Cele 6 reguli de baza in conducerea unei economii, ignorate in noul Cod Fiscal, explicate pe intelesul tuturor de Mugur Isarescu
Autor: Bancherul.ro
2015-07-26 19:17
Mugur Isarescu, guvernatorul BNR, a explicat, pe intelesul tuturor, sase reguli de baza ce trebuie respectate in conducerea unei economii, principii de care nu s-a tinut seama inainte de adoptarea in Parlament a noului Cod Fiscal, cu toate ca aceleasi greseli le-am mai facut de doua ori: in 2005, cand s-a trecut la cota unica, si in 2008, cand s-au facut cheltuieli bugetare excesive, chiar inainte de izbucnirea crizei economice.
Guvernatorul a comparat, in unele situatii, conducerea economiei cu pilotarea unui avion, pentru ca publicul sa inteleaga mai bine consecintele dramatice pe care le poate avea schimbarea unei cifre ce poate parea irelevanta, precum 1% sau 2%, in mersul unei economii sau traseul unui avion.
Guvernatorul a facut aceasta declaratie in contextul in care a criticat politica fiscala pro-ciclica dusa acum de guvern, prin promovarea si adoptarea noului Cod Fiscal, in care se propun scaderi masive de taxe, precum reducerea TVA de la 24% la 19%, in conditiile unei cresteri economice de 4%, masuri care ar determina majorarea puternica a deficitului bugetar, la peste 3% din PIB, ceea ce impiedica si finalizarea acordului de finantare de tip preventiv cu FMI si Comisia Europeana.
Isarescu si-a exprimat regretul ca desi pachetul de reduceri de taxe si impozite din Codul Fiscal are un impact foarte mare asupra deficitului bugetar, economistii si reprezentantii institutiilor publice, “vocea ratiunii economice”, precum Academia Romana, Academia de Stiinte Economice (ASE), nu au reactionat cum se cuvenea.
Mugur Isarescu: "Mi-am notat 6 lucruri care daca erau clarificate nu mai ajungeam in situatia asta, de a sti daca e bun sau e rau Codul Fiscal, votam impotriva reducerii impozitelor, impozitele fac bine, nu fac bine, o discutie in care criteriile economice, unele neclare, sunt amestecate cu cele politice, cu sociologie, nu mai intelege nimeni nimic. Si iata cele 6 puncte notate care ar trebui clarificate, pe care noi ar fi trebuit sa le clarificam:
1. Cum este condusa o economie de piata
O economie de piata este condusa prin politici economice. Intr-o economie de piata, instrumentul principal de conducere este politica fiscal-bugetara. Aceasta este la dispozitia guvernului, a Parlamentului, acestea fac politica fiscal-bugetara, care nu e numai de redistribuire a veniturilor, de acoperire a salariilor bugetarilor etc. Prin politica fiscal-bugetara se conduce economia. Daca acest lucru nu este inteles, bineinteles ca ajungem la probleme. Iar politica fiscal-bugetara cuprinde si partea de taxe, si partea de cheltuieli, ca asa se face bugetul.
Faptul ca in Romania cand spui buget te gandesti numai la partea de cheltuieli, este altceva. Dar in engleza, politica fiscal-bugetara nici nu are inclus cuvantul buget, este fiscal policy si cuprinde atat partea de cheltuieli cat si cea de venituri. La noi este influenta franceza. In consecinta, faptul ca la Ministerul de Finante exista un departament care se ocupa cu bugetul, adica cu cheltuielile, altul cu taxele, aceasta fiind o organizare ca si in alte tari, asta nu inseamna ca politica fiscal-bugetara se refera numai la taxe sau numai la cheltuieli. Se refera la ambele, si mai ales la soldul lor: la surplus sau la deficit.
Si aici nu numai in Uniunea europeana, dar cu deosebire in Uniunea Europeana, lucrurile sunt extrem de formalizate. S-a ajuns la detalii, sunt studii. Iar calculele care arata ca deficitul este mai mare cu 0,1% sau 0,2%, incrementele acelea care par niste cifre mici, sunt esentiale. Sunt esentiale in conducere. Poate nu sunt esentiale in altceva. Nu sunt numai ca sa vezi cat ai de finantat: deficitul a crescut de la 1,1% la 1,5%, deci ai de finantat in plus 0,4 puncte, nu. Poate sa schimbe directia unei economii, precum coada la un avion. Nu trebuie sa se miste mult, doar un pic se misca, dar in loc sa ajungi la Bruxelles ajungi la Stockolm, iar la distante lungi ajungi la Polul Nord, dintr-o deviatie de acest gen. Si atunci intelegem de ce atunci cand se negociaza un program exista batalii pe 0,1% sau 0,2%. Pentru ca daca iesi in public si zici ca e o chestie acolo de un 0,1% sau de 0,2%, si cine vrea? vrea fondul! - Carcotasti sunt, nene! I-auzi pe ce se cearta! Pe 0,1-0,2%! - atunci nu mai intelege nimeni nimic.
Deci revin si spun: conducerea economiei de piata se face prin politici fiscal-bugetare, iar aici marimea deficitului este esentiala in stabilirea directiei. Virajele bruste trag semnale de alarma. Nu vedeti ca radarele in acest domeniu, de tipul agentii de rating, Bruxelles-ul, Frankfurt-ul cu BCE, se uita si la deviatii de 0,1%-0,2% si se scriu rapoarte pentru asta?!
Pai daca apar devieri de doua procente intr-un an, nu mai e radar, se inrosesc semnalele de alarma! Ce e cu avionul asta? JA plecat pe ruta Bucuresti-Bruxelles si unde vrea sa se duca, la Polul Nord, sa aterizeze pe o banchiza, sa loveasca vreun turn? Deci la asemenea modificari de deficit bugetar, de la un an la altul, se da alarma. Acest lucru trebuie explicat inclusiv la facultatile economice din Romania, pentru ca asa se conduce o economie de piata.
Deviatiile de la aceste principii se penalizeaza. Mai ales mersul in zig-zag, cu deficite. Iti ia carnetul de conducere. Pentru ca se considera ca nu poti sa conduci. Stai cu mansa in mana si te joci cu avionul. Iar in dezbaterea publica apare intrebarea: sa mi se spuna care este deficitul optim. Pai deficitul optim este chiar cel stabilit prin MTO (medium term objective n.r.). Iar la el se ajunge prin n calcule. Nu a venit nimeni sa-l puna doar asa, ca vrea sa fie 1%. Se calculeaza foarte, foarte greu, pe baza de negocieri. Si in consecinta, daca iesi din el sau daca vrei sa iesi din el, trebuie sa negociezi greu acolo, sa spui dom'le nu acesta este deficitul optim.
Iar ca sa merg pe comparatia cu avionul, ai o ruta pe care ti-ai stabilit-o. Ati putea intreba: de ce se stabileste din exterior (deficitul)? Pai rutele avioanelor sunt stabilite numai la Bucuresti? Ce inseamna economie globalizata? Ce inseamna integrare in Uniunea Europeana? Bineinteles ca se negociaza cu celelalte tari. Aici nu e vorba de o conspiratie externa, ca vine Bruxelles-ul sa ne impuna. Nu. Asa se calculeaza. Si daca vrei sa iesi de pe ruta, trebuie sa spui: cand ajung la 11.000 de metri, adica 4% crestere economica, pentru a continua comparatia, am trecut pe pilot automat. Nu inseamna ca am devenit Polonia. Inseamna absolut o normalitate. Deci ajungi la o anumita crestere economica, inseamna ca deficitul acela de 1% este o normalitate. Vrei sa iesi din el, adica sa urci avionul de la 4% crestere economica la 5%, trebuie sa dovedesti ca ai motoare care te tin, ca ai combustibil care nu se termina pana la tinta.
Deci lucrurile sunt extrem de formalizate. Si noi trebuie sa le explicam pe acestea. Si nu sunt puse la intamplare, asa cum reiese din dezbaterea din Romania. De aceea negocierile sunt grele, sunt foarte gele, se discuta in alti termeni, nu in termeni precum “s-a dus Isarescu si a negociat ajutorul pentru bancile grecesti”. Mai omule, esti formator de opinie, cum de dezvolti o teorie de asta?! Vorbesti la televiziunea romana, stai putin?! Ai o pozitie publica! Aici trebuie sa fim foarte atenti. Negocierile sunt foarte grele, se discuta cu riscuri, in termeni de riscuri, se fac calcule. Cine stie econometrie stie cat de departe merg aceste calcule. Nu este aici ceva intamplator, haideti sa ne jucam. Avem multe necunoscute, intr-adevar, in privinta viitorului, precum PIB-ul potential al Romaniei, in functie de care apar, intr-adevar, dezbateri. Dar toate sunt calcule. Nu poti sa mergi pe ele asa, ca sa te afli in treaba.
2. Politica fiscal-bugetara trebuie sa fie anti-ciclica
Acesta este un lucru pe care trebuie sa-l invatam, pe care trebuie sa-l invete studentii, toata lumea care are de-aface cu problema asta, pentru ca si la chestiunea asta se ia carnetul de conducere, daca tot nu vrem sa o invatam. Este o chestiune extrem de serioasa. Si pe ce se bazeaza in esenta?
In esenta economia ca atare, economia privata, are cicluri, care sunt naturale, asa este economia de piata capitalista, se dezvolta in cicluri. Iar politica fiscala nu trebuie sa accentueze aceste variatii ale ciclului, pentru ca ai cresteri foarte mari, dupa care ai caderi masive, cu somaj, cu probleme sociale. Nu rezista democratia. Deci economia de piata si democratia trebuie sa fie atenuate in ciclitatea lor prin politici anticiclice, iar acestea sunt politicile fiscale. Ele tin de esenta conducerii economiei de piata si de supravietuirea democratiei intr-un stat. Si atunci a le neglija mi se pare... sau incapatanarea de a nu le invata dupa ce am trecut prin doua experiente pana acum...deci daca am fi la a treia acum, printr-o politica fiscala prociclica, nici macar nu mai e recidiva, e tricidiva.
Deci in 2005 cu taxa unica a fost o politica total prociclica, si tot asa dintr-o concurenta electorala: toate calculele aratau 19%, dar s-a facut acolo un fel de concurenta si s-a ajuns la 16%. S-a tras pe ea, adica pe diferenta aceea de trei procente, pentru ca s-a creat un deficit structural, acoperit intr-adevar pana la criza de intrarile masive de capitaluri. In 2008 am avut aceeasi problema, de aceea ar fi dramatic sa repetam povestea in 2016, pentru ca, repet, nu este recidiva, este a treia oara, deci un lucru pe care trebuie sa-l invatam.
3. Viteza cresterii economice si convergenta
Avem aceasta manie: suntem slab dezvoltati si trebuie sa-i ajungem repede din urma pe ceilalti, deci trebuie sa marim cu orice pret cresterea economica. Nu este adevarat. Cresterea economica fara macrostabilitate nu este sustenabila. Si pe termen mai lung, datorita caderilor mai mari in perioadele de criza, ajungi sa pierzi. Pentru ca un derapaj in economie este foarte costisitor. Trebuie sa iei din nou vagoanele, sa le pui pe sina, pierzi timp, pierzi ani de crestere economica.
Iar istoricii ar putea sa vina aici cu multe dovezi ca de cand a inceput Romania moderna, tot ii intreceam pe ceilalti, dupa care datorita unor crize, unor elemente nefericite, ajungeam din nou in coada. Si in perioada comunista. Exemplul clasic a fost cu cincinalul in patru ani si jumatate. Academicianul Oprescu chiar a dezvoltat o teorie ca de atunci au pornit toate fracturile in dezvoltarea economiei socialiste. Si pentru ca suntem dupa multi ani si pentru a mai insenina discutia, a iesit la iveala si o disputa intre premieri: Ioan Gheorghe Maurer in 1973 si Nicolae Ceausescu, cand Maurer i-a spus: Mai Nicule, de aceea e cincinal, sa se faca in cinci ani - ca nu stia cum sa-i explice - cum vrei tu sa-l faci in 4 ani si jumatate daca e cincinal?
Convergenta trebuie sa fie in Romania, dar sa fim atenti si sa asiguram conditiile de crestere economica cat se poate de rapida, cat poate economia, dar si de crestere economica sustenabila, sa evitam derapajele si scaderile. Si tot asa, la capitolul amintiri. Asta e o obsesie a noastra, cu hai sa crestem mai repede, sau ca cineva ne impiedica sa crestem, mai ales din exterior. Prin anii 90, la ultima vizita a lui Michel Camdessus (fostul sef al FMI) in Romania, ultima ca inalt demnitar, cineva i-a spus ca avem probleme, trebuie sa crestem mai repede, iar dansul i-a raspuns cam asa: o masina se conduce nu numai cu acceleratia, dar si cu frana. Cu alte cuvinte, atentie! Daca va ganditi numai la viteza si nu aveti drumuri bune, mai si derapati si aveti si accidente.
4. Cresterea economica si nevoia de deficit
Asta e cea mai tare. Ne-a intrat in cap traznaia asta si nu reusim sa scapam de ea: ca nu putem creste economia fara deficit. De unde si pana unde? Mai ales acum, cand in acest an avem crestere economica aproape cu surplus. De unde ne-a intrat, era sa zic prostia asta, in cap asa si nu scapam de ea? Mai ales ca daca te uiti la tendintele pe termen lung, noi avem alte probleme in bugetul nostru. Ca ne-au cazut masiv investitiile, de aceea avem un surplus sau un deficit mic, si ca avem in continuare deficite mari, mari de tot, pe toate bugetele de cheltuieli sociale. Si acolo problemele nu le-am rezolvat. Si pe acelea vrem sa le accentuam. Din considerente de ciclu politic, electoral.
5. Relatia cu creditorii si finantarea deficitului
Si aici, parca am ajuns intr-o situatia paradoxala. Vrem deficite mai mari, dar ne ratoim la creditori. Adica la cei care, eventual, sa ne dea bani sa finantam acele deficite. Aici intervin lucruri extrem de importante si nu am acum timpul necesar sa le dezvolt, dar este esential costul finantarii, pentru ca poate sa-ti manance usor nu 0,1%, nu 0,2%, ci 2-3 procente din PIB, daca nu esti atent la relatiile cu creditorii. Dar de ce nu am fi noi in relatii bune cu creditorii? Ne-am platit datoriile, nu avem situatia Greciei, pe ce motiv ar trebui sa stricam relatiile cu fondul sau cu Uniunea Europeana? Asa, ca avem senzatia ca ne exploateaza?! Si nu trebuie sa uitam un lucru. In ciuda performantelor Romaniei, datorita pozitiilor deseori artagoase, ca sa nu le numesc altfel, Romania nu are un A in ratingul sau. A ramas la BBB. Nu avem si noi un an A, acolo, cu toate ca avem performante economice foarte bune. Asta ar trebui sa ne dea de gandit. Pietele pana acum ne taxeaza bine, adica prima de risc a Romaniei este acceptabila.
6. Analiza fiscal-bugetara din Romania si rolul Consiliului Fiscal
Acum, dupa ce si Grecia a introdus un Consiliu Fiscal, aproape toate tarile din Europa au Consiliu Fiscal, sau un watch dog, cum se numeste, un caine de paza a problemelor fiscale. Pentru mine este alarmant faptul ca s-a discutat despre acest Cod Fiscal cateva luni de zile si nimeni nu s-a uitat pe site-ul Consiliului Fiscal sa vada ce zice. Pentru ca este institutie legala in Romania, intr-adevar cu aviz consultativ.
Dar sa discuti problema impactului reducerilor de taxe fara sa faci apel catusi de putin la cainele de paza, la materialul Consiliului Fiscal, este un semnal de alarma si pentru noi ca economisti dar si pentru altii. Pentru ca ce inseamna asta? O forma fara fond, nu? Am creat-o si noi, ca ne-a cerut Uniunea Europeana, un watch dog. Scriem niste rapoarte dar nu ne baga nimeni in seama.
De ce este inaplicabil pachetul de reduceri de taxe din Codul Fiscal
In final, si din aceste motive, Codului Fiscal nu-i vad nicun fel de problema, dar pachetul de reduceri de taxe si de impozite este inaplicabil din punct de vedere economic si financiar. Cel putin la cele 6 motive pe care le-am spus. Eu nu vad cum s-ar putea aplica la gramada, intr-un singur moment, sase masuri de o asemenea dimensiune.
Daca ne uitam la acest tabel al Consiliului Fiscal, si eu regret ca un Cod Fiscal care are foarte multe elemente bune si care cuprinde aceste reduceri de taxe, este pus in dezbatere publica cu acest pachet de reduceri. E vorba despre pachetul de reduceri si faptul ca toate articolele ar trebui sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2016. Pai sunt 2,3% impact pe deficit! Fara majorarea salariilor din sectorul public ,care ar mai da inca 1,3% din PIB.
Pai asta este, cum va spuneam apropo de conducerea politicii fiscal-bugetare, este o schimbare de directie majora si trebuie sa fie negociata. Este majora! Cum putem sa aplicam o asemenea masura, un asemenea deficit, fara sa negociem cu partenerii nostri?! Nu se poate discuta despre o asemenea masura. Nici nu cred ca ar avea efecte benefice asupra cresterii. Avem deja crestere economica de 4%. Unde vrem sa ajungem? La 8%? Ne tin motoarele pentru 6-8%? Avem calcule ca sa vedem ce deficite de cont curent sau de alta natura ar putea sa creeze o asemenea schimbare, acest delta, care este masiv? Noi suntem la 4%, deci la viteza de croaziera, ar trebui intr-adevar sa stam pe pilot automat, si dintr-o data tragem de mansa brutal, cu 2,3% din PIB. Pentru ca 2,3% ni se pare ca-i putin. Si economistii nu spun nimic. Acesta e lucrul grav. Nu vor sa spuna nimic. Faptul ca nu e putin.
Nu numai ca sunt 17 miliarde de lei, ci stai sa te gandesti de unde le iei, pentru ca dupa necazurile din trecut, bancile sunt supra-expuse pe datoria statului roman. Deci trebuie sa-i aducem din strainatate. Iar daca trebuie sa-i aducem din strainatate, trebuie de pe acum sa discuti cu creditorii tai.
Dar inseamna din punct de vedere al conducerii economiei de piata o miscare brutala, de proportii, care in conditii de crestere economica nu-si are rostul. Fara sa mai adaugam aici prociclitatea. Subiectul l-a dezvoltat Valentin Lazea si probabil ca trebuie sa intelegem ca desi subiectul e intuitiv, adica daca economia merge bine, lasa-ma sa am deficite mai mari, cam asta este reactia intuitiva a omului, in fond nu este asa.
Cand creste economia, inseamna ca ai resurse suficiente si nu trebuie sa faci deficite mai mari, trebuie sa-ti lasi resursele bugetare sa le cheltuiesti cand economia da sa scada.
Ce vedem insa bun aici? Pai e camp de negociere cat cuprinde. Si nu numai ca se vrea sau nu reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 19%. E 1,2% impactul aici. Dar mai sunt si alte masuri, mai sunt si problemele cu salariile, deci toate trebuie negociate impreuna, cu atentie, pentru ca asa se conduce o economie de piata.
Deci exista camp de negociere. De aceea cred ca trimiterea spre Parlament la reexaminare a Codului Fiscal, in sensul acestui pachet de masuri, nu Codul ca atare, este un lucru intelept, este vorba de o reexaminare. Este un proces legal in desfasurare si asa spune Constitutia, nu s-a intrerupt niciun proces legal, este un drept al presedintelui sa faca acest lucru si este foarte important.
Si mai este ceva, pe care as vrea sa-l subliniez astazi. Faptul ca institutiile statului roman reactioneaza! Chiar la un vot de 100%, la o aprobare in unanimitate in Parlament a proiectului de lege a Codului Fiscal, exista institutii care reactioneaza, precum Consiliul Fiscal, care nu a fost ascultat, dar a reactionat, ca si BNR, care reactionaza, noi am spus ca in aceste conditii ar trebui sa schimbam conduita politicii monetare, deci este si o parte buna in aceasta retrimitere. Asa cum este o masura inteleapta decizia premierului de a organiza o sesiune extraordinara a Parlamentului care sa discute aceste masuri. Pentru ca Parlamentul hotaraste, nici Consiliul Fiscal nici BNR, dar sa o hotarasca in cunostinta de cauza si cu principiile pe care noi, economistii, din pacate, nu le-am prea spus.
Si inchei sesizand ca se tot discuta ca acest cod este liberal. Si imi aduc aminte de o poveste, sper ca e adevarata. Numirea lui IC Bratianu, baiatul batranului Bratianu, la conducerea Partidului Liberal. El terminase, inclusiv cu ajutorul lui Carada, la Paris, Scoala de poduri si drumuri, parca asa se chema. Si l-a interpelat cineva, parca Sturza, care a fost si el seful Partidului Liberal: dumneavoastra sunteti inginer, va pricepeti la masurat drumuri, poduri, cu ce veniti dumneavoastra in politica? Si omul a raspuns foarte inspirat: cu masura, domnule, cu masura, cu asta vin. Deci asta-i lipseste acestui pachet din Codul Fiscal, masura. Se poate discuta si o esalonare a reducerii, daca tinem neaparat sa reducem cota standard, campul de negociere este foarte larg. Am vorbit o jumatate de ora (de fapt, 47 de minute n.r.) le cer scuze colegilor."
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Educatie financiara
Oferte de credite pe Facebook care sunt inselatorii sau fraude online (tepe)
Pe Facebook exista nenumarate oferte de credite care sunt tentative de inselatorie (tepe) sau fraude online. Metoda de inselatorie consta, in principal, in obtinerea de catre escroci a datelor personale si financiare (numerele si parolele cardurilor sau aplicatiilor bancare) prin detalii
Cum aș putea să previn fraudele cu cardul realizate de persoane din alte țări?
"O persoană apropiată a observat recent în aplicația băncii o serie de tranzacții din Italia. Ea a fost în țară în tot acest timp, așa că nu ar fi avut cum să facă acele tranzacții. Eu sunt client ING, așa că aș vrea să știu cum aș putea să evit acest detalii
Site-uri pentru tepe (inselatorii, fraude) cu credite
Va prezentam mai jos o lista cu site-uri promovate de Google prin care se dau tepe cu false credite: - quiz.vumrez.com - site promovat de Google pe site-ul Bancherul.ro, care are link catre un asa-zis chestionar cu valoarea creditului pe care vrei sa-l obtii, iar detalii
Bancile au inceput sa inteleaga ca au nevoie de o relatie pe termen lung cu consumatorul, nu de un castig rapid
• Majorările fiscale în 2025 pot fi: majorarea TVA, a impozitului pe profit sau a impozitului pe proprietăți – Ana Popescu • UniCredit a reevaluat creșterea economică la 1,7%, în scădere în anul 2024 și sub detalii
- Pot sa inchid Cardul Avantaj de la Credit Europe online sau prin email?
- Cum am fost pacalita cu investitia in actiuni Hidroelectrica
- Cum pot reduce dobanzile la IFN-urile Mozipo si TBI Bank?
- Ferratum mi-a cesionat creditul si mi-a pus poprire fara instiintare. Este legal?
- Am primit un telefon pentru actualizarea aplicatiei YOU BRD si am fost fraudat. Cum pot sa recuperez banii?
- Ai codul PIN al cardului in telefon? Risti sa-ti pierzi banii!
- Finopro imi cere 17.500 de lei pentru un credit exigibil anticipat de 2.500 de lei la Credius! Ce pot sa fac?
- Cand bancile promoveaza creditele cu dobanda fixa, tu fii atent(a) la cea variabila!
- Blocarea profitului din criptomonede in Blockchain este o metoda de frauda online
- Geolocalizarea, o masura de protectie impotriva fraudelor luata de ING Bank
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Inflația anuală a crescut marginal
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 7,7% cumulat pe primele 9 luni
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
LOAN OFFER
Buna ziua Aceasta pentru a informa publicul larg că oferim împrumuturi celor care au nevoie de ... detalii
-
!
Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii