un capital social de 5.551.960 lei la data verificării;
- acordarea de credite garantate de unul dintre administratori/directorul general al instituţiei financiare nebancare, fără verificarea capacităţii de rambursare a clienţilor, a garanţilor şi a destinaţiei creditelor;
- redactarea echivocă a documentelor contractuale, având în vedere clauzele unor acte adiţionale la contracte de credit, conform cărora debitele se achită de către clienţi în tranşe aleatorii;
- emiterea de obligaţiuni fără apelarea la un intermediar autorizat să presteze servicii şi activităţi de investiţii, îndreptăţit să califice drept investitori calificaţi persoanele fizice şi juridice.
BNR a inceput sa supraveghere IFN-urile de la finalul lui 2017, dupa ce ponderea acestora in piata creditarii a ajuns la aproximativ 10%, nivel apreciat de BNR ca fiind o masa critica si care pune in pericol stabilitatea financiara. (vezi aici detalii)
ExtraSimplu.ro, site-ul prin care Extra Finance acorda credite online, a anuntat cu cateva zile in urma ca amana cu 15 zile plata ratelor pentru clientii afectati de coronavirus, initiativa in premiera printre IFN-uri, salutata de directorul ANPC, Paul Anghel. (vezi aici detalii)
Ce spune Stefan Dumitru, seful Extra Finance
Stefan Dumitu, directorul Extra Finance, spune, intr-o declaratie acordata Bancherul.ro, ca este surpris de masura drastica luata de BNR, fara sa existe anterior o alta sanctiune, precum un avertisment sau amenda, si avand in vedere ca a remediat toate abaterile constatate in urma controlului BNR de la inceputul anului trecut.
Seful Extra Finance mai spune ca a depus la BNR si o contestatie fata de masura radierii, insa nu a primit raspuns, iar decizia de radiere a fost publicata inainte de expirarea termenului legal.
Stefan Dumitru, care este si vicepresedintele Patronatului Creditului IFN, din care fac parte 10 IFN-uri, majoritatea specializate in credite online (Viva Credit, Ferratum, Telecredit, Fast Finance, RoCapital, Credissimo, Claret, Adwisers, Credit Prime, Extra Finance), spune ca masura dura a BNR a creat panica in piata, colegii sai de la alte IFN-uri, controlate si ele de BNR, fiind speriati de posibile sanctiuni asemanatoare.
El suspecteaza BNR ca a vrut sa ofere prin aceasta decizie un avertisment pentru restul IFN-urilor.
Directorul Extra Finance nu intelege motivele pentru care firma sa a fost sanctionata atat de drastic: nu pot identifica o problema grava sau un risc major pe care l-am avut sau un prejudiciu pe care l-am creat, in conditiile in care noi nu avem depozite, ci doar acordam credite.
El apreciaza ca este vorba de o diferenta de viziune dintre conducerea IFN-ului, bazata pe oportunitati, si riscul activitatii firmei din punctul de vedere al supraveghetorului, prin respectarea stricta a regulamentelor.
Crede ca este incorect si modul in care BNR a luat decizia: "daca era ceva atat de grav in activitatea noastra, de ce a asteptat un an de la finalizarea controlului pana acum, timp in care ne-a lasat sa functionam, pana sa adopte aceasta decizie de radiere?"
Seful Extra Finance se mai plange ca in aceasta perioada IFN-ul a facut investitii importante, inclusiv in sistemul informatic, pentru a corecta neregulile gasite de BNR, efort facut in zadar.
El spune ca va respecta decizia BNR. Firma a inchis deja liniile de creditare necesare pentru acordarea de imprumuturi clientelei, a oprit activitatea de creditare, insa firma va continua sa functioneze, pentru administrarea creditelor in derulare.
Extra Finance are 40 de angajati, anul trecut a facut un profit de 0,2 milioane euro, in scadere puternica fata de anii precedenti, cand a acumulat castiguri de aproximativ 6 milioane euro in 10 ani, din cauza constituirii mai multor provizioane de risc, in urma controlului BNR.
Radu Dimofte, unul dintre miliardarii Romaniei, cu afaceri in imobiliare, hoteluri de lux precum Sheraton si Ramada si restaurantele KFC, Pizza Hut, Hard Rock Cafe, are 49% din actiunile Extra Finance, pachetul majoritar fiind detinut de Dumitru.
Hotararea de radiere a Extra Finance, publicata de BNR:
Hotărâre nr. 2 din 28.feb.2020
Monitorul Oficial, Partea I 216 17.mar.2020
Intrare în vigoare la 17.mar.2020
Hotărârea nr. 2/2020 privind radierea Societăţii IFN EXTRA FINANCE - S.A. din Registrul general şi din Registrul special Instituţii Financiare Nebancare şi, implicit, interzicerea desfăşurării activităţii de creditare
Luând în considerare aspectele consemnate în Nota nr. VI/5/2.238/07.02.2020 privind propunerea de radiere din Registrul general şi din Registrul special Instituţii Financiare Nebancare a Societăţii IFN EXTRA FINANCE - S.A. şi, implicit, interzicerea desfăşurării activităţii de creditare, întocmită în baza constatărilor acţiunii de supraveghere desfăşurate în perioada 11.02- 28.02.2019,
luând act de faptul că Societatea IFN EXTRA FINANCE - S.A. nu a respectat prevederile:
- pct. 85 alin. (2) teza a 2-a, pct. 350 alin. (1) şi pct. 353, coroborate cu prevederile pct. 411 şi 412 din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare;
- pct. 280, coroborate cu prevederile pct. 411 şi 412 din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare;
- pct. 259, 260 şi 261, coroborate cu prevederile pct. 264, 268, 411 şi 412 din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare;
- pct. 183 alin. (8) din anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 19 alin. (4) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- precizărilor cu privire la "credite de consum" din anexa nr. 3 la Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu definiţia creditelor de consum, prevăzută la art. 3 lit. b) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 17/2012 privind unele condiţii de creditare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 62 alin. (1) lit. c) şi lit. d), art. 62 alin. (2) lit. a) şi art. 63 alin. (2) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 75 alin. (1), coroborate cu prevederile definiţiilor de la art. 7 alin. (1) pct. 8-11 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu prevederile lit. d)-f) din anexa nr. 5a şi ale pct. 1 din Nota la anexa nr. 7 la acelaşi regulament;
- paragrafului 3 de la pct. 2 Grupuri şi relaţii speciale subpct. 2.1 Grupuri din Procedura internă privind monitorizarea expunerilor, V02, aprobată conform deciziei Consiliului de administraţie al instituţiei financiare nebancare din 10 august 2017, coroborate cu prevederile art. 7 pct. 14 şi 30 şi ale art. 69 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 68 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 23 alin. (1) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, coroborat cu dispoziţiile art. 2 lit. h) şi m) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 5/2012 privind clasificarea creditelor şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entităţilor supravegheate de Banca Naţională a României, altele decât instituţiile de credit, coroborate cu prevederile anexei nr. 1 la acelaşi regulament;
- art. 17 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 5/2012 privind clasificarea creditelor şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entităţilor supravegheate de Banca Naţională a României, altele decât instituţiile de credit, precum şi prevederile anexei nr. 3 la acelaşi act normativ;
- pct. 3 "Determinarea provizioanelor specifice de risc" paragrafele 8, 12 şi 13 din Norma internă de provizioane, V002, aprobată conform deciziei Consiliului de administraţie al instituţiei financiare nebancare din 10 august 2017;
- art. 17, coroborate cu ale art. 24 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 5/2012 privind clasificarea creditelor şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entităţilor supravegheate de Banca Naţională a României, altele decât instituţiile de credit;
- art. 1 alin. (1) şi (3) şi art. 3 din Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 18/2007 pentru aprobarea modelelor situaţiilor financiare periodice şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora, aplicabile instituţiilor financiare nebancare, cu modificările ulterioare, ale cap. II pct. 1 subpct. 1.1 şi 1.2, cap. III pct. 1 paragraful 9 şi pct. 6 - Indicatori de activitate - mod 5090 paragraful "Soldul creditelor afectate de restanţe" din anexa la acelaşi ordin;
- art. 77 lit. a), b) şi e) coroborate cu prevederile art. 78 lit. c) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 36 şi art. 39 alin. (1) lit. h) şi i) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- cap. III.3. "Organizarea controlului intern" paragraful 10 din Politica privind organizarea şi exercitarea controlului intern, aprobată în şedinţa Consiliului de administraţie al instituţiei financiare nebancare din data de 28.03.2017, precum şi ale art. 83 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 90 alin. (1) lit. e) şi alin. (2) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- pct. 4.2.1. "Reguli referitor la întruniri" paragraful 1 din Regulamentul Comitetului de Administrare a Riscurilor, aprobat în şedinţa Consiliului de administraţie al instituţiei financiare nebancare din data de 28.03.2017, precum şi ale art. 81 alin. (2), art. 82 lit. a), c) şi d) şi art. 98 alin. (3) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 105 alin. (1) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- pct. 6.2 "Planificarea auditului" paragrafele 1 şi 2 din Manualul de audit intern din cadrul IFN EXTRA FINANCE - S.A., aprobat în şedinţa Consiliului de administraţie al instituţiei financiare nebancare din data de 28.03.2017, respectiv a prevederilor art. 107 lit. a) şi art. 108 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- paragrafului 1 pct. 1 şi paragrafului 5 din Regulamentul Comitetului de audit, aprobat în şedinţa Consiliului de administraţie al instituţiei financiare nebancare din data de 28.03.2017, precum şi ale art. 18 alin. (1) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 111 alin. (1) şi art. 114 alin. (2) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 17/2012 privind unele condiţii de creditare, cu modificările şi completările ulterioare, ale cap. II.1 "Categoriile de clienţi eligibili pentru finanţare" pct. 12 lit. e) din Norma metodologică nr. 1/2013 privind creditarea persoanelor fizice, aprobată în şedinţa Consiliului de administraţie al instituţiei financiare nebancare din data de 28.02.2013, ale cap. II.1 "Categoriile de clienţi eligibili pentru finanţare" pct. 9 lit. e) din Norma metodologică nr. 1/2009 privind creditarea persoanelor fizice, aprobată în şedinţa Consiliului de administraţie al instituţiei financiare nebancare din data de 27.05.2009, precum şi ale cap. II.1 "Etapele reprezentative în evaluarea şi acordarea creditului" paragraful 2 subparagraful 2 din Norma-cadru de creditare pentru persoane fizice, V04, aprobată în şedinţa Consiliului de administraţie al instituţiei financiare nebancare din data de 23.11.2017;
- cap. 2 "Propunerea de finanţare" pct. 2.4 lit. A pct. 1, 5 şi 6 din Normele metodologice privind activitatea de creditare/garantare pentru clienţii persoane juridice ale instituţiei financiare nebancare din iunie 2009;
- art. 6 alin. (1) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 17/2012 privind unele condiţii de creditare, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 93 alin. (1) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 12 alin. (1) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 5 paragraful 5 din Actul constitutiv al instituţiei financiare nebancare, actualizat, sub semnătură privată, din data de 3.11.2016, coroborate cu dispoziţiile art. 2 lit. c) şi g) din Legea nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 18 alin. (1) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 93 alin. (2) lit. a), b) şi e), art. 95 lit. a) -f) şi art. 97 alin. (2) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 51 alin. (2) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 15 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile legislaţiei pieţei de capital privind ofertele publice adresate exclusiv investitorilor calificaţi, respectiv art. 183 alin. (2) şi alin. (3) lit. a) pct. 1 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare, în vigoare până la data de 31.03.2017, preluate şi în cadrul Legii nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă la art. 16 alin. (2) şi alin. (3) lit. a) pct. 1, în vigoare începând cu data de 1.04.2017, pentru următoarele fapte:
- înregistrarea eronată în conturi contabile, neînregistrarea integrală şi înregistrarea în contabilitate a garanţiilor primite de la clienţi la altă valoare decât cea prevăzută de documentele justificative;
- înregistrarea eronată în contabilitate a valorii unor creanţe trecute în litigiu;
- înregistrarea eronată în contabilitate a unor creanţe aferente anumitor contracte de credit ipotecar şi de scontare;
- distribuirea de dividende acţionarilor în anii 2017 şi 2018 în condiţiile în care societatea avea înregistrată în contabilitate o pierdere reportată neacoperită;
- nerespectarea modului de calcul al indicatorilor privind criteriile de înscriere în Registrul special;
- includerea în fondurile proprii a unor sume, reprezentând surse împrumutate, fără ca acestea să fie de natura fondurilor/rezervelor şi fără să îndeplinească condiţia referitoare la utilizarea fără restricţii în vederea acoperirii riscurilor sau pierderilor specifice activităţii de creditare;
- calculul şi raportarea eronate ale expunerii agregate şi expunerii mari nete individuale/totale înregistrate faţă de un singur debitor şi faţă de persoanele aflate în relaţii speciale;
- nerespectarea criteriilor de constituire a grupurilor de debitori şi raportarea eronată a grupurilor;
- neaprobarea de către Consiliul de administraţie al instituţiei financiare nebancare a expunerilor mari;
- neclasificarea şi neincluderea în formularul de raportare "Situaţia privind clasificarea expunerilor din credite/credite legate de serviciile de plată şi necesarul de provizioane specifice de risc de credit aferent acestora la data de 31.12.2018" (prevăzut în anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 4/2012 referitor la raportarea situaţiei privind clasificarea expunerilor din credite/credite legate de serviciile de plată şi necesarul de provizioane specifice de risc de credit aferent acestora, aplicabil entităţilor supravegheate de Banca Naţională a României, altele decât instituţiile de credit) a valorii scrisorilor de garanţie emise de instituţia financiară nebancară;
- nerespectarea corespondenţei dintre criteriile de clasificare (serviciul datoriei şi iniţierea de proceduri de recuperare a creanţelor) şi categoria de clasificare a creditelor, precum şi pentru determinarea eronată a nivelului provizioanelor specifice de risc de credit;
- nerespectarea regulilor interne privind deducerea garanţiilor la calculul expunerilor din principal şi dobândă;
- deducerea din expunerile aferente a doi debitori a aceleiaşi garanţii la valoarea integral;
- raportarea eronată a unor poziţii în situaţiile financiare periodice;
- neconcordanţe între prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare al instituţiei financiare nebancare şi situaţia de fapt din cadrul acestei instituţii;
- necomunicarea către Banca Naţională a României a modificărilor intervenite referitoare la structura Consiliului de administraţie al instituţiei financiare nebancare şi la schimbarea auditorului statutar al acestei instituţii;
- neefectuarea activităţilor de control intern;
- neelaborarea unui program de instruire a personalului şi neparticiparea angajaţilor implicaţi în derularea activităţii de creditare la programe de pregătire profesională de specialitate;
- neîndeplinirea atribuţiilor legale şi statutare de către Comitetul de Administrare a Riscurilor al instituţiei financiare nebancare;
- externalizarea activităţii de audit intern începând cu data de 1.01.2018 şi până la încheierea acţiunii de inspecţie;
- neplanificarea activităţii de audit intern;
- neconstituirea unui Comitet de audit la nivelul instituţiei financiare nebancare;
- acordarea unor finanţări fără analiza capacităţii de rambursare a clienţilor;
- acordarea de finanţări fără analiza bonităţii debitorilor şi fără respectarea criteriilor de eligibilitate prevăzute în cadrul normelor interne;
- emiterea de scrisori de garanţie începând cu luna iulie 2018 în baza unei proceduri interne neaprobate de organele statutare competente din cadrul instituţiei;
- acordarea de credite ipotecare, fără respectarea obiectului de activitate şi a nivelului necesar al capitalului social minim (echivalentul în lei al sumei de 3.000.000 euro) pentru desfăşurarea acestei activităţi, IFN EXTRA FINANCE - S.A. având un capital social de 5.551.960 lei la data verificării;
- acordarea de credite garantate de unul dintre administratori/directorul general al instituţiei financiare nebancare, fără verificarea capacităţii de rambursare a clienţilor, a garanţilor şi a destinaţiei creditelor;
- redactarea echivocă a documentelor contractuale, având în vedere clauzele unor acte adiţionale la contracte de credit, conform cărora debitele se achită de către clienţi în tranşe aleatorii;
- emiterea de obligaţiuni fără apelarea la un intermediar autorizat să presteze servicii şi activităţi de investiţii, îndreptăţit să califice drept investitori calificaţi persoanele fizice şi juridice,
având în vedere cele de mai sus, în conformitate cu dispoziţiile art. 58 coroborat cu art. 59 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. e) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 59 alin. (6) din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Parlamentului României nr. 19/2019 pentru numirea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, întrunit în şedinţa din data de 19 februarie 2020, h o t ă r ă ş t e:
Art. 1. - Se radiază din Registrul general şi din Registrul special Instituţii Financiare Nebancare Societatea IFN EXTRA FINANCE - S.A., cu sediul social în Bucureşti, sectorul 1, strada Pictor Barbu Iscovescu nr. 19, parter, et. 1 şi et. 2, înregistrată la Oficiul Registrului Comerţului cu nr. J40/1701/2009, având codul unic de înregistrare 25088971, înscrisă în Registrul general Instituţii Financiare Nebancare ţinut la Banca Naţională a României la secţiunea k) "Activităţi multiple de creditare" cu nr. RG-PJR-41-110259/11.06.2009 şi în Registrul Special Instituţii Financiare Nebancare sub nr. RS-PJR-41-110076/20.06.2017 şi, implicit, se interzice acestei societăţi desfăşurarea activităţii de creditare.
Art. 2. - Societatea IFN EXTRA FINANCE - S.A. are drept de contestaţie la Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României în termen de 15 zile de la data comunicării prezentei hotărâri, în conformitate cu prevederile art. 60 din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - Prezenta hotărâre îşi produce efectele începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucureşti, 28 februarie 2020.
Nr. 2.
Taguri: Banca Nationala a Romaniei (BNR) National Bank of Romania (NBR) credite IFN Institutii Financiare Nebancare (IFN)
Comentarii
FocsaRate
si practic acum ce se intampla cu cei ce mai au rate la ei?
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Stirea Zilei
Nu ne mai pacaliti cu credite online cu dobanda 0%!
Ofertele de credite online cu dobanda 0 in prima luna sau prima saptamana ale unor IFN-uri precum Hora Credit sau Ferratum pot fi considerate o practica inselatoare, asadar ilegala, intrucat determina oamenii sa obtina imprumuturi fara dobanda la inceput, dar sa plateasca ulterior dobanzi detalii
Ce dobanzi au creditele online ale IFN-urilor, dupa plafonare
Dobanzile la creditele online acordate de IFN-uri au scazut doar putin, in general cu 0,2 puncte procentuale pe zi, de la 1,2% la 1% pe zi, adica 365% pe an, dupa intrarea in vigoare a legii 243 din 2024 privind plafonarea dobanzilor la creditele IFN-urilor. Legea obliga IFN-urile sa detalii
Care sunt cardurile de credit cu cele mai mici dobanzi?
Cardurile de credit cu cele mai mici dobanzi din oferta principalelor banci sunt, in ordine, cele emise de CEC Bank, Libra Bank si Banca Transilvania (BT), conform clasamentului intocmit de Bancherul.ro. Cea mai mica dobanda este a cardului CEC Bank, 17,41%, te tip variabil, compusa din detalii
Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare
Bancile cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare sunt, in ordine, CEC Bank, BRD, Libra Bank, ING Bank si Banca Transilvania (BT), conform topului realizat de Bancherul.ro pe baza informatiilor publicate de banci. Clasamentul a fost intocmit detalii
- Bancile cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare
- Cum raspunde BRD la intrebarile privind fraudele online
- Ocean Credit incalca legea privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit
- Care banci au cele mai bune dobanzi la depozitele in lei?
- Topul bancilor cu cele mai mari dobanzi la depozitele in euro
- Vreti sa investiti in actiuni Transgaz? Google va recomanda 4 platforme pe care se fac fraude
- Lista platformelor de investitii pentru fraude online (actualizat)
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare
- Articole tip reclama mascata in doua reviste celebre din America si Romania
- Profitul bancilor, in crestere cu 10%
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- România, „lanterna roșie” a cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare în UE
- Deficitul contului curent, peste 24 miliarde euro după primele zece luni
- Deficit comercial record în octombrie 2024
- Productivitatea în comerț, peste cea din industrie
- -6,2% din PIB, deficit bugetar după zece luni
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Inflația anuală a crescut la 5,11%, prin efect de bază
- Datoria publică, 54,4% din PIB la finele lunii septembrie 2024
- România, tot prima dar în trendul UE la inflația anuală
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- Sistemul bancar romanesc este deosebit de bine pregatit pentru orice fel de socuri
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 8% pe primele 10 luni
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
împrumut
Vreau să apreciez pe Karin Sabine un împrumut de 9000€ pentru mine. Dacă aveți nevoie de un ... detalii
-
împrumut
Vreau să apreciez pe Karin Sabine un împrumut de 9000€ pentru mine. Dacă aveți nevoie de un ... detalii
-
Buna ziua! Am nevoie de ajutor!
Buna ziua! Am trimis activare cont si imi scrie ca au expediat QR Cod pe posta dar nu mia venit ... detalii
-
Înșelătorie
Mare atenție la firma vex group, te pune să investești 250 € în Forex, câștigi ceva și ... detalii
-
interdictie conturi ING
Buna ziua, o situatie ca cele de mai sus am patit si eu, cu diferenta ca Revolut a deblocat contul ... detalii