Romanii care nu-si mai pot plati rata la banca pot sa-si ceara falimentul personal, la sediile ANPC: procedura si pasii de urmat
Autor: Bancherul.ro
2018-02-11 22:10
Legea nr. 151 din 2015 privind insolventa persoanelor fizice, in vigoare de la inceputul acestui an, se poate aplica, sustine institutia responsabila de implementarea acesteia, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).
Astfel ca romanii care nu-si mai pot achita datoriile la banci sau IFN-uri pot sa-si declare falimentul personal la comisiile de insolventa din cadrul comisariatelor judetene ale ANPC.
Falimentul personal ar putea avea doua avantaje pentru datornici, cel putin teoretic, conform prevederilor legale:
1. anularea procedurilor de executare silita, care presupun poprirea veniturilor si chiar vanzarea locuintelor sau altor bunuri personale, precum autoturismele;
2. stergerea unei parti a datoriilor (eliberarea de datorii reziduale), dupa ce s-a acoperit o pondere de cel putin 40% din valoarea acestora. (vezi aici detalii)
Cand poti sa-ti declari falimentul personal?
- Daca ai restante de peste 90 de zile
- Daca ai datorii de minim 15 salarii minime pe economie, adica 28.500 de lei (6.000 de euro), salariul minim pe economie fiind in prezent 1.900 de lei.
Restrictii
Legea prevede si interdictii de intrare in insolventa, pentru urmatoarele persoane:
- care a fost condamnat definitiv pentru savarsirea unei infractiuni de evaziune fiscala, a unei infractiuni de fals sau a unei infractiuni intentionate contra patrimoniului prin nesocotirea increderii;
- care a fost concediat in ultimii 2 ani din motive ce ii sunt imputabile;
- care, desi apt de munca si fara un loc de munca sau alte surse de venit, nu a depus diligenta rezonabila necesara pentru a-si gasi un loc de munca sau care a refuzat, in mod nejustificat, un loc de munca propus sau o alta activitate aducatoare de venit;
- care a acumulat datorii noi, prin cheltuieli voluptuare in timp ce stia sau ar fi trebuit sa stie ca este in stare de insolventa;
- care a determinat sau a inlesnit ajungerea in stare de insolventa, cu intentie sau din culpa grava.
ANPC: legea se poate aplica
“Din punctul de vedere al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Legea nr. 151/2015 privind procedura insolvenței persoanelor fizice se poate aplica din 1 ianuarie 2018”, a raspuns ANPC, prin intermediul Biroului de presa al Ministerului Economiei, la solicitarea Bancherul.ro.
In raspunsul ANPC se mai arata urmatoarele:
“Procedura insolvenței persoanelor fizice se aplică debitorilor, persoane fizice conform art. 4 din Legea nr. 151/2015.
Pentru a intra în procedura de insolvență pe bază de plan de rambursare a datoriilor sau în procedura simplificată de insolvență, debitorul trebuie să depună o cerere de deschidere a uneia dintre proceduri la sediul comisiei de insolvență la nivel teritorial din județul unde și-a avut domiciliul, reşedinţa sau reşedinţa obişnuită, cu cel puţin 6 luni înaintea depunerii cererii.
În cazul procedurii judiciare de insolvență prin lichidare de active debitorul se adresează direct instanței.
Formularul de cerere pentru deschiderea procedurii de insolvență, pe bază de plan de rambursare a datoriilor sau a procedurii simplificate de insolvență, este pus la dispoziţia publicului, cu titlu gratuit, la sediile comisiilor de insolvenţă, precum şi on-line, pe pagina de internet a Comisiei de Insolvenţă la Nivel Central.”
Problema este ca pagina de internet a Comisiei de Insolventa la Nivel Central nu exista. De asemenea, ANPC nu a precizat unde sunt sediile comisiilor de insolventa.
ANPC a revenit ulterior cu urmatoarele precizari:
“Adresele de corespondență ale Comisiilor de insolvență la nivel teritorial coincid cu adresele Comisariatelor Județene perntru Protecția Consumatorului din cele 41 de județe și Municipiul București (informatii disponibile pe site-ul www.anpc.ro).
Informații suplimentare cu privire la insolvența persoanelor fizice puteți găsi pe pagina de internet a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, www.anpc.gov.ro , la sectorul Financiar, secțiunea Insolvența Persoanelor Fizice.”
In respectiva sectiune de pe site-ul ANPC cu informatii despre insolventa persoanelor fizice se regasesc ghiduri si scheme grafice privind derularea procedurilor de insolventa, precum si Formularul de cerere pentru deschiderea procedurii de insolvență (poti descarca formularul si din Fisierul acestei pagini, de la finalul articolului).
Formularul se poate depune personal sau prin poștă, cu confirmare de primire sau pe e-mail cu semnătură electronică certificată, la comisia de insolvență la nivel teritorial din județul în care își are domiciliul sau reședința de cel puțin 6 luni, conform normelor de aplicare a legii insolventei personale, prevede legea.
Prealabil completării formularului de cerere, debitorul trebuie:
a) cu cel puţin 30 de zile înainte de data depunerii cererii de deschidere a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare a datoriilor/procedurii simplificate de insolvență, notifică intenţia sa de deschidere a procedurii fiecărui creditor cunoscut, prin orice mijloc de comunicare ce asigură confirmarea primirii conform art. 13, alin. 4 din Legea nr.151/2015;
b) să obțină pentru a atașa cererii de deschidere a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare a datoriilor/procedurii simplificate de insolvență dovada faptului că este angajat sau că desfăşoară o activitate producătoare de venituri ori, după caz, documente care să ateste lipsa/reducerea capacităţii sale de muncă, iar, dacă este şomer, dovada faptului că nu a fost concediat din motive imputabile şi că a făcut toate demersurile specifice unei persoane diligente pentru obţinerea unui loc de muncă potrivit art. 13, alin. 6, litera a din Legea nr. 151/2015;
c) să obțină pentru a atașa cererii de deschidere a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare a datoriilor/procedurii simplificate de insolvență documente care să ateste veniturile din muncă şi cele asimilate acestora, sumele de bani cuvenite cu titlu de pensie în cadrul asigurărilor sociale ori reprezentând o altă categorie de prestaţii sociale, precum şi orice alte venituri, inclusiv venituri cuvenite în temeiul unui drept de proprietate intelectuală şi dividende încasate într-o perioadă de 3 ani anterior depunerii cererii, precum şi o menţiune privind schimbările previzionate ale veniturilor în următorii 3 ani conform art. 13, alin. 6, litera b din Legea nr. 151/2015;
d) dacă are un alt regim matrimonial decât cel al comunităţii legale de bunuri, să obțină pentru a atașa la cererea de deschidere a procedurii de insolvenţă şi un extras din Registrul naţional notarial al regimurilor matrimoniale conform art. 5, alin. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 419/2017;
e) să obțină pentru a atașa cererii de deschidere a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare a datoriilor/procedurii simplificate de insolvență copii ale declaraţiilor fiscale pentru ultimii 3 ani anterior formulării cererii, un extras de cazier judiciar şi cazier fiscal la zi și un raport complet de la Biroul de Credit, emis cu maximum 30 de zile înainte de data depunerii cererii și o propunere de plan de rambursare a datoriilor, care conţine cel puţin sumele pe care debitorul consideră că le va putea plăti periodic creditorilor săi potrivit art. 13, alin. 6, literele c, d, și e din Legea nr. 151/2015;
f) să realizeze pentru a atașa cererii de deschidere a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare a datoriilor o propunere de plan de rambursare a datoriilor, care conţine cel puţin sumele pe care debitorul consideră că le va putea plăti periodic creditorilor săi conform art. 13, alin. 6, litera f din Legea nr. 151/2015.
După completarea și depunerea cererii de deschidere a procedurii de insolvență pe bază de plan de rambursare sau a procedurii simplificate de insolvență la sediul comisiei de insolvență la nivel teritorial se vor respecta prevederile art. 14-43 și art. 65-70 din Legea nr. 151/2015, respectiv evaluarea cererii de către comisie, respingerea sau admiterea acesteia, elaborarea unui plan de rambursare, votarea acestuia de către creditori și aplicarea sa pe parcursul a 5 ani cu posibilitatea eliberării de datorii reziduale conform Legii sau în situația procedurii simplificate de insolvență, supravegherea debitorului pe parcursul a 3 ani de zile, de asemenea, cu posibilitatea ulterioară de ștergere a datoriilor acumulate.
Trei proceduri de insolventa personala
Legea falimentului personal prevede trei forme (proceduri) de insolventa personala:
1. Un plan de rambursare a datoriilor pe o perioada de maxim 5 ani, care poate fi prelungit inca un an, procedura derulata prin intermediul Comisiilor de insolventa.
2. Lichidarea activelor, care se poate face direct prin intermediul instantelor de judecata, fara a se mai apela la comisia de insolventa.
3. Insolventa simplificata, valabila in cazul persoanelor cu varsta de pensionare sau care si-au pierdut cel putin jumatate din capacitatea de munca.
Procedura de insolvență pe bază de plan de rambursare a datoriilor (Ghid ANPC)
Pasul 1
Cu cel puţin 30 de zile înainte de data depunerii cererii, debitorul notifică intenţia sa de deschidere a procedurii fiecărui creditor cunoscut, prin orice mijloc de comunicare ce asigură confirmarea primirii.
Pasul 2
Debitorul depune formularul de cerere de deschidere a procedurii în cadrul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor, la comisia de insolvenţă la nivel teritorial în a cărei circumscripţie şi-a avut domiciliul, reşedinţa sau reşedinţa obişnuită cel puţin 6 luni înaintea depunerii cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă .
Formularul tipizat de cerere este pus la dispoziţia publicului, cu titlu gratuit, la sediile comisiilor de insolvenţă, precum şi on-line, pe pagina de internet a Comisiei de Insolvenţă la Nivel Central.
Odată cu prezentarea formularului, debitorul trebuie să anexeze toate celelalte documente necesare specificate în formularul tipizat.
Pasul 3
Comisia de insolvență la nivel teritorial examinează cererea.
În termen de 30 de zile de la primirea cererii, comisia de insolvenţă îşi verifică, din oficiu, competenţa teritorială, analizează cererea şi actele depuse în susţinerea acesteia și procedează la ascultarea debitorului şi informarea acestuia cu privire la efectele procedurii.
Pasul 4
- Comisia de insolvență la nivel teritorial emite:
a) o decizie de admitere în principiu a cererii, sau
b) o decizie de respingere a acesteia și/sau de constatare a faptului că situaţia financiară a debitorului este iremediabil compromisă și prin care, numai după obţinerea acordului acestuia, sesizează instanţa pentru deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active în cazul în care debitorul are bunuri şi/sau venituri urmăribile.
- De asemenea comisia de insolvență respinge cererea de deschidere a procedurii administrative dacă debitorul are bunuri valorificabile, din al căror pre ț se poate acoperi totalitatea crean țelor sau cuantumul datoriilor ce ar rămâne neplătit este mai mic decât valoarea-prag de 15 salarii minime pe economie.
Pasul 5
Comunicarea deciziei luată de comisia de insolvenţă:
În cazul admiterii în principiu a cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor, decizia se comunică debitorului, creditorilor cunoscuţi, precum şi administratorului procedurii desemnat, căruia i se pune în vedere să se prezinte la comisie în termen de 3 zile de la comunicare, pentru preluarea dosarului. De asemenea, decizia se publică, de îndată, în Buletinul procedurilor de insolvenţă - secţiunea "Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi".
Pasul 6
Contestarea deciziei comisiei de insolvenţă:
În termen de 7 zile de la data comunicării deciziei, creditorii ori, după caz, debitorul o pot/poate ataca, cu contestaţie, la instanţa competentă. Contestaţia suspendă executarea deciziei comisiei de insolvenţă. Sentinţa nu este executorie şi poate fi atacată cu apel, în termen de 7 zile de la comunicare. Apelul se judecă de tribunal, de urgenţă şi cu precădere. o Dacă se admite contesta ția formulată împotriva deciziei de respingere a cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă, instanţa pronunţă şi admiterea în principiu a acestei cereri a debitorului şi transmite dosarul comisiei de insolvenţă. Comisia de insolvenţă, primind dosarul, numeşte, de îndată, prin decizie, un administrator al procedurii şi efectuează comunicarea şi publicarea hotărârii de admitere în principiu a cererii debitorului şi a deciziei de numire a administratorului procedurii.
Pasul 7
Măsuri provizorii :
La data emiterii deciziei de admitere în principiu a cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor se suspendă provizoriu, de drept, executările silite începute împotriva averii debitorului, timp de 3 luni cu posibilitatea prelungirii de către instan ță cu încă 3 luni dacă în lipsa acestei măsuri situaţia financiară a debitorului ar deveni iremediabil compromisă, existând un risc cert ca planul de rambursare a datoriilor să nu se poată realiza. Decizia se comunică de îndată executorului judecătoresc.
Pasul 8
Luarea unor prime măsuri de către administratorul procedurii:
Îndată după preluarea dosarului, administratorul procedurii notifică creditorii cu privire la numirea sa, solicitându-le o informare cu privire la cuantumul şi tipul creanţei împotriva averii debitorului, o evaluare a bunului grevat de o cauză de preferinţă, dacă creditorul dispune de o astfel de evaluare, estimând şi măsurile de restructurare a creanţei pe care le-ar putea accepta. Notificarea se publică în Buletinul procedurilor de insolvenţă.
Pasul 9
Impunerea unor obligații creditorilor:
În termen de 30 de zile de la publicarea notificării în Buletinul procedurilor de insolvenţă, creditorii transmit administratorului procedurii o informare cu privire la cuantumul şi tipul creanţei, o evaluare a bunului grevat de o cauză de preferinţă, dacă creditorul dispune de o astfel de evaluare, estimând şi măsurile de restructurare a creanţei pe care le-ar putea accepta.
Pasul 10
Elaborarea tabelului preliminar de creanţe:
În termen de 60 de zile de la publicarea notificării în Buletinul procedurilor de insolvenţă, administratorul procedurii elaborează tabelul preliminar de creanţe si îl notifică creditorilor şi debitorului.
Tabelul preliminar de creanţe este documentul elaborat de administratorul procedurii, în procedura de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor care cuprinde toate creanţele scadente ori nescadente, sub condiţie sau în litigiu, născute înainte de data deschiderii procedurii, recunoscute de debitor şi/sau acceptate de către administratorul procedurii în urma verificării acestora.
Pasul 11
Contestarea tabelului preliminar de creanţe:
În termen de 7 zile de la data comunicării tabelului de creanţe, acesta poate fi atacat cu contestaţie de către creditori sau de către debitor.
În cazul necontestării tabelului preliminar de creanţe, acesta devine tabel definitiv de creanţe, debitorul şi creditorii fiind notificaţi cu privire la aceasta, administratorul procedurii depunându-l la comisia de insolvenţă.
Pasul 12:
Elaborarea planului de rambursare a datoriilor:
În termen de 30 de zile de la notificarea creditorilor și debitorului cu privire la rămânerea tabelului preliminar de creanţe ca tabel definitiv de creanţe drept consecin ță a necontestării sale în instanță sau ca urmare sentin ței definitive a acesteia, debitorul, împreună cu administratorul procedurii, elaborează un plan de rambursare a datoriilor.
Planul de rambursare a datoriilor trebuie eleborat astfel încât cota de acoperire a creanțelor să fie superioră cotei de acoperire ce ar putea fi ob ținută de creditori în procedura judiciară de insolven ț ă prin lichidare de active și totodată să fie superioară valorii bunurilor urmăribile ale debitorului (B), reprezentată ca procent din totalul valoric al bunurilor (B) și veniturilor urmăribile (V) ale debitorului {[B/(V+B)]x100}.
Durata de executare a planului este de maximum 5 ani de la data rămânerii definitive a deciziei de deschidere a procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor iar debitorul şi creditorii săi pot prevedea în plan şi posibilitatea prelungirii executării cu cel mult 12 luni, în condiţiile stabilite în plan.
Planul, însoţit de o evaluare, elaborată de comisia de insolvenţă, cu privire la fezabilitatea acestuia, se notifică creditorilor cunoscuţi.
Pasul 13
Măsurile privind locuinţa familiei pe durata procedurii:
Administratorul procedurii analizează situaţia locativă a debitorului şi propune măsurile privind locuinţa familiei pe durata procedurii.
Dacă valorificarea locuin ței a fost prevăzută în planul de rambursare, debitorul va putea rămâne în imobil cel mult 6 luni după realizarea acesteia cu achitarea unei chirii în cuantumul stabilit de comisia de insolvenţă. După valorificarea bunului, debitorul are un drept de preferinţă la încheierea unui contract de închiriere a imobilului sau a unei părţi din acesta, la un cuantum al chiriei stabilit în condiţiile pieţei.
Pasul 14
Concilierea asupra planului de rambursare:
În termen de 30 de zile de la notificarea creditorilor, administratorul procedurii invită creditorii şi debitorul la conciliere asupra planului de rambursare, în cadrul căreia asistă debitorul şi creditorii acestuia pentru a se ajunge la un acord. Durata procesului de conciliere este de cel mult 60 de zile de la data invitaţiei, cu posibilitatea prelungirii, de către comisia de insolvenţă, cu încă 30 de zile dacă sunt indicii temeinice că se va ajunge la un acord.
Pasul 15
Votul asupra planului de rambursare:
Planul este aprobat dacă creditorii reprezentând minimum 55% din valoarea totală a creanţelor şi 30% din valoarea creanţelor ce beneficiază de cauze de preferinţă au votat în favoarea acestuia.
Pasul 16
Aprobarea planului si deschiderea procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor:
Dacă planul de rambursare este aprobat prin vot de către creditori, comisia de insolvenţă constată, prin decizie, deschiderea procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor. Decizia se comunică debitorului, creditorilor şi administratorului procedurii şi se publică, de îndată, în Buletinul procedurilor de insolvenţă - secţiunea "Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi".
Dacă planul de rambursare nu este aprobat prin vot de către creditori, debitorul poate cere instanţei, fie confirmarea planului, fie deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active.
Pasul 17
Contestarea deciziei de deschidere a procedurii pe bază de plan de rambursare a datoriilor:
În termen de 7 zile de la data comunicării deciziei de deschidere a procedurii, aceasta poate fi atacată cu contestaţie, la instanţa competentă, de către creditorii care au votat împotriva planului.
Pasul 18
Consecintele aprobării planului de rambursare a datoriilor:
1) De la data aprobării planului de rambursare de către creditori se suspendă de drept toate măsurile de executare silită pentru realizarea creanţelor asupra patrimoniului debitorului.
2) De asemenea se suspendă prescripţia dreptului creditorilor de a cere executarea silită a creanţelor acestora împotriva debitorului.
3) Prin planul de rambursare a datoriilor se stabileşte situaţia contractelor în curs de derulare, acestea considerându-se menţinute, art. 1.417 din Codul civil nefiind aplicabil. Orice clauze contractuale de desfiinţare a contractelor în derulare, de decădere din beneficiul termenului sau de declarare a exigibilităţii anticipate pentru motivul deschiderii procedurii sunt nule.
Pasul 19
Eliberarea de datorii reziduale ca efect al respectării planului de rambursare a datoriilor sau a condiţiilor procedurii simplificate de insolvenţă.
Procedura simplificată de insolvență (Ghid ANPC)
Cine poate apela la această procedură?
Poate beneficia de procedura simplificată de insolvenţă debitorul:
a) al cărui cuantum total al obligaţiilor este de cel mult 10 salarii minime pe economie;
b) care nu are bunuri sau venituri urmăribile;
c) care are peste vârsta standard de pensionare sau şi-a pierdut total sau cel puţin jumătate din capacitatea de muncă.
Pasul 1
Debitorul depune la comisia de insolvenţă teritorială o cerere de aplicare a procedurii simplificate de insolvenţă. Formularul tipizat de cerere este pus la dispoziţia publicului, cu titlu gratuit, la sediile comisiilor de insolvenţă, precum şi on-line, pe pagina de internet a Comisiei de Insolvenţă la Nivel Central.
Pasul 2
Comisia de insolvenţă, analizând cererea debitorului şi actele depuse în susținerea acesteia, dacă apreciază că debitorul întruneşte condițiile prevăzute de Lege, sesizează instanța competentă în vederea constatării îndeplinirii condițiilor pentru aplicarea procedurii simplificate de insolvență.
Pasul 3
Instanța admite sau respinge cererea.
Pasul 4
Efectele admiterii cererii:
- se suspendă de drept toate măsurile de executare silită pentru realizarea creanțelor asupra patrimoniului debitorului. Nu sunt supuse suspendării de drept măsurile de executare silită îndreptate împotriva codebitorilor şi/sau terților garanți.
- este suspendată de drept, în privinţa debitorului, curgerea dobânzilor, penalităților, majorărilor de întârziere, precum şi a oricăror altor asemenea accesorii ale obligației de plată.
- se suspendă prescripția dreptului creditorilor de a cere executarea silită a creanțelor acestora împotriva debitorului.
Pasul 5
Debitorul are următoarele obliga ții pe durata a 3 ani, începând din momentul emiterii hotărârii instan ței de deschidere a procedurii simplificate de insolvență:
a) să plătească creanţele curente, pe măsură ce devin scadente;
b) să nu contracteze noi împrumuturi;
c) să furnizeze, anual, comisiei de insolvenţă o informare cu privire la situaţia sa patrimonială;
d) să informeze, de îndată, comisia de insolvenţă cu privire la obţinerea oricăror venituri suplimentare de peste 1/2 din salariul minim pe economie faţă de nivelul declarat prin cererea de aplicare a procedurii simplificate de insolvenţă;
e) să informeze comisia de insolvenţă cu privire la dobândirea cu orice titlu, inclusiv moşteniri sau donaţii, de bunuri şi servicii a căror valoare depăşeşte salariul minim pe economie.
Pasul 6
După trecerea unei perioade de 3 ani de zile din momentul deschiderii procedurii, debitorul va putea solicita instan ței ștergerea datoriilor pe care le-a avut.
Procedura judiciară de insolvență prin lichidare de active (Ghid ANPC)
Cine poate apela la această procedură?
- Debitorul a cărui situaţie financiară este iremediabil compromisă, nepermițând elaborarea și executarea unui plan de rambursare a datoriilor;
- Debitorul a cărui cerere de deschidere a procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor a fost respinsă de comisia de insolvenţă, cu propunerea de deschidere a procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active;
- Debitorul în cazul căruia niciun plan de rambursare nu a fost aprobat sau, după caz, confirmat de instanţa judecătorească.
Pasul 1
Debitorul solicită direct instanței judecătorești competente inițierea procedurii de insolvență prin lichidare de active.
În cazul în care:
a) planul de rambursare nu poate fi dus la îndeplinire din motive neimputabile debitorului, oricare dintre creditori poate solicita instanței judecătorești competente inițierea procedurii de insolvență prin lichidare de active;
b) planul de rambursare nu poate fi dus la îndeplinire din motive imputabile debitorului, instanța judecătorească competentă poate iniția procedura de insolvență prin lichidare de active la solicitarea colectivă a tuturor creditorilor.
Motivele imputabile debitorului fac referire la situa țiile când:
a) acesta a manifestat un comportament neglijent ori lipsit de interes cu privire la executarea obligaţiilor asumate prin planul de rambursare a datoriilor;
b) acesta a încheiat acte sau a acţionat, în orice mod, în frauda creditorilor atât anterior deschiderii procedurii de insolvenţă cât și pe durata acesteia.
Pasul 2
a. Soluționarea cererii de către instanță, respectiv verificarea întrunirii condițiilor de admisibilitate a cererii debitorului;
b. Pronunţarea unei sentinţe de deschidere a procedurii de insolvenţă prin lichidare de active;
c. Desemnarea unui lichidator și a onorariului acestuia; d. Publicarea sentinţei de deschidere a procedurii în Buletinul procedurilor de insolvenţă, formularea dupa caz a apelului împotriva sentinței.
Efectele deschiderii procedurii judiciare de insolventa prin lichidarea activelor debitorului sunt:
- debitorului nu îşi mai poate exercita dreptul de dispoziţie asupra bunurilor şi a veniturilor urmăribile din averea sa;
- suspendarea de drept a executărilor silite individuale împotriva averii debitorului.
Pasul 3
Etapele procedurii
Instanța numește lichidatorul care:
a) notifică creditorii și întocmește tabelul preliminar de creanțe;
Ulterior întocmirii tabelului preliminar de creanțe creditorii sau debitorul au posibilitatea contestării acestuia în instanță;
b) inventariază bunurile urmăribile ale debitorului și deschide contul de lichidare;
c) se ocupă de vânzarea bunurilor;
d) întocmește raportul final pe baza căruia instanța decide închiderea procedurii.
Pasul 4
Perioada postprocedură judiciară de insolven ță prin lichidare de active este perioada de supraveghere în care debitorul trebuie să continue acoperirea crean țelor restante cu un cuantum din veniturile sale stabilit de instan ță la închiderea procedurii. După trecerea acestei perioade, cuprinsă între 1 și 5 ani, în func ție de gradul de acoperire a valorii totale a creanțelor, debitorul poate solicita eliberarea de datorii reziduale.
În sentința instanței de închidere a procedurii se stabileşte şi proporţia din veniturile urmăribile ale debitorului care, după închiderea procedurii, poate fi afectată acoperirii datoriilor.
Dacă debitorul după un an de la data închiderii procedurii a acoperit o cotă de cel puţin 50% din valoarea totală a creanţelor, acesta poate cere instan ței eliberarea de datoriile reziduale.
Dacă debitorul după 3 ani de la data închiderii procedurii, a acoperit cel puţin 40% din valoarea totală a creanţelor, acesta poate cere instan ței eliberarea de datorii.
În cazul în care debitorul cu toate diligenţele sale, nu a reuşit să acopere cel puţin 40% din valoarea totală creanţelor după trecerea unui termen de 5 ani de la închiderea procedurii, acesta poate cere instan ței eliberarea de datorii reziduale.
Taguri: Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) Protectia Consumatorului Legea insolventei persoanelor fizice Falimentul personal
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Stirea Zilei
Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare
Bancile cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare sunt, in ordine, CEC Bank, BRD, Libra Bank, ING Bank si Banca Transilvania (BT), conform topului realizat de Bancherul.ro pe baza informatiilor publicate de banci. Clasamentul a fost intocmit detalii
Bancile cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare
Bancile cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3,5 sau 10 ani la creditele ipotecare sunt Banca Transilvania (BT), BCR si CEC Bank, conform calculatoarelor de credit de pe site-urile bancilor. Topul a fost realizat pe baza unui imprumut in valoare de 250.000 de detalii
Cum raspunde BRD la intrebarile privind fraudele online
Fraudele online au devenit o problema pentru banci, astfel ca am trimis la BRD urmatoarele intrebari, in urma reclamatiilor primite de la cititorii care au fost victimele inselaciunilor prin intermediul unor false platforme de investitii: - Care este procedura detalii
Ocean Credit incalca legea privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit
Ocean Credit nu respecta legea contractelor de credit, OUG 50/2010, privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit, astfel incat acestia sa fie constienti de costul unui imprumut si sa-l poata compara cu ofertele altor IFN-uri sau banci. Concret, detalii
- Care banci au cele mai bune dobanzi la depozitele in lei?
- Topul bancilor cu cele mai mari dobanzi la depozitele in euro
- Vreti sa investiti in actiuni Transgaz? Google va recomanda 4 platforme pe care se fac fraude
- Lista platformelor de investitii pentru fraude online (actualizat)
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare
- Articole tip reclama mascata in doua reviste celebre din America si Romania
- Profitul bancilor, in crestere cu 10%
- Ce dobanzi au bancile la refinantarea unui credit de nevoi personale
- Un IFN le cere clientilor sa plateasca nu doar restantele, ci si ratele din viitor
- Ce dobanzi au bancile la creditele de nevoi personale?
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Inflația anuală a crescut marginal
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 7,7% cumulat pe primele 9 luni
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
LOAN OFFER
Buna ziua Aceasta pentru a informa publicul larg că oferim împrumuturi celor care au nevoie de ... detalii
-
!
Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii