BANCI | Stirea Zilei

BNR greseste raspunzand criticilor cu aceeasi moneda, in loc sa fie un model de toleranta si de combatere a populismului, nationalismului si extremismului cu care nu doar Romania, ci toata Europa se confrunta

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2019-02-04 22:38

Atat guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, cat si alti oficiali ai Bancii Nationale, precum purtatorul sau de cuvant, Dan Suciu, gresesc raspunzand cu aceeasi moneda celor care-i critica, persiflandu-i sau refuzand dialogul si intalnirile la care sunt invitati, pentru a explica probleme in disputa, precum ROBOR, cursul valutar sau taxa bancara.

In primul rand, guvernatorul BNR nu ar trebui sa recurga, de la pupitrul bancii nationale, la diverse epitete sau chiar jigniri la adresa criticilor sai sau ai BNR.

Procedand astfel, Mugur Isarescu nu face altceva decat sa se coboare la nivelul acestora, din pacate unul destul de scazut fata de asteptarile noastre si ale publicului. Insa trebuie sa acceptam ca ei sunt produsul regulilor democratiei: au ajuns in Parlament, in functii publice sau in luminile rampei prin votul cetatenilor sau jocul partidelor politice si datorita carismei.

Insa cel mai grav este ca prin aceasta atitudine BNR nu doar coboara in mocirla cu acuzatii fara sustinere, fake news sau chiar insulte si calomnii, la care se dedau criticii sai, ci valideaza curentul extremist, nationalist, populist si intolerant tot mai agresiv nu doar in Romania, ci si in alte tari europene, despre care recent au tras un semnal de alarma si un grup de scriitori, printre care Herta Muller.

BNR nu ar trebui sa refuze invitatiile la comisiile din Parlament, cum a facut saptamana trecuta, pentru a da explicatii pe diverse teme in dezbaterea publica, indiferent cand, cum si de la cine vin ele, si cu atat mai mult daca expeditorii sunt cunoscuti critici acerbi ai bancilor si BNR, precum cuplul Daniel Zamfir-Gheorghe Piperea.

Pe cei mai duri si acerbi critici, indiferent de intentiile malefice si de reaua lor credinta manifestata, BNR trebuie sa-i trateze cu cea mai mare atentie, bunavointa si disponibilitate de care dispune, in niciun caz sa-i ignore sau sa le refuze dialogul.

Asta din doua motive:

1. O persoana fizica sau chiar o firma are libertatea de a refuza dialogul sau coloborarea cu un individ sau cu o institutie publica, conform propriilor principii morale sau din alte motive, fara sa fie nevoita sa dea explicatii. Dar in cazul unei banci nationale, aceasta nu numai ca nu are aceasta libertate, ci dimpotriva, are obligatia de servi interesul public si de a raspunde oricarei persoane sau institutii la solicitarile de furnizare de informatii sau de explicatii privind problemele de care este raspunzatoare. Mai mult, Banca Nationala este obligata prin lege sa raspunda in fata Parlamentului, institutia care-i numeste conducerea, cu privire la activitatea sa.

2. Banca Nationala are raspunderea morala sa fie si un model de conduita publica, prin combaterea unor tendinte precum populismul, nationalismul, extremismul, intoleranta, care se manifesta in prezent, precum si prin sustinerea unor valori morale si de profesionalism, care sa contribuie atat la aplanarea conflictelor din societate, cat si la imbunatatirea vietii economice, sociale si culturale. Pentru ca BNR are resursele si aceasta putere, spre deosebire de Parlament sau Guvern, afectate de ciclul electoral si de sistemul politic si de vot, care permite accesul in cadrul acestora a unor persoane alese mai putin pe criterii profesionale si morale.

Nu doar ca BNR ar trebui sa raspunda la orice invitatie de dialog si de furnizare de explicatii si informatii utile de interes public, ci ar trebui sa aiba o atitudine pro-activa, adica sa aiba initiativa de a propune dezbateri si de a organiza discutii pe marginea subiectelor care aprind spiritele, din cand in cand. Mai ales acum, cand curentul anti-european este tot mai acum, dupa cum se arata si in manifestul intelectualilor.

Este nevoie nu doar de un dialog institutional, cum sugereaza Isarescu, adica in cadrul Comitetului de Supraveghere Macroprudentiala, cat mai ales de un dialog normal, extra-institutional, public, la televiziuni, in alte mijloace de comunicare, in Parlament si chiar in Metrou, pentru a explica oamenilor, in cuvinte pe intelesul tuturor, cum sta treaba cu ROBOR si cu cursul valutar, cu sistemul bancar si cu principiile si valorile economiei de piata.

Iar acest exemplu de toleranta, de binevointa, flexibilitate si disponibilitate la dilog trebuie demonstrat nu doar de Mugur Isarescu si Adrian Vasilescu, ale caror merite in acest sens trebuie salutate, ci si de alti reprezentanti ai BNR, mai cu seama de generatia tanara si de cea in floarea varstei, oameni foarte bine pregatiti, experimentati si cu abilitati de comunicare.

Taguri: Mugur Isarescu  Banca Nationala a Romaniei (BNR)  

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare

Bancile cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare sunt, in ordine, CEC Bank, BRD, Libra Bank, ING Bank si Banca Transilvania (BT), conform topului realizat de Bancherul.ro pe baza informatiilor publicate de banci. Clasamentul a fost intocmit detalii

Bancile cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare

Bancile cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3,5 sau 10 ani la creditele ipotecare sunt Banca Transilvania (BT), BCR si CEC Bank, conform calculatoarelor de credit de pe site-urile bancilor. Topul a fost realizat pe baza unui imprumut in valoare de 250.000 de detalii

Cum raspunde BRD la intrebarile privind fraudele online

Fraudele online au devenit o problema pentru banci, astfel ca am trimis la BRD urmatoarele intrebari, in urma reclamatiilor primite de la cititorii care au fost victimele inselaciunilor prin intermediul unor false platforme de investitii: - Care este procedura detalii

Ocean Credit incalca legea privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit

Ocean Credit nu respecta legea contractelor de credit, OUG 50/2010, privind informarea clientilor inainte de acordarea unui credit, astfel incat acestia sa fie constienti de costul unui imprumut si sa-l poata compara cu ofertele altor IFN-uri sau banci. Concret, detalii

 



 

Ultimele Comentarii