ECONOMIE | Clauze abuzive

Protectia Consumatorilor: Vodafone nu poate cere despagubiri pentru renuntarea la abonamente inainte de termen

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2018-06-26 07:54

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) spune ca firma de telefonie mobila Vodafone nu poate cere clientilor o despagubire in cazul incetarii contractului inainte de expirarea duratei minime contractuale, intrucat aceasta prevedere contractuala a fost considerata o clauza abuziva de o instanta de judecata.

Bancherul.ro a intrebat ANPC daca este corecta si legala practica firmelor de telefonie mobila, in speta Vodafone, de a aplica despagubiri pentru rezilierea contractelor inainte de termen.

Raspunsul ANPC este urmatorul:

Urmare a adresei prin care solicitaţi informaţii referitoare la legalitatea despagubirilor aplicate de firmele de telefonie mobile, in speta Vodafone, pentru rezilierea contractelor inainte de termen, menţionăm următoarele:

Dosarul nr. 914/2/2015 a avut ca obiect constatarea de clauze abuzive inserate în pvcc Seria ANPC nr. 0619993/749/21.02.2014, acţiunea fiind formulată în baza art. 13 alin. (1) (“Instanţa, în cazul în care constată existenţa clauzelor abuzive în contract, obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activităţii profesionale.”) coroborat cu prevederile art. 1 alin. (3) din Legea 193/2000, dar şi aplicarea prevederilor art. 16 din acelaşi act normativ, astfel ca operatorul de telefonie va fi obligat la eliminarea clauzelor abuzive din toate contractele unde se regăsesc aceste clauze.

            Tribunalul Bucureşti a dispus în data de 20.11.2015: "Admite în parte cererea. Constată caracterul abuziv al următoarelor clauze din contractele seria POS nr. 12492547/31.01.2013, seria POS nr. 13452193/18.12.2013, seria UFE 16538493/20.09.2013, seria POS nr. 12830778/10.06.2013 şi seria UFE nr. 15018690/10.06.2013 ce fac obiectul procesului-verbal de constatare a contravenţiei nr. 0619993/749 din 21.02.2014:

a) din Clauzele Contractuale Principale – Partea a II-a: - clauza 5 pct. 5.1 fraza a doua privind obligaţia clientului de a plăti „o despăgubire în cazul încetării Contractului înainte de expirarea duratei minime contractuale stabilite în CCP Partea I şi TCG”; - clauza 9 alin. 2 ultimele două liniuţe conform cărora la încheierea contractului clientul declară că „a citit, a înţeles şi a acceptat clauzele cuprinse în CCP şi TCG” şi că a acceptat în mod expres clauza 5 din CCP partea a II-a;

b) din Termenii şi Condiţiile Generale pentru Persoane Fizice – Consumatori:

- clauza 10.3 fraza a doua „Prejudiciul cauzat se calculează pornind de la suma de 150 euro, durata minimă contractuală şi numărul de luni rămase până la expirarea duratei minime contractuale şi/sau prejudiciul corespunzător calculat potrivit prevederilor din prezentul Contract pentru fiecare cartelă SIM dezactivată, plătibilă în lei la cursul oficial de schimb BNR leu/euro de la data emiterii facturii”;

- clauza 10.4; - clauza 10.5; - clauza 18.2 lit. a) şi b); - clauza 18.3; - clauza 19.8.3 alin. 1 fraza a doua „Prejudiciul cauzat se calculează pornind de la suma de 200 euro, durata minimă contractuală şi numărul de luni rămase până la expirarea duratei minime contractuale şi/sau prejudiciul corespunzător calculat potrivit prevederilor din prezentul Contract pentru fiecare cartelă SIM dezactivată, plătibilă în lei la cursul oficial de schimb BNR leu/euro de la data emiterii facturii” şi alin. 2 fraza a doua „Prejudiciul cauzat se calculează pornind de la suma de 100 euro, durata minimă contractuală şi numărul de luni rămase până la expirarea duratei minime contractuale şi/sau prejudiciul corespunzător calculat potrivit prevederilor din prezentul Contract pentru fiecare cartelă SIM dezactivată, plătibilă în lei la cursul oficial de schimb BNR leu/euro de la data emiterii facturii”;

- clauza 19.9.3 - clauza 19.9.4 alin. 1 fraza a două „În cazul în care clientul doreşte trecerea la o extraopţiune lunară de Internet pe Mobil în roaming cu valoare în euro mai mică, înainte de expirarea perioadei minime contractuale, clientul va plăti, cu titlu de despăgubire, diferenţa de valoare între extraopţiunea prezentă şi cea viitoare pentru restul perioadei contractuale obligatorii” şi alin. 2 fraza a două „În cazul în care clientul doreşte trecerea de la extraopţiunea Internet pe Mobil Roaming 1GB la Internet pe Mobil Roaming 500MB, cu valoare în euro mai mică, înainte de expirarea perioadei minime contractuale, clientul va plăti, cu titlu de despăgubire, diferenţa de valoare dintre extraopţiunea prezentă şi cea viitoare pentru restul perioadei contractuale obligatorii”;

- clauza 19.9.6 alin. 1 fraza a doua „Prejudiciul cauzat se calculează pornind de la suma de 200 euro, durata minimă contractuală şi numărul de luni rămase până la expirarea duratei minime contractuale şi/sau prejudiciul corespunzător calculat potrivit prevederilor din prezentul Contract pentru fiecare cartelă SIM dezactivată, plătibilă în lei la cursul oficial de schimb BNR leu/euro de la data emiterii facturii” şi alin. 2 fraza a doua „Prejudiciul cauzat se calculează pornind de la suma de 100 euro, durata minimă contractuală şi numărul de luni rămase până la expirarea duratei minime contractuale şi/sau prejudiciul corespunzător calculat potrivit prevederilor din prezentul Contract pentru fiecare cartelă SIM dezactivată, plătibilă în lei la cursul oficial de schimb BNR leu/euro de la data emiterii facturii”.

Menţine procesul verbal nr. 0619993/749/21.02.2014 în ceea ce priveşte constatarea caracterului abuziv al clauzelor enumerate mai sus. Aplică pârâtei sancţiunea amenzii contravenţionale în cuantum de 200 lei pentru încălcarea prevederilor art. 1 alin. 3 din Legea nr. 193/2000.

Obligă pârâta să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate de acelaşi tip, destinate a fi utilizate în cadrul activităţii profesionale. Admite excepţia lipsei calităţii procesuale active pe capătul de cerere având ca obiect restituirea către clienţii pârâtei a sumelor de bani încasate în temeiul clauzelor abuzive şi respinge acest capăt de cerere ca fiind formulat de o persoană fără calitate procesuală activă. Cu apel în 30 de zile de la comunicare. Apelul se depune la Tribunalul Bucureşti, Secţia a II-a de contencios administrativ şi fiscal.", Curtea de Apel menţinând dispoziţiile Tribunalului Bucureşti prin Decizia Civilă nr. 133/2017."

Menţionăm faptul că, până în prezent, instanţa de apel nu a redactat hotărârea din data de 26.10.2017.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Clauze abuzive



ING despagubeste clientii cu dobanzi prea mari la credite

ING Bank a fost obligata de autoritatea olandeza pentru solutionarea litigiilor (Dutch Institute for Financial Disputes - Kifid), sa-i despagubeasca pe clientii carora le-a aplicat dobanzi la credite mai mari decat media pietei. Banca olandeza a anuntat ca este vorba de 10% din contractele de credit cu dobanda variabila din Olanda carea aveau prevazuta o clauza abuziva privind nivelul dobanzii. Pierderea estimata de ING este evaluata la 180 milioane detalii

Vodafone si-a inselat clientii prin semnarea de contracte online, a constatat ANPC

Vodafone a fost sanctionata de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) pentru încheierea unor contracte online (la distanță) utilizand o modalitate inselatoare, fără a avea pentru acestea suport scris. Vodafone a contestat in instanta sanctiunea, insa detalii

Vodafone a fost sanctionata de ANPC pentru ca si-a abuzat clientii la portarea numerelor de telefon

Vodafone a alocat unor clienti numere de telefon provizorii in perioada în care se realiza portarea in reteaua sa, insa ulterior le-a mentinut in folosinta peste termenul convenit, a constatat Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC), care a sanctionat Vodafone pentru detalii

Justitia confima acuzatia ANPC ca Raiffeisen Bank si-a inselat clientii cu credite in franci elvetieni

Justitia a confirmat, printr-o decizie definitiva a Tribunalului Bucuresti, ca Raiffeisen Bank si-a inselat clientii, carora le-a acordat credite in franci elvetieni (CHF) cu dobanzi mici, insa doar in primul an, dupa care le-a majorat substantial, dupa cum a constatat Autoritatea Nationala detalii

 



 

Ultimele Comentarii

  • împrumut

    Vreau să apreciez pe Karin Sabine un împrumut de 9000€ pentru mine. Dacă aveți nevoie de un ... detalii

  • împrumut

    Vreau să apreciez pe Karin Sabine un împrumut de 9000€ pentru mine. Dacă aveți nevoie de un ... detalii

  • Buna ziua! Am nevoie de ajutor!

    Buna ziua! Am trimis activare cont si imi scrie ca au expediat QR Cod pe posta dar nu mia venit ... detalii

  • Înșelătorie

    Mare atenție la firma vex group, te pune să investești 250 € în Forex, câștigi ceva și ... detalii

  • interdictie conturi ING

    Buna ziua, o situatie ca cele de mai sus am patit si eu, cu diferenta ca Revolut a deblocat contul ... detalii