Programul Prima Casa se schimba in O familie, o casa: va fi destinat doar celor cu salarii de maxim 4.500 lei sau 7.000 de lei la o familie cu copii
Autor: Bancherul.ro
2019-08-22 23:14
Ministerul Finantelor a anuntat ca va modifica Programul Prima Casa pentru acordarea de credite imobiliare garantate de stat, care vor putea fi obtinute doar de catre persoanele singure sau de familiile fara copii cu venituri lunare de maxim 4.000 de lei, iar in cazul familiilor cu unul sau mai multi copii, venitul maxim pe familie va fi de 7.000 de lei.
In prezent, Programul Prima Casa nu impune vreo restrictie in privinta veniturilor celor care primesc astfel de imprumuturi.
Modificarea a fost facuta pentru a impregna acestui program un caracter social, adica sa fie de ajutor pentru cei cu venituri mai mici, care nu pot obtine credite ipotecare standard, acestea avand atat dobanzi mai mari (6,5%, fata de 4,63% la Prima Casa), cat si avans mai mare (15% din pretul locuintei, fata de numai 5% la Prima Casa). (Vezi aici topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare standard.)
Salariul mediu net pe economie este in prezent 3.100 de lei, ceea ce inseamna ca in plafoanele de venit impuse in noul program Prima Casa se vor incadra in continuare majoritatea romanilor.
In plus, familiile cu copii vor putea obtine credite si cu dobanzi mai mici, subventionate de stat.
Concret, familiile cu un copil vor avea o reducere a dobanzii de o jumatate de punct, adica in jur de 4,13% pe an, in timp ce familiile cu doi copii vor avea o reducere a dobanzii de 1 punct procentual, pana la 3,63%.
Dat fiind ca sustine familiile cu copii, programul Prima Casa va fi redenumit O famile, o casa.
Celelalte caracteristici ale programului au fost mentinute, cu mici modificari:
- Avansul de 5% ramane neschimbat.
- Valoarea maxima a creditului ce poate fi obtinut este de 66.500 de lei, la care se adauga avansul de 5%, echivalentul a 3.500 de euro, pe care trebuie sa-l achite cel care obtine creditul, astfel ca valoarea maxima a locuintei care poate fi cumparata, indiferent de tipul acesteia, veche sau noua, este de 70.000 de euro.
In prezent, aceasta valoare maxima este valabila numai pentru apartamentele noi, pe cand in cazul apartamentelor vechi, plafonul este in prezent de 57.000 de euro, ceea ce inseamna ca prin noul program se vor putea cumpara apartamente vechi mai scumpe, de pana la 70.000 de euro.
O alta noutate este posibilitatea refinantarii creditelor Prima Casa, inclusiv a celor vechi, cu un credit ipotecar standard, astfel incat locuinta ipotecata sa poata fi vanduta inainte de termenul de 5 ani impus in lege.
Pe de alta parte, beneficiarii unui credit prin noul program O familie, o casa nu vor mai putea, pe perioada derularii imprumutului, sa-si cumpere o alta locuinta, mai exact "o cotă de peste ½ inclusiv dintr-o altă locuință situată în mediul urban, cu excepția celor dobândite prin moștenire."
Doua probleme ridicate de CNSM au ramas neabordate
Noul program O famile, o casa, nu abordeaza insa doua probleme din recomandarea Comitetului National pentru Stabilitate Macroprudentiala (CNSM) privind modificarea programului Prima Casa:
1. Avansul redus, de doar 5%, care "în contextul creșterii importante a prețurilor imobilelor rezidențiale, poate genera vulnerabilități în ipoteza unor evoluții macroeconomice nefavorabile", conform CNSM.
2. Supraîndatorarea debitorilor: cei care au contractat credite „Prima casă” având un grad de îndatorare ridicat chiar și în condițiile unui nivel scăzut al ratelor de dobândă și creșterii veniturilor, conform CNSM. (vezi aici detalii)
Un avans mai mare, de exemplu 10%, ar fi mentinut mai atractive creditele Prima Casa fata de cele standard, la care avansul e minim 15%, si in acelasi timp ar fi redus cererea de credite si implicit cresterea preturilor caselor.
In privinta supraindatorarii, solutia ar fi putut fi stabilirea unei dobanzi fixe pe toata perioada de creditare, care ar fi eliminat riscul cresterii dobanzii, in functie de evolutia pietei, reflectata de noul indicator IRCC (Indicele de Referinta pentru Creditele Consumatorilor).
BNR, Guvernul si bancile au ratat astfel oportunitatea de a seta o noua tendinta a pietei creditelor ipotecare, si anume stabilirea unor dobanzi fixe, in locul celor variabile.
Mai ales ca exista experienta din 2013, cand s-a decis ca imprumuturile Prima Casa sa fie doar in lei, ceea ce a facut ca si creditele ipotecare standard sa se acorde cu precadere in lei.
Poate parea surprinzator ca nu s-a ajuns la un acord privind dobanda fixa la creditele Prima Casa, dat fiind ca in ultimul timp reprezentantii BNR, inclusiv guvernatorul Isarescu, au subliniat importanta dobanzilor fixe la credite, ca masura de precautie pentru o potentiala noua criza sau scadere economica ce ar putea veni in urmatorii ani.
Oricum, noua varianta a programului O familie, o casa, este radical diferita de cea anuntata in timpul conducerii Guvernului de catre cuplul Dragnea-Valcov, care propuneau o dobanda fixa de 5,5%, din care statul subventiona o buna parte, astfel ca beneficiarii creditelor ar fi platit dobanzi fixe de doar 2-3% pe an. (vezi aici detalii)
De asemenea, se propunea acordarea unei prime de pana la 15.000 de euro celor care-si cumparau o locuinta noua, in rate fara dobanda, de la dezvoltatorii imobiliari. (vezi aici detalii)
Comunicatul Ministerului Finantelor
Noul program "O familie, o casă" permite familiilor cu venituri mici să-și cumpere un cămin
Ministerul Finanțelor Publice propune printr-un proiect de act normativ modificarea Programului „Prima casă” și redenumirea acestuia în Programul "O familie, o casă" astfel încât acest program guvernamental să fie mai bine orientat spre caracterul social.
Astfel, se vor revizui condițiile de accesare prin introducerea unui prag de venit pentru beneficiari și a prețului maxim de achiziție al locuinței care poate fi achiziționată în cadrul Programului. În același timp, se propune acordarea de subvenții de dobândă constând în reducerea ratei dobânzii creditului garantat pe toată durata Programului pentru familiile cu un singur copil cât și pentru familiile cu doi sau mai mulți copii.
"Am finalizat Programul O familie, o casă, în urma consultărilor intense și constructive cu reprezentanții Băncii Naționale a României. Inițiativa guvernului are în primul rând un caracter social, deoarece ne dorim să venim în sprijinul persoanelor cu venituri reduse. Totodată, ne-am gândit să ajutăm familiile tinere să își cumpere o locuință decentă. În egală măsură, susținem sectorul construcțiilor şi nu numai în condițiile în care programul va avea efecte benefice în toată economia, va asigura menținerea sau înființarea de noi locuri de muncă și va ajuta la dezvoltarea afacerilor", a precizat Eugen Teodorovici, ministrul Finanțelor Publice.
Prin proiectul de act normativ care modifică și completează OUG nr. 60/2009 privind implementarea programului "Prima casă" se propune:
Modificarea titulaturii Programului „Prima casă” în programul "O familie, o casă".
Introducerea pragului de venit pentru beneficiarii Programului:
- la data solicitării creditului garantat, veniturile nete lunare ale beneficiarului individual sau ale beneficiarului împreuna cu soțul sau soția, după caz, nu pot depăși valoarea de 4.500 lei;
- pentru familiile cu unul sau mai mulți copii, la data solicitării creditului garantat veniturile nete lunare ale familiei nu pot depăși valoarea de 7.000 lei.
Mandatarea pe lângă Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și a Fondului Român de Contragarantare în vederea emiterii de garanții în numele şi în contul statului, în favoarea băncilor care acordă credite persoanelor fizice pentru achiziția unei locuințe în cadrul Programului.
Menținerea avansului minim de 5 % din prețul de achiziție al locuinței. Prețul de achiziție a locuinței este de maximum 70.000 EUR echivalent lei la cursul BNR valabil la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare, iar valoarea finanțării garantate este de maximum 66.500 EUR echivalent lei.
Acordarea următoarelor subvenții de dobândă:
- reducerea cu 0,5 puncte procentuale a ratei dobânzii creditului garantat pe toată durata Programului pentru familiile cu un singur copil.
- reducerea cu 1 punct procentual a ratei dobânzii creditului garantat pentru familiile cu doi sau mai mulți copii.
Refinanțarea creditelor obținute în cadrul Programului, prin alte instrumente de finanțare, cu excepția altor credite acordate in cadrul Programului.
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
ORDONANȚĂ
pentru modificarea și completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "Prima casă" și redenumirea în programul "O familie, o casă"
Motivul emiterii actului normativ
1.Descrierea situaţiei actuale
Programul ”Prima casă” a fost aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "Prima casă".
Programul guvernamental ”Prima Casă” a fost lansat în iulie 2009, reprezentând o măsură cu caracter social, cu obiectivul de a susține sectoarele economice prioritare, precum și deblocarea procesului de creditare, în contextul efectelor negative pronunțate generate de declanșarea crizei financiare la nivel global. Programul a avut o contribuție pozitivă pentru activitatea de creditare a populației, inclusiv prin reorientarea fluxului de credite ipotecare către împrumuturile în monedă națională, începând cu august 2013.
De la începutul anului până la sfârșitul lunii iulie 2019, din plafonul total de garantare alocat pentru anul 2019 de 2.000 milioane lei, au fost acordate un număr de 11.427 garanții și promisiuni de garantare în valoare totală de 1.157,6 milioane lei. De la lansarea Programului în anul 2009 până la finele lunii iulie 2019, au fost acordate 279.179 garanţii și promisiuni de garantare, în valoare totală de 24.879,32 milioane lei. Până în prezent au fost executate un numar de 848 de garanții, în valoare de 67,8 milioane lei, din care s-a recuperat de către ANAF suma de 23 milioane lei.
Conform datelor furnizate de Banca Națională a României, volumul împrumuturilor acordate prin Programul Prima Casă a dobândit o dimensiune sistemică, reprezentând 45 la sută din stocul creditelor ipotecare (34 miliarde lei, martie 2019), respectiv 31 la sută din fluxul de credite ipotecare noi (3,8 miliarde lei – flux cumulat pe o perioadă de 12 luni până la martie 2019).
În acest context, Consiliul General al Comitetului Național pentru Supravegherea Macroprudențială (CNSM) a emis Recomandarea nr. R/1/2018, adresată Guvernului României, în vederea recalibrării programului „Prima Casă” din punct de vedere social, prin revizuirea condițiilor de accesare a acestui program, cu menținerea unui grad de îndatorare sustenabil.
Conform recomandării CNSM, este necesară reorientarea programului către persoanele cu venit până într-un anumit plafon, asigurând astfel o disponibilitate mai mare a fondurilor pentru persoane care nu pot accesa un împrumut imobiliar standard.
Astfel, prin prezentul act normativ se propune completarea și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului ”Prima casă” și redenumirea în programul "O familie, o casă", după cum urmează:
- În ceea ce privește condițiile de eligibilitate ale beneficiarilor în cadrul Programului, la data solicitării creditului garantat, veniturile nete lunare ale fiecărui beneficiar individual sau ale beneficiarului împreună cu soțul sau soția, după caz, nu pot depași valoarea de 4.500 lei.
- pentru familiile cu copii, la data solicitării creditului garantat veniturile nete lunare ale familiei nu pot depăși valoarea de 7.000 lei.
- pe durata contractului de credit obținut în cadrul Programului să nu dobândească individual sau împreună cu familia o cotă de peste ½ inclusiv dintr-o altă locuință situată în mediul urban, cu excepția celor dobândite prin moștenire. În cazul în care survine o modificare în acest sens după intrarea în Program, în termen de 12 luni de la apariția acestei situații, trebuie să decidă asupra deținerii locuinței din Program sau altei locuințe și să notifice această decizie Finanțatorului și fondurilor de garantare, cu prezentarea documentelor care atestă înstrăinarea.
- În ceea ce privește condițiile financiare, avansul minim să fie de 5 % din prețul de achiziție al locuinței sau din valoarea costului de construire al locuinței, acesta reprezentând diferența dintre prețul de achiziție al locuinței rezultat din antecontractul de vânzare-cumpărare sau valoarea din contractul de antrepriză și finanțarea garantată.
- Prețul de achiziție a locuinței este de maximum 70.000 EUR echivalent lei la cursul BNR valabil la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare sau a contractului de antrepriză, iar valoarea finanțării garantate este de maximum 66.500 EUR echivalent lei, dar nu mai mult decât valoarea rezultată din raportul de evaluare a locuinței sau valoarea rezultată din devizul estimativ de lucrări, anexă la contractul de construire a locuinței, exclusiv avansul plătit de beneficiar.
Se propune ca în cadrul Programului să se acorde următoarele subvenții:
- reducerea cu 0,5 puncte procentuale a ratei dobânzii creditului garantat pe toată durata Programului pentru familiile cu un singur copil.
- reducerea cu 1 punct procentul a ratei dobânzii creditului garantat pentru familiile cu doi sau mai multi copii.
Acordarea subvențiilor se verifică anual și este condiționată de încadrarea în veniturile nete lunare menționate anterior.
De asemenea, subventia acordată în cadrul Programului nu se poate cumula cu alte facilitãți acordate din fonduri de la bugetul de stat pentru spațiul de locuit, respectiv închirieri sau cumpãrarea de locuințe, așa cum este prevăzut pentru anumite categorii de salariați, ca de exemplu cele adoptate prin legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, completată cu Legea nr. 288/2018 prin care poliţistul care îndeplineşte condiţiile de acordare a compensaţiei lunare pentru chirie şi care contractează un credit ipotecar/imobiliar destinat achiziţionării unei locuinţe beneficiază de compensaţia lunară pentru chirie/pentru plata ratei sau a unei fracţiuni din rata aferentă creditului. În această situaţie, compensaţia lunară pentru chirie se acordă în cuantumul prevăzut la art 31 alin. (1) din legea 360/2002 (compensaţie pentru chirie de până la 50% din salariul de baza), dar nu poate depăşi rata lunară plătită pentru creditul ipotecar/imobiliar.
În privința costurilor de subvenție a dobânzii s-a făcut o simulare a impactului pe buget luând în calcul o valoare maximă a creditului de 332.500 (95 % din 350.000 lei), cu rata dobânzii variabile (IRCC plus 2%), cu o subvenție a dobânzii de 1,0 % pe an.
Pe termen mediu, subvenția de dobândă estimată a se plăti în cadrul Programului pe o perioada de 5 de ani (2019-2023) este în suma de 0,24 mld. lei.
Pe termen lung, pe o perioadă de 20 ani (2019-2039) subvenția de dobândă estimată a se plăti în cadrul Programului este în suma de 2,53 mld. lei.
Mecanismul de subvenționare a dobânzii se va realiza pe baza unei cereri pe care beneficiarul Programului urmează să o depună la fondul de garantare de la care a obținut garanția statului pentru creditul contractat prin Program, urmând ca procedura prin care se acordă subvenția, inclusiv termenele și condițiile de acordare sa fie detaliate și aprobate prin Ordin al ministrului finanțelor publice. Plata subvenției de dobândă se realizează din sumele alocate cu această destinație în bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale.
De asemenea, se propune ca pe lângă Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii să se mandateze și Fondul Român de Contragarantare în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului, în favoarea băncilor care acordă credite persoanelor fizice pentru achiziţia unei locuinţe în cadrul Programului.
Totodată, prin prezentul act normativ se propune ca beneficiarii eligibili în cadrul Programului să poată refinanța creditele obținute prin alte instrumente de finanțare, cu excepția altor credite acordate in cadrul Programului.
Astfel se dă posibilitatea ca beneficiarul să acceseze un nou credit în afara programului ”Prima casă”, de la orice instituție de credit pentru refinanțarea celui contractat în cadrul Programului. În acest caz finanţatorul, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice, poate aproba refinanțarea creditului garantat de stat, precum şi ridicarea temporară a interdicţiei de grevare asupra locuinței achiziționate sau construite în cadrul Programului, în vederea înscrierii unei noi ipoteci în favoarea instituției de credit care acordă refinanțarea, cu condiţia achitării integrale a creditului garantat în cadrul Programului.
Pentru clarificarea unor aspecte privind legislaţia aplicabilă solicitărilor de acordare a unei finanţări garantate în cadrul programului ”Prima casă” aflate în curs de analiză la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, se propune ca acestea să fie soluţionate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare la data depunerii lor.
De asemenea, în ceea ce privește prevederile privind refinanțarea creditelor, se propune ca acestea să se aplice în cazul tuturor creditelor garantate acordate în cadrul Programului.
Impactul socioeconomic al proiectului de act normativ
Proiectul de act normativ creaza condiții pentru dezvoltarea pieței imobiliare.
Reglementarea va asigura continuitatea procesului de acordare a garanţiilor în cadrul Programului pentru achiziția sau construcția de locuințe ceea ce va avea consecinţe pozitive atât asupra lichidizării pieţei imobiliare şi dezvoltării pieţei construcţiilor şi a sectoarelor adiacente acesteia, cât şi asupra activităţii de creditare pe segmentul retail.
Proiectul de act normativ contribuie la sprijinirea de către stat a accesului persoanelor fizice la credite destinate achiziţionării/construirii unei locuinţe în condiţii avantajoase.
Proiectul de act normativ este corelat cu dispoziţiile Convenţiei europene a drepturilor omului şi ale protocoalelor adiţionale la aceasta, ratificate de România, precum şi cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului.
Proiectul de act normativ este bazat pe o evaluare preliminară a impactului noilor reglementări asupra drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului.
ORDONANȚĂ pentru modificarea și completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "Prima casă" și redenumirea în programul "O familie, o casă"
în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct.II.2 din Legea nr. 128/2019 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă
ART. I Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "Prima casă", publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 4 iunie 2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (2), după litera c) se introduc trei noi litere, lit. d) – f), cu următorul cuprins:
”d) la data solicitării creditului garantat, veniturile nete lunare ale beneficiarului individual sau ale beneficiarului împreuna cu soțul sau soția, după caz, nu pot depăși valoarea de 4.500 lei.
e) pentru familiile cu unul sau mai mulți copii, la data solicitării creditului garantat veniturile nete lunare ale familiei nu pot depăși valoarea de 7.000 lei.
f) pe durata contractului de credit obținut în cadrul Programului, să nu dobândească individual sau împreună cu familia o cotă de peste ½ inclusiv dintr-o altă locuință situată în mediul urban, cu excepția celor dobândite prin moștenire. În cazul în care survine o modificare în acest sens după acordarea creditului în cadrul Programului, în termen de 12 luni de la apariția acestei situații trebuie să decidă asupra deținerii locuinței din Program sau altei locuințe și să notifice această decizie Finanțatorului și Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii sau Fondului Român de Contragarantare, cu prezentarea documentelor care atestă înstrăinarea.”
2. La articolul 1 alineatele (3), (4), (6), (7), (7^10), (10^6), (10^11) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
“ (3) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Finanţelor Publice este autorizat să mandateze Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii și Fondul Român de Contragarantare, denumite în continuare fonduri de garantare, în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului, în favoarea băncilor care acordă credite persoanelor fizice pentru achiziţia sau construirea unei locuinţe în cadrul Programului.
Prin derogare de la prevederile Legii 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare, se acordă prin prezenta ordonanță de urgență mandat special Fondului Român de Contragarantare privind emiterea în numele și contul Statului a garanțiilor în cadrul Programului.
(4) Contractele prin care fondurile de garantare acordă garanţiile prevăzute la alin. (3) constituie titluri executorii şi au valoare de înscrisuri autentice.
(6) Între Ministerul Finanţelor Publice şi fondurile de garantare se încheie o convenţie prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor în derularea Programului.
(7) În baza contractului de garantare, asupra imobilelor achiziţionate în cadrul Programului se instituie în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, precum şi în favoarea finanţatorilor, proporţional cu procentul de garantare, un drept de ipotecă legală de rangul I până la finalizarea procedurii de executare silită asupra imobilului care face obiectul garanţiei, potrivit legii, cu interdicţia de înstrăinare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani şi interdicţia de grevare cu sarcini a acesteia pe toată durata garanţiei. Condiţia referitoare la rangul dreptului de ipotecă trebuie să fie îndeplinită până la data depunerii cererii de plată a garanţiei de către finanţator la fondurile de garantare. În cazul primirii de către finanţator a comunicării respingerii cererii de plată a garanţiei de la fondurile de garantare, în temeiul contractului de garantare, finanţatorul are dreptul să înscrie în cartea funciară ipoteca legală prevăzută la art. 2386 pct.3 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciară a ipotecii legale de rang I instituite în favoarea statului român.
(7^10) În baza contractului de garantare novat, se radiază ipoteca în favoarea statului şi a finanţatorului, privilegiul finanţatorului, precum şi interdicţiile de înstrăinare şi grevare cu sarcini instituite conform alin. (7) asupra imobilului achiziţionat iniţial în cadrul Programului, iar asupra imobilului dobândit ulterior, prin efectul novaţiei prevăzute la alin. (7^6), se instituie în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, precum şi în favoarea finanţatorilor, proporţional cu procentul de garantare, un drept de ipotecă legală de rangul I până la finalizarea procedurii de executare silită asupra imobilului care face obiectul garanţiei, potrivit legii, cu interdicţia de înstrăinare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani şi interdicţia de grevare cu sarcini a acesteia pe toată durata garanţiei. Condiţia referitoare la rangul dreptului de ipotecă trebuie să fie îndeplinită până la data depunerii cererii de plată a garanţiei de către finanţator la fondurile de garantare. În cazul primirii de către finanţator a comunicării respingerii cererii de plată a garanţiei de la fondurile de garantare în temeiul contractului de garantare, finanţatorul are dreptul să înscrie în cartea funciară ipoteca legală prevăzută la art. 2386 pct.3 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciară a ipotecii legale de rang I instituite în favoarea statului român.
(10^6) În baza contractului de garantare aferent celui de al doilea credit prevăzut la alin. (10^4), asupra noii locuinţe se instituie în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, precum şi în favoarea finanţatorilor, proporţional cu procentul de garantare, un drept de ipotecă legală de rangul I până la finalizarea procedurii de executare silită asupra imobilului care face obiectul garanţiei, potrivit legii, cu interdicţia de înstrăinare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani şi interdicţia de grevare cu sarcini a acesteia pe toată durata garanţiei. Condiţia referitoare la rangul dreptului de ipotecă trebuie să fie îndeplinită până la data depunerii cererii de plată a noii garanţii de către finanţator la fondurile de garantare. În cazul primirii de către finanţator a comunicării respingerii cererii de plată a garanţiei de la fondurile de garantare în temeiul contractului de garantare, finanţatorul are dreptul să înscrie în cartea funciară ipoteca legală prevăzută la art. 2386 pct.3 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciară a ipotecii legale de rang I instituite în favoarea statului român.
(10^11) Finanţatorul poate solicita fondurilor de garantare retragerea cererii de plată a garanţiei cel mai târziu până în penultima zi de efectuare a plăţii valorii de executare a garanţiei de către Ministerul Finanţelor Publice.”
3. După articolul 1 se introduc trei noi articole, art. 1^1 - 1^3, cu următorul cuprins:
„Art. 1^1 Condiții financiare
Avansul minim este de 5 % din prețul de achiziție al locuinței sau din valoarea costului de construire a locuinţei, acesta reprezentând diferența dintre prețul de achiziție al locuinței rezultat din antecontractul de vânzare- cumpărare sau valoarea din contractul de antrepriză și finanțarea garantată. Prețul de achiziție a locuinței este de maximum 70.000 EUR echivalent lei la cursul Băncii Naționale a României valabil la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare sau a contractului de antrepriză, iar valoarea finanțării garantate este de maximum 66.500 EUR echivalent lei, dar nu mai mult decât valoarea rezultată din raportul de evaluare a locuinței sau valoarea rezultată din devizul estimativ de lucrări, anexă la contractul de construire a locuinței, exclusiv avansul plătit de beneficiar.
Art.1^2 Refinanțarea creditului garantat de stat
Creditele garantate de stat în cadrul Programului se pot refinanța prin alte instrumente de finanțare, cu excepția altor credite acordate în cadrul Programului. În acest caz finanţatorul, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice, poate aproba refinanțarea creditului garantat de stat, precum şi ridicarea temporară a interdicţiei de grevare asupra locuinței achiziționate sau construite în cadrul Programului, în vederea înscrierii unei noi ipoteci în favoarea instituției de credit care acordă refinanțarea, cu condiţia achitării integrale a creditului garantat în cadrul Programului.
Art.1^3 Acordarea de subvenții
În cadrul Programului se acordă următoarele subvenții:
- reducerea cu 0,5 puncte procentuale a ratei dobânzii creditului garantat pe toată durata Programului pentru familiile cu un singur copil.
- reducerea cu 1 punct procentul a ratei dobânzii creditului garantat pentru familiile cu doi sau mai multi copii.
(2) Acordarea subvențiilor prevăzute la alin. (1) se verifică anual și este condiționată de încadrarea în veniturile nete lunare prevazute la art. 1 alin.(2) lit. d) și e), iar subvenția acordată în cadrul Programului nu se poate cumula cu alte facilitãți acordate din fonduri de la bugetul de stat pentru spațiul de locuit.
(3) Acordarea subvențiilor prevăzute la alin.(1) este condiționată de faptul că beneficiarul Programului nu înregistrează restanțe la plata creditului la data de 31 decembrie a anului pentru care se solicită subvenția, în caz contrar aceste restanțe se achită până la data depunerii cererii.
(4) Acordarea subventiei este condiționată de înrolarea beneficiarului Programului in spațiul privat virtual (SPV).
(5) Mecanismul de subvenționare a dobânzii se va realiza pe baza unei cereri pe care beneficiarul Programului urmează să o depună la fondul de garantare de la care a obținut garanția statului pentru creditul contractat prin Program, urmând ca procedura prin care se acordă subvenția, inclusiv termenele și condițiile de acordare sa fie detaliate și aprobate prin Ordin al ministrului finanțelor publice. Plata subvenției de dobândă se realizează din sumele alocate cu această destinație în bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale.”
Art.II Dispoziții tranzitorii
(1) Solicitărilor de acordare a unei finanţări garantate în cadrul programului “Prima casă“, aflate în curs de analiză la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, li se aplică dispoziţiile legale în vigoare la data depunerii lor.
(2) Prevederile art.1^2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în cazul tuturor creditelor garantate acordate în cadrul Programului.
Art.III Dispoziții finale
(1)Programului "Prima casă" se redenumește programul "O familie, o casă".
(2)În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, Guvernul va aproba prin hotărâre modificarea și completarea normelor de implementare aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 717/2009, cu modificările și completările ulterioare.
PRIM – MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Taguri: Programul Prima Casa credite ipotecare Reclamatie BRD Prima Casa credite Prima Casa
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Stirea Zilei
Bancile cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare
Bancile cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3,5 sau 10 ani la creditele ipotecare sunt Banca Transilvania (BT), BCR si CEC Bank, conform calculatoarelor de credit de pe site-urile bancilor. Topul a fost realizat pe baza unui imprumut in valoare de 250.000 de detalii
Cum raspunde BRD la intrebarile privind fraudele online
Fraudele online au devenit o problema pentru banci, astfel ca am trimis la BRD urmatoarele intrebari, in urma reclamatiilor primite de la cititorii care au fost victimele inselaciunilor prin intermediul unor false platforme de investitii: - Care este procedura detalii
Ocean Credit incalca legea privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit
Ocean Credit nu respecta legea contractelor de credit, OUG 50/2010, privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit, astfel incat acestia sa fie constienti de costul unui imprumut si sa-l poata compara cu ofertele altor IFN-uri sau banci. Concret, detalii
Care banci au cele mai bune dobanzi la depozitele in lei?
Dobanzile la depozitele in lei platite de banci populatiei incep de la 4% pe an in cazul economiilor la termen de 1 luna si ajung la 6% pentru banii pastrati timp de un an. Pentru depozitele pe termen scurt, de 1 luna, cele mai ridicate dobanzi le gasim la detalii
- Topul bancilor cu cele mai mari dobanzi la depozitele in euro
- Vreti sa investiti in actiuni Transgaz? Google va recomanda 4 platforme pe care se fac fraude
- Lista platformelor de investitii pentru fraude online (actualizat)
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare
- Articole tip reclama mascata in doua reviste celebre din America si Romania
- Profitul bancilor, in crestere cu 10%
- Ce dobanzi au bancile la refinantarea unui credit de nevoi personale
- Un IFN le cere clientilor sa plateasca nu doar restantele, ci si ratele din viitor
- Ce dobanzi au bancile la creditele de nevoi personale?
- Topul creditelor ipotecare cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3-10 ani
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
- Deficitul contului curent după primele două luni, mai mare cu 25%
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Inflația anuală a crescut marginal
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 7,7% cumulat pe primele 9 luni
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
- Deficitul comercial, în creștere de la o lună la alta
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
Bancnote vechi
Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii
-
Schimbare numar telefon Raiffeisen
Puteti schimba numarul de telefon la Raiffeisen din aplicatia Smart Mobile/Raiffeisen Online, ... detalii
-
Vreau sa schimb nr de telefon
Cum pot schimba nr.de telefon ... detalii