BANCI | Stirea Zilei

Consiliul Concurentei dezvaluie cum s-au intalnit clandestin firmele de asigurari pentru a majora pretul asigurarilor auto RCA

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2018-12-12 22:36

Firmele de asigurari s-au intalnit clandestin, in sedinte secrete si la sediul asociatiei de profil, UNSAR, pentru a se intelege cum sa majoreze pretul asigurarilor obligatorii auto RCA, dezvaluie Consiliul Concurentei, care le-a aplicat amenzi record de 53 milioane euro pentru practici anticoncurentiale.

Investigatia a fost declansata din oficiu, in iulie 2015, cand Consiliul Concurentei a anuntat efectuarea unor inspectii inopinate la sediile UNSAR (Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania), unor firme de asigurari membre ale uniunii si unei publicatii de specialitate (Media Xprimm).

In acel moment, din declaratiile presedintelui Consiliului Concurentei a rezultat ca modalitatea prin care firmele de asigurari se intelegeau pentru a stabili de comun acord tarifele la asigurari era un schimb de informatii privind tarifele si clientii prin intermediul publicatiei Media Xprimm, cu ajutorul UNSAR.

Media Xprimm a fost suspectata că “prin produsele care erau oferite de această companie, nu cele date fără plată, ci cele vândute pe bază de abonament, se distribuiau aceste informații sensibile, care permiteau coordonarea comportamentului pe piață. Exista un mecanism prin care unii aflau mai devreme informațiile”, a declarat atunci Bogdan Chirițoiu, seful Consiliului Concurentei.

Dar dupa trei ani si jumatate de investigatii, Consiliul Concurentei a ajuns la concluzia ca Media Xprimm nu este vinovata, “nefiind identificate probe care sa o implice in fapta anticoncurentiala.”

“Schimbul de informaţii sensibile prin care s-a manifestat fapta anticoncurenţială sancţionată a avut ca obiect intenţiile viitoare de majorare a tarifelor RCA, comunicate sub forma unor anunţuri în cadrul şedinţelor UNSAR”, a precizat autoritatea de concurenta.

„Această practică concertată, facilitată de UNSAR, a condus la restrângerea concurenţei pe piaţa serviciilor de asigurare RCA în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, deoarece societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, ţinând cont de discuţiile de a-şi majora tarifele purtare în cadrul asociaţiei”, a adaugat Consiliul Concurentei.

De ce a fost posibila aceasta practica timp de patru ani?

“De regulă practicile și acordurile de acest tip au loc în mod clandestin, reuniunile sunt ținute în secret, iar documentația aferentă acestora este redusă la minimum.

Mai mult, în cazul de faţă, tarifele RCA au crescut treptat, pe întreaga perioadă investigată, iar societăţile nu au aplicat majorările simultan, ceea ce a îngreunat detectarea semnalelor cu privire la existenţa practicii anticoncurenţiale”, a explicat Consiliul Concurentei.

In consecinta, noua firme de asigurari si UNSAR au fost amendate cu 53 milioane euro, una dintre cele mai mari sanctiuni date vreodata de Consiliul Concurentei.

De ce au fost amenzile atat de mari?

Consiliul Concurentei a precizat, la data declansarii investigatiei, ca “sancțiunile vor fi cuprinse între 0,5% și 10% din primele încasate de fiecare companie în parte, în anul anterior sanctionarii.”

Acum, Consiliul Concurentei a mai facut urmatoarele precizari, la solicitarea Bancherul.ro:

Calculul amenzii (sub formă de procent) a avut în vedere următoarele: gravitatea faptei (gravitate mare), durata încălcării (medie) şi existenţa unor circumstanţe atenuante. Nu au fost reţinute circumstanţe agravante.

În cazul Euroins, pe lângă cele menţionate mai sus, s-au acordat reduceri ale amenzii pentru recunoaşterea faptei şi, respectiv, pentru furnizarea de probe în cadrul aplicaţiei de clemenţă.

Cifra de afaceri la care s-a aplicat amenda a fost calculată ca diferenţă între primele brute subscrise pentru toate clasele de asigurare (în anul 2017) şi taxele direct legate de de activitatea de asigurare (prevăzute în reglementările în domeniul asigurărilor – ex. taxe plătite ASF, contribuţie fond rezoluţie, contribuţie fond de protecţie a victimelor străzii etc.).

În ceea ce priveşte asociaţia, calculul amenzii (sub formă de procent) a avut în vedere următoarele: gravitatea faptei (gravitate mare), durata încălcării (mică, sub 1 an) şi existenţa unor circumstanţe atenuante. Nu au fost reţinute circumsb tanţe agravante.

Amenda s-a aplicat la totalul veniturilor înregistrate de asociaţie în anul 2017.

Comunicatul Consiliului Concurentei

CONSILIUL CONCURENŢEI A SANCŢIONAT CU 53 MILIOANE EURO UNSAR ŞI NOUĂ SOCIETĂŢI DE ASIGURARE 
 
Consiliul Concurenţei a sancţionat nouă companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) cu amenzi totale în valoare de 246.739.195,6 lei (aprox. 53 milioane euro) pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei prin coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA).

În urma investigaţiei, autoritatea de concurenţă a constatat că Allianz - Ţiriac Asigurări SA, Asigurarea Românească - Asirom Vienna Insurance Group SA, Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA, Carpatica Asig SA, Euroins România Asigurare-Reasigurare SA, Generali România Asigurare Reasigurare SA, Groupama Asigurări SA, Omniasig Vienna Insurance Group SA şi Uniqa Asigurări SA au participat la un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere comercial referitoare la intenţiile acestor societăţi de a majora tarifele RCA.

Această practică concertată, facilitată de UNSAR, a condus la restrângerea concurenţei pe piaţa serviciilor de asigurare RCA în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, deoarece societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, ţinând cont de discuţiile de a-şi majora tarifele purtare în cadrul asociaţiei.

„Asociaţiile au un rol important şi este legitim ca membrii acestora să se întâlnească şi să discute pe diverse teme, însă nu trebuie să ajungă la schimburi de informaţii sensibile din punct de vedere comercial, cum sunt cele referitoare la preţuri actuale sau viitoare. Aceste schimburi de informaţii sensibile reduc incertitudinea cu privire la strategiile concurenţilor şi favorizează coordonarea comportamentului pe piaţă, eliminând concurenţa. Pe o piaţă concurenţială, companiile trebuie să se întreacă pentru a furniza servicii de calitate în condiţii avantajoase, fiecare stabilindu-şi în mod independent politica de tarife în funcţie de propria strategie şi de structura costurilor implicate de desfăşurarea activităţii”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Amenzile au fost aplicate astfel:

1.      Allianz - Ţiriac Asigurări SA - 43.442.939 lei
2.      Asigurarea Românească - Asirom Vienna Insurance Group SA - 36.970.408 lei
3.      Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA - 22.037.026 lei
4.      Carpatica Asig SA - 26.858.238 lei
5.      Euroins România Asigurare-Reasigurare SA - 6.346.453,60 lei
6.      Generali România Asigurare Reasigurare SA -  21.445.106 lei
7.      Groupama Asigurări SA -  35.378.902 lei
8.      Omniasig Vienna Insurance Group SA - 40.529.090 lei 
9.      Uniqa Asigurări SA - 13.570.597 lei 
10.    UNSAR - 160.436 lei.

În cadrul investigaţiei, Euroins a recunoscut în integralitate fapta anticoncurenţială şi a furnizat, în cadrul procedurii de clemenţă, o serie de documente şi informaţii ce au avut o contribuţie semnificativă la probarea acesteia şi, ca urmare, a beneficiat de o reducere a amenzii.

În cazul societăţilor Astra şi Carpatica, Consiliul Concurenţei a luat în considerare o perioadă mai redusă de încălcare a legii, respectiv până la momentul în care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) le-a retras autorizaţia de funcţionare.

„Piaţa asigurărilor obligatorii auto a trecut prin împrejurări excepţionale, de criză, dar între timp a fost implementat noul pachet legislativ şi au fost eliminate, în mare parte, disfuncţionalităţile care au condus, în anii anteriori, la creşteri accentuate ale preţurilor. Faptul că s-au înregistrat progrese în funcţionarea pieţei asigurărilor, nu înseamnă că nu mai sunt necesare unele ajustări. Vom colabora cu ASF şi Guvernul pentru a identifica măsurile ce se impun pentru armonizarea legislației cu reglementările europene, respectiv consolidarea pieței pentru a nu conduce la creșterea prețului RCA”, a mai declarat preşedintele Consiliului Concurenţei.

Autoritatea de concurenţă s-a implicat în procesul de evaluare a cauzelor care au determinat dezechilibrele pieţei şi a făcut o serie de recomandări pentru îmbunătăţirea funcţionării pieţei şi care, în mare parte, au fost preluate în legislaţia primară şi secundară, cum ar fi:

· introducerea posibilităţii de compensare directă;

· luarea în calculul a clasei bonus/malus a istoricului șoferului, nu doar a combinației unice șofer-vehicul;

· utilizarea tehnologiilor de tip telematics în determinarea primei RCA;

· asigurarea accesului la cazierul de conducător auto;

· declararea la emiterea poliței a tuturor șoferilor uzuali ai vehiculului (în vederea evaluării mai precise a riscului de daună). În urma introducerii acestei prevederi, evoluţia primelor va fi diferită de la caz la caz (în unele cazuri, în care riscurile cresc, primele vor fi mai mari iar pentru cazurile în care riscurile se diminuează primele vor fi mai mici);

· rafinarea criteriilor de risc folosite în calculul tarifului de primă.
Autoritatea de Concurenţă va colabora cu toţi actorii din acest sector, astfel încât, odată cu alinierea la prevederile UE, unele aspecte care, încă, creează îngrijorări să fie eliminate prin preluarea în legislaţie şi a celorlalte recomandări pe care le-a făcut şi care nu au fost preluate, cum ar fi:

· poliţele RCA să se poată încheia pentru 6 sau 12 luni, pentru persoane fizice, şi pentru o perioadă de la o lună  la 12 luni, multiplu de o lună, pentru persoanele juridice (să nu se mai încheie poliţe RCA pentru o lună deoarece sunt destul de multe maşini în circulaţie, care nu au RCA valabil deoarece proprietarii au încheiat poliţa pentru o perioadă foarte scurtă – o lună – iar apoi au uitat să o reînnoiască)

· introducerea unei prevederi cu privire la elaborarea de către ASF, împreună cu societățile de asigurare și unitățile de reparații auto reprezentative, sau cu organizațiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduită aplicabil în relația dintre societățile de asigurare și unitățile de reparații auto, în vederea evitării prejudiciilor aduse consumatorilor.

 

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare

Bancile cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare sunt, in ordine, CEC Bank, BRD, Libra Bank, ING Bank si Banca Transilvania (BT), conform topului realizat de Bancherul.ro pe baza informatiilor publicate de banci. Clasamentul a fost intocmit detalii

Bancile cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare

Bancile cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3,5 sau 10 ani la creditele ipotecare sunt Banca Transilvania (BT), BCR si CEC Bank, conform calculatoarelor de credit de pe site-urile bancilor. Topul a fost realizat pe baza unui imprumut in valoare de 250.000 de detalii

Cum raspunde BRD la intrebarile privind fraudele online

Fraudele online au devenit o problema pentru banci, astfel ca am trimis la BRD urmatoarele intrebari, in urma reclamatiilor primite de la cititorii care au fost victimele inselaciunilor prin intermediul unor false platforme de investitii: - Care este procedura detalii

Ocean Credit incalca legea privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit

Ocean Credit nu respecta legea contractelor de credit, OUG 50/2010, privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit, astfel incat acestia sa fie constienti de costul unui imprumut si sa-l poata compara cu ofertele altor IFN-uri sau banci. Concret, detalii

 



 

Ultimele Comentarii

  • LOAN OFFER

    Buna ziua Aceasta pentru a informa publicul larg că oferim împrumuturi celor care au nevoie de ... detalii

  • !

    Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii

  • Bancnote vechi

    Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii

  • Bancnote vechi

    Numar de ... detalii

  • Bancnote vechi

    Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii