BANCI | Stirea Zilei

Riscul de nerambursare a imprumuturilor ramane principala problema nu doar pentru banci, ci si pentru IFN-urile care acorda credite de consum de mica valoare

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2015-02-25 18:10

“Nu ne putem plange de lipsa cererilor pentru credite, in schimb trebuie sa fim foarte atenti cui dam bani si daca-i vom putea primi inapoi, pentru ca riscul de credit ramane principala noastra problema”, spune Graham O'Mahoney (foto), directorul financiar al Provident Financial, cel mai mare IFN din Romania care acorda credite de consum de valori mici, in medie de 1500 de lei, pe termene scurte, de maxim 1 an.

Riscul de credit ramane principala preocupare pentru Provident, in ciuda faptului ca jumatate din cererile de imprumuturi sunt respinse, iar firma are un model de acordare a creditelor si incasare a ratelor prin intermediul unor agenti de vanzari, la domiciliul clientilor. Sistem care-i permite sa aiba o imagine destul de fidela a profilului de risc al clientilor, in comparatie cu alte metode de creditare aparute recent pe aceasta piata, precum imprumuturi online sau prin telefon, destinate unor clienti mai degraba virtuali decat reali. Firma are 850 angajati si 3700 de agenti de vanzari.

Provident a incercat, in prima parte a anului trecut, sa relaxeze conditiile de obtinere a creditelor, asa cum au facut “surorile” prezente in alte tari vecine, prin majorarea sumelor acordate si modificarea unor profile de risc ale clientilor in cadrul analizei de scoring, rezultatul fiind o crestere de doua cifre a volumului noilor imprumuturi.

Efectele nu au fost insa cele asteptate: calitatea rambursarilor s-a inrautatit, consecinta fiind majorarea costului riscului: estimarea veniturilor incerte (impairments) a ajuns la 31% din total venituri, iar rata creditelor neperformante a urcat de la 13% la 14%. IFN-urile constituie provizioane pentru creditele neperformante conform normelor BNR, intrucat nu au adoptat inca normele internationale IFRS, cum au facut deja bancile, din 2012. In consecinta, Provident a revenit la vechile conditii, mai stricte, de acordare a creditelor, efectul fiind o reducere a volumului de noi imprumuturi in a doua jumatate a anului.

Credite de 132 milioane euro in 2014, in crestere cu 8%

In aceste conditii, la finalul anului precedent, valoarea creditelor acordate de Provident in Romania si Bulgaria, piata pe care a intrat in toamna lui 2013, unde are doar 12.000 de clienti, a avansat cu doar 8% in 2014, la 132,7 milioane euro, fata de 127,5 milione euro in 2013.

Asadar, o crestere nominala de 5,2 milioane lei in 2014, fata de 21,7 milioane euro in 2013 (vezi graficul). O evolutie “asa si asa”, dupa cum s-a exprimat Graham.

Provident estimeaza ca are o cota de piata de 20-25% pe segmentul creditelor de consum acordate de IFN-uri, prin raportarea volumului sau de credite, de 132 milioane euro, la volumul total de 650 milioane euro publicat de Asociatia Societatilor Financiare – ALB pentru 2014.

Numarul clientilor activi ai Provident a crescut in 2014 cu 20.000, la un total de 320.000 (dintre care 12.000 sunt in Bulgaria).

Veniturile Provident au crescut insa in 2014 cu 14,8 milioane euro, la un total de 93,4 milioane euro, mai mult decat in anul precedent, cand se ridicau la 78,6 milioane euro, in crestere cu doar 8,1 milioane euro.

Profit brut de 6,1 milioane euro 

In ciuda cresterii veniturilor, profitul brut al Provident a scazut usor in 2014, la 6,1 milioane euro, fata de cele 6,8 milioane euro din 2013, insa compania precizeaza ca rezultatul include investitiile in dezvoltarea operatiunilor din Bulgaria, care s-au ridicat la 7 milioane de euro, fata de cele 3 milioane de euro cheltuite in 2013 pentru lansarea operatiunilor din tara de la sud de Dunare.

Clientii Provident vor fi verificati la Biroul de Credit, ceea ce nu inseamna ca nu vor primi credite

Riscul de credit s-ar putea reduce in acest an, dupa ce Provident va incepe, in urmatoarea perioada, sa-si verifice clientii la Biroul de Credit, unde a inceput sa raporteze datele propriilor clienti incepand din 2014.

Prezenta unei persoane pe lista datornicilor la Biroul de Credit nu inseamna insa ca Provident va refuza sa-i acorde un credit, pentru ca oricum multi dintre clientii sai actuali figureaza deja in aceasta baza de date a bancilor si sunt buni platnici.

Ceea ce se va schimba va fi in principal valoarea imprumuturilor ce le vor putea obtine de la Provident.

Graham apreciaza ca dupa ce Provident va avea acces la istoricul comportamentului de plata al clientilor, isi va calibra decizia de creditare in functie de caracteristicile fiecaruia: de exemplu, cei cu venituri mari nu vor mai primi imprumuturi consistente, in cazul in care au si datorii mari catre banci sau alte IFN-uri. Si este posibil ca cei cu venituri mai mici, dara fara datorii mari, sa primesca imprumuturi mai ridicate.

Concurenta se face simtita

Provident s-a confruntat anul trecut nu doar cu riscul de credit ci si cu o concurenta tot mai acerba pe piata creditelor de valori mici, tot mai multe IFN-uri facandu-si prezenta in Romania, intr-o maniera destul de agresiva, dispuse sa acorde imprumuturi de valori mici si pe perioade scurte de timp, online, prin telefon sau in magazine.

Vlad Sandru, directorul de comunicare al Provident, spune insa ca firma sa, care are o traditie de peste 100 de ani in patria-mama, Marea Britanie, are un singur concurent direct, care acorda credite intr-un mod asemanator, adica prin agenti, la domiciliul clientilor.

Vlad Sandru, directorul de comunicare al Provident Financial
Vlad Sandru, directorul de comunicare al Provident Financial

In momentul intrarii Provident in Romania, in 2006, primii nostri concurenti erau prietenii si rudele celor care se imprumutau de la noi, apoi au fost bancile, iar recent au aparut si firmele care acorda credite pe perioade foarte scurte, maxim 45 de zile, pana la salariu. Insa noi avem un singur concurent real, care acorda credite asa cum facem noi, prin agenti la domiciliul clientilor. Oricum, concurenta este buna, pentru ca ne tine cu picioarele pe pamant si ne face constienti de importanta oferirii unor servicii de calitate clientilor. Noi vom continua sa crestem in Romania, indiferent de ce vor face concurentii”, spune Vlad Sandru.

“In Bulgaria avem un numar de concurenti mult mai mare decat in Romania, acolo sunt in jur de 170 de IFN-uri care acorda credite de consum”, a adaugat el.

Credite pentru intreprinzatori si card in parteneriat cu o banca

Provident nu are de gand, cel putin in viitorul apropiat, sa contracareze concurenta intrand pe piata creditelor online, prin telefon sau de alte tipuri lansate de curand. "Din simplul motiv ca majoritatea clientilor nostri inca nu sunt pregatiti pentru noile tipuri de credite si vor mai trece cativa ani pana vor fi".

In schimb, Provident pregateste un nou produs de creditare pentru micii intreprinzatori, care si-ar putea deduce costurile creditelor, precum si un card ce ar putea fi lansat in parteneriat cu o banca, prin care sa fie virate imprumuturile. De asemenea, clientii ar putea avea si alternativa rambursarii creditelor in rate lunare, nu doar saptamanal.

Creditele pe termen scurt sunt scumpe peste tot

Intrebat care sunt avantajele competitive ale Provident in privinta costurilor imprumuturilor pe termene scurte, care dupa cu se stie nu sunt ieftine, Vlad Sandru a tinut sa sublinieze ca orice credit pe termen scurt, indiferent daca este acordat de banci sau IFN-uri, are dobanzi (DAE) ridicate.

El a oferit un calcul comparativ pentru un credit de 1.000 de lei pe 12 luni, care in cazul unei banci, BRD, are o DAE de 71% si un cost de 256 de lei peste suma imprumutata. Comparativ, pentru un credit acordat de Provident pe o perioada de 44 de saptamani (aproape 1 an), costul este putin mai mare, de 335 de lei, iar DAE ajunge la 102%.

Exista banci care au dobanzi chiar mai mari decat noi in cazul unor credite mici pe termene scurte”, spune Sandru.

Pe de alta parte, avertizeaza el, bancile si alte IFN-uri au costuri ridicate pe parcursul rambursarii creditelor, precum dobanzile penalizatoare la intarzierea platii ratelor sau achitarea in avans a imprumuturilor, si care pot face un imprumut bancar mai scump decat unul de la Provident, care nu percepe comisioane de penalizare la intarzierea platilor.

Atentie la comisioanele de intarziere!

“Provident nu percepe comisioane de penalizare in cazul intarzierilor la rambursarea ratelor, ceea ce este foarte important pentru modul in care ne tratam clientii si pentru increderea pe care acestia o au in noi. Dovada este ca peste 70% dintre clienti sunt la al doilea credit obtinut de la noi”, adauga Sandru.

Beneficiarul unui credit Provident beneficiaza de transparenta totala cu privire la costuri: stie de la inceput suma exacta pe care o are de achitat la final, indiferent de ce se intampla pe parcurs, daca intarzie cu plata ratelor sau daca le achita in avans, precizeaza reprezentantul Provident.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare

Bancile cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare sunt, in ordine, CEC Bank, BRD, Libra Bank, ING Bank si Banca Transilvania (BT), conform topului realizat de Bancherul.ro pe baza informatiilor publicate de banci. Clasamentul a fost intocmit detalii

Bancile cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare

Bancile cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3,5 sau 10 ani la creditele ipotecare sunt Banca Transilvania (BT), BCR si CEC Bank, conform calculatoarelor de credit de pe site-urile bancilor. Topul a fost realizat pe baza unui imprumut in valoare de 250.000 de detalii

Cum raspunde BRD la intrebarile privind fraudele online

Fraudele online au devenit o problema pentru banci, astfel ca am trimis la BRD urmatoarele intrebari, in urma reclamatiilor primite de la cititorii care au fost victimele inselaciunilor prin intermediul unor false platforme de investitii: - Care este procedura detalii

Ocean Credit incalca legea privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit

Ocean Credit nu respecta legea contractelor de credit, OUG 50/2010, privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit, astfel incat acestia sa fie constienti de costul unui imprumut si sa-l poata compara cu ofertele altor IFN-uri sau banci. Concret, detalii

 



 

Ultimele Comentarii