Ce poate face BNR pentru salvarea unei banci. Prevederile Ordonantei 99/2006 privind administrarea speciala a unei banci
Autor: Bancherul.ro
2013-04-16 16:46
Conform Ordonantei de urgenta nr.99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, BNR poate institui administrarea speciala a unei banci cu statut de persoana juridica romana, in vederea redresarii, restructurarii sau lichidarii, in conditiile in care aceasta nu mai poate functiona in parametrii impusi de institutia de supraveghere.
Ce prevede aceasta lege si care sunt masurile pe care le poate lua BNR, pe scurt:
1. BNR suspenda dreptul actionarilor de a controla banca
2. BNR preia controlul bancii, prin Fondul de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar (FGDB)
3. FGDB devine actionar majoritar al bancii, in urma procesului de reducere a capitalului majoritar al fostului actionar, pentru a se compensa pierderile anterioare
4. Se numeste o noua conducere a bancii
5. Banca se inchide vineri si se redeschide luni, urmand a-si continua activitatea in mod normal, dar in noile conditii
6. Ulterior, FGDB poate vinde noua banca unui investitor strategic, daca planul de redresare reuseste
7. Daca planul de redresare si restructurare esueaza, banca intra in faliment iar cei prejudiciati pot fi despagubiti dintr-un fond special creat in acest scop, administrat de FGDB
Ordonanţă de urgenţă nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului
Secţiunea a 2-a
Administrarea specială
Art. 240. - (1) Banca Naţională a României poate să hotărască instituirea administrării speciale
asupra unei instituţii de credit, persoană juridică română, în cazurile în care:
a) instituirea măsurii de supraveghere specială nu a dat rezultate într-o perioadă de până la 3
luni;
b) se constată sau este previzibilă o deteriorare semnificativă a indicatorilor prudenţiali si de
performanţă financiară, de natură să pericliteze capacitatea instituţiei de credit de a respecta
cerinţele prudenţiale si acţionarii nu au întreprins si/sau nu demonstrează că sunt în măsură să
întreprindă, în timp util, demersurile necesare pentru remedierea situaţiei;
c) se constată deficienţe grave în administrarea si/sau conducerea instituţiei de credit sau a
încălcări grave si repetate ale dispoziţiile legii si/sau ale reglementărilor ori ale altor acte emise în
aplicarea acesteia, care periclitează în mod grav interesele deponenţilor;
d) instituţia de credit nu a asigurat implementarea în totalitate si în termenele stabilite a unora
sau a mai multora dintre măsurile dispuse faţă de aceasta, potrivit art. 226 alin.(2) lit. a) – f) si h), situaţie care este de natură să pună în pericol lichiditatea instituţiei de credit si/sau nivelul adecvat al fondurilor proprii;
e) operaţiunile instituţiei de credit pun în pericol stabilitatea ori nivelul fondurilor proprii ale
acesteia sau instituţia de credit înregistrează o criză de lichiditate care e de natură să pericliteze
interesele deponenţilor săi sau ale altor creditori;
f) instituţia de credit nu a prezentat, în termenul indicat de Banca Naţională a României, un
plan de redresare a activităţii potrivit art. 226 alin.(2) lit. i), sau Banca Naţională a României
constată că planul prezentat nu este fezabil ori că instituţia de credit nu si-a îndeplinit, în termenele stabilite, angajamentele asumate printr-un asemenea plan ori că deficienţele constatate legate de lichiditatea sau de nivelul fondurilor proprii ale instituţiei de credit nu pot fi înlăturate printr-un plan de redresare;
g) instituirea administrării speciale este solicitată în mod justificat de consiliul de
administraţie sau, după caz, de consiliul de supraveghere, ori de către adunarea generală a
acţionarilor;
h) Banca Naţională a României a declarat indisponibile depozitele instituţiei de credit, potrivit
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea si funcţionarea Fondului de
garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Deosebit de situaţiile prevăzute la alin.(1), dacă fondurile proprii ale unei instituţii de credit
se situează la un nivel care nu depăseste 75% din nivelul minim al cerinţelor de capital calculate
potrivit reglementărilor emise în aplicarea art. 126, Banca Naţională a României este obligată să
instituie administrarea specială, cu excepţia cazurilor în care hotărăste fie adoptarea unor măsuri de stabilizare, conform prevederilor cuprinse în secţiunea a 21-a a cap. VIII din prezentul titlu, fie
retragerea autorizaţiei, cu sesizarea instanţei competente pentru deschiderea procedurii falimentului, după caz.
(3) În cazul instituirii administrării speciale, potrivit alin.(1) si (2), si ţinând seama de
circumstanţele concrete care au determinat adoptarea acestei măsuri, Banca Naţională a României
decide, după caz, si cu privire la următoarele:
a) retragerea aprobărilor acordate persoanelor care exercită responsabilităţi de administrare
si/sau de conducere în instituţia de credit, potrivit prevederilor art. 228 coroborate cu cele ale art.
229;
b) retragerea aprobării auditorului financiar al instituţiei de credit, potrivit art. 157;
c) suspendarea drepturilor de vot ale acţionarilor care deţin participaţii calificate în instituţia
de credit.
(4) La adoptarea măsurii prevăzute la alin.(3) lit. c), Banca Naţională a României are în vedere
influenţa exercitată de persoanele în cauză asupra instituţiei de credit, de natură să pericliteze
administrarea prudentă a instituţiei de credit, ţinând seama, în special, de receptivitatea la
recomandările făcute potrivit art. 168, la măsurile dispuse potrivit art. 226 sau, după caz, art. 2301.
Art. 2401 – (1) Măsura administrării speciale vizează inclusiv activitatea sucursalelor din
străinătate ale instituţiei de credit.
(2) Cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 2402 alin. (1), un anunţ privind instituirea administrării
speciale se publică de către Banca Naţională a României în Monitorul Oficial al României, Partea a
IV-a si se notifică celorlalte autorităţi de supraveghere din România.
Art. 2402 – (1) Administrarea specială se poate institui si în cazul si pe perioada în care la
nivelul instituţiei de credit nu mai este asigurată exercitarea responsabilităţilor de administrare
si/sau conducere.
(2) În situaţia prevăzută la alin.(1), atribuţia principală a administratorului special o constituie
luarea măsurilor necesare pentru numirea consiliului de administraţie si a directorilor instituţiei de
credit sau, după caz, a membrilor consiliului de supraveghere si ai directoratului. În cursul acestei
administrări, administratorul special poate lua orice alte măsuri care pot fi luate de către consiliul de administraţie si directori, respectiv de către consiliul de supraveghere si directorat, potrivit legii.
Art. 2403 – (1) În cazul în care administrarea specială se instituie cu privire la o instituţie de
credit, persoană juridică română, care are deschise sucursale în alte state membre, Banca Naţională a României notifică fără întârziere, prin orice mijloace disponibile, autorităţile competente din toate statele membre gazdă cu privire la hotărârea de instituire a administrării speciale si la efectele pe care le poate avea aceasta, dacă este posibil înainte de adoptarea hotărârii sau imediat după.
(2) În situaţiile prevăzute la alin.(1), procedura administrării speciale este guvernată de legea
română, cu excepţiile prevăzute la art. 266 – 274, care se aplică în mod corespunzător.
(3) Administrarea specială se instituie cu privire la toate sucursalele instituţiei de credit,
persoană juridică română, deschise în alte state membre de la data hotărârii Băncii Naţionale a
României sau de la o dată ulterioară specificată în hotărâre. Măsurile adoptate în cursul
administrării speciale produc efecte conform legii române, fără altă formalitate, în toate statele
membre în care instituţia de credit are deschise sucursale, inclusiv în acele state membre în care
legislaţia aplicabilă nu prevede astfel de măsuri ori condiţionează implementarea lor de îndeplinirea anumitor cerinţe.
Art. 2404 – (1) Administrarea specială se instituie pe o perioadă de 4 luni de la data hotărârii
Băncii Naţionale a României, cu excepţia cazului în care prin hotărâre se stabileste o perioadă mai
scurtă.
(2) Banca Naţională a României poate prelungi perioada prevăzută la alin. (1), dacă o astfel de
prelungire este necesară pentru finalizarea măsurilor de restructurare a instituţiei de credit.
Art. 2405 – (1) Pentru exercitarea atribuţiilor administratorului special, Banca Naţională a
României poate desemna una sau mai multe persoane fizice sau o persoană juridică, care poate fi Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar.
(2) Hotărârea Băncii Naţionale a României privind instituirea administrării speciale cuprinde
nominalizarea persoanelor desemnate în calitate de administrator special, obiectivele si atribuţiile
specifice, care se stabilesc în conformitate cu dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă,
remuneraţia administratorului special, nivelul permis al cheltuielilor ce pot fi angajate în
îndeplinirea atribuţiilor si orice alte condiţii considerate importante de către Banca Naţională a
României.
(3) La desemnarea persoanelor potrivit alin.(2), Banca Naţională a României trebuie să aibă în
vedere următoarele:
a) persoana fizică în cauză sau, în cazul persoanei juridice, persoanele fizice care sunt
împuternicite să asigure reprezentarea acesteia nu trebuie să se afle în vreuna dintre situaţiile de
incompatibilitate prevăzute la art. 110, nu trebuie să fie debitor sau creditor al instituţiei de credit
sau persoană aflată în legături strânse cu aceasta;
b) persoanele fizice prevăzute la lit. a), precum si persoanele care asistă administratorul
special în îndeplinirea atribuţiilor sale trebuie să aibă o bună reputaţie, calificare si experienţă
profesională corespunzătoare si să fie independente, sens în care sunt avute în vedere criteriile
prevăzute de Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, pentru desemnarea administratorului independent.
(4) Dacă mai multe persoane fizice sunt desemnate să exercite atribuţiile administratorului
special, hotărârea Băncii Naţionale a României trebuie să prevadă repartizarea competenţelor între aceste persoane si modalitatea de coordonare si subordonare a acestora.
(5) Banca Naţională a României poate înlocui persoanele desemnate să exercite atribuţiile
administratorului special, dacă acestea nu acţionează în conformitate cu prevederile legii si cu
reglementările aplicabile ori cu instrucţiunile si dispoziţiile date de Banca Naţională a României sau în cazul în care nu mai îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin.(3).
(6) Toate cheltuielile legate de administrarea specială, inclusiv cele efectuate de Fondul de
garantare a depozitelor în sistemul bancar în desfăsurarea activităţii de administrare specială, se
suportă de instituţia de credit supusă acestei măsuri. Dacă una sau mai multe persoane din rândul salariaţilor Băncii Naţionale a României sunt desemnate să exercite atribuţiile administratorului special, cheltuielile cu retribuirea acestora se suportă de Banca Naţională a României.
Art. 2406 – (1) Administratorul special îsi exercită atribuţiile în conformitate cu prevederile legii si
cu reglementările aplicabile, precum si cu respectarea instrucţiunilor si dispoziţiilor date de Banca
Naţională a României pe parcursul administrării speciale si răspunde numai faţă de aceasta pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi sunt conferite în această calitate. Administratorul special poate angaja alte persoane, cum ar fi auditori, avocaţi, evaluatori, alţi experţi autorizaţi independenţi, care să îl sprijine în îndeplinirea atribuţiilor sale, si poate delega în acest sens sarcini specifice în conformitate cu instrucţiunile date de Banca Naţională a României.
(2) Administratorul special si orice persoană care poate fi angajată să sprijine activitatea
acestuia nu răspund personal pentru eventualele prejudicii cauzate de îndeplinirea sau omisiunea
îndeplinirii a oricărui act sau fapt în legătură cu exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor
conferite, cu excepţia cazului în care se dovedeste că a acţionat cu rea-credinţă sau cu neglijenţă
gravă.
(3) Cheltuielile de apărare efectuate în caz de litigiu de către persoanele prevăzute la alin.(2) se
suportă de Banca Naţională a României în toate cazurile în care exercitarea atribuţiilor s-a făcut cu
bună credinţă si fără neglijenţă.
(4) Persoanele prevăzute la alin.(2) sunt obligate să păstreze secretul profesional, conform
dispoziţiilor cuprinse în cap. V, titlul III, partea I.
Art. 2407 – Banca Naţională a României poate stabili anumite limite si/sau condiţii privind
activitatea si administrarea instituţiei de credit aflate în administrare specială si poate restricţiona în totalitate sau parţial furnizarea de către aceasta a anumitor servicii financiare. Orice astfel de
limitări, condiţii si restricţii se comunică administratorului special, care răspunde de respectarea lor.
Art. 2408 – (1) Pe perioada administrării speciale, mandatul consiliului de administraţie si al
directorilor sau, după caz, al consiliului de supraveghere si al directoratului încetează,
administratorul special preluând integral atribuţiile de administrare si de conducere a instituţiei de
credit.
(2) Funcţionarea adunării generale a acţionarilor este suspendată pe perioada administrării speciale, cu excepţia cazurilor în care aceasta este convocată de administratorul special, fiind necesară o hotărâre a acesteia, potrivit art. 24012 alin.(3). În astfel de cazuri, ordinea de zi a adunării este stabilită de către administratorul special, cu consultarea prealabilă a Băncii Naţionale a României, si nu poate fi schimbată de către persoanele convocate, fără a aduce atingere dreptului acţionarilor care deţin cel puţin 5% din capitalul social de a cere introducerea unor noi puncte pe ordinea de zi, dacă instituţia de credit este cotată pe o piaţă reglementată.
(3) Acţionarii care deţin cel puţin 50% din drepturile de vot pot înainta administratorului special
propuneri viabile de redresare financiară a instituţiei de credit, care pot fi luate în considerare la
elaborarea planului de acţiune sau la formularea unor propuneri de modificare a acestuia, potrivit
prevederilor art. 24015 alin.(1) si (3).
(4) În cazul în care Banca Naţională a României a hotărât suspendarea drepturilor de vot ale
unora sau mai multor acţionari care deţin participaţii calificate la instituţia de credit, potrivit art. 230 alin.(1), art. 2301 alin.(2) sau, după caz, art. 240 alin.(3) lit. c), pentru ţinerea adunării generale se convoacă acţionarii al căror exerciţiu al drepturilor de vot nu este suspendat, majoritatea prevăzută de lege sau, după caz, de actul constitutiv pentru adoptarea hotărârilor fiind raportată, în acest caz, la totalul capitalului social deţinut de acţionarii respectivi.
Art. 2409 – (1) După preluarea instituţiei de credit, administratorul special înstiinţează de
îndată compartimentele din cadrul instituţiei de credit, sucursalele acesteia, instituţiile de credit
corespondente, oficiul registrului comerţului si, după caz, Fondul de garantare a depozitelor în
sistemul bancar cu privire la luarea acestei măsuri.
(2) Comunicarea se face în scris si cuprinde specimenul de semnătură al administratorului
special. Comunicarea făcută instituţiilor de credit corespondente cuprinde si menţiunea asupra
faptului că toate operaţiunile viitoare prin contul instituţiei de credit se autorizează numai de către
administratorul special sau de persoanele împuternicite în mod expres de către acesta.
(3) Administratorul special are acces nerestricţionat, pe întreaga perioadă de derulare a
administrării speciale, în toate sediile si locaţiile instituţiei de credit si la toate activele, evidenţele,
conturile si alte înregistrări si deţine controlul asupra acestora. În caz de împiedicare fizică,
administratorul special poate apela la organele de poliţie, care, la solicitarea sa, sunt obligate să-i
acorde tot sprijinul pentru asigurarea accesului, controlului si siguranţei unor asemenea proprietăţi, active, registre ori evidenţe.
Art. 24010 – (1) În cazul instituţiilor de credit care au deschise sucursale în alte state membre,
administratorul special trebuie să ia măsuri pentru publicarea unui extras din hotărârea Băncii
Naţionale a României privind instituirea administrării speciale în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, prin transmiterea acestuia, de îndată, prin mijloacele cele mai adecvate, către Oficiul
pentru Publicaţii Oficiale al Uniunii Europene, si în două ziare de circulaţie naţională pe teritoriul
fiecărui stat membru gazdă. Dacă este cazul, prevederile art. 261 alin.(3) se aplică în mod
corespunzător.
(2) Extrasul din hotărâre trebuie să specifice, în limba sau limbile oficială/oficiale a/ale statelor
membre în cauză, în special obiectul si temeiul legal ale instituirii administrării speciale, termenul
de contestare si autoritatea la care hotărârea poate fi contestată, cu indicarea adresei acesteia.
(3) Implementarea măsurilor adoptate în cursul administrării speciale nu este condiţionată de
îndeplinirea formalităţilor de publicare prevăzute la alin. (1) si (2).
(4) Administratorul special îsi exercită atribuţiile pe teritoriul statelor membre gazdă în condiţiile
prevăzute la art. 262, care se aplică în mod corespunzător.
Art. 24011 – (1) Atribuţiile administratorului special, stabilite prin hotărârea Băncii Naţionale a
României, pot include luarea oricăror măsuri de redresare în interesul deponenţilor instituţiei de
credit care sunt necesare pentru conservarea valorii activelor instituţiei de credit, eliminarea
deficienţelor existente în administrarea sa, încasarea creanţelor, precum si a oricăror măsuri
necesare pentru restructurarea activităţii acesteia, prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) În cel mai scurt timp posibil după numirea sa, administratorul special trebuie să evalueze
perspectivele de realizare, costurile si beneficiile aproximative ale următoarelor alternative:
a) redresarea instituţiei de credit;
b) restructurarea activităţii instituţiei de credit prin implementarea măsurilor prevăzute la art.
24012 alin.(1);
c) introducerea cererii pentru declansarea procedurii falimentului instituţiei de credit.
(3) Evaluarea realizată de administratorul special potrivit alin.(2) trebuie să fie fundamentată în
cuprinsul raportului prevăzut la art. 24015 si susţinută de documente.
(4) De la preluarea instituţiei de credit, administratorul special ia măsuri pentru a asigura
păstrarea în siguranţă a activelor si documentelor acesteia. În termen de maxim o lună de la numirea sa, administratorul special realizează inventarierea si evaluarea activelor si pasivelor instituţiei de credit si întocmeste situaţiile financiare, care se transmit Băncii Naţionale a României, împreună cu raportul prevăzut la art. 24015.
(5) Măsurile de redresare care pot fi luate de administratorul special pot include următoarele:
a) negocierea creanţelor instituţiei de credit si/sau stabilirea unei noi scadenţe a acestora;
b) suspendarea atragerii de depozite si/sau a acordării de credite;
c) reducerea sau restructurarea activităţilor neprofitabile, inclusiv prin închiderea de sucursale;
d) reducerea cheltuielilor, inclusiv prin redimensionarea schemei de personal;
e) îmbunătăţirea cadrului de administrare, a strategiilor, proceselor si mecanismelor
implementate în cadrul instituţiei de credit;
f) reevaluarea necesarului de provizioane sau a tratamentului expunerilor instituţiei de credit
în raport cu riscurile asumate;
g) reducerea riscurilor aferente operaţiunilor, produselor si/sau ale sistemelor instituţiei de
credit;
h) orice alte măsuri care pot fi luate de către consiliul de administraţie si directori, respectiv de
către consiliul de supraveghere si directorat, potrivit legii;
i) încetarea activităţilor frauduloase si a abuzurilor de orice natură ale persoanelor aflate în
relaţii speciale cu instituţia de credit;
j) introducerea de acţiuni pentru anularea actelor frauduloase, încheiate anterior de către
instituţia de credit, inclusiv a acelor contracte în care obligaţiile asumate de către instituţia de credit sunt disproporţionate în raport cu prestaţia la care s-a obligat cealaltă parte contractantă;
k) sesizarea organelor competente, în cazul în care există indicii cu privire la săvârsirea de
infracţiuni.
Art. 24012 – (1) Administratorul special poate fi împuternicit de Banca Naţională a României să
implementeze măsuri de restructurare a activităţii instituţiei de credit, care pot include:
a) majorarea capitalului social;
b) reducerea capitalului pentru acoperirea pierderilor;
c) operaţiuni de vânzare de active;
d) operaţiuni de transfer de depozite;
e) operaţiuni de vânzare de active cu asumare de pasive, prin care o altă instituţie de credit sau
instituţie financiară dobândeste active ale instituţiei de credit aflată în administrare specială si îsi
asumă pasive ale acesteia în contraprestaţie;
f) fuziunea cu alte instituţii de credit;
g) divizarea totală sau parţială.
(2) În sensul prevederilor alin.(1), administratorul special acţionează conform instrucţiunilor
primite de la Banca Naţională a României, care pot indica în mod specific sau în termeni generali
modalitatea de implementare.
(3) Administratorul special trebuie să convoace adunarea generală a acţionarilor pentru a decide
cu privire la implementarea măsurilor prevăzute la alin.(1) lit. a), b), f) si g) si pentru limitarea sau ridicarea dreptului de preferinţă al acţionarilor la subscrierea de noi acţiuni în cazul majorării
capitalului social. Implementarea măsurilor de restructurare prevăzute la alin.(1) lit.c), d) si e), prin derogare de la prevederile art.15322 din Legea nr.31/1990, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, precum si a măsurilor de redresare prevăzute la art. 24011 alin.(5), nu
necesită aprobarea adunării generale a acţionarilor.
(4) Termenul de întrunire a adunării generale a acţionarilor, cu excepţia celei convocate pentru a
hotărî fuziunea sau divizarea, este, pentru prima convocare, de maxim o săptămână de la data
publicării convocării conform legii sau a notificării făcute prin scrisoare recomandată sau transmisă
pe cale electronică, având încorporată, atasată sau logic asociată semnătura electronică extinsă.
Formalităţile de convocare nu trebuie respectate dacă toţi acţionarii care pot să-si exercite dreptul
de vot sunt de acord să ţină o adunare generală.
(5) Prevederile alin.(4) nu se aplică în cazul în care instituţia de credit aflată în administrare
specială este cotată pe o piaţă reglementată, caz în care convocare se face potrivit legislaţiei
aplicabile pieţei de capital.
(6) Dacă adunarea generală a acţionarilor nu adoptă hotărârile necesare în cazurile prevăzute la
alin.(3), în absenţa altor soluţii viabile de redresare, Banca Naţională a României hotărăste
retragerea autorizaţiei instituţiei de credit, cu aplicarea corespunzătoare a art. 24016 alin.(2) lit. b).
Art. 24013 – La implementarea măsurilor privind majorarea sau reducerea capitalului social se au
în vedere următoarele:
a) în cazul în care este necesară majorarea capitalului social, pentru motive temeinice,
justificate de existenţa unei intenţii serioase din partea unui investitor, de participare la capitalul
instituţiei de credit, administratorul special poate cere adunării generale să ridice acţionarilor
dreptul de preferinţă la subscrierea de noi acţiuni, în tot sau în parte, cu aprobarea Băncii Naţionale a României; în toate celelalte cazuri, dreptul de preferinţă se poate exercita în termen de 14 zile de la data publicării hotărârii adunării generale potrivit legii;
b) orice majorare de capital nu va putea fi realizată mai înainte ca pierderile să fie absorbite prin
reducerea capitalului social sau de către elementele de fonduri proprii corespunzătoare;
c) majorarea capitalului social trebuie să asigure cel puţin un nivel al fondurilor proprii care să
permită încadrarea instituţiei de credit în cerinţele prudenţiale prevăzute de lege si de reglementările aplicabile;
d) hotărârea privind reducerea capitalului social pentru acoperirea pierderilor produce efecte
de la data publicării acesteia conform legii, administratorul special fiind obligat să ia măsuri pentru publicarea sa în regim de urgenţă. Prin derogare de la prevederile Legii nr.31/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare, hotărârea nu poate face, în acest caz, obiect al opoziţiei creditorilor sociali. Dispoziţiile art.24021-24022 se aplică în mod corespunzător.
Art. 24014 – (1) Operaţiunile de vânzare de active, transfer de depozite, vânzare de active cu
asumare de pasive si fuziunea/divizarea unei instituţii de credit în administrare specială se pot
efectua către instituţii de credit sau, după caz, instituţii financiare care, în opinia Băncii Naţionale a
României, au o situaţie financiară adecvată din perspectiva volumului si riscurilor aferente
activităţilor ce urmează a fi preluate, dispun de capacitate operaţională si pot asigura, în mod
adecvat continuarea serviciilor bancare aferente activelor si, după caz, pasivelor transferate, iar
operaţiunea preconizată nu pune în pericol siguranţa si viabilitatea activităţii acestora sau, dacă este cazul, capacitatea lor de a respecta cerinţele prudenţiale, în special cele privind nivelul minim al fondurilor proprii.
(2) Pentru facilitarea implementării unei măsuri de restructurare constând în operaţiuni care
implică transferul de depozite garantate în accepţiunea Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, pot fi utilizate resursele administrate de
Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar pentru finanţarea operaţiunii, inclusiv prin
emiterea de garanţii, cu respectarea prevederilor ordonanţei mai sus menţionate. Finanţarea este
propusă de administratorul special si fundamentată în cadrul raportului prevăzut la art. 24015 alin.
(1) sau, după caz, al solicitării formulate conform art. 24015 alin. (4), pe baza analizei referitoare la valoarea estimată a compensaţiilor aferente depozitelor din evidenţa instituţiei de credit aflate în administrare specială, transmisă de Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar
administratorului special. Finanţarea se solicită Fondului de garantare a depozitelor în sistemul
bancar de către administratorul special, pe baza aprobării Băncii Naţionale a României.
(3) La realizarea operaţiunilor prevăzute la alin. (1) trebuie să fie respectate următoarele cerinţe:
a) să fie asigurat tratamentul echitabil si concurenţa loială dintre instituţiile care îndeplinesc
condiţiile de eligibilitate prevăzute la alin. (1) si care îsi manifestă intenţia de preluare; în acest
sens, administratorul special asigură punerea la dispoziţia instituţiilor interesate, în mod
nediscriminatoriu si numai după semnarea de către acestea a unui acord de confidenţialitate, a
pachetului de informaţii relevante din perspectiva măsurilor de restructurare vizate, precum si
facilitarea realizării evaluării activelor si/sau, după caz, a pasivelor ce urmează să fie preluate, dacă această evaluare are loc înainte de semnarea contractului care stă la baza operaţiunii;
b) dacă există oferte din partea mai multor instituţii care îndeplinesc condiţiile de eligibi-litate
prevăzute la alin.(1), desemnarea instituţiei sau, după caz, a instituţiilor câstigătoare,
denumită/denumite în continuare instituţie beneficiară/instituţii beneficiare, se face pe baza celei
mai avantajoase oferte, considerată astfel de Banca Naţională a României, din perspectiva
obiectivelor urmărite.
c) în cazul unei operaţiuni de transfer parţial de depozite ori de vânzare parţială de active cu
asumare de pasive, să se acorde prioritate transferului depozitelor garantate, cu respectarea
principiului costului minim, respectiv ca suma aferentă finanţării de către Fondul de garanta-re a
depozitelor în sistemul bancar a acestei operaţiuni să fie mai mică decât cea a compensa-ţiilor de
plătit pentru respectivele depozite;
c1) vânzarea de active cu asumare de pasive către instituţia beneficiară sau, după caz,
restituirea de active de la aceasta către instituţia de credit de la care s-a efectuat transferul trebuie să asigure că drepturile si obligaţiile care fac obiectul unui acord de compensare ori care sunt aferente unei operaţiuni de securitizare sunt fie transferate, fie păstrate în totalitate, iar cele aferente contractelor de garantare urmează activele transferate;
c2) în cadrul unei vânzări de active cu asumare de pasive, pot face obiectul operaţiunii inclusiv
drepturi si obligaţii aferente elementelor ce nu sunt evidenţiate ca active sau pasive bilanţiere, dacă sunt calificate de Banca Naţională a României ca fiind necesare atingerii obiectivelor urmărite;
d) poate fi realizat atât transferul tuturor depozitelor garantate, cât si transferul unei părţi
dintre acestea, în cazul transferului parţial operaţiunea urmând a fi efectuată astfel încât să fie
minimizat riscul, dacă acesta există, ca Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, după finanţarea transferului, să rămână obligat si pentru plata compensaţiei aferente depozitelor aceluiasi deponent la instituţia de credit de la care s-a realizat transferul parţial;
e) – abrogat
f) sumele care pot rezulta din operaţiuni de natura celor prevăzute la alin. (1), cu deducerea
cheltuielilor aferente operaţiunii, sunt incluse în averea instituţiei de credit aflate în situaţia
prevăzută la art. 24018 alin. (2) si sunt afectate pentru plata creditorilor, conform ordinii de stingere a creanţelor, în procedura de lichidare/faliment.
(4) Pentru punerea în aplicare a măsurilor de restructurare prevăzute la art. 24012 alin. (1) lit. c),
d) si e) nu este necesar acordul deponenţilor sau al altor creditori ori al debitorilor instituţiei de
credit. Pentru notificarea acestora, administratorul special publică un anunţ general în Monitorul
Oficial al României, Partea a IV-a, si în unul sau mai multe ziare de circulaţie naţională si, după
caz, asigură publicitatea potrivit art. 24010, imediat după implementarea măsurii. Persoanele
interesate pot obţine informaţiile necesare privind situaţia creanţelor sau a obligaţiilor lor de la
instituţia de credit aflată în administrare specială, administratorul special fiind obligat să ia măsurile necesare în acest sens.
(5) În cazul măsurilor de restructurare care implică transfer de depozite, în termenul comunicat
de instituţia de credit care a preluat depozitele, deponenţii transferaţi trebuie să opteze pentru
menţinerea depozitelor la instituţia de credit respectivă, în condiţiile agreate cu aceasta, sau pot să îsi retragă depozitele, dacă acestea nu sunt grevate de alte sarcini ori interdicţii, fără suportarea vreunei forme de penalizare pentru retragere anticipată.
(6) Instituţia care preia pasive ale instituţiei de credit aflate în administrare specială este
răspunzătoare doar pentru obligaţiile aferente pasivelor care fac obiectul transferului conform
termenilor contractuali si care sunt evidenţiate în situaţia financiară întocmită de administratorul
special.
(7) Instituţia beneficiară se subrogă în toate drepturile si obligaţiile decurgând din relaţiile
contractuale aferente activelor si pasivelor preluate, precum si în cele decurgând din elementele
preluate care nu sunt evidenţiate ca active si pasive bilanţiere.
(8) Pasivele transferate nu pot face obiectul unei restituiri.
(9) Implementarea măsurii de vânzare de active cu asumare de pasive nu va fi considerată cauză
de încetare a contractelor în care instituţia beneficiară s-a subrogat potrivit prevederilor alin.(7).
Art. 24015 – (1) În termen de maxim două luni de la numire, administratorul special trebuie să
prezinte Băncii Naţionale a României un raport scris care să cuprindă:
a) măsurile întreprinse de la instituirea administrării speciale si efectele acestora;
b) evaluarea perspectivelor de realizare, a costurilor si beneficiilor aproximative ale
alternativelor de redresare, restructurare sau, după caz, de iniţiere a procedurii falimentului
instituţiei de credit, inclusiv o determinare a valorii estimative care ar putea fi realizată în cazul
lichidării;
c) recomandările administratorului special privind măsurile pe care le consideră adecvate în
funcţie de evaluările făcute, care pot include un plan de acţiune supus aprobării Băncii Naţionale a
României, constând în implementarea oricărora dintre măsurile de restructurare prevăzute la art.
24012 alin.(1) sau o combinare a acestora, fără a exclude aplicarea sau continuarea aplicării
măsurilor de redresare prevăzute la art. 24011 alin.(2).
(2) La raportul prevăzut la alin.(1) se anexează documente referitoare la inventarierea si
evaluarea activelor si pasivelor instituţiei de credit, situaţia recuperării creanţelor, costul menţinerii
activelor si situaţia plăţii pasivelor, precum si situaţia financiară întocmită potrivit art. 24011
alin.(4).
(3) Raportul prevăzut la alin. (1) trebuie să fie suficient de detaliat pentru a fundamenta
recomandările făcute de administrator. Valoarea estimativă care ar putea fi realizată în cazul
lichidării se determină de un evaluator autorizat, potrivit legii, pe cheltuiala instituţiei de credit, ca
valoare medie ce rezultă din aplicarea a cel puţin două metode de evaluare recunoscute de legislaţia în vigoare la data evaluării.
(31) Evaluatorul autorizat prevăzut la alin.(3) trebuie să aibă experienţă corespunzătoare în
domeniul evaluării activelor financiare si să fie agreat de Banca Naţională a României conform
reglementărilor emise în acest scop de aceasta; se prezumă că îndeplinesc aceste condiţii auditorii financiari aprobaţi de Banca Naţională a României conform prevederilor art. 155 alin. (1).
(4) Administratorul special poate să solicite Băncii Naţionale a României aprobarea pentru
implementarea unora dintre măsurile prevăzute la art. 24012 alin.(1) lit. c), d) si e), în special pentru transferul depozitelor garantate, înainte de prezentarea raportului prevăzut la alin.(1), în situaţii de urgenţă si având în vedere posibilităţile concrete de realizare a măsurilor respective.
(5) Pentru motive întemeiate, Banca Naţională a României poate prelungi cu maxim o lună
termenul prevăzut la alin.(1) pentru prezentarea raportului, la propunerea administratorului special.
Art. 24016 – (1) În termen de 15 zile de la primirea raportului administratorului special, Banca
Naţională a României hotărăste cu privire la oportunitatea si perioada menţinerii administrării
speciale si cu privire la recomandările formulate de administratorul special si, după caz, aprobă, cu sau fără amendamente, ori respinge planul de acţiune propus.
(2) Dacă Banca Naţională a României consideră că nu sunt condiţii favorabile pentru redresarea
instituţiei de credit, astfel încât aceasta să fie în măsură să îndeplinească cerinţele prudenţiale
prevăzute de lege si de reglementările emise în aplicarea acesteia, Banca Naţională a României
poate, în funcţie de circumstanţele concrete, să hotărască următoarele:
a) implementarea măsurilor de restructurare, conform planului de acţiune aprobat sau, în
absenţa acestuia, pe baza evaluărilor prevăzute la art. 24015 alin.(1) lit. b) si stabilirea unui termen în care administratorul special să întreprindă demersuri pentru restructurarea activităţii instituţiei de credit;
b) retragerea autorizaţiei instituţiei de credit si sesizarea instanţei competente pentru
declansarea procedurii falimentului sau, după caz, retragerea autorizaţiei urmată de dizolvarea si
lichidarea instituţiei de credit, potrivit dispoziţiilor cuprinse în Secţiunea a 3-a din prezentul capitol.
(3) Banca Naţională a României poate solicita modificarea unui plan de acţiune aprobat sau poate
aproba modificarea planului propusă de administratorul special, oricând consideră necesar, înainte sau pe parcursul implementării sale.
(4) La analiza costurilor si beneficiilor diferitelor alternative avute în vedere în raportul
administratorului special, potrivit art. 24015 alin.(1) lit. b) si la adoptarea hotărârii potrivit alin.(1),
Banca Naţională a României trebuie să urmărească, cu prioritate, obiectivul de menţinere a
stabilităţii financiare si protecţia intereselor deponenţilor, luând în considerare alegerea variantei
celei mai puţin costisitoare în acest sens.
(5) Dacă prin adoptarea măsurilor de restructurare creditorii instituţiei de credit se află într-o
situaţie mai puţin favorabilă decât cea în care s-ar fi aflat dacă aceste măsuri nu ar fi fost
implementate si instituţia de credit ar fi intrat direct în lichidare, luând în considerare valoarea
estimativă care s-ar fi obţinut de către acestia prin distribuire în caz de faliment, pe baza estimărilor făcute potrivit art. 24015 alin. (3), sunt aplicabile prevederile art. 24021.
Art. 24017 – (1) Pe întreaga perioadă a administrării speciale, administratorul special trebuie să
raporteze Băncii Naţionale a României, la termenele stabilite de aceasta, în legătură cu situaţia
financiară a instituţiei de credit si stadiul măsurilor implementate.
(2) Prevederile alin.(1) nu aduc atingere dreptului administratorului special de a raporta Băncii
Naţională a României orice impedimente în implementarea măsurilor aprobate si de a propune
modificarea acestor măsuri. În cazurile în care aceste impedimente se datorează opoziţiei adunării generale a acţionarilor de a adopta hotărârile necesare sau unor circumstanţe obiective care nu permit implementarea în termen util a măsurilor aprobate, în absenţa altor soluţii viabile, administratorul special propune Băncii Naţionale a României retragerea autorizaţiei instituţiei de credit.
Art. 24018 – (1) Pe baza raportărilor făcute de administratorul special, Banca Naţională a
României poate hotărî în orice moment încetarea administrării speciale, cu reluarea activităţii
instituţiei de credit sub controlul organelor sale statutare sau poate retrage autorizaţia instituţiei de credit, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 24016 alin. (2) lit. b).
(2) În cazul implementării unor măsuri de restructurare constând în operaţiuni care implică
transferul depozitelor plasate la instituţia de credit aflată în administrare specială, Banca Naţională a României retrage autorizaţia acesteia începând cu data la care contractul care stă la baza operaţiunii de transfer de depozite sau de vânzare de active cu asumare de pasive produce efecte si, după caz, sesizează instanţa competentă pentru declansarea procedurii falimentului. Retragerea autorizaţiei nu împiedică finalizarea măsurilor de restructurare aprobate de Banca Naţională a României.
Art. 24019 – (1) Banca Naţională a României, dacă constată pe baza rapoartelor
administratorului special că instituţia de credit faţă de care s-a instituit administrarea specială s-a
redresat din punct de vedere financiar si se încadrează în cerinţele prudenţiale stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă si de reglementările aplicabile, hotărăste încetarea administrării speciale cu reluarea activităţii instituţiei de credit sub controlul organelor sale statutare. În acest sens, administratorul special întreprinde măsurile necesare pentru desemnarea noilor persoane care să exercite responsabilităţile de administrare si/sau de conducere a instituţiei de credit.
(2) Un anunţ privind încetarea administrării speciale se publică potrivit prevederilor art. 2401
alin.(2) si, dacă este cazul, potrivit prevederilor art. 24010.
(3) Până la numirea si aprobarea de către Banca Naţională a României a persoanelor prevăzute
la alin.(1), administratorul special asigură administrarea si conducerea instituţiei de credit.
Art. 24020 – În cazul în care Banca Naţională a României hotărăste retragerea autorizaţiei
instituţiei de credit si sesizarea instanţei competente în vederea declansării procedurii falimentului
potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul instituţiilor de credit, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 278/2004, până la desemnarea de către judecătorul-sindic a
lichidatorului, administrarea instituţiei de credit se asigură în continuare de către administratorul
special.
Art. 24021 – (1) Orice persoană prejudiciată prin măsurile dispuse si implementate în cursul
administrării speciale, cu respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, se poate adresa instanţei competente pentru acoperirea prejudiciului cauzat, în termen de 15 zile de la data la care a cunoscut sau trebuia să cunoască producerea acestuia.
(2) Dacă instanţa consideră întemeiate pretenţiile reclamantului, poate acorda despăgubiri al
căror cuantum se stabileste ca diferenţă între valoarea estimativă care ar fi putut fi primită de acesta prin distribuire în caz de faliment si sumele efectiv încasate în urma distribuirii produsului lichidării tuturor bunurilor si activelor instituţiei de credit, care se realizează conform ordinii de stingere a creanţelor prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul instituţiilor de credit, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 278/2004. Valoarea estimativă se calculează pentru data instituirii administrării speciale.
(3) Despăgubirile se suportă dintr-un fond special constituit în acest sens si administrat de Fondul
de garantare a depozitelor în sistemul bancar.
Art. 24022 – (1) Măsurile implementate în cursul administrării speciale nu pot fi suspendate sau
desfiinţate pe cale judecătorească, inclusiv în procedura falimentului instituţiilor de credit. Dacă
prin hotărârea pronunţată, instanţa judecătorească constată ilegalitatea măsurilor implementate,
partea în favoarea căreia s-a pronunţat hotărârea este îndreptăţită să introducă acţiune în despăgubiri pentru prejudiciile cauzate, cu excepţia cazurilor care presupun atragerea răspunderii penale
(2) În cadrul unui litigiu în legătură cu aceste măsuri, instanţa judecătorească se pronunţă asupra
legalităţii acestora, Banca Naţională a României fiind singura autoritate în măsură să se pronunţe
asupra considerentelor de oportunitate, a evaluărilor si a analizelor calitative care au fundamentat
măsurile respective.
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Stirea Zilei
Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare
Bancile cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare sunt, in ordine, CEC Bank, BRD, Libra Bank, ING Bank si Banca Transilvania (BT), conform topului realizat de Bancherul.ro pe baza informatiilor publicate de banci. Clasamentul a fost intocmit detalii
Bancile cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare
Bancile cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3,5 sau 10 ani la creditele ipotecare sunt Banca Transilvania (BT), BCR si CEC Bank, conform calculatoarelor de credit de pe site-urile bancilor. Topul a fost realizat pe baza unui imprumut in valoare de 250.000 de detalii
Cum raspunde BRD la intrebarile privind fraudele online
Fraudele online au devenit o problema pentru banci, astfel ca am trimis la BRD urmatoarele intrebari, in urma reclamatiilor primite de la cititorii care au fost victimele inselaciunilor prin intermediul unor false platforme de investitii: - Care este procedura detalii
Ocean Credit incalca legea privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit
Ocean Credit nu respecta legea contractelor de credit, OUG 50/2010, privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit, astfel incat acestia sa fie constienti de costul unui imprumut si sa-l poata compara cu ofertele altor IFN-uri sau banci. Concret, detalii
- Care banci au cele mai bune dobanzi la depozitele in lei?
- Topul bancilor cu cele mai mari dobanzi la depozitele in euro
- Vreti sa investiti in actiuni Transgaz? Google va recomanda 4 platforme pe care se fac fraude
- Lista platformelor de investitii pentru fraude online (actualizat)
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare
- Articole tip reclama mascata in doua reviste celebre din America si Romania
- Profitul bancilor, in crestere cu 10%
- Ce dobanzi au bancile la refinantarea unui credit de nevoi personale
- Un IFN le cere clientilor sa plateasca nu doar restantele, ci si ratele din viitor
- Ce dobanzi au bancile la creditele de nevoi personale?
Profil de Bancher
-
Andra Mihailescu, Responsabil al Centrului Private Banking Bucuresti
BCR
Andra Mihailescu coordonează Centrul Private ... vezi profil
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Inflația anuală a crescut marginal
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 7,7% cumulat pe primele 9 luni
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
!
Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii
-
Schimbare numar telefon Raiffeisen
Puteti schimba numarul de telefon la Raiffeisen din aplicatia Smart Mobile/Raiffeisen Online, ... detalii