Mugur Isarescu: Se contureaza 4 tendinte de evolutie a sistemelor bancare din Europa de Est
Autor: Bancherul.ro
2014-10-21 16:30
Mugur Isarescu:
Probabil că nu vă aşteptaţi să îmi încep intervenţia printr-o încercare de clarificare a conturului geografic şi implicit economic al Europei de Sud-Est. Simt nevoia unei astfel de clarificări pentru că, în cei 24 de ani de când sunt Guvernator, am văzut România poziţionată în diverse puncte cardinale ale Europei: Est, Sud, Sud-Est şi chiar Centru – ceea ce, geografic vorbind, n-ar fi chiar departe de realitate. Evident, astfel de clasificări iau în calcul meridianele sau paralele, dar nu se rezumă doar la acestea – ce exemplu mai bun decât componenţa Clubului guvernatorilor din regiunea Mării Negre, la care Banca Naţională a României şi eu personal suntem membri fondatori. Format iniţial din băncile centrale din ţările riverane, clubul s-a extins treptat, astfel încât, în prezent, Polonia, Cehia, Israel şi chiar China – sau măcar băncile lor centrale – pot spune că au deschidere la Marea Neagră.
Revenind la definirea Europei de Sud-Est, înţeleg din lista participanţilor la acest eveniment că ar trebui să includă, pe lângă România, Grecia, Bulgaria, Serbia şi alte ţări din fostul spaţiu iugoslav, Albania. Acesta este în linii mari şi conturul avut în vedere într-un studiu din anul 2013 al FMI, destinat evoluţiei sistemelor bancare din regiune. Nu trebuie să pierdem din vedere însă faptul că zona este încă eterogenă, procesul de integrare europeană a ţărilor din Balcanii de Vest fiind încă abia la început. Cât despre relaţiile economice bilaterale dintre ţările din regiune, acestea sunt departe de a se apropia de potenţial. Dacă îmi permiteţi o glumă, aş spune că un indicator relevant din acest punct de vedere îl reprezintă numărul zborurilor directe dintre Bucureşti şi capitalele respective. Din păcate, deocamdată, în majoritatea acestora se poate ajunge doar tranzitând un alt oraş european, cel mai frecvent Viena.
Al doilea aspect pe care l-aş puncta este cel al orizontului de timp vizat de această sesiune, dedicată activității bancare în Europa de Sud-Est. Perspectiva mă bucură din cel puțin două motive. În primul rând, o astfel de abordare conferă confort cuiva în al cărui discurs, prin însăși natura funcției sale, incidența cuvintelor ”sustenabilitate” și ”termen lung” tinde să fie mult mai ridicată decât media. În al doilea rând, unul dintre învățămintele crizei globale este redescoperirea faptului că evoluțiile macroeconomice relevante se desfășoară pe parcursul unui interval de timp semnificativ mai lung decât se crede în mod obișnuit – oricum superior duratei unui ciclu de afaceri standard.
Am în vedere aici ciclurile financiare, a căror durată de 16-20 de ani contrastează cu cea de 7-8 ani a ciclurilor economice obișnuite, avute în general în vedere de politicile macroeconomice. Redescoperirea acestei idei și integrarea ei într-un ansamblu teoretic coerent îi aparţin lui Claudio Borio. Spun redescoperire pentru că înainte de criză ideea ciclurilor financiare era prezentă la economiști din afara curentului de gândire dominant (cum ar fi Minsky), dar era prezentă într-o formă sau alta şi în discursul unor decidenţi de politică monetară – de pildă, intervenţiile publice ale lui Jean-Claude Trichet şi Jaime Caruana, ambii guvernatori, includeau astfel de referiri încă din 2001.
Subscriu ideii că la originea severității crizei financiare recente se află necorelarea între durata ciclurilor financiare și orizontul obișnuit pentru care agenții economici și autoritățile formulează așteptări și planuri. Perpetuarea acestei necorelări a condus la o acumulare de probleme de asemenea dimensiuni încât, deși au trecut 6-7 ani de la izbucnirea crizei financiare, efectele acesteia continuă să determine în mare măsură evoluțiile economice și în prezent.
Istoria ne învață că recesiunile bilanțiere, așa cum din nefericire este cea cu care ne confruntăm, tind să fie adânci și persistente. Stocurile (de active, de datorie) acumulate în trecut apasă asupra fluxurilor curente, iar rețetele clasice de politici macroeconomice sunt adesea lipsite de eficacitate într-o astfel de situație. Adoptarea unei perspective pe termen lung este necesară nu doar prin prisma evitării repetării erorilor trecutului, ci și pentru că depășirea consecințelor crizei prin reîntoarcerea pe o traiectorie de creștere economică autosusținută nu se va putea realiza peste noapte și nu fără transformări structurale, inclusiv în activitatea sistemului bancar.
Odată lămurite poziţionarea în spaţiu şi perspectiva temporală, vă rog să îmi permiteţi să precizez cele două teme pe care le voi atinge în scurta mea intervenţie: (1) câteva caracteristici comune ale sistemelor bancare din Europa de Sud-Est şi (2) constituirea Uniunii Bancare şi posibilul impact asupra zonei.
În ceea ce priveşte prima temă, şi anume trecerea în revistă a câtorva caracteristici comune ale sistemelor bancare din Europa de Sud-Est, definitorie mi se pare dominanța cvasiabsolută a băncilor străine, care operează de regulă prin intermediul subsidiarelor locale (majoritar austriece şi elene). Potrivit cifrelor FMI, ponderea deținerilor băncilor străine în totalul activelor sistemelor bancare variază între 71% în Serbia și 92% în Macedonia și Muntenegru. România se plasează din acest punct de vedere la mijlocul intervalului.
Cum s-a format această caracteristică nu este greu de intuit. Majoritatea statelor din Europa de Sud-Est au luat decizia vânzării băncilor locale către investitori străini strategici în urma experienței comune a unei tranziții dificile de la sistemele monobancă caracteristice economiilor planificate către cele specifice unei economii de piață. Primii pași ai acestui proces, respectiv înființarea unor bănci comerciale de stat și apariția primelor bănci private locale, au fost de regulă însoțiți de prevalența unor standarde de creditare necorespunzătoare, ce au dus la crize bancare și au îngreunat procesul de macrostabilizare. Intrarea băncilor străine era văzută drept soluţia adecvată pentru introducerea unei guvernanțe corporative superioare și a unor practici bancare moderne.
Pentru băncile străine, economiile din această parte a Europei reprezentau desigur o alternativă atractivă pentru piețe de origine adesea saturate, mai ales în contextul unei abundențe de lichiditate la nivel global. Sistemele bancare de mici dimensiuni, gradul redus de îndatorare, convergența veniturilor, progresul instituțional, integrarea economică crescândă cu Uniunea Europeană și perspectivele ferme de aderare în cazul unora, toate acestea reprezentau aspecte de natură să genereze perspectiva unor rentabilități ridicate ale investițiilor în sistemele bancare în regiune.
Ceea ce a urmat știm cu toții: o creștere rapidă a creditării (ritmul mediu anual din perioada 2005-08 depăşea 30 la sută în multe dintre ţările regiunii; în România de pildă se apropia de 50 la sută), dependenţa de liniile de credit externe acordate de băncile-mamă subsidiarelor locale, în principal sub forma creditelor intragrup, și mai ales o explozie a creditului în valută (dominant în majoritatea economiilor din regiune – circa 70 la sută în Serbia, 60 la sută în România şi Bulgaria, 50 în Albania).
Expansiunea creditării în valută era favorizată atât de existența unor diferențiale de dobândă semnificative, cu atât mai atractive cu cât debitorii tindeau să ignore riscul valutar în contextul presiunilor de apreciere nominală generate de intrările masive de capitaluri, cât și de moneda de denominare a finanțării puse la dispoziția băncilor locale (de regulă, euro). Majoritatea băncilor centrale din regiune s-au arătat extrem de preocupate de aceste evoluții, recurgând în unele cazuri (România, Bulgaria, Croația) chiar la măsuri neortodoxe, în general de natură prudențială, în încercarea de a le limita. Succesul acestora a fost însă doar parțial, în condițiile în care băncile au recurs în mod activ la operațiuni intragrup pentru ocolirea acestora, iar în cazul țărilor care au aderat la UE eficacitatea potențială a fost și mai mult diluată de creşterea posibilităților de arbitraj jurisdicțional.
Cred că sunteţi de acord că, dacă acest seminar ar fi avut loc cu 7-8 ani în urmă, dezbaterile s-ar fi concentrat pe problematica expansiunii excesive a creditului în această parte a Europei şi am fi căutat împreună soluţii de limitare a efectelor nefavorabile ale fenomenului. Declanșarea crizei a fost cea care a pus punct „generozității” cu care băncile-mamă alimentau cu fonduri subsidiarele din regiune, fiind ele însele confruntate cu probleme majore. Prin urmare, în multe dintre ţările-gazdă interacţiunea dintre acest fenomen și o calitate insuficientă a portofoliului de credite acordate în perioada de expansiune a dus la apariția unui cerc vicios, în care disponibilitatea scăzută a creditului, acumularea de credite neperformante și reducerea investițiilor și a activității economice, în general, s-au alimentat reciproc.
În acest context, după declanşarea crizei, rata creditelor neperformante a ajuns să depăşească 15 la sută în majoritatea ţărilor din regiune, cele mai mari valori fiind înregistrate în Albania, Serbia şi Muntenegru. România nu a făcut excepţie, vârful fiind atins în martie 2014, la 22,3 la sută. Trebuie spus totuşi că nivelul reflectă un grad ridicat de exigenţă a supraveghetorului, BNR optând pentru o abordare foarte transparentă şi severă, cu costul înregistrării unor niveluri comparativ mai înalte ale indicatorului. Această abordare s-a concretizat în acelaşi timp şi într-un grad foarte ridicat de acoperire cu provizioane a acestor credite neperformante (provizioanele IFRS şi filtrele prudenţiale introduse de BNR asigurau o acoperire aproape integrală a portofoliului neperformant).
În perspectivă, cred că se conturează patru tendinţe de evoluţie a sistemelor bancare din Europa de Sud-Est.
Creştere moderată a creditării. Cel puţin pe termen scurt este improbabil să asistăm la o răsturnare spectaculoasă de situație în ceea ce privește dinamica creditului, date fiind constrângerile existente la adresa atât a ofertei, cât și a cererii. Este, de asemenea, discutabil în ce măsură, chiar dacă ar fi posibilă, o creștere considerabilă a volumului de credit ar fi ea singură eficace din perspectiva iniţierii unui proces de creștere economică autosusținută.
Calitatea creditării este mai importantă decât cantitatea. Sunt de părere că, mai ales într-o perioadă de ajustare a bilanţurilor, calitatea alocării creditului este mai importantă decât volumul acestuia. Pentru a putea împinge economia pe o traiectorie de creștere economică autosusținută, cred că e necesar ca băncile să direcționeze resursele disponibile pentru creditare către investiții productive, evitând împovărarea debitorilor de calitate cu costurile generate de alocările eronate din trecut. O astfel de abordare, în concordanţă cu perspectiva pe termen lung de care vorbeam la început, generează acele câștiguri de productivitate care sunt esențiale pentru ca creditul, investițiile și productivitatea să se alimenteze reciproc și să înscrie de o manieră sustenabilă economiile pe o spirală ascendentă, din care toată lumea ar avea de câștigat.
Creşterea importanţei finanţării locale. O tendinţă majoră care va marca evoluţia sectorului bancar din Europa de Sud-Est în următorii ani este, în opinia mea, rezultatul internalizării uneia dintre lecțiile crizei, și anume cea a lipsei de robustețe a modului centralizat de a administra finanțarea la nivelul grupurilor bancare transfrontaliere. Paradigma pe care acestea par să o fi adoptat – e adevărat, de multe ori “ajutate” de acțiunile autorităților de supraveghere din țările de origine și din cele gazdă – este una în care subsidiarele se finanţează local în mai mare măsură. Autoritățile de supraveghere din țările de origine par în mod special interesate de o asemenea evoluție – a se vedea manifesta preocupare a autorităților austriece față de monitorizarea raportului credite-resurse atrase local la nivelul subsidiarelor marilor bănci din această țară. Reorientarea spre piaţa internă la nivelul surselor de finanţare este însoţită, în mod firesc, de creşterea importanţei relative a creditării în monedele locale (cu titlu de exemplu, aş menţiona că, pe fondul acestei evoluţii, în România ponderea creditului în valută a ajuns să coboare, după multă vreme, sub 60 la sută). Aceasta este, fără îndoială, o evoluţie pozitivă, atât din perspectiva debitorilor, care evită expunerea la riscul valutar, cât și din partea băncilor centrale, întrucât eficacitatea politicii monetare crește.
Nevoia unei dezintermedieri ordonate. Cu toate acestea, tranziția spre o dependenţă redusă de finanţarea externă ar trebui să se deruleze de o manieră ordonată, fără forțarea unei reduceri agresive a raportului credite-depozite, care ar genera o constrângere excesivă la nivelul ofertei de credite și, pe cale de consecință, la adresa creșterii economice. Ideea unui proces de dezintermediere ordonat este cu atât mai relevantă cu cât, în unele ţări, acesta se suprapune unui proces de consolidare fiscală, ceea ce i-ar amplifica impactul inhibitor asupra cererii agregate.
Pentru a avea o imagine asupra dimensiunii acestui proces, menţionez că finanţarea externă de la băncile-mamă a scăzut în România cu circa 9 miliarde euro faţă de momentul de început al crizei, aproximativ o treime din această reducere având loc în anul 2013. În acelaşi timp, nu pot să nu menţionez faptul că tuturor apelurilor din partea BNR pentru aporturi suplimentare de capital acolo unde situația o reclama li s-a răspuns pozitiv cu promptitudine, inclusiv din partea băncilor elene, și aceasta într-o perioadă deloc fastă în ceea ce privește situația economică din Grecia. În acest context, sistemul bancar din România şi-a menţinut pe întreaga perioadă de la declanşarea crizei un grad de capitalizare confortabil (în prezent 17 la sută, mai mare decât la momentul declanşării crizei), toate băncile plasându-se peste pragul de 10 la sută instituit de BNR. Mai mult, calitatea capitalizării este una ridicată, rata fondurilor proprii de nivel 1 situându-se în imediata apropiere a celei totale (14,9 la sută).
Voi trece acum la cel de-al doilea subiect, respectiv constituirea Uniunii Bancare, relevantă în primul rând pentru statele din Sud-Estul Europei deja membre ale Uniunii Europene. Nu voi insista asupra genezei acestui proiect – nu mă îndoiesc că celor prezenți le este deja familiar subiectul. Ceea ce este important de spus este că toate ţările au de câștigat dacă uniunea bancară va funcționa – fie că sunt sau nu parte a acesteia –, în condițiile în care ea va duce la un grad mai ridicat de stabilitate financiară în zona euro.
Dar care sunt ingredientele acestui potențial câștig de eficiență? În primul rând, existența unei autorități unice de supraveghere și a unui singur set de reglementări în domeniu va duce la reducerea substanțială ori eliminarea costurilor de conformare pentru băncile cu activitate transfrontalieră. Dacă îmi permiteţi o paranteză, elaborarea setului unic de reglementări aplicabile sectorului bancar este, în opinia mea, esenţială pentru viabilitatea Uniunii Bancare fiind de natură să asigure evitarea arbitrajului de reglementare.
Aş dori să vă ofer un exemplu relevant pentru problemele generate de absenţa unui cadru unic de reglementare: la nivelul ţărilor membre ale UE, există în prezent diferenţe referitoare la interpretarea şi aplicarea unor definiţii din sfera reglementării prudenţiale, mai ales în ceea ce priveşte exigenţa supraveghetorului. Aminteam mai devreme de stricteţea reglementărilor în domeniu aplicate de Banca Naţională a României, care au condus la un vârf al ratei creditelor neperformante de peste 22 la sută. Dacă avem însă în vedere noul indicator privind calitatea activelor, definit de Autoritatea Bancară Europeană, care vizează atât expunerile guvernamentale, cât şi pe cele neguvernamentale, rata creditelor neperformante coboară până la circa 17 la sută şi va continua să scadă şi mai mult odată cu scoaterea în afara bilanţului a creditelor neperformante integral provizionate. Procesul de curăţare a bilanţurilor se află, de altfel, în plină desfăşurare, astfel încât rata creditelor neperformante a coborât cu 5 puncte procentuale sub vârful consemnat în martie, până la 17,2 la sută.
Revenind la caracteristicile uniunii bancare cu efect stimulativ asupra eficienţei sistemelor bancare, trebuie spus că aceasta va permite o mai bună administrare a expunerilor inter-ţări, iar supraveghetorul unic va fi conștient de dimensiunea internațională a deciziilor sale. Coordonarea între autoritățile de supraveghere din țările de origine și cele gazdă va spori, ceea ce ar trebui să limiteze problema fragmentării financiare cu care Europa se confruntă în prezent. Operaționalizarea tuturor pilonilor uniunii bancare va duce așadar la creșterea competiției între bănci pe un teren care asigură cu adevărat egalitatea de șanse între participanți, un rezultat ce nu poate fi decât dezirabil din perspectiva bunăstării societății.
Ce argumente ar mai fi pentru o ţară ca România de a se alătura Uniunii Bancare? Voi menţiona şase.
Întâi de toate, un argument puternic îl reprezintă prevalenţa capitalului din zona euro în structura sectorului bancar – peste 70 la sută din activele nete şi din capital. În contextul unei integrări atât de ridicate în piaţa financiară europeană, menţinerea prerogativelor de supraveghere bancară la nivel naţional nu ar avea decât rezultate suboptimale, ca urmare a accesului limitat la informaţii privind băncile-mamă şi a absenţei perspectivei de ansamblu.
Un alt argument în favoarea unei aderări rapide la Uniunea Bancară ţine de sfera economiei politice. Întrucât este vorba de un proiect ale cărui detalii încă nu au fost finalizate, unele voci se pronunţă în favoarea aşteptării definitivării sale înainte de a adera la acesta. Este preferabil să participi din interior la construcţia unui mecanism căruia va trebui oricum să i te alături cel mai târziu odată cu intrarea în zona euro.
În plus, existenţa Uniunii Bancare va produce efecte asupra sistemului financiar din România indiferent de statutul de membru sau nemembru al acesteia. Este mai bine, deci, să ai un cuvânt de spus la adoptarea unor decizii care generează acele efecte, în condiţiile în care acestea vor fi oricum resimţite.
Totodată, intrarea în Uniunea Bancară asigură şi înlăturarea unui stimulent pentru dezintermediere din partea băncilor străine. După cum a arătat şi experienţa ulterioară declanşării crizei economice internaţionale, pentru a proteja sistemele bancare naţionale, unele autorităţi de supraveghere pot impune măsuri prudenţiale privind controlul capitalurilor, transferurile şi creditarea intragrup, limitarea activităţii sucursalelor sau interzicerea repatrierii profiturilor, determinând unele bănci să reducă activitatea filialelor lor în ţările-gazdă. Chiar şi când reflectă în bună măsură efortul de reparare a bilanţurilor în ţările-gazdă şi cererea restrânsă de noi credite, procesul de dezintermediere trebuie atent monitorizat, dat fiind efectul negativ pe care derularea sa într-un ritm excesiv de alert l-ar avea asupra creşterii economice.
Participarea la Mecanismul unic de supraveghere ar elimina, de asemenea, posibilitatea arbitrajului jurisdicţional (de exemplu, prin prevenirea potenţialei transformări a filialelor băncilor străine în sucursale), ar îmbunătăţi fluxul informaţional în domeniul supravegherii bancare şi ar permite evitarea eventualelor distorsiuni în planul competiţiei (dacă supravegherea de către BCE este privită ca o garanţie a solidităţii financiare a bilanţului unei bănci, atunci instituţiile de credit supravegheate de aceasta ar putea beneficia de costuri mai reduse de finanţare comparativ cu cele din afara Mecanismului unic de supraveghere).
Nu în ultimul rând, a rămâne în afara Uniunii Bancare poate genera costuri considerabile pentru ţările nemembre ale zonei euro, acestea fiind vulnerabile la efectele de contagiune, dacă băncile străine au o prezenţă masivă în sistemul lor bancar. În caz de contagiune, capacitatea de reacţie a acestor ţări ar fi sever limitată, mecanismele şi resursele proprii putându-se dovedi insuficiente sau inadecvate. Aderarea la Mecanismul unic de rezoluţie este însă de natură a asigura coordonarea transfrontalieră – eficace şi imparţială – a procesului de soluţionare a unor crize bancare.
Pentru că titlul acestei conferinţe se referă la drumul Europei de Sud-Est către stabilitate şi creştere, aş încheia exprimându-mi speranţa că dezbateri de acest tip nu doar ne vor duce către destinaţia dorită, dar vor face şi călătoria mai lină – mai ales că, prin această parte a lumii, drumurile sunt prea adesea accidentate, la propriu sau la figurat.
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Opinie
ING ramane singura dintre bancile romanesti care-si face corect reclama la credite
ING ramane singura dintre bancile romanesti care-si promoveaza corect dobanzile la credite, atat in cadrul reclamelor TV si online, cat si pe site-ul propriu sau in retelele sociale. Mai exact, ING nu spune ca acorda credite cu dobanda „incepand cu detalii
Cardurile devin inutile: acum se pot face plati instant gratis din aplicatiile bancare
Cardurile isi pierd treptat utilitatea, odata cu avansul noilor tehnologii pentru plati. Bancile romanesti au inceput sa implementeze platile instant din aplicatiile bancare, prin serviciul RoPay. Platile instant (care se fac in cateva secunde, la orice detalii
Au neglijat bancile securitatea pentru digitalizare?
Explozia fraudelor online poate fi considerata normala in conditiile dezvoltarii pe masura a digitalizarii si serviciilor bancare online. Dar ceea ce-mi da de gandit este usurinta cu care escrocii pot accesa o aplicatie bancara, pot face transferuri catre detalii
BRD isi lichideaza filialele din Romania. Va fi vanduta si banca?
BRD a cedat Bancii Transilvania firma de pensii private, BRD Pensii, iar compania de credite de consum, BRD Finance, este si ea in negocieri de vanzare, ceea ce alimenteaza zvonurile aparute la inceputul anului ca banca franceza are de gand sa-si vanda si banca din Romania. Mai ales ca detalii
- De ce permit bancile transferuri catre platforme de criptomonede prin care se fac fraude online?
- Banca Transilvania implineste 30 de ani
- De cand si cat de mult ar putea sa scada dobanzile in 2024?
- Ce responsabilitate au bancile in cazul fraudelor online?
- Creditele ipotecare ar putea creste in 2024, estimeaza Banca Transilvania
- Rambursarea ratelor la credite in Romania se face ca in celelalte tari din Europa; motoda propusa de ANPC este contrara interesului consumatorilor
- De ce ar majora bancile comisioanele pentru cash, daca se limiteaza cash-ul?
- Simona Halep, sustinuta in continuare de Banca Transilvania
- Romanii au incredere in banci ca le pot rezolva problemele, arata un sondaj
- Bancile sunt suspectate ca blocheaza accesul unor clienti la credite, prin scorul FICO al Biroului de Credit
Profil de Bancher
-
Ilgaz Kaya, Director Central Marketing
Garanti BBVA
"Opțiunea de plată în trei rate fără ... vezi profil
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Inflația anuală a crescut marginal
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 7,7% cumulat pe primele 9 luni
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
LOAN OFFER
Buna ziua Aceasta pentru a informa publicul larg că oferim împrumuturi celor care au nevoie de ... detalii
-
!
Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii