Sefii SIF Oltenia au fost amendati de ASF cu cate 60.000 de lei pentru conduita abuziva la AGOA
Autor: Bancherul.ro
2020-07-21 10:52
Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis, în ședința din data de 15 iulie 2020, sancționarea unor membri ai Consiliului de Administrație al SIF Oltenia S.A. pentru conduită abuzivă în ceea ce privește exercitarea drepturilor acționarilor cu privire la AGOA societății din data de 28.04.2020, după cum urmează:
- domnul Tudor Ciurezu, Președinte C.A. - amendă în valoare de 60.000 lei,
- domnul Nicolae Stoian, membru C.A. - amendă în valoare de 60.000 lei,
- doamna Anina Radu, membru C.A. - amendă în valoare de 60.000 lei și
- doamna Carmen Popa, membru C.A. - amendă în valoare de 60.000 lei, se arata intr-un comunicat al ASF, in care se mai mentioneaza:
Deciziile de sancționare pot fi consultate pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară, www.asfromania.ro, aici.
AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ
DECIZIA NR. 869./15.07.2020
În temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. a) și d), art. 3 lit. d), art. 5 lit. a), art. 6 alin. (3) și art. 7 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
Având în vedere următoarele:
Prin raportul curent publicat pe site-ul BVB în data de 20.03.2020, Consiliul de Administrație al SIF OLTENIA SA a convocat AGOA pentru data de 28/29.04.2020, pentru acționarii înregistrați la data de referință 14.04.2020.
Prin raportul curent publicat în data de 06.04.2020 pe site-ul operatorului de piață, S.I.F. OLTENIA S.A. a informat investitorii că a fost înregistrată la societate (cu nr. 2885/06.04.2020) solicitarea de completare a ordinii de zi a AGOA convocată pentru data de 28.04.2020 formulată de acționarii: Fondul
Deschis de Investiții Certinvest BET FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, care dețin împreună acțiuni reprezentând 5,0056% din capitalul social al societății.
Prin raportul curent publicat în data de 06.04.2020 pe site-ul operatorului de piață, S.I.F. OLTENIA S.A. a informat investitorii că a fost înregistrată la societate (cu nr. 2899/06.04.2020) solicitarea de completare a ordinii de zi a AGOA convocată pentru data de 28.04.2020 formulată de acționarii S.I.F.
Banat-Crișana S.A. și S.I.F. Muntenia S.A., care dețin împreună acțiuni reprezentând 5,0000% din capitalul social al societății.
Punctele de pe ordinea de zi propusă de acționari vizează, în principal, revocarea/alegerea administratorilor, aprobarea atragerii răspunderii administratorilor revocați, aprobarea remunerației administratorilor/membrilor conducerii executive nou aleși și constatarea încetării de drept a mandatelor directorului general/administratorilor împotriva cărora s-a hotărât declanșarea acțiunii în răspundere.
Reprezentanții societății au precizat că cererile de completare a ordinii de zi a AGOA vor fi supuse spre analiză și decizie Consiliului de Administrație al societății, urmând ca decizia adoptată să fie comunicată investitorilor și acționarilor societății, în termenele legale.
Prin raportul curent publicat în data de 13.04.2020 pe site-ul operatorului de piață, S.I.F. OLTENIA S.A. a informat investitorii că, potrivit Hotărârii nr. 7/13.04.2020 a Consiliului de Administrație, nu au fost aprobate solicitările privind completarea ordinii de zi a Adunării Generale Ordinare a Acționarilor SIF Oltenia SA convocată pentru data de 28/29.04.2020, mai sus menționate.
Ulterior, prin intermediul unui Comunicat, publicat pe site-ul operatorului de piața, reprezentanții societății au adus la cunoștința investitorilor o serie de aspecte cu privire la Cererile de introducere a unor puncte pe ordinea de zi a Adunării Generale Ordinare a Acționarilor Societății de Investitii Financiare Oltenia S.A. din 28/29.04.2020, înaintate de S.I.F. Banat Crișana S.A., S.I.F. Muntenia S.A. respectiv de S.A.I. Certinvest S.A., în calitate de administrator al FDI Certinvest BET FI Index, FDI Certinvest XT Index și FI Alternativ Certinvest Acțiuni.
Prin adresele înregistrate la ASF cu nr. RG/11630/15.04.2020 și RG/11479/14.04.2020 și RG/11636/1504.2020, SIF BANAT CRIȘANA, SIF MUNTENIA SA și SAI CERTINVEST SA au
sesizat/informat ASF, printre altele, cu privire la nerespectarea drepturilor acționarilor de către SIF OLTENIA SA în ceea ce privește cererile de completare a ordinii de zi a AGOA societății din 28.04.2020.
Având în vedere cele de mai sus, prin adresa nr. VPI/3366/14.04.2020, care a făcut inclusiv obiectul publicării pe site-ul operatorului de piața, A.S.F. a atenționat societatea cu privire la obligativitatea respectării prevederilor legale incidente în materie, a adus în vedere opinia ASF în ceea ce privește solicitările formulate de acționari și a solicitat membrilor Consiliului de Administrație al S.I.F.
OLTENIA S.A. să adopte în regim de urgență măsurile care se impun în vederea îndeplinirii obligațiilor legale prevăzute la art. 92 alin. (6) din Legea nr. 24/2017.
Prin adresa nr. 3086/14.04.2020, înregistrată la A.S.F. cu nr. RG/11585/15.04.2020, S.I.F. Oltenia S.A. a comunicat faptul că urmare adresei A.S.F. nr. VPI/3366/14.04.2020, președintele Consiliul de Administrație a convocat în regim de urgență CA al SIF OLTENIA SA pentru data de 14.04.2020, care, prin Hotărârea nr. 8/14.04.2020, nu a aprobat completarea ordinii de zi a AGOA din 28/29 aprilie 2020 cu punctele solicitate de acționari, întrucât nu a fost întrunit votul majoritar al administratorilor participanți la ședință.
Conform precizărilor existente în cadrul adresei nr. 3086/14.04.2020, înregistrată la A.S.F. cu nr. RG/11585/15.04.2020, la baza acestei decizii a stat, printre altele, și solicitarea formulată de SAI Certinvest SA în cererea de completare a ordinii de zi a AGA, respectiv: Urmare solicitării exprese a SAI CERTINVEST SA, „cei patru membrii ai Consiliului de Administrație a căror revocare o solicităm sunt obligați să se abțină de la orice deliberare în ceea ce-i privește”.
Pe cale de consecință 4 din cei 7 administratori a căror persoană este pusă în discuția celor două cereri de convocare s-au abținut de la deliberări, ceea ce a condus la respingerea cererii de completare a ordinii de zi, neîntrunindu-se majoritatea prevăzută de lege și de Reglementările interne pentru aprobarea solicitărilor.
Totodată, reprezentanții SIF OLTENIA SA au precizat că la acest moment completarea ordinii de zi nu mai poate fi pusă în aplicare cu respectarea prevederilor art. 92 alin. (6) din Legea 24/2017 deoarece data de referință este 14.04.2020 și astfel societatea trebuia să facă disponibilă o ordine de zi revizuită,
înainte de data de referință a adunării generale a acționarilor.
În aceste condiții, prin adresa A.S.F. nr. VPI/3493/15.04.2020, s-a reiterat solicitarea formulată anterior cu privire la dispunerea tuturor măsurilor care se impun în vederea îndeplinirii obligațiilor legale prevăzute la art. 92 alin. (6) din Legea nr. 24/2017, la care reprezentanții societății nu au dat curs.
Făcând aplicarea corespunzătoare a prevederilor legale incidente în materie, în condițiile în care completarea ordinii de zi a adunării nu s-a realizat anterior datei de referință, reprezentanții societății aveau în continuare obligația de a dispune toate măsurile necesare în vederea asigurării respectării prevederilor legale cu luarea în considerare a termenului prevăzut de art. 92 alin. (6) cu referire la art.
1171 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, respectiv 10 zile anterioare datei ținerii A.G.O.A. la prima convocare.
Cu privire la modalitatea în care au fost adoptate deciziile privind respingerea cererilor formulate de acționari, din documentele și informațiile furnizate de societate la solicitarea A.S.F., au reieșit următoarele:
În ședința CA din data de 13.04.2020, dl. Tudor Ciurezu s-a abținut de la vot în ceea ce privește punctele 5 și 6 ale ordinii de zi, respectiv aprobarea/respingerea completării ordinii de zi a AGOA convocată pentru 28.04.2020 cu punctele solicitate de către acționarii Fondul Deschis de Investiții Certinvest BET
FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, respectiv de către acționarii S.I.F. Banat-Crișana S.A. cu S.I.F. Muntenia S.A.
În ceea ce privește ședința Consiliului de Administrație al SIF OLTENIA SA, desfășurată în data de 14.04.2020, care a avut pe ordinea de zi la punctele 2 și 3 aprobarea/respingerea completării ordinii de zi a AGOA convocată pentru 28.04.2020, cu punctele solicitate de către acționarii Fondul Deschis de
Investiții Certinvest BET FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, respectiv S.I.F. Banat-Crișana S.A. și S.I.F. Muntenia S.A., dl. Tudor Ciurezu s-a abținut de la vot.
În conformitate cu prevederile art. 117^1 alin. (1) din Legea nr. 31/1990R, consiliul de administrație sau directoratul, unul sau mai mulți acționari reprezentând, individual sau împreună, cel puțin 5% din capitalul social au dreptul de a cere introducerea unor noi puncte pe ordinea de zi.
De asemenea, art. 92 alin. (3) lit. a) coroborat cu alin. (6) din Legea nr. 24/2017 consacră dreptul unuia sau mai multor acționari reprezentând, individual sau împreună, cel puțin 5% din capitalul social de a introduce puncte pe ordinea de zi a adunării generale, cu condiția ca fiecare punct să fie însoțit de o
justificare sau de un proiect de hotărâre propus spre adoptare de adunarea generală şi instituie obligația societății emitente de a face disponibilă o ordine de zi revizuită cu respectarea termenului prevăzut la art. 117^1 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, în cazurile în care exercitarea dreptului mai sus menționat determină modificarea ordinii de zi a adunării generale comunicate deja acționarilor.
Potrivit art. 117^1 alin. (3) din Legea nr. 31/1990R, „Ordinea de zi completată cu punctele propuse de acționari, ulterior convocării, trebuie publicată cu îndeplinirea cerințelor prevăzute de lege şi/sau de actul constitutiv pentru convocarea adunării generale, cu cel puțin 10 zile înaintea adunării generale, la data menționată în convocatorul inițial”.
Libertatea de apreciere a administratorilor se limitează la verificarea îndeplinirii celor două cerințe prevăzute de art. 92 alin. (3) din Legea nr. 24/2017 pentru validitatea cererii, respectiv acționarii să dețină cel puțin 5% din capitalul social, cu condiția ca fiecare punct să fie însoțit de o justificare sau de
un proiect de hotărâre propus spre adoptare de adunarea generală şi de a prezenta proiecte de hotărâre pentru punctele incluse sau propuse spre a fi incluse pe ordinea de zi a adunării generale, iar aprobarea rezoluțiilor propuse să fie de competența adunării generale a acționarilor (AGOA sau AGEA, după caz).
Potrivit prevederilor legale și statutare incidente, administratorii societății au obligația de a da curs întocmai solicitării acționarilor cu deținerea calificată prevăzută de lege, dacă acestea sunt de competența AGA, astfel cum a fost formulată, aceștia neavând dreptul de a interveni asupra rezoluțiilor propuse de acționari, în sensul cenzurării acestora, adunarea generală a acționarilor fiind singurul organ decizional în măsură să se pronunțe cu privire la admiterea/respingerea acestora.
Administratorii nu sunt îndreptățiți să refuze completarea ordinii de zi a AGA la solicitarea acționarilor care îndeplinesc condițiile prevăzute lege, pe considerente subiective si de oportunitate de natura celor invocate (solicitarea formulată de acționarii SIF1 si SIF4 constituie o acțiune de intimidare, hărțuire și discreditare a celor patru administratori, care sunt puși în situație discriminatorie față de ceilalți membri ai Consiliului de Administrație, faptul că unele dintre acestea fac obiectul unor litigii deduse judecății, instanța de judecată fiind singura în măsură să se pronunțe cu privire la existența/inexistența acestor împrejurări).
Administratorii au dreptul să-și prezinte opinia cu privire la punctele de pe ordinea de zi a AGA, dar acționarii societății sunt singurii în drept să respingă sau să aprobe respectivele propuneri.
Așa cum rezultă din cererile formulate, punctele de pe ordinea de zi propusă de acționari vizează, în principal, revocarea/alegerea administratorilor, aprobarea atragerii răspunderii administratorilor revocați, aprobarea remunerației administratorilor/membrilor conducerii executive nou aleși și
constatarea încetării de drept a mandatelor directorului general/administratorilor împotriva cărora s-a hotărât declanșarea acțiunii în răspundere.
Din analiza acestor punctelor rezultă faptul că acestea se află în aria de competență a adunării generale ordinare a acționarilor.
În ceea ce privește imposibilitatea de a se încadra în termenele legale aferente organizării și desfășurării Adunării Generale a Acționarilor prin raportare la cererea de completare formulată de acționari invocată de reprezentanții societății, reținem ca la publicarea ordinii de zi revizuite aceștia trebuiau să aibă în
vedere datele relevante asociate organizării și desfășurării unei adunări generale ale acționarilor, astfel cum acestea sunt prevăzute de lege (data de referință și termenul de 10 zile prevăzut de art. 92 alin. (6) cu referire la art. 1171 alin. (3) din Legea nr. 31/1990), aspect adus în atenția societății prin adresa ASF nr. VPI/3493/15.04.2020.
Conform principiului de drept consacrat prin adagiul latin nemo auditur propriam turpitudinem allegans, nimeni nu poate invoca în susținerea intereselor sale propria culpă și nici să se apere valorificând un asemenea temei, astfel încât nu poate fi acceptată ca justificare o împrejurare care este efectul nemijlocit al încălcării de către administratorii societății a prevederilor legale și ale celor statutare specifice SIF Oltenia SA, care s-au abținut de la adoptarea unei decizii cu privire la publicarea ordinii de zi revizuite, conduită ce a avut consecințele unui vot exprimat împotrivă și a condus la nesocotirea dreptului acționarilor cu o deținere de cel puțin 5% din capitalul social al societății de a solicita și obține completarea ordinii de zi a respectivei AGOA.
Având în vedere cele mai sus prezentate, se constată folosirea în mod abuziv a calității de administrator de către dl. Tudor Ciurezu, prin recurgerea la fapte neloiale constând în neîndeplinirea nejustificată a atribuțiilor legale ce-i revin în virtutea funcției deținute, care au avut ca efect lezarea dreptului acționarilor cu deținerea calificată prevăzută de lege de a solicita și obține completarea AGOA cu rezoluțiile propuse de aceștia.
Nerespectarea interdicției prevăzute de art. 46 alin. (4) din Legea nr. 24/2017 constituie contravenție potrivit dispozițiilor art. 126 alin. (1) a) pct. 3 și se sancționează în conformitate cu prevederile art. 127 alin. (1) lit. c) pct. 2 (i) din același act normativ cu amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 9.000.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate
prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, în cazul persoanelor fizice.
Persoană responsabilă:
- dl. Tudor Ciurezu – Președinte CA, care, în calitate de membru al consiliului de administrație, prin conduita sa (s-a abținut de la vot în ceea ce privește punctele 5 și 6 ale ordinii de zi a ședinței CA din data de 13.04.2020, precum și în ceea ce
privește punctele 2 și 3 ale ordinii de zi a ședinței CA din data de 14.04.2020, respectiv propunerile privind aprobarea/respingerea completării ordinii de zi a AGOA convocată pentru 28.04.2020 cu punctele solicitate de către acționarii Fondul Deschis de Investiții Certinvest BET FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, respectiv de către acționarii S.I.F. Banat-Crișana S.A. cu S.I.F. Muntenia S.A) a afectat (a lipsit de efect) dreptul legal al acționarilor cu deținerea calificată prevăzută de lege de a solicita și obține completarea ordinii de zi a AGA cu rezoluțiile propuse de aceștia.
În temeiul prevederilor, art. 46 alin. (4), art. 92 alin. (3) și (6), art. 126 alin. (1) a) pct. 3 și art. 127 alin. (1) lit. c) pct. 2 (i) , art. 131 alin. (1) din Legea nr. 24/2017, în ședința din data de 15.07.2020, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis emiterea următorului act individual:
DECIZIE
Art. 1. Se sancționează cu amendă în cuantum de 60.000 lei domnul Tudor Ciurezu, în calitate de președinte al Consiliului de administrație al SIF OLTENIA SA.
Art. 2. Amenda se va achita la Primăria Municipiului Craiova - Direcția Impozite și Taxe Locale, în termen de 15 zile de la comunicarea deciziei. Prezenta decizie constituie titlu executoriu, în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (4) din OUG nr. 25/2002 coroborat cu art. 28 din OUG nr. 93/2012. O copie a dovezii achitării amenzii se va transmite A.S.F. în termen de 2 zile lucrătoare de la achitarea amenzii.
Art. 3. În cazul în care amenda nu va fi achitată în termenul prevăzut, se vor lua măsuri în vederea executării silite.
Art. 4. Cu drept de contestație la A.S.F. în termen de 30 de zile de la data comunicării. Contestația nu suspendă executarea sancțiunii.
Art. 5. Prezenta decizie va fi comunicată domnului Tudor Ciurezu și societății S.I.F. OLTENIA S.A. şi se publică în Buletinul A.S.F., forma electronică, pe website-ul ASF la secțiunea Consumatori/Piaţă de capital/Sancțiuni, în conformitate cu prevederile art. 130 alin. (1) din Legea nr. 24/2017 și se transmite B.V.B. în vederea publicării pe website-ul propriu.
Art. 6. Prezenta Decizie intră în vigoare la data comunicării ei persoanei vizate. În cazul în care persoana vizată nu poate fi contactată, prezenta Decizie intră în vigoare la data publicării ei pe site-ul A.S.F
PREȘEDINTE
NICU MARCU
AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ
DECIZIA NR. 872/ 15.07.2020
În temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. a) și d), art. 3 lit. d), art. 5 lit. a), art. 6 alin. (3) și art. 7 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
Având în vedere următoarele:
Prin raportul curent publicat pe site-ul BVB în data de 20.03.2020, Consiliul de Administrație al SIF OLTENIA SA a convocat AGOA pentru data de 28/29.04.2020, pentru acționarii înregistrați la data de referință 14.04.2020.
Prin raportul curent publicat în data de 06.04.2020 pe site-ul operatorului de piață, S.I.F. OLTENIA S.A. a informat investitorii că a fost înregistrată la societate (cu nr. 2885/06.04.2020) solicitarea de completare a ordinii de zi a AGOA convocată pentru data de 28.04.2020 formulată de acționarii: Fondul
Deschis de Investiții Certinvest BET FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, care dețin împreună acțiuni reprezentând 5,0056% din capitalul social al societății.
Prin raportul curent publicat în data de 06.04.2020 pe site-ul operatorului de piață, S.I.F. OLTENIA S.A. a informat investitorii că a fost înregistrată la societate (cu nr. 2899/06.04.2020) solicitarea de completare a ordinii de zi a AGOA convocată pentru data de 28.04.2020 formulată de acționarii S.I.F.
Banat-Crișana S.A. și S.I.F. Muntenia S.A., care dețin împreună acțiuni reprezentând 5,0000% din capitalul social al societății.
Punctele de pe ordinea de zi propusă de acționari vizează, în principal, revocarea/alegerea administratorilor, aprobarea atragerii răspunderii administratorilor revocați, aprobarea remunerației administratorilor/membrilor conducerii executive nou aleși și constatarea încetării de drept a mandatelor
directorului general/administratorilor împotriva cărora s-a hotărât declanșarea acțiunii în răspundere.
Reprezentanții societății au precizat că cererile de completare a ordinii de zi a AGOA vor fi supuse spre analiză și decizie Consiliului de Administrație al societății, urmând ca decizia adoptată să fie comunicată investitorilor și acționarilor societății, în termenele legale.
Prin raportul curent publicat în data de 13.04.2020 pe site-ul operatorului de piață, S.I.F. OLTENIA S.A. a informat investitorii că, potrivit Hotărârii nr. 7/13.04.2020 a Consiliului de Administrație, nu au fost aprobate solicitările privind completarea ordinii de zi a Adunării Generale Ordinare a Acționarilor SIF Oltenia SA convocată pentru data de 28/29.04.2020, mai sus menționate.
Ulterior, prin intermediul unui Comunicat, publicat pe site-ul operatorului de piața, reprezentanții societății au adus la cunoștința investitorilor o serie de aspecte cu privire la Cererile de introducere a unor puncte pe ordinea de zi a Adunării Generale Ordinare a Acționarilor Societății de Investitii
Financiare Oltenia S.A. din 28/29.04.2020, înaintate de S.I.F. Banat Crișana S.A., S.I.F. Muntenia S.A. respectiv de S.A.I. Certinvest S.A., în calitate de administrator al FDI Certinvest BET FI Index, FDI Certinvest XT Index și FI Alternativ Certinvest Acțiuni.
Prin adresele înregistrate la ASF cu nr. RG/11630/15.04.2020 și RG/11479/14.04.2020 și RG/11636/1504.2020, SIF BANAT CRIȘANA, SIF MUNTENIA SA și SAI CERTINVEST SA au
sesizat/informat ASF, printre altele, cu privire la nerespectarea drepturilor acționarilor de către SIF OLTENIA SA în ceea ce privește cererile de completare a ordinii de zi a AGOA societății din 28.04.2020.
Având în vedere cele de mai sus, prin adresa nr. VPI/3366/14.04.2020, care a făcut inclusiv obiectul publicării pe site-ul operatorului de piața, A.S.F. a atenționat societatea cu privire la obligativitatea respectării prevederilor legale incidente în materie, a adus în vedere opinia ASF în ceea ce privește solicitările formulate de acționari și a solicitat membrilor Consiliului de Administrație al S.I.F. OLTENIA S.A. să adopte în regim de urgență măsurile care se impun în vederea îndeplinirii obligațiilor legale prevăzute la art. 92 alin. (6) din Legea nr. 24/2017.
Prin adresa nr. 3086/14.04.2020, înregistrată la A.S.F. cu nr. RG/11585/15.04.2020, S.I.F. Oltenia S.A. a comunicat faptul că urmare adresei A.S.F. nr. VPI/3366/14.04.2020, președintele Consiliul de Administrație a convocat în regim de urgență CA al SIF OLTENIA SA pentru data de 14.04.2020, care, prin Hotărârea nr. 8/14.04.2020, nu a aprobat completarea ordinii de zi a AGOA din 28/29 aprilie 2020 cu punctele solicitate de acționari, întrucât nu a fost întrunit votul majoritar al administratorilor participanți la ședință.
Conform precizărilor existente în cadrul adresei nr. 3086/14.04.2020, înregistrată la A.S.F. cu nr. RG/11585/15.04.2020, la baza acestei decizii a stat, printre altele, și solicitarea formulată de SAI Certinvest SA în cererea de completare a ordinii de zi a AGA, respectiv: Urmare solicitării exprese a SAI CERTINVEST SA, „cei patru membrii ai Consiliului de Administrație a căror revocare o solicităm sunt obligați să se abțină de la orice deliberare în ceea ce-i privește”.
Pe cale de consecință 4 din cei 7 administratori a căror persoană este pusă în discuția celor două cereri de convocare s-au abținut de la deliberări, ceea ce a condus la respingerea cererii de completare a ordinii de zi, neîntrunindu-se majoritatea prevăzută de lege și de Reglementările interne pentru aprobarea solicitărilor.
Totodată, reprezentanții SIF OLTENIA SA au precizat că la acest moment completarea ordinii de zi nu mai poate fi pusă în aplicare cu respectarea prevederilor art. 92 alin. (6) din Legea 24/2017 deoarece data de referință este 14.04.2020 și astfel societatea trebuia să facă disponibilă o ordine de zi revizuită,
înainte de data de referință a adunării generale a acționarilor.
În aceste condiții, prin adresa A.S.F. nr. VPI/3493/15.04.2020, s-a reiterat solicitarea formulată anterior cu privire la dispunerea tuturor măsurilor care se impun în vederea îndeplinirii obligațiilor legale prevăzute la art. 92 alin. (6) din Legea nr. 24/2017, la care reprezentanții societății nu au dat curs.
Făcând aplicarea corespunzătoare a prevederilor legale incidente în materie, în condițiile în care completarea ordinii de zi a adunării nu s-a realizat anterior datei de referință, reprezentanții societății aveau în continuare obligația de a dispune toate măsurile necesare în vederea asigurării respectării prevederilor legale cu luarea în considerare a termenului prevăzut de art. 92 alin. (6) cu referire la art.
1171 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, respectiv 10 zile anterioare datei ținerii A.G.O.A. la prima convocare.
Cu privire la modalitatea în care au fost adoptate deciziile privind respingerea cererilor formulate de acționari, din documentele și informațiile furnizate de societate la solicitarea A.S.F., au reieșit următoarele:
În ședința CA din data de 13.04.2020, dna. Carmen Popa s-a abținut de la vot în ceea ce privește punctele 5 și 6 ale ordinii de zi, respectiv aprobarea/respingerea completării ordinii de zi a AGOA convocată pentru 28.04.2020 cu punctele solicitate de către acționarii Fondul Deschis de Investiții Certinvest BET
FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, respectiv de către acționarii S.I.F. Banat-Crișana S.A. cu S.I.F. Muntenia S.A.
În ceea ce privește ședința Consiliului de Administrație al SIF OLTENIA SA, desfășurată în data de 14.04.2020, care a avut pe ordinea de zi la punctele 2 și 3 aprobarea/respingerea completării ordinii de zi a AGOA convocată pentru 28.04.2020, cu punctele solicitate de către acționarii Fondul Deschis de
Investiții Certinvest BET FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, respectiv S.I.F. Banat-Crișana S.A. și S.I.F. Muntenia S.A., dna. Carmen Popa s-a abținut de la vot.
În conformitate cu prevederile art. 117^1 alin. (1) din Legea nr. 31/1990R, consiliul de administrație sau directoratul, unul sau mai mulți acționari reprezentând, individual sau împreună, cel puțin 5% din capitalul social au dreptul de a cere introducerea unor noi puncte pe ordinea de zi.
De asemenea, art. 92 alin. (3) lit. a) coroborat cu alin. (6) din Legea nr. 24/2017 consacră dreptul unuia sau mai multor acționari reprezentând, individual sau împreună, cel puțin 5% din capitalul social de a introduce puncte pe ordinea de zi a adunării generale, cu condiția ca fiecare punct să fie însoțit de o
justificare sau de un proiect de hotărâre propus spre adoptare de adunarea generală şi instituie obligația societății emitente de a face disponibilă o ordine de zi revizuită cu respectarea termenului prevăzut la art. 117^1 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, în cazurile în care exercitarea dreptului mai sus menționat determină modificarea ordinii de zi a adunării generale comunicate deja acționarilor.
Potrivit art. 117^1 alin. (3) din Legea nr. 31/1990R, „Ordinea de zi completată cu punctele propuse de acționari, ulterior convocării, trebuie publicată cu îndeplinirea cerințelor prevăzute de lege şi/sau de actul constitutiv pentru convocarea adunării generale, cu cel puțin 10 zile înaintea adunării generale, la data menționată în convocatorul inițial”.
Libertatea de apreciere a administratorilor se limitează la verificarea îndeplinirii celor două cerințe prevăzute de art. 92 alin. (3) din Legea nr. 24/2017 pentru validitatea cererii, respectiv acționarii să dețină cel puțin 5% din capitalul social, cu condiția ca fiecare punct să fie însoțit de o justificare sau de
un proiect de hotărâre propus spre adoptare de adunarea generală şi de a prezenta proiecte de hotărâre pentru punctele incluse sau propuse spre a fi incluse pe ordinea de zi a adunării generale, iar aprobarea rezoluțiilor propuse să fie de competența adunării generale a acționarilor (AGOA sau AGEA, după caz).
Potrivit prevederilor legale și statutare incidente, administratorii societății au obligația de a da curs întocmai solicitării acționarilor cu deținerea calificată prevăzută de lege, dacă acestea sunt de competența AGA, astfel cum a fost formulată, aceștia neavând dreptul de a interveni asupra rezoluțiilor propuse de acționari, în sensul cenzurării acestora, adunarea generală a acționarilor fiind singurul organ decizional
în măsură să se pronunțe cu privire la admiterea/respingerea acestora.
Administratorii nu sunt îndreptățiți să refuze completarea ordinii de zi a AGA la solicitarea acționarilor care îndeplinesc condițiile prevăzute lege, pe considerente subiective si de oportunitate de natura celor invocate (solicitarea formulată de acționarii SIF1 si SIF4 constituie o acțiune de intimidare, hărțuire și discreditare a celor patru administratori, care sunt puși în situație discriminatorie față de ceilalți membri ai Consiliului de Administrație, faptul că unele dintre acestea fac obiectul unor litigii deduse judecății, instanța de judecată fiind singura în măsură să se pronunțe cu privire la existența/inexistența acestor împrejurări).
Administratorii au dreptul să-și prezinte opinia cu privire la punctele de pe ordinea de zi a AGA, dar acționarii societății sunt singurii în drept să respingă sau să aprobe respectivele propuneri.
Așa cum rezultă din cererile formulate, punctele de pe ordinea de zi propusă de acționari vizează, în principal, revocarea/alegerea administratorilor, aprobarea atragerii răspunderii administratorilor revocați, aprobarea remunerației administratorilor/membrilor conducerii executive nou aleși și
constatarea încetării de drept a mandatelor directorului general/administratorilor împotriva cărora s-a hotărât declanșarea acțiunii în răspundere.
Din analiza acestor punctelor rezultă faptul că acestea se află în aria de competență a adunării generale ordinare a acționarilor.
În ceea ce privește imposibilitatea de a se încadra în termenele legale aferente organizării și desfășurării Adunării Generale a Acționarilor prin raportare la cererea de completare formulată de acționari invocată de reprezentanții societății, reținem ca la publicarea ordinii de zi revizuite aceștia trebuiau să aibă în
vedere datele relevante asociate organizării și desfășurării unei adunări generale ale acționarilor, astfel cum acestea sunt prevăzute de lege (data de referință și termenul de 10 zile prevăzut de art. 92 alin. (6) cu referire la art. 1171
alin. (3) din Legea nr. 31/1990), aspect adus în atenția societății prin adresa ASF nr. VPI/3493/15.04.2020.
Conform principiului de drept consacrat prin adagiul latin nemo auditur propriam turpitudinem allegans, nimeni nu poate invoca în susținerea intereselor sale propria culpă și nici să se apere valorificând un asemenea temei, astfel încât nu poate fi acceptată ca justificare o împrejurare care este efectul nemijlocit al încălcării de către administratorii societății a prevederilor legale și ale celor statutare specifice SIF Oltenia SA, care s-au abținut de la adoptarea unei decizii cu privire la publicarea ordinii de zi revizuite, conduită ce a avut consecințele unui vot exprimat împotrivă și a condus la nesocotirea dreptului acționarilor cu o deținere de cel puțin 5% din capitalul social al societății de a solicita și obține completarea ordinii de zi a respectivei AGOA.
Având în vedere cele mai sus prezentate, se constată folosirea în mod abuziv a calității de administrator de către dna. Carmen Popa, prin recurgerea la fapte neloiale constând în neîndeplinirea nejustificată a atribuțiilor legale ce-i revin în virtutea funcției deținute, care au avut ca efect lezarea dreptului acționarilor cu deținerea calificată prevăzută de lege de a solicita și obține completarea AGOA cu rezoluțiile propuse de aceștia.
Nerespectarea interdicției prevăzute de art. 46 alin. (4) din Legea nr. 24/2017 constituie contravenție potrivit dispozițiilor art. 126 alin. (1) a) pct. 3 și se sancționează în conformitate cu prevederile art. 127 alin. (1) lit. c) pct. 2 (i) din același act normativ cu amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 9.000.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate
prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, în cazul persoanelor fizice.
Persoană responsabilă:
- dna. Carmen Popa – Membru CA, care, în calitate de membru al consiliului de administrație, prin conduita sa (s-a abținut de la vot în ceea ce privește punctele 5 și 6 ale ordinii de zi a ședinței CA din data de 13.04.2020, precum și în ceea ce privește punctele 2 și 3 ale ordinii de zi a ședinței CA din data de 14.04.2020, respectiv propunerile privind aprobarea/respingerea completării ordinii de zi a AGOA convocată pentru 28.04.2020 cu punctele solicitate de către acționarii Fondul Deschis de Investiții Certinvest BET FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, respectiv de către acționarii S.I.F. Banat-Crișana S.A. cu S.I.F. Muntenia S.A) a afectat (a lipsit de efect) dreptul legal al acționarilor cu deținerea calificată prevăzută de lege de a solicita și obține completarea ordinii de zi a AGA cu rezoluțiile propuse de aceștia.
În temeiul prevederilor, art. 46 alin. (4), art. 92 alin. (3) și (6), art. 126 alin. (1) a) pct. 3 și art. 127 alin. (1) lit. c) pct. 2 (i) , art. 131 alin. (1) din Legea nr. 24/2017, în ședința din data de 15.07.2020, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis emiterea următorului act individual:
DECIZIE
Art. 1. Se sancționează cu amendă în cuantum de 60.000 lei doamna Carmen Popa, în calitate de membru al Consiliului de administrație al SIF OLTENIA SA.
Art. 2. Amenda se va achita la Primăria Municipiului Craiova - Direcția Impozite și Taxe Locale, în termen de 15 zile de la comunicarea deciziei. Prezenta decizie constituie titlu executoriu, în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (4) din OUG nr. 25/2002 coroborat cu art. 28 din OUG nr. 93/2012. O copie a dovezii achitării amenzii se va transmite A.S.F. în termen de 2 zile lucrătoare de la achitarea amenzii.
Art. 3. În cazul în care amenda nu va fi achitată în termenul prevăzut, se vor lua măsuri în vederea executării silite.
Art. 4. Cu drept de contestație la A.S.F. în termen de 30 de zile de la data comunicării. Contestația nu suspendă executarea sancțiunii.
Art. 5. Prezenta decizie va fi comunicată doamnei Carmen Popa și societății S.I.F. OLTENIA S.A. şi se publică în Buletinul A.S.F., forma electronică, pe website-ul ASF la secțiunea Consumatori/Piaţă de capital/Sancțiuni, în conformitate cu prevederile art. 130 alin. (1) din Legea nr. 24/2017 și se transmite B.V.B. în vederea publicării pe website-ul propriu.
Art. 6. Prezenta Decizie intră în vigoare la data comunicării ei persoanei vizate. În cazul în care persoana vizată nu poate fi contactată, prezenta Decizie intră în vigoare la data publicării ei pe site-ul A.S.F
PREȘEDINTE
NICU MARCU
AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ
DECIZIA NR.871./15.07.2020
În temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. a) și d), art. 3 lit. d), art. 5 lit. a), art. 6 alin. (3) și art. 7 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
Având în vedere următoarele:
Prin raportul curent publicat pe site-ul BVB în data de 20.03.2020, Consiliul de Administrație al SIF OLTENIA SA a convocat AGOA pentru data de 28/29.04.2020, pentru acționarii înregistrați la data de referință 14.04.2020.
Prin raportul curent publicat în data de 06.04.2020 pe site-ul operatorului de piață, S.I.F. OLTENIA S.A. a informat investitorii că a fost înregistrată la societate (cu nr. 2885/06.04.2020) solicitarea de completare a ordinii de zi a AGOA convocată pentru data de 28.04.2020 formulată de acționarii: Fondul
Deschis de Investiții Certinvest BET FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, care dețin împreună acțiuni reprezentând 5,0056% din capitalul social al societății.
Prin raportul curent publicat în data de 06.04.2020 pe site-ul operatorului de piață, S.I.F. OLTENIA S.A. a informat investitorii că a fost înregistrată la societate (cu nr. 2899/06.04.2020) solicitarea de completare a ordinii de zi a AGOA convocată pentru data de 28.04.2020 formulată de acționarii S.I.F.
Banat-Crișana S.A. și S.I.F. Muntenia S.A., care dețin împreună acțiuni reprezentând 5,0000% din capitalul social al societății.
Punctele de pe ordinea de zi propusă de acționari vizează, în principal, revocarea/alegerea administratorilor, aprobarea atragerii răspunderii administratorilor revocați, aprobarea remunerației administratorilor/membrilor conducerii executive nou aleși și constatarea încetării de drept a mandatelor directorului general/administratorilor împotriva cărora s-a hotărât declanșarea acțiunii în răspundere.
Reprezentanții societății au precizat că cererile de completare a ordinii de zi a AGOA vor fi supuse spre analiză și decizie Consiliului de Administrație al societății, urmând ca decizia adoptată să fie comunicată investitorilor și acționarilor societății, în termenele legale.
Prin raportul curent publicat în data de 13.04.2020 pe site-ul operatorului de piață, S.I.F. OLTENIA S.A. a informat investitorii că, potrivit Hotărârii nr. 7/13.04.2020 a Consiliului de Administrație, nu au fost aprobate solicitările privind completarea ordinii de zi a Adunării Generale Ordinare a Acționarilor SIF Oltenia SA convocată pentru data de 28/29.04.2020, mai sus menționate.
Ulterior, prin intermediul unui Comunicat, publicat pe site-ul operatorului de piața, reprezentanții societății au adus la cunoștința investitorilor o serie de aspecte cu privire la Cererile de introducere a unor puncte pe ordinea de zi a Adunării Generale Ordinare a Acționarilor Societății de Investitii Financiare Oltenia S.A. din 28/29.04.2020, înaintate de S.I.F. Banat Crișana S.A., S.I.F. Muntenia S.A. respectiv de S.A.I. Certinvest S.A., în calitate de administrator al FDI Certinvest BET FI Index, FDI Certinvest XT Index și FI Alternativ Certinvest Acțiuni.
Prin adresele înregistrate la ASF cu nr. RG/11630/15.04.2020 și RG/11479/14.04.2020 și RG/11636/1504.2020, SIF BANAT CRIȘANA, SIF MUNTENIA SA și SAI CERTINVEST SA au
sesizat/informat ASF, printre altele, cu privire la nerespectarea drepturilor acționarilor de către SIF OLTENIA SA în ceea ce privește cererile de completare a ordinii de zi a AGOA societății din 28.04.2020.
Având în vedere cele de mai sus, prin adresa nr. VPI/3366/14.04.2020, care a făcut inclusiv obiectul publicării pe site-ul operatorului de piața, A.S.F. a atenționat societatea cu privire la obligativitatea respectării prevederilor legale incidente în materie, a adus în vedere opinia ASF în ceea ce privește solicitările formulate de acționari și a solicitat membrilor Consiliului de Administrație al S.I.F. OLTENIA S.A. să adopte în regim de urgență măsurile care se impun în vederea îndeplinirii obligațiilor legale prevăzute la art. 92 alin. (6) din Legea nr. 24/2017.
Prin adresa nr. 3086/14.04.2020, înregistrată la A.S.F. cu nr. RG/11585/15.04.2020, S.I.F. Oltenia S.A. a comunicat faptul că urmare adresei A.S.F. nr. VPI/3366/14.04.2020, președintele Consiliul de Administrație a convocat în regim de urgență CA al SIF OLTENIA SA pentru data de 14.04.2020, care, prin Hotărârea nr. 8/14.04.2020, nu a aprobat completarea ordinii de zi a AGOA din 28/29 aprilie 2020 cu punctele solicitate de acționari, întrucât nu a fost întrunit votul majoritar al administratorilor participanți la ședință.
Conform precizărilor existente în cadrul adresei nr. 3086/14.04.2020, înregistrată la A.S.F. cu nr. RG/11585/15.04.2020, la baza acestei decizii a stat, printre altele, și solicitarea formulată de SAI Certinvest SA în cererea de completare a ordinii de zi a AGA, respectiv: Urmare solicitării exprese a SAI CERTINVEST SA, „cei patru membrii ai Consiliului de Administrație a căror revocare o solicităm sunt obligați să se abțină de la orice deliberare în ceea ce-i privește”.
Pe cale de consecință 4 din cei 7 administratori a căror persoană este pusă în discuția celor două cereri de convocare s-au abținut de la deliberări, ceea ce a condus la respingerea cererii de completare a ordinii de zi, neîntrunindu-se majoritatea prevăzută de lege și de Reglementările interne pentru aprobarea solicitărilor.
Totodată, reprezentanții SIF OLTENIA SA au precizat că la acest moment completarea ordinii de zi nu mai poate fi pusă în aplicare cu respectarea prevederilor art. 92 alin. (6) din Legea 24/2017 deoarece data de referință este 14.04.2020 și astfel societatea trebuia să facă disponibilă o ordine de zi revizuită,
înainte de data de referință a adunării generale a acționarilor.
În aceste condiții, prin adresa A.S.F. nr. VPI/3493/15.04.2020, s-a reiterat solicitarea formulată anterior cu privire la dispunerea tuturor măsurilor care se impun în vederea îndeplinirii obligațiilor legale prevăzute la art. 92 alin. (6) din Legea nr. 24/2017, la care reprezentanții societății nu au dat curs.
Făcând aplicarea corespunzătoare a prevederilor legale incidente în materie, în condițiile în care completarea ordinii de zi a adunării nu s-a realizat anterior datei de referință, reprezentanții societății aveau în continuare obligația de a dispune toate măsurile necesare în vederea asigurării respectării prevederilor legale cu luarea în considerare a termenului prevăzut de art. 92 alin. (6) cu referire la art.
1171 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, respectiv 10 zile anterioare datei ținerii A.G.O.A. la prima convocare.
Cu privire la modalitatea în care au fost adoptate deciziile privind respingerea cererilor formulate de acționari, din documentele și informațiile furnizate de societate la solicitarea A.S.F., au reieșit următoarele:
În ședința CA din data de 13.04.2020, dna. Anina Radu s-a abținut de la vot în ceea ce privește punctele 5 și 6 ale ordinii de zi, respectiv aprobarea/respingerea completării ordinii de zi a AGOA convocată pentru 28.04.2020 cu punctele solicitate de către acționarii Fondul Deschis de Investiții Certinvest BET
FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, respectiv de către acționarii S.I.F. Banat-Crișana S.A. cu S.I.F. Muntenia S.A.
În ceea ce privește ședința Consiliului de Administrație al SIF OLTENIA SA, desfășurată în data de 14.04.2020, care a avut pe ordinea de zi la punctele 2 și 3 aprobarea/respingerea completării ordinii de zi a AGOA convocată pentru 28.04.2020, cu punctele solicitate de către acționarii Fondul Deschis de
Investiții Certinvest BET FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, respectiv S.I.F. Banat-Crișana S.A. și S.I.F. Muntenia S.A., dna. Anina Radu a votat împotrivă.
În conformitate cu prevederile art. 117^1 alin. (1) din Legea nr. 31/1990R, consiliul de administrație sau directoratul, unul sau mai mulți acționari reprezentând, individual sau împreună, cel puțin 5% din capitalul social au dreptul de a cere introducerea unor noi puncte pe ordinea de zi.
De asemenea, art. 92 alin. (3) lit. a) coroborat cu alin. (6) din Legea nr. 24/2017 consacră dreptul unuia sau mai multor acționari reprezentând, individual sau împreună, cel puțin 5% din capitalul social de a introduce puncte pe ordinea de zi a adunării generale, cu condiția ca fiecare punct să fie însoțit de o
justificare sau de un proiect de hotărâre propus spre adoptare de adunarea generală şi instituie obligația societății emitente de a face disponibilă o ordine de zi revizuită cu respectarea termenului prevăzut la art. 117^1 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, în cazurile în care exercitarea dreptului mai sus menționat determină modificarea ordinii de zi a adunării generale comunicate deja acționarilor.
Potrivit art. 117^1 alin. (3) din Legea nr. 31/1990R, „Ordinea de zi completată cu punctele propuse de acționari, ulterior convocării, trebuie publicată cu îndeplinirea cerințelor prevăzute de lege şi/sau de actul constitutiv pentru convocarea adunării generale, cu cel puțin 10 zile înaintea adunării generale, la data menționată în convocatorul inițial”.
Libertatea de apreciere a administratorilor se limitează la verificarea îndeplinirii celor două cerințe prevăzute de art. 92 alin. (3) din Legea nr. 24/2017 pentru validitatea cererii, respectiv acționarii să dețină cel puțin 5% din capitalul social, cu condiția ca fiecare punct să fie însoțit de o justificare sau de
un proiect de hotărâre propus spre adoptare de adunarea generală şi de a prezenta proiecte de hotărâre pentru punctele incluse sau propuse spre a fi incluse pe ordinea de zi a adunării generale, iar aprobarea rezoluțiilor propuse să fie de competența adunării generale a acționarilor (AGOA sau AGEA, după caz).
Potrivit prevederilor legale și statutare incidente, administratorii societății au obligația de a da curs întocmai solicitării acționarilor cu deținerea calificată prevăzută de lege, dacă acestea sunt de competența AGA, astfel cum a fost formulată, aceștia neavând dreptul de a interveni asupra rezoluțiilor propuse de acționari, în sensul cenzurării acestora, adunarea generală a acționarilor fiind singurul organ decizional în măsură să se pronunțe cu privire la admiterea/respingerea acestora.
Administratorii nu sunt îndreptățiți să refuze completarea ordinii de zi a AGA la solicitarea acționarilor care îndeplinesc condițiile prevăzute lege, pe considerente subiective si de oportunitate de natura celor invocate (solicitarea formulată de acționarii SIF1 si SIF4 constituie o acțiune de intimidare, hărțuire și discreditare a celor patru administratori, care sunt puși în situație discriminatorie față de ceilalți membri ai Consiliului de Administrație, faptul că unele dintre acestea fac obiectul unor litigii deduse judecății, instanța de judecată fiind singura în măsură să se pronunțe cu privire la existența/inexistența acestor împrejurări).
Administratorii au dreptul să-și prezinte opinia cu privire la punctele de pe ordinea de zi a AGA, dar acționarii societății sunt singurii în drept să respingă sau să aprobe respectivele propuneri.
Așa cum rezultă din cererile formulate, punctele de pe ordinea de zi propusă de acționari vizează, în principal, revocarea/alegerea administratorilor, aprobarea atragerii răspunderii administratorilor revocați, aprobarea remunerației administratorilor/membrilor conducerii executive nou aleși și
constatarea încetării de drept a mandatelor directorului general/administratorilor împotriva cărora s-a hotărât declanșarea acțiunii în răspundere.
Din analiza acestor punctelor rezultă faptul că acestea se află în aria de competență a adunării generale ordinare a acționarilor.
În ceea ce privește imposibilitatea de a se încadra în termenele legale aferente organizării și desfășurării Adunării Generale a Acționarilor prin raportare la cererea de completare formulată de acționari invocată de reprezentanții societății, reținem ca la publicarea ordinii de zi revizuite aceștia trebuiau să aibă în
vedere datele relevante asociate organizării și desfășurării unei adunări generale ale acționarilor, astfel cum acestea sunt prevăzute de lege (data de referință și termenul de 10 zile prevăzut de art. 92 alin. (6) cu referire la art. 1171
alin. (3) din Legea nr. 31/1990), aspect adus în atenția societății prin adresa ASF nr. VPI/3493/15.04.2020.
Conform principiului de drept consacrat prin adagiul latin nemo auditur propriam turpitudinem allegans, nimeni nu poate invoca în susținerea intereselor sale propria culpă și nici să se apere valorificând un asemenea temei, astfel încât nu poate fi acceptată ca justificare o împrejurare care este efectul nemijlocit al încălcării de către administratorii societății a prevederilor legale și ale celor statutare specifice SIF Oltenia SA, care s-au abținut de la adoptarea unei decizii cu privire la publicarea ordinii de zi revizuite, conduită ce a avut consecințele unui vot exprimat împotrivă și a condus la nesocotirea dreptului acționarilor cu o deținere de cel puțin 5% din capitalul social al societății de a solicita și obține completarea ordinii de zi a respectivei AGOA.
Având în vedere cele mai sus prezentate, se constată folosirea în mod abuziv a calității de administrator de către dna. Anina Radu, prin recurgerea la fapte neloiale constând în neîndeplinirea nejustificată a atribuțiilor legale ce-i revin în virtutea funcției deținute, care au avut ca efect lezarea dreptului acționarilor cu deținerea calificată prevăzută de lege de a solicita și obține completarea AGOA cu rezoluțiile propuse de aceștia.
Nerespectarea interdicției prevăzute de art. 46 alin. (4) din Legea nr. 24/2017 constituie contravenție potrivit dispozițiilor art. 126 alin. (1) a) pct. 3 și se sancționează în conformitate cu prevederile art. 127 alin. (1) lit. c) pct. 2 (i) din același act normativ cu amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 9.000.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate
prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, în cazul persoanelor fizice.
Persoană responsabilă:
- dna. Anina Radu – Membru CA, care, în calitate de membru al consiliului de administrație, prin conduita sa (s-a abținut de la vot în ceea ce privește punctele 5 și 6 ale ordinii de zi a ședinței CA din data de 13.04.2020 și a votat împotrivă în ceea ce privește punctele 2 și 3 ale ordinii de zi a ședinței CA din data de 14.04.2020, respectiv propunerile privind aprobarea/respingerea completării ordinii de zi a AGOA convocată pentru 28.04.2020 cu punctele solicitate de către acționarii Fondul Deschis de Investiții Certinvest BET FI
Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, respectiv de către acționarii S.I.F. Banat-Crișana S.A. cu S.I.F. Muntenia S.A) a afectat (a lipsit de efect) dreptul legal al acționarilor cu deținerea calificată prevăzută de lege de a solicita și obține
completarea ordinii de zi a AGA cu rezoluțiile propuse de aceștia.
În temeiul prevederilor, art. 46 alin. (4), art. 92 alin. (3) și (6), art. 126 alin. (1) a) pct. 3 și art. 127 alin. (1) lit. c) pct. 2 (i) , art. 131 alin. (1) din Legea nr. 24/2017, în ședința din data de 15.07.2020, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis emiterea următorului act individual:
DECIZIE
Art. 1. Se sancționează cu amendă în cuantum de 60.000 lei doamna Anina Radu, în calitate de membru al Consiliului de administrație al SIF OLTENIA SA.
Art. 2. Amenda se va achita la Primăria Municipiului Craiova - Direcția Impozite și Taxe Locale, în termen de 15 zile de la comunicarea deciziei. Prezenta decizie constituie titlu executoriu, în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (4) din OUG nr. 25/2002 coroborat cu art. 28 din OUG nr. 93/2012. O copie a dovezii achitării amenzii se va transmite A.S.F. în termen de 2 zile lucrătoare de la achitarea amenzii.
Art. 3. În cazul în care amenda nu va fi achitată în termenul prevăzut, se vor lua măsuri în vederea executării silite.
Art. 4. Cu drept de contestație la A.S.F. în termen de 30 de zile de la data comunicării. Contestația nu suspendă executarea sancțiunii.
Art. 5. Prezenta decizie va fi comunicată doamnei Anina Radu și societății S.I.F. OLTENIA S.A. şi se publică în Buletinul A.S.F., forma electronică, pe website-ul ASF la secțiunea Consumatori/Piaţă de capital/Sancțiuni, în conformitate cu prevederile art. 130 alin. (1) din Legea nr. 24/2017 și se transmite B.V.B. în vederea publicării pe website-ul propriu.
Art. 6. Prezenta Decizie intră în vigoare la data comunicării ei persoanei vizate. În cazul în care persoana vizată nu poate fi contactată, prezenta Decizie intră în vigoare la data publicării ei pe site-ul A.S.F
PREȘEDINTE
NICU MARCU
AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ
DECIZIA NR. 870./15.07.2020
În temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. a) și d), art. 3 lit. d), art. 5 lit. a), art. 6 alin. (3) și art. 7 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
Având în vedere următoarele:
Prin raportul curent publicat pe site-ul BVB în data de 20.03.2020, Consiliul de Administrație al SIF OLTENIA SA a convocat AGOA pentru data de 28/29.04.2020, pentru acționarii înregistrați la data de referință 14.04.2020.
Prin raportul curent publicat în data de 06.04.2020 pe site-ul operatorului de piață, S.I.F. OLTENIA S.A. a informat investitorii că a fost înregistrată la societate (cu nr. 2885/06.04.2020) solicitarea de completare a ordinii de zi a AGOA convocată pentru data de 28.04.2020 formulată de acționarii: Fondul
Deschis de Investiții Certinvest BET FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, care dețin împreună acțiuni reprezentând 5,0056% din capitalul social al societății.
Prin raportul curent publicat în data de 06.04.2020 pe site-ul operatorului de piață, S.I.F. OLTENIA S.A. a informat investitorii că a fost înregistrată la societate (cu nr. 2899/06.04.2020) solicitarea de completare a ordinii de zi a AGOA convocată pentru data de 28.04.2020 formulată de acționarii S.I.F.
Banat-Crișana S.A. și S.I.F. Muntenia S.A., care dețin împreună acțiuni reprezentând 5,0000% din capitalul social al societății.
Punctele de pe ordinea de zi propusă de acționari vizează, în principal, revocarea/alegerea administratorilor, aprobarea atragerii răspunderii administratorilor revocați, aprobarea remunerației administratorilor/membrilor conducerii executive nou aleși și constatarea încetării de drept a mandatelor directorului general/administratorilor împotriva cărora s-a hotărât declanșarea acțiunii în răspundere.
Reprezentanții societății au precizat că cererile de completare a ordinii de zi a AGOA vor fi supuse spre analiză și decizie Consiliului de Administrație al societății, urmând ca decizia adoptată să fie comunicată investitorilor și acționarilor societății, în termenele legale.
Prin raportul curent publicat în data de 13.04.2020 pe site-ul operatorului de piață, S.I.F. OLTENIA S.A. a informat investitorii că, potrivit Hotărârii nr. 7/13.04.2020 a Consiliului de Administrație, nu au fost aprobate solicitările privind completarea ordinii de zi a Adunării Generale Ordinare a Acționarilor SIF Oltenia SA convocată pentru data de 28/29.04.2020, mai sus menționate.
Ulterior, prin intermediul unui Comunicat, publicat pe site-ul operatorului de piața, reprezentanții societății au adus la cunoștința investitorilor o serie de aspecte cu privire la Cererile de introducere a unor puncte pe ordinea de zi a Adunării Generale Ordinare a Acționarilor Societății de Investitii
Financiare Oltenia S.A. din 28/29.04.2020, înaintate de S.I.F. Banat Crișana S.A., S.I.F. Muntenia S.A. respectiv de S.A.I. Certinvest S.A., în calitate de administrator al FDI Certinvest BET FI Index, FDI Certinvest XT Index și FI Alternativ Certinvest Acțiuni.
Prin adresele înregistrate la ASF cu nr. RG/11630/15.04.2020 și RG/11479/14.04.2020 și RG/11636/1504.2020, SIF BANAT CRIȘANA, SIF MUNTENIA SA și SAI CERTINVEST SA au
sesizat/informat ASF, printre altele, cu privire la nerespectarea drepturilor acționarilor de către SIF OLTENIA SA în ceea ce privește cererile de completare a ordinii de zi a AGOA societății din 28.04.2020.
Având în vedere cele de mai sus, prin adresa nr. VPI/3366/14.04.2020, care a făcut inclusiv obiectul publicării pe site-ul operatorului de piața, A.S.F. a atenționat societatea cu privire la obligativitatea respectării prevederilor legale incidente în materie, a adus în vedere opinia ASF în ceea ce privește solicitările formulate de acționari și a solicitat membrilor Consiliului de Administrație al S.I.F. OLTENIA S.A. să adopte în regim de urgență măsurile care se impun în vederea îndeplinirii obligațiilor legale prevăzute la art. 92 alin. (6) din Legea nr. 24/2017.
Prin adresa nr. 3086/14.04.2020, înregistrată la A.S.F. cu nr. RG/11585/15.04.2020, S.I.F. Oltenia S.A. a comunicat faptul că urmare adresei A.S.F. nr. VPI/3366/14.04.2020, președintele Consiliul de Administrație a convocat în regim de urgență CA al SIF OLTENIA SA pentru data de 14.04.2020, care, prin Hotărârea nr. 8/14.04.2020, nu a aprobat completarea ordinii de zi a AGOA din 28/29 aprilie 2020 cu punctele solicitate de acționari, întrucât nu a fost întrunit votul majoritar al administratorilor participanți la ședință.
Conform precizărilor existente în cadrul adresei nr. 3086/14.04.2020, înregistrată la A.S.F. cu nr. RG/11585/15.04.2020, la baza acestei decizii a stat, printre altele, și solicitarea formulată de SAI Certinvest SA în cererea de completare a ordinii de zi a AGA, respectiv: Urmare solicitării exprese a SAI CERTINVEST SA, „cei patru membrii ai Consiliului de Administrație a căror revocare o solicităm sunt obligați să se abțină de la orice deliberare în ceea ce-i privește”.
Pe cale de consecință 4 din cei 7 administratori a căror persoană este pusă în discuția celor două cereri de convocare s-au abținut de la deliberări, ceea ce a condus la respingerea cererii de completare a ordinii de zi, neîntrunindu-se majoritatea prevăzută de lege și de Reglementările interne pentru aprobarea solicitărilor.
Totodată, reprezentanții SIF OLTENIA SA au precizat că la acest moment completarea ordinii de zi nu mai poate fi pusă în aplicare cu respectarea prevederilor art. 92 alin. (6) din Legea 24/2017 deoarece data de referință este 14.04.2020 și astfel societatea trebuia să facă disponibilă o ordine de zi revizuită,
înainte de data de referință a adunării generale a acționarilor.
În aceste condiții, prin adresa A.S.F. nr. VPI/3493/15.04.2020, s-a reiterat solicitarea formulată anterior cu privire la dispunerea tuturor măsurilor care se impun în vederea îndeplinirii obligațiilor legale prevăzute la art. 92 alin. (6) din Legea nr. 24/2017, la care reprezentanții societății nu au dat curs.
Făcând aplicarea corespunzătoare a prevederilor legale incidente în materie, în condițiile în care completarea ordinii de zi a adunării nu s-a realizat anterior datei de referință, reprezentanții societății aveau în continuare obligația de a dispune toate măsurile necesare în vederea asigurării respectării prevederilor legale cu luarea în considerare a termenului prevăzut de art. 92 alin. (6) cu referire la art.
1171 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, respectiv 10 zile anterioare datei ținerii A.G.O.A. la prima convocare.
Cu privire la modalitatea în care au fost adoptate deciziile privind respingerea cererilor formulate de acționari, din documentele și informațiile furnizate de societate la solicitarea A.S.F., au reieșit următoarele:
În ședința CA din data de 13.04.2020, dl. Nicolae Stoian s-a abținut de la vot în ceea ce privește punctele 5 și 6 ale ordinii de zi, respectiv aprobarea/respingerea completării ordinii de zi a AGOA convocată pentru 28.04.2020 cu punctele solicitate de către acționarii Fondul Deschis de Investiții Certinvest BET
FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, respectiv de către acționarii S.I.F. Banat-Crișana S.A. cu S.I.F. Muntenia S.A.
În ceea ce privește ședința Consiliului de Administrație al SIF OLTENIA SA, desfășurată în data de 14.04.2020, care a avut pe ordinea de zi la punctele 2 și 3 aprobarea/respingerea completării ordinii de zi a AGOA convocată pentru 28.04.2020, cu punctele solicitate de către acționarii Fondul Deschis de
Investiții Certinvest BET FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, respectiv S.I.F. Banat-Crișana S.A. și S.I.F. Muntenia S.A., dl. Nicolae Stoian s-a abținut de la vot.
În conformitate cu prevederile art. 117^1 alin. (1) din Legea nr. 31/1990R, consiliul de administrație sau directoratul, unul sau mai mulți acționari reprezentând, individual sau împreună, cel puțin 5% din capitalul social au dreptul de a cere introducerea unor noi puncte pe ordinea de zi.
De asemenea, art. 92 alin. (3) lit. a) coroborat cu alin. (6) din Legea nr. 24/2017 consacră dreptul unuia sau mai multor acționari reprezentând, individual sau împreună, cel puțin 5% din capitalul social de a introduce puncte pe ordinea de zi a adunării generale, cu condiția ca fiecare punct să fie însoțit de o
justificare sau de un proiect de hotărâre propus spre adoptare de adunarea generală şi instituie obligația societății emitente de a face disponibilă o ordine de zi revizuită cu respectarea termenului prevăzut la art. 117^1 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, în cazurile în care exercitarea dreptului mai sus menționat determină modificarea ordinii de zi a adunării generale comunicate deja acționarilor.
Potrivit art. 117^1 alin. (3) din Legea nr. 31/1990R, „Ordinea de zi completată cu punctele propuse de acționari, ulterior convocării, trebuie publicată cu îndeplinirea cerințelor prevăzute de lege şi/sau de actul constitutiv pentru convocarea adunării generale, cu cel puțin 10 zile înaintea adunării generale, la data menționată în convocatorul inițial”.
Libertatea de apreciere a administratorilor se limitează la verificarea îndeplinirii celor două cerințe prevăzute de art. 92 alin. (3) din Legea nr. 24/2017 pentru validitatea cererii, respectiv acționarii să dețină cel puțin 5% din capitalul social, cu condiția ca fiecare punct să fie însoțit de o justificare sau de
un proiect de hotărâre propus spre adoptare de adunarea generală şi de a prezenta proiecte de hotărâre pentru punctele incluse sau propuse spre a fi incluse pe ordinea de zi a adunării generale, iar aprobarea rezoluțiilor propuse să fie de competența adunării generale a acționarilor (AGOA sau AGEA, după caz).
Potrivit prevederilor legale și statutare incidente, administratorii societății au obligația de a da curs întocmai solicitării acționarilor cu deținerea calificată prevăzută de lege, dacă acestea sunt de competența AGA, astfel cum a fost formulată, aceștia neavând dreptul de a interveni asupra rezoluțiilor propuse de acționari, în sensul cenzurării acestora, adunarea generală a acționarilor fiind singurul organ decizional în măsură să se pronunțe cu privire la admiterea/respingerea acestora.
Administratorii nu sunt îndreptățiți să refuze completarea ordinii de zi a AGA la solicitarea acționarilor care îndeplinesc condițiile prevăzute lege, pe considerente subiective si de oportunitate de natura celor invocate (solicitarea formulată de acționarii SIF1 si SIF4 constituie o acțiune de intimidare, hărțuire și discreditare a celor patru administratori, care sunt puși în situație discriminatorie față de ceilalți membri ai Consiliului de Administrație, faptul că unele dintre acestea fac obiectul unor litigii deduse judecății, instanța de judecată fiind singura în măsură să se pronunțe cu privire la existența/inexistența acestor împrejurări).
Administratorii au dreptul să-și prezinte opinia cu privire la punctele de pe ordinea de zi a AGA, dar acționarii societății sunt singurii în drept să respingă sau să aprobe respectivele propuneri.
Așa cum rezultă din cererile formulate, punctele de pe ordinea de zi propusă de acționari vizează, în principal, revocarea/alegerea administratorilor, aprobarea atragerii răspunderii administratorilor revocați, aprobarea remunerației administratorilor/membrilor conducerii executive nou aleși și constatarea încetării de drept a mandatelor directorului general/administratorilor împotriva cărora s-a hotărât declanșarea acțiunii în răspundere.
Din analiza acestor punctelor rezultă faptul că acestea se află în aria de competență a adunării generale ordinare a acționarilor.
În ceea ce privește imposibilitatea de a se încadra în termenele legale aferente organizării și desfășurării Adunării Generale a Acționarilor prin raportare la cererea de completare formulată de acționari invocată de reprezentanții societății, reținem ca la publicarea ordinii de zi revizuite aceștia trebuiau să aibă în
vedere datele relevante asociate organizării și desfășurării unei adunări generale ale acționarilor, astfel cum acestea sunt prevăzute de lege (data de referință și termenul de 10 zile prevăzut de art. 92 alin. (6) cu referire la art. 1171 alin. (3) din Legea nr. 31/1990), aspect adus în atenția societății prin adresa ASF nr. VPI/3493/15.04.2020.
Conform principiului de drept consacrat prin adagiul latin nemo auditur propriam turpitudinem allegans, nimeni nu poate invoca în susținerea intereselor sale propria culpă și nici să se apere valorificând un asemenea temei, astfel încât nu poate fi acceptată ca justificare o împrejurare care este efectul nemijlocit al încălcării de către administratorii societății a prevederilor legale și ale celor statutare specifice SIF Oltenia SA, care s-au abținut de la adoptarea unei decizii cu privire la publicarea ordinii de zi revizuite, conduită ce a avut consecințele unui vot exprimat împotrivă și a condus la nesocotirea dreptului acționarilor cu o deținere de cel puțin 5% din capitalul social al societății de a solicita și obține completarea ordinii de zi a respectivei AGOA.
Având în vedere cele mai sus prezentate, se constată folosirea în mod abuziv a calității de administrator de către dl. Nicolae Stoian, prin recurgerea la fapte neloiale constând în neîndeplinirea nejustificată a atribuțiilor legale ce-i revin în virtutea funcției deținute, care au avut ca efect lezarea dreptului acționarilor cu deținerea calificată prevăzută de lege de a solicita și obține completarea AGOA cu rezoluțiile propuse de aceștia.
Nerespectarea interdicției prevăzute de art. 46 alin. (4) din Legea nr. 24/2017 constituie contravenție potrivit dispozițiilor art. 126 alin. (1) a) pct. 3 și se sancționează în conformitate cu prevederile art. 127 alin. (1) lit. c) pct. 2 (i) din același act normativ cu amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 9.000.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate
prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, în cazul persoanelor fizice.
Persoană responsabilă:
- dl. Nicolae Stoian – Membru CA, care, în calitate de membru al consiliului de administrație, prin conduita sa (s-a abținut de la vot în ceea ce privește punctele 5 și 6 ale ordinii de zi a ședinței CA din data de 13.04.2020, precum și în ceea ce
privește punctele 2 și 3 ale ordinii de zi a ședinței CA din data de 14.04.2020, respectiv propunerile privind aprobarea/respingerea completării ordinii de zi a AGOA convocată pentru 28.04.2020 cu punctele solicitate de către acționarii Fondul Deschis de Investiții Certinvest BET FI Index, Fondul Deschis de Investiții Certinvest XT Index, Fondul de Investiții Alternativ Certinvest Acțiuni, respectiv de către acționarii S.I.F. Banat-Crișana S.A. cu S.I.F. Muntenia S.A) a afectat (a lipsit de efect) dreptul legal al acționarilor cu deținerea calificată prevăzută de lege de a solicita și obține completarea ordinii de zi a AGA cu rezoluțiile propuse de aceștia.
În temeiul prevederilor, art. 46 alin. (4), art. 92 alin. (3) și (6), art. 126 alin. (1) a) pct. 3 și art. 127 alin. (1) lit. c) pct. 2 (i) , art. 131 alin. (1) din Legea nr. 24/2017, în ședința din data de 15.07.2020, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis emiterea următorului act individual:
DECIZIE
Art. 1. Se sancționează cu amendă în cuantum de 60.000 lei domnul Nicolae Stoian, în calitate de membru al Consiliului de administrație al SIF OLTENIA SA.
Art. 2. Amenda se va achita la Primăria Municipiului Craiova - Direcția Impozite și Taxe Locale, în termen de 15 zile de la comunicarea deciziei. Prezenta decizie constituie titlu executoriu, în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (4) din OUG nr. 25/2002 coroborat cu art. 28 din OUG nr. 93/2012. O copie a dovezii achitării amenzii se va transmite A.S.F. în termen de 2 zile lucrătoare de la achitarea amenzii.
Art. 3. În cazul în care amenda nu va fi achitată în termenul prevăzut, se vor lua măsuri în vederea executării silite.
Art. 4. Cu drept de contestație la A.S.F. în termen de 30 de zile de la data comunicării. Contestația nu suspendă executarea sancțiunii.
Art. 5. Prezenta decizie va fi comunicată domnului Nicolae Stoian și societății S.I.F. OLTENIA S.A. şi se publică în Buletinul A.S.F., forma electronică, pe website-ul ASF la secțiunea Consumatori/Piaţă de capital/Sancțiuni, în conformitate cu prevederile art. 130 alin. (1) din Legea nr. 24/2017 și se transmite B.V.B. în vederea publicării pe website-ul propriu.
Art. 6. Prezenta Decizie intră în vigoare la data comunicării ei persoanei vizate. În cazul în care persoana vizată nu poate fi contactată, prezenta Decizie intră în vigoare la data publicării ei pe site-ul A.S.F
PREȘEDINTE
NICU MARCU
Taguri: SIF Oltenia Bursa de Valori Bucuresti (BVB) Home Bank
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Noutati ASF
Genox Invest si Vitalinvest, platforme de investitii in criptomonede neautorizate de ASF, care pot fi inselatorii
Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a publicat la rubrica ALERTE INVESTITORI noi platforme de investitii in criptomonede neautorizate, care se pot dovedi inselatorii si in care va recomandam sa nu investiti bani. Ultimul site de acest detalii
Norma ASF privind prospectul schemei de pensii private a fost modificata
Deciziile adoptate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară Bucureşti, 15 februarie 2023 – În cadrul ședinţei de astăzi, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a adoptat măsuri privind funcționarea pieţelor financiare nebancare supravegheate – asigurări, piaţă de capital şi pensii private, după cum urmează: • Reglementare Regulamentul de modificare și completare a Regulamentului A.S.F. nr. 3/2013 pentru autorizarea și funcționarea contrapărților centrale emis în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărțile centrale detalii
O noua platforma de investitii in criptomonede, Geneoninvest, ar putea fi inselatorie, avertizeaza ASF
O noua plaforma de investitii in criptomonede precum bitcoin, Geneoninvest (vezi foto), ar putea fi o inselatorie, fiind inclusa in lista autoritatilor nesupravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF): "DAWG SOLUTIONS LLC (GENEON INVEST - detalii
ASF a aprobat intrarea BERD in actionariatul Euroins
ASF a aprobat intrarea BERD in actionariatul Euroins, conform unui comunicat ASF: Bucureşti, 8 februarie 2023 – În cadrul ședinţei de astăzi, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a adoptat măsuri privind funcționarea pieţelor financiare nebancare supravegheate – asigurări, piaţă de capital şi pensii private, după cum urmează: A) Autorizare Aprobarea domnului Gabriel Radu în calitate de membru al Consiliului de Administrație la societatea BRD Asigurări de Viață S.A.; Aprobarea domnului Radu-George Brăgărea pentru un nou mandat în funcția de membru - Vicepreședinte al Directoratului la societatea Uniqa Asigurări de Viață S.A.; Aprobarea domnului detalii
- Firma de asigurari Axeria Iard se dezvolta rapid in Romania
- In Romania nu exista nicio firma straina de investitii financiare autorizata de ASF
- ASF: Evoluția pieței de capital în primele șase luni ale anului 2022
- ASF prezinta in Parlament situatia din piata RCA
- Decizii ASF: Condor Calin Paul, directorul BT Asset Management
- ASF a decis falimentul City Insurance
- ASF modifica regulamentul privind activitatea de control
- City Insurance, sanctionata de ASF, iar conducerea prelulata de Fondul de Garantare a Asiguratilor
- Conducerea City Insurance a fost amendata de ASF
- Numarul agentilor de asigurari a ajuns la un nivel record: 50.000
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- România, „lanterna roșie” a cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare în UE
- Deficitul contului curent, peste 24 miliarde euro după primele zece luni
- Deficit comercial record în octombrie 2024
- Productivitatea în comerț, peste cea din industrie
- -6,2% din PIB, deficit bugetar după zece luni
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Inflația anuală a crescut la 5,11%, prin efect de bază
- Datoria publică, 54,4% din PIB la finele lunii septembrie 2024
- România, tot prima dar în trendul UE la inflația anuală
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- Sistemul bancar romanesc este deosebit de bine pregatit pentru orice fel de socuri
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 8% pe primele 10 luni
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
împrumut
Vreau să apreciez pe Karin Sabine un împrumut de 9000€ pentru mine. Dacă aveți nevoie de un ... detalii
-
împrumut
Vreau să apreciez pe Karin Sabine un împrumut de 9000€ pentru mine. Dacă aveți nevoie de un ... detalii
-
Buna ziua! Am nevoie de ajutor!
Buna ziua! Am trimis activare cont si imi scrie ca au expediat QR Cod pe posta dar nu mia venit ... detalii
-
Înșelătorie
Mare atenție la firma vex group, te pune să investești 250 € în Forex, câștigi ceva și ... detalii
-
interdictie conturi ING
Buna ziua, o situatie ca cele de mai sus am patit si eu, cu diferenta ca Revolut a deblocat contul ... detalii