Politicienii nu suporta ideea sa primeasca ordine de la Mugur Isarescu: legea privind supravegherea macroprudentiala a sistemului financiar national a fost modificata in Senat
Autor: Bancherul.ro
2015-10-23 00:15
Cu o zi inainte ca delegatia FMI condusa de Andrea Schaechter sa-si incheie misiunea in Romania fara sa se intalneasca cu premierul Ponta, ci doar cu presedintele Iohannis, lasand in urma avertismente privind politica fiscala prociclica a guvernului, senatorii au modificat Legea privind supravegherea macroprudentiala a sistemului financiar national, care prevede infiintarea celebrului de pe acum "super-comitet" condus de guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, cu puteri de a da ordine guvernului.
Proiectul de lege a fost adoptat de guvern in iulie si a starnit reactii aprinse in mediul politic, cu precadere critici cu privire la super-puterile cu care este investit Comitetul national pentru supraveghere macroprudentiala, condus de guvernatorul BNR, Mugur Isarescu.
Acesta a reactionat ulterior, respingand ideea de "dictatura"a BNR, precizand ca e vorba de o institutie care functioneaza si in alte 24 de tari europene, dintre care in 12 state doar in cadrul bancilor centrale ale acestora, fara ca nimeni sa le acuze ca sunt anticonstitutionale sau o dictatura.
Potrivit proiectului de lege, “pentru implementarea la nivel naţional a măsurilor necesare în vederea prevenirii sau diminuării riscurilor sistemice, Comitetul este împuternicit să emită recomandări adresate Guvernului în vederea iniţierii, în condiţiile legii, a unor proiecte legislative în scopul menţinerii stabilităţii financiare”. Dupa care, guvernul “trebuie să adopte măsurile corespunzătoare, inclusiv emiterea de reglementări, în vederea respectării recomandărilor sau, după caz, să întreprindă acţiuni în vederea diminuării riscurilor asupra cărora au fost avertizaţi.”
Comisia pentru buget, finante, activitate bancara si piata de capital din Senat a modificat insa acest articol, in partile lui esentiale, astfel incat obligatia guvernului de a respecta masurile in vederea mentinerii stabilitatii financiare devine doar o optiune. Mai exact, guvernul “poate sa adopte masurile corespunzatoare...”, in loc de “trebuie sa adopte masurile corespunzatoare”.
Daca legea va fi adoptata in aceasta forma de plenul Senatului, iar apoi si de camera decizionala, Camera Deputatilor, atunci Comitetul de Supraveghere Macroprudentiala nu va mai avea nicio putere de executie, ci doar rol consultativ, dupa modelul Consiliului Fiscal.
Guvernele vor putea fi libere sa-si faca de cap si sa produca dezechilibre macroeconomice, precum deficite bugetare prea mari, mai ales in ani electorali, asa cum s-a intamplat pana acum si cum s-ar putea intampla si anul viitor, astfel ca va trebui sa dam in continuare explicatii FMI si Comisiei Europene.
Iata proiectul de lege:
Lege privind supravegherea macroprudențială a sistemului financiar național
Parlamentul României adoptă prezenta lege
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art.1 - (1) Se înfiinţează Comitetul Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială, denumit în continuare Comitetul, ca structură de cooperare inter-instituţională, fără personalitate juridică, între Banca Naţională a României, Autoritatea de Supraveghere Financiară şi Guvern.
(2) Fără a aduce atingere prerogativelor conferite de lege autorităţilor prevăzute la alin. (1), misiunea Comitetului este de a asigura coordonarea în domeniul supravegherii macroprudenţiale a sistemului financiar naţional, prin stabilirea politicii macroprudenţiale şi a instrumentelor adecvate pentru punerea în aplicare a acesteia.
Art.2 - (1) Obiectivul fundamental al Comitetului este de a contribui la salvgardarea stabilităţii financiare, inclusiv prin consolidarea capacităţii sistemului financiar de a rezista şocurilor şi prin diminuarea acumulării de riscuri sistemice, asigurând pe această cale o contribuţie sustenabilă a sistemului financiar la creşterea economică. Sintagmele sistem financiar şi risc sistemic au înţelesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 1092/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind supravegherea macroprudenţială la nivelul Uniunii Europene a sistemului financiar şi de înfiinţare a unui Comitet european pentru risc sistemic.
(2) În îndeplinirea obiectivului fundamental prevăzut la alin. (1), Comitetul şi membrii Consiliului general nu solicită şi nu acceptă instrucţiuni din partea niciunei autorităţi, instituţii sau organism public ori privat.
Art.3 - (1) În vederea îndeplinirii obiectivului fundamental prevăzut la art. 2 alin.(1), Comitetul are următoarele atribuţii:
a) identificarea, colectarea şi analiza informaţiilor necesare în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental;
b) identificarea, monitorizarea şi evaluarea riscurilor sistemice;
c) identificarea instituţiilor şi structurilor sistemului financiar care sunt relevante din punct de vedere sistemic;
d) elaborarea strategiei privind politica macroprudenţială în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental;
e) emiterea de recomandări şi avertizări în vederea prevenirii sau diminuării riscurilor sistemice la adresa stabilităţii sistemului financiar naţional;
f) emiterea de recomandări şi, după caz, avertizări pentru asigurarea implementării recomandărilor Comitetul European pentru Risc Sistemic sau, după caz, emiterea de recomandări şi avertizări necesare ca urmare a avertismentelor Comitetului European pentru Risc Sistemic, emise în baza atribuţiilor conferite acestuia prin Regulamentul (UE) nr. 1092/2010;
g) monitorizarea implementării recomandărilor emise de Comitet şi a măsurilor adoptate la nivel naţional, ca urmare a recomandărilor şi avertizărilor emise de Comitet;
h) stabilirea, reevaluarea periodică şi urmărirea obiectivelor intermediare ale politicii macroprudenţiale;
i) stabilirea, la nivel naţional, a instrumentelor macroprudenţiale şi reevaluarea periodică a acestora, precum şi recunoaşterea instrumentelor macroprudenţiale stabilite de autorităţile din alte state membre;
j) emiterea de opinii consultative în domeniul său de competenţă, potrivit prevederilor legale în vigoare;
k) emiterea de recomandări pentru asigurarea punerii în aplicare la nivel naţional a regulamentelor, deciziilor, recomandărilor, orientărilor, ghidurilor emise în domeniul supravegherii macroprudenţiale, adoptate la nivelul Uniunii Europene.
(2) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin.(1) Comitetul acţionează în calitate de:
a) autoritate macroprudenţială în sensul Recomandării Comitetului European pentru Risc Sistemic din 22 decembrie 2011 privind mandatul macroprudenţial al autorităţilor naţionale (CERS/2011/3);
b) autoritate desemnată, în sensul dispoziţiilor cuprinse în Secţiunile I şi II, Capitolul 4, Titlul VII din Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei
2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE;
c) autoritate desemnată, în sensul prevederilor art. 458 din Regulamentul (UE) nr.575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele
prudenţiale pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr.648/2012.
(3) În aplicarea prevederilor alin.(2) lit.b), Comitetul este împuternicit să emită un regulament privind metodologia şi procedura utilizate de acesta pentru stabilirea
instrumentelor macroprudenţiale prevăzute în Secţiunile I şi II, Capitolul 4, Titlul VII din Directiva 2013/36/UE, precum şi sfera de aplicare a acestor instrumente, în vederea emiterii de recomandări în acest sens. Regulamentul se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, precum şi potrivit art.10 alin.(1).
(4) În exercitarea atribuţiilor sale, Comitetul monitorizează modul în care se asigură respectarea şi, după caz, luarea măsurilor necesare punerii în aplicare a regulamentelor,
deciziilor, recomandărilor, orientărilor, ghidurilor emise în domeniul supravegherii macroprudenţiale, adoptate la nivelul Uniunii Europene.
(5) În plus faţă de atribuţiile prevăzute la alin. (1), Comitetul este responsabil de coordonarea gestiunii crizelor financiare sens în care emite recomandări în vederea stabilirii măsurilor necesare pentru reducerea riscului de contaminare, în cazul în care unul sau mai mulţi participanţi la sistemul financiar se confruntă cu dificultăţi care au impact sistemic, şi monitorizează implementarea acestora.
(6) În exercitarea atribuţiilor sale, Comitetul are competenţa de a solicita toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii obiectivului său fundamental, inclusiv informaţii de la Banca Naţională a României şi Autoritatea de Supraveghere Financiară,
informaţii de la alte autorităţi şi instituţii, inclusiv aflate în afara ariei de reglementare a acestor autorităţi, precum şi informaţii la nivel de instituţie în urma unei solicitări justificate, luând totodată măsurile necesare în vederea asigurării confidenţialităţii acestora, autorităţile
şi instituţiile sesizate fiind obligate să furnizeze informaţiile solicitate.
(7) Comitetul are obligaţia de a transmite Băncii Naţionale a României şi Autorităţii de Supraveghere Financiară informaţiile relevante necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor acestora.
(8) În scopul exercitării atribuţiilor conferite prin prezenta lege, Comitetul asigură cooperarea şi schimbul de informaţii cu Comisia Europeană, cu Autoritatea Bancară
Europeană, cu Comitetul European pentru Risc Sistemic, precum şi cu autorităţi echivalente din alte state membre, luând măsurile necesare în vederea asigurării confidenţialităţii informaţiilor primite.
(9) Comitetul informează Comitetul European pentru Risc Sistemic asupra acţiunilor întreprinse în vederea prevenirii şi diminuării riscurilor sistemice la nivel naţional, cu
respectarea, după caz, a termenelor prevăzute în recomandările acestuia ori în alte acte relevante emise la nivelul Uniunii Europene.
Art.4 -
(1) Pentru implementarea la nivel naţional a măsurilor necesare în vederea prevenirii sau diminuării riscurilor sistemice, Comitetul este împuternicit:
a) să emită recomandări şi avertizări adresate Băncii Naţionale a României şi Autorităţii de Supraveghere Financiară, în calitate de autorităţi naţionale de supraveghere financiară sectorială, cu privire la direcţiile de acţiune care trebuie urmate;
b) să emită recomandări adresate Guvernului în vederea iniţierii, în condiţiile legii, a unor proiecte legislative în scopul menţinerii stabilităţii financiare;
c) să solicite Comitetului European pentru Risc Sistemic să emită o recomandare în vederea recunoaşterii de către unul sau mai multe state membre a instrumentelor
macroprudențiale recomandate de Comitet.
(2) Destinatarii recomandărilor sau avertizărilor Comitetului, prevăzuţi la alin.(1) trebuie să adopte măsurile corespunzătoare, inclusiv emiterea de reglementări, în vederea respectării recomandărilor sau, după caz, să întreprindă acţiuni în vederea diminuării
riscurilor asupra cărora au fost avertizaţi. Destinatarii trebuie să informeze Comitetul cu privire la măsurile adoptate sau să furnizeze o justificare corespunzătoare în cazul în care nu au adoptat astfel de măsuri.
(3) În cazul în care Comitetul constată că nu s-a dat curs recomandării sale sau că destinatarii nu au justificat în mod adecvat lipsa lor de acţiune, acesta informează, în condiţii
de strictă confidenţialitate, destinatarii.
CAPITOLUL II
Organizarea Comitetului
Art.5 - (1) Comitetul are următoarea structură organizaţională:
a) Consiliul general;
b) Comitetul tehnic privind riscul sistemic;
c) Comitetul tehnic privind gestiunea crizelor financiare;
d) Secretariatul.
(2) Consiliul general este responsabil cu adoptarea deciziilor în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental al Comitetului prevăzut la art. 2 alin.(1).
(3) Comitetul tehnic privind riscul sistemic are responsabilitatea de a sprijini activitatea Consiliului general prin elaborarea analizelor de identificare, evaluare şi monitorizare a riscului sistemic şi propunerea măsurilor necesare în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental al Comitetului prevăzut la art. 2 alin.(1).
(4) Comitetul tehnic privind gestiunea crizelor financiare are responsabilitatea de a sprijini activitatea Consiliului general prin elaborarea de analize referitoare la unul sau mai mulţi participanţi la sistemul financiar care se confruntă sau sunt susceptibili de a se confrunta cu dificultăţi majore care au impact sistemic şi prin propunerea măsurilor necesare, în vederea reducerii riscului de contaminare a celorlalte instituţii sau pieţe financiare ori a sistemului financiar în ansamblul său.
(5) Secretariatul este asigurat de Banca Naţională a României şi acordă sprijin administrativ şi logistic Comitetului.
(6) Organizarea şi funcţionarea Comitetului se stabilesc prin regulamente interne adoptate de Consiliul general al Comitetului.
Art.6 -
(1) Preşedintele Comitetului este guvernatorul Băncii Naţionale a României.
(2) Preşedintele reprezintă Comitetul în relaţia cu terţii. În cazul imposibilităţii temporare de exercitare a atribuţiilor de către preşedinte, reprezentarea se asigură de unul
dintre membrii desemnaţi de acesta sau, dacă preşedintele s-a aflat în imposibilitatea de a-şi desemna un reprezentant, de către Consiliul general.
Art.7
(1) Consiliul general al Comitetului este format din 9 membri, după cum urmează:
a) Guvernatorul, prim-viceguvernatorul, cei 2 viceguvernatori şi economistul şef ai Băncii Naţionale a României;
b) Preşedintele şi prim-vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară;
c) Doi reprezentanţi ai Guvernului desemnaţi de Primul-ministru.
(2) Directorul Fondului de Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar participă la şedinţele Consiliului general, fără drept de vot.
(3) Desfăşurarea activităţii în calitate de membru al Consiliului general de către persoanele prevăzute la alin. (1) nu atrage o stare de incompatibilitate ori de conflict de
interese în sensul prevăzut de Legea nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare ori cel prevăzut în legile speciale care guvernează statutul autorităţilor din care fac parte aceste persoane.
Art.8
(1) Consiliul general se va întruni în şedinţe ordinare de cel puţin patru ori pe an.
(2) Consiliul general se va întruni în şedinţe extraordinare la solicitarea oricărui membru al său.
(3) Şedinţele Consiliului general vor fi convocate de Preşedintele Comitetului.
(4) Membrii Consiliului general vor participa personal la şedinţele acestuia. În mod excepţional, este permisă înlocuirea membrilor cu persoane împuternicite de aceştia, în condiţiile în care înlocuirea este justificată de motive obiective în care membrii de drept nu pot participa la şedinţă.
(5) Membrii Consliului general nu vor fi remunerați pentru activitatea desfășurată.
Art.9
(1) Fiecare membru al Consiliului general are dreptul la un vot.
(2) Consiliul general deliberează valabil în prezenţa a cel puţin jumătate plus unu dintre membrii săi.
(3) Deciziile Consiliului general sunt adoptate cu majoritatea voturilor exprimate. În caz de egalitate de voturi, preşedintele are vot decisiv.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art.10
(1) Comitetul asigură publicarea în timp util a recomandărilor şi avertizărilor emise, precum şi a regulamentului prevăzut la art.3 alin.(3) pe site-ul propriu.
(2) Prin excepţie de la alin.(1), recomandările şi avertizările emise nu se publică în cazul în care publicarea acestora poate avea repercusiuni la adresa stabilităţii financiare.
(3) Elementele de strategie privind politica macroprudenţială şi instrumentele macroprudenţiale se publică de Comitet pe site-ul propriu.
(4) Comitetul publică anual un raport de activitate şi poate emite comunicate de presă privind deciziile de politică macroprudenţială şi motivele pentru adoptarea acestora, precum şi alte materiale cuprinzând informaţii destinate publicităţii.
Art.11
(1) Preşedintele Comitetului prezintă Parlamentului României, până la data de 30 iunie a anului următor, raportul anual.
(2) Persoanele care au deţinut sau deţin calitatea de membru al Consiliului general şi, respectiv, al unui comitet tehnic, precum şi persoanele care au lucrat sau lucrează în cadrul secretariatului Comitetului, nu răspund civil sau penal pentru îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii oricărui act sau fapt în legătură cu exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor legate de activitatea Comitetului, dacă aceştia au acţionat cu bună credinţă.
Art.12
(1) Membrii Consiliului general şi oricare alte persoane care au lucrat sau lucrează pentru sau în legătură cu activitatea Comitetului nu vor divulga informaţii care fac
obiectul secretului profesional.
(2) Informaţiile primite de Comitet vor fi utilizate în mod exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor acestuia.
(3) Regimul de confidenţialitate al documentelor şi regimul de arhivare se stabilesc prin regulament intern adoptat de Consiliul general al Comitetului, cu respectarea dispoziţiilor legale în domeniu.
Art.13
Comitetul adoptă şi urmăreşte implementarea strategiei privind politica macroprudenţială, fără a aduce atingere independenţei Băncii Naţionale a României, conform art.130 din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene.
Art.14
(1) Operaţionalizarea Comitetului se asigură în maxim 30 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Recomandările emise potrivit art. X din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.113/2013 privind unele măsuri bugetare şi pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr.99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului îşi păstrează valabilitatea.
Prezenta lege asigură:
- transpunerea dispoziţiilor cuprinse în Secţiunile I şi II, Capitolul 4, Titlul VII din Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 176 din 27 iunie 2013;
- implementarea Recomandării Comitetului European pentru Risc Sistemic din 22 decembrie 2011 privind mandatul macroprudenţial al autorităţilor naţionale (CERS/2011/3) publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 41 din 14 februarie 2012;
- cadrul legal pentru implementarea Recomandării Comitetului European pentru Risc Sistemic din 4 aprilie 2013 privind obiectivele intermediare şi instrumentele politicii macroprudenţiale (CERS/2013/1), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 170 din
15 iunie 2013.
Comentarii
Georgeraul suprem
Cel mai mare rau al acestei tari este Mugur Pisarescu. El cu masonii lui au tinut economia in loc. Oare cand se sesizeaza DNA in cazul lui? Nu se intreaba nimeni de ce acest om nu a fost schimbat in decursul celor 25 de ani de la revoluutie? Chiar nimeni nu are curaj sa'l atace pe acest mason imputit?
Haiducul Piperea
Masonul
In sfarsit s-au trezit si parlamentarii, altfel vindeam tara cu Iscalescu si sistemul lui bancar .....
Vlad
Gasca BNR
Guvernele vor putea fi libere sa-si faca de cap si sa produca dezechilibre macroeconomice, precum bancile produc daune in patrimoniul debitorilor prin manevrarea dobanzii si introducerea de comisioane de frunza verde? Este o problema de legitimitate a acestui Comitet de Supraveghere condus de faraonul Mugur Pisharescu: nu este prevazut in Constitutia Romaniei, asa ca nu poate da ordine guvernului ales. Ghinion domnule guvernator!!!
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Opinie
ING ramane singura dintre bancile romanesti care-si face corect reclama la credite
ING ramane singura dintre bancile romanesti care-si promoveaza corect dobanzile la credite, atat in cadrul reclamelor TV si online, cat si pe site-ul propriu sau in retelele sociale. Mai exact, ING nu spune ca acorda credite cu dobanda „incepand cu detalii
Cardurile devin inutile: acum se pot face plati instant gratis din aplicatiile bancare
Cardurile isi pierd treptat utilitatea, odata cu avansul noilor tehnologii pentru plati. Bancile romanesti au inceput sa implementeze platile instant din aplicatiile bancare, prin serviciul RoPay. Platile instant (care se fac in cateva secunde, la orice detalii
Au neglijat bancile securitatea pentru digitalizare?
Explozia fraudelor online poate fi considerata normala in conditiile dezvoltarii pe masura a digitalizarii si serviciilor bancare online. Dar ceea ce-mi da de gandit este usurinta cu care escrocii pot accesa o aplicatie bancara, pot face transferuri catre detalii
BRD isi lichideaza filialele din Romania. Va fi vanduta si banca?
BRD a cedat Bancii Transilvania firma de pensii private, BRD Pensii, iar compania de credite de consum, BRD Finance, este si ea in negocieri de vanzare, ceea ce alimenteaza zvonurile aparute la inceputul anului ca banca franceza are de gand sa-si vanda si banca din Romania. Mai ales ca detalii
- De ce permit bancile transferuri catre platforme de criptomonede prin care se fac fraude online?
- Banca Transilvania implineste 30 de ani
- De cand si cat de mult ar putea sa scada dobanzile in 2024?
- Ce responsabilitate au bancile in cazul fraudelor online?
- Creditele ipotecare ar putea creste in 2024, estimeaza Banca Transilvania
- Rambursarea ratelor la credite in Romania se face ca in celelalte tari din Europa; motoda propusa de ANPC este contrara interesului consumatorilor
- De ce ar majora bancile comisioanele pentru cash, daca se limiteaza cash-ul?
- Simona Halep, sustinuta in continuare de Banca Transilvania
- Romanii au incredere in banci ca le pot rezolva problemele, arata un sondaj
- Bancile sunt suspectate ca blocheaza accesul unor clienti la credite, prin scorul FICO al Biroului de Credit
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Inflația anuală a crescut marginal
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 7,7% cumulat pe primele 9 luni
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
LOAN OFFER
Buna ziua Aceasta pentru a informa publicul larg că oferim împrumuturi celor care au nevoie de ... detalii
-
!
Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii