Regulamentul BNR nr. 6/2021 privind conditiile necesare pentru a beneficia de exceptarea de la instituirea mecanismului de urgenta
Autor: Bancherul.ro
2022-01-24 18:34
Regulament nr. 6 din 23.dec.2021
Monitorul Oficial, Partea I 60 19.ian.2022
Intrare în vigoare la 21.ian.2022
Regulamentul nr. 6/2021 privind condiţiile necesare pentru a beneficia de exceptarea de la instituirea mecanismului de urgenţă potrivit art. 33 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389 al Comisiei de completare a Directivei (UE) 2015/2.366 a Parlamentului European şi a Consiliului cu privire la standardele tehnice de reglementare pentru autentificarea strictă a clienţilor şi standardele deschise, comune şi sigure de comunicare
Având în vedere:
- prevederile art. 218, 219, 223 şi art. 244 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative;
- prevederile art. 31 şi art. 33 alin. (6) şi (7) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389 al Comisiei din 27 noiembrie 2017 de completare a Directivei (UE) 2015/2.366 a Parlamentului European şi a Consiliului cu privire la standardele tehnice de reglementare pentru autentificarea strictă a clienţilor şi standardele deschise, comune şi sigure de comunicare;
- Ghidul EBA/GL/2018/07 referitor la condiţiile necesare pentru a beneficia de o exceptare de la mecanismul de urgenţă prevăzut la art. 33 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2018/389 [cu privire la standardele tehnice de reglementare (STR) pentru autentificarea strictă a clienţilor (ASC) şi standardele deschise, comune şi sigure de comunicare (CCS)],
în temeiul dispoziţiilor art. 243 alin. (1) şi al art. 244 alin. (1) din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative şi ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României,
Banca Naţională a României emite prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare, obiectul şi definiţii
Art. 1. - (1) Prezentul regulament se aplică prestatorilor de servicii de plată prevăzuţi la art. 223 alin. (1) lit. a) şi, după caz, lit. e) din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative, care oferă servicii de administrare cont de plăţi accesibil on-line şi care au optat pentru furnizarea unei interfeţe specifice care permite furnizorilor terţi accesul la conturile de plăţi.
(2) Prezentul regulament stabileşte cerinţele care trebuie îndeplinite de către prestatorii de servicii de plată prevăzuţi la alin. (1) pentru a beneficia de exceptarea de la instituirea mecanismului de urgenţă, în condiţiile art. 33 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389 al Comisiei din 27 noiembrie 2017 de completare a Directivei (UE) 2015/2.366 a Parlamentului European şi a Consiliului cu privire la standardele tehnice de reglementare pentru autentificarea strictă a clienţilor şi standardele deschise, comune şi sigure de comunicare.
Art. 2. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificaţiile prevăzute de Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative şi Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 2/2020 privind măsurile de securitate referitoare la riscurile operaţionale şi de securitate şi cerinţele de raportare aferente serviciilor de plată, cu modificările ulterioare.
(2) În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) exceptare - mecanism prin care Banca Naţională a României permite ca prestatorii de servicii de plată prevăzuţi la art. 1 alin. (1) să fie exceptaţi de la îndeplinirea obligaţiei de instituire a unui mecanism de urgenţă prevăzut la art. 33 alin. (4) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389;
b) iniţiativă de piaţă - grup de părţi interesate care au elaborat specificaţii funcţionale şi tehnice pentru interfeţe specifice şi, în acest sens, au obţinut contribuţii din partea prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorilor de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card;
c) rata zilnică a răspunsurilor eronate - rata calculată de prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont de plăţi accesibil on-line privind numărul de mesaje de eroare pe zi care vizează erori ce pot fi atribuite prestatorului de servicii de plată, care oferă servicii de administrare cont de plăţi accesibil on-line, trimise de acesta într-o zi către prestatorii de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorii de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorii de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card, în conformitate cu art. 36 alin. (2) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, împărţit la numărul de cereri primite în aceeaşi zi de prestatorul de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont de plăţi accesibil on-line de la prestatorii de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorii de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorii de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card.
CAPITOLUL II
Cerinţe privind modalitatea de solicitare a exceptării de la instituirea mecanismului de urgenţă
Art. 3. - (1) Prestatorul de servicii de plată transmite către Banca Naţională a României - Direcţia monitorizare a infrastructurilor pieţei financiare şi a plăţilor o cerere privind exceptarea de la instituirea mecanismului de urgenţă, în temeiul art. 33 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 1.
(2) În aplicarea alin. (1), prestatorul de servicii de plată trebuie să furnizeze informaţii clare, precise şi detaliate, precum şi toate documentele care dovedesc îndeplinirea cerinţelor prevăzute în anexa nr. 2 şi dovada aprobării cererii de către organul de conducere sau de către conducerea superioară a prestatorului de servicii de plată, după caz.
(3) Prestatorul de servicii de plată transmite o cerere, potrivit alin. (1), pentru fiecare interfaţă specifică furnizată pentru care se intenţionează exceptarea.
(4) În cazul în care un prestator de servicii de plată consideră că una dintre cerinţele prevăzute în anexa nr. 2 nu i se aplică, acesta trebuie să precizeze în documentaţia transmisă Băncii Naţionale a României motivarea pentru care respectiva cerinţă nu i se aplică.
(5) Documentele sunt prezentate Băncii Naţionale a României în limba română, cu excepţia actelor oficiale redactate într-o limbă străină, care se prezintă însoţite de traducerea legalizată a acestora. Pentru documentele redactate într-o limbă de circulaţie internaţională, Banca Naţională a României poate excepta, de la caz la caz, aplicarea cerinţei privind traducerea legalizată.
(6) În orice situaţie, dacă solicitările sau transmiterea de documente se efectuează prin reprezentant, acestea vor fi însoţite de procură autentică ori, după caz, de delegaţie avocaţială, din care să rezulte că persoana este mandatată să reprezinte solicitantul în relaţia cu Banca Naţională a României.
Art. 4. - (1) Banca Naţională a României evaluează şi comunică solicitantului rezultatul evaluării cererii de exceptare transmise potrivit prevederilor art. 3, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data la care documentaţia este considerată completă potrivit alin. (5).
(2) În situaţia în care documentaţia transmisă nu îndeplineşte cerinţa menţionată la art. 3 alin. (2), Banca Naţională a României comunică solicitantului, în termen de 30 de zile lucrătoare de la primirea cererii, documentele şi informaţiile necesare pentru completarea cererii.
(3) Solicitantul transmite Băncii Naţionale a României informaţiile, datele şi documentele solicitate potrivit alin. (2) în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data comunicării solicitării.
(4) Pentru situaţii bine fundamentate de solicitant, la cererea acestuia, Banca Naţională a României poate prelungi termenul de transmitere a documentelor şi informaţiilor prevăzut la alin. (3) cu cel mult 90 de zile lucrătoare.
(5) Documentaţia este considerată completă numai după ce solicitantul a transmis toate informaţiile, datele şi documentele potrivit alin. (2) - (4).
(6) Termenul de evaluare precizat la alin. (1) curge de la data primirii tuturor documentelor şi informaţiilor potrivit alin. (5) sau a împlinirii termenului prevăzut la alin. (3) sau, după caz, la alin. (4).
(7) Banca Naţională a României poate solicita, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data la care începe să curgă termenul de evaluare, şi alte informaţii relevante pentru evaluare, inclusiv, dar fără a se limita la, avize, certificări, declaraţii şi orice alte documente relevante, în scopul evaluării îndeplinirii cerinţelor menţionate în anexa nr. 2. Solicitantul trebuie să transmită informaţiile solicitate în termen de 30 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării, perioadă în care termenul de evaluare prevăzut la alin. (1) se suspendă.
(8) Solicitantul poate furniza din proprie iniţiativă orice alte informaţii şi/sau documente considerate relevante, până cel târziu cu 15 zile lucrătoare anterior datei expirării termenului în care Banca Naţională a României trebuie să se pronunţe asupra cererii.
(9) Decizia Băncii Naţionale a României cu privire la aprobarea sau respingerea unei cereri de exceptare de la instituirea mecanismului de urgenţă este comunicată în scris solicitantului, iar în cazul respingerii cererii se vor comunica şi motivele care au stat la baza acesteia.
Art. 5. - Toate informaţiile, datele şi documentele aferente cererii prevăzute la art. 3 alin. (1) se transmit Băncii Naţionale a României prin intermediul reţelei de comunicaţii interbancare în format electronic.
Art. 6. - După aprobarea exceptării de la instituirea mecanismului de urgenţă potrivit art. 33 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, Banca Naţională a României poate solicita oricând prestatorului de servicii de plată orice alte informaţii, date şi documente, relevante pentru evaluarea respectării pe bază continuă a cerinţelor legale, cu luarea în considerare a celor mai bune practici la nivel european.
Art. 7. - Banca Naţională a României poate revoca actul prin care a fost aprobată exceptarea de la mecanismul de urgenţă, în conformitate cu prevederile art. 33 alin. (7) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 8. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.
Art. 9. - Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
Florin Georgescu
Bucureşti, 23 decembrie 2021.
Nr. 6.
ANEXA Nr. 1
CERERE
pentru a beneficia de exceptarea de la instituirea mecanismului de urgenţă potrivit art. 33 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389
Subsemnatul, . . . . . . . . . . (numele şi prenumele), în calitate de . . . . . . . . . ., solicit exceptarea de la instituirea mecanismului de urgenţă, potrivit art. 33 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389 a . . . . . . . . . ., având sediul social/real în ţara/(denumirea prestatorului de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont de plăţi accesibil on-line) judeţul . . . . . . . . . ., localitatea . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., cod poştal . . . . . . . . . ., înregistrată la oficiul registrului comerţului cu nr. . . . . . . . . . ., cod unic de identificare . . . . . . . . . ., pentru interfaţa specifică . . . . . . . . . . . (denumirea interfeţei specifice utilizate de prestatorul de servicii de plată solicitant)
Interfaţa specifică este:
□ dezvoltată intern;
□ dezvoltată în cadrul grupului financiar-bancar din care face parte prestatorul de servicii de plată solicitant;
□ dezvoltată în colaborare cu un terţ bancar;
□ dezvoltată în colaborare cu un terţ nonbancar;
□ achiziţionată de la . . . . . . . . . . (denumirea producătorului interfeţei), având social/real în ţara/judeţul . . . . . . . . . ., localitatea . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., cod poştal . . . . . . . . . ., înregistrată la oficiul registrului comerţului cu nr. . . . . . . . . . ., cod unic de identificare . . . . . . . . . .
Programul informatic dedicat interfeţei specifice rulează la adresa . . . . . . . . . .
Prestatorul de servicii de plată solicitant este/nu este afiliat sau membru al unui grup financiar/bancar.
Interfaţa specifică este/va fi utilizată de următorii prestatori de servicii de plată:
1. . . . . . . . . . ., având codul de identificare . . . . . . . . . ., în ţara . . . . . . . . . ., sub marca . . . . . . . . . .;
2. . . . . . . . . . ., având codul de identificare . . . . . . . . . ., în ţara . . . . . . . . . ., sub marca . . . . . . . . . .;
. . .
n. . . . . . . . . . ., având codul de identificare . . . . . . . . . ., în ţara . . . . . . . . . ., sub marca . . . . . . . . . . .
Prestatorii de servicii de plată din alte state membre, care sunt afiliaţi/membri ai grupului financiar-bancar european din care facem parte, intenţionează să solicite pentru aceeaşi interfaţă specifică aplicarea excepţiei prevăzute la art. 33 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389 următoarelor autorităţi:
1. . . . . . . . . . .
. . .
n. . . . . . . . . . .
Anexat solicitării se află următoarele documente:
1. . . . . . . . . . .
2. . . . . . . . . . .
. . .
n. . . . . . . . . . .
Persoanele de contact care pot oferi clarificări cu privire la această cerere sunt:
1. Numele şi prenumele: . . . . . . . . . ., telefon: . . . . . . . . . ., e-mail: . . . . . . . . . .
2. Numele şi prenumele: . . . . . . . . . ., telefon: . . . . . . . . . ., e-mail: . . . . . . . . . .
Datele şi informaţiile furnizate sunt adevărate, corecte şi reflectă situaţia existentă (până) la data de . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . .
Semnătura reprezentantului1 prestatorului de servicii de plată solicitant,
S.S./L.S.
1 Cererea se va completa de către organul de conducere sau de către conducerea superioară, după caz.
ANEXA Nr. 2
CERINŢE
privind acordarea excepţiei de la instituirea mecanismului de urgenţă
ARTICOLUL 1
Nivelul serviciilor, disponibilitatea şi performanţa
(1) Solicitantul trebuie să definească indicatorii-cheie de performanţă şi obiectivele privind nivelul serviciilor, inclusiv pentru soluţionarea problemelor, asistenţa acordată în afara orarului, monitorizarea, planurile de urgenţă şi mentenanţă ale interfeţei specifice, care sunt cel puţin la fel de stricte precum cele pentru interfaţa sau interfeţele puse la dispoziţia propriilor utilizatori de servicii de plată pentru accesarea online în mod direct a conturilor lor de plăţi.
(2) Solicitantul trebuie să definească cel puţin următorii indicatori-cheie de performanţă privind disponibilitatea interfeţei specifice:
a) durata zilnică de disponibilitate a fiecărei interfeţe; şi
b) durata zilnică de indisponibilitate a fiecărei interfeţe.
(3) Suplimentar indicatorilor-cheie prevăzuţi la alin. (2), solicitantul trebuie să definească cel puţin următorii indicatoricheie de performanţă privind performanţa interfeţei specifice:
a) durata medie zilnică (exprimată în milisecunde) per cerere, necesară solicitantului să furnizeze prestatorului de servicii de iniţiere a plăţii toate informaţiile solicitate în conformitate cu art. 158 lit. b) din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative şi art. 36 alin. (1) lit. (b) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389;
b) durata medie zilnică (exprimată în milisecunde) per cerere, necesară solicitantului să furnizeze prestatorului de servicii de informare cu privire la conturi toate informaţiile solicitate în conformitate cu art. 36 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389;
c) durata medie zilnică (în milisecunde) per cerere, necesară solicitantului să furnizeze emitentului de instrumente de plată pe bază de card sau prestatorului de servicii de iniţiere a plăţii o confirmare de tipul "da" sau "nu" în conformitate cu art. 152 alin. (1) din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative şi cu art. 36 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389;
d) rata zilnică a răspunsurilor eronate.
(4) În scopul calculării indicatorilor privind disponibilitatea interfeţei specifice prevăzuţi la alin. (2), solicitantul trebuie:
a) să calculeze durata de disponibilitate exprimată în procente ca fiind 100% minus procentul duratei de indisponibilitate;
b) să calculeze durata de indisponibilitate exprimată în procente utilizând numărul total de secunde în care interfaţa specifică a fost indisponibilă într-o perioadă de 24 de ore, începând şi terminând la miezul nopţii;
c) să considere că interfaţa este indisponibilă când la cinci cereri consecutive de acces la informaţii pentru furnizarea de servicii de iniţiere a plăţii, servicii de informare privind conturile sau de confirmare a disponibilităţii fondurilor nu s-a primit răspuns într-un interval total de 30 de secunde, indiferent dacă aceste cereri provin de la unul sau mai mulţi prestatori de servicii de iniţiere a plăţii, prestatori de servicii de informare cu privire la conturi sau prestatorii de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card. În acest caz, solicitantul trebuie să calculeze durata de indisponibilitate din momentul primirii primei cereri din seria de cinci cereri consecutive la care nu s-a primit răspuns în decurs de 30 de secunde, cu condiţia să nu existe nicio cerere soluţionată cu succes între cele cinci cereri la care s-a trimis un răspuns.
ARTICOLUL 2
Publicarea statisticilor
(1) În sensul art. 32 alin. (4) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, solicitantul trebuie să furnizeze Băncii Naţionale a României un plan de publicare trimestrială a statisticilor zilnice privind disponibilitatea şi performanţa interfeţei specifice, conform prevederilor art. 1 alin. (2) şi (3), şi a fiecăreia dintre interfeţele puse la dispoziţia propriilor utilizatori de servicii de plată pentru a-şi accesa on-line în mod direct conturile de plăţi, împreună cu informaţiile referitoare la locaţia publicării acestor statistici şi data primei publicări.
(2) Publicarea statisticilor prevăzute la alin. (1) trebuie să permită zilnic prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi, prestatorilor de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card, utilizatorilor de servicii de plată şi autorităţilor competente să compare disponibilitatea şi performanţa zilnică ale fiecărei interfeţe specifice furnizate de către prestatorul de servicii de plată care solicită excepţia cu disponibilitatea şi performanţa fiecăreia dintre interfeţele puse la dispoziţia propriilor utilizatori de servicii de plată de către acelaşi prestator de servicii de plată pentru accesarea on-line în mod direct a conturilor de plăţi.
ARTICOLUL 3
Teste de stres
(1) În scopul efectuării testelor de stres menţionate la art. 32 alin. (2) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, solicitantul trebuie să dispună de procese pentru a stabili şi a evalua modul în care se comportă interfaţa specifică atunci când este supusă unui număr extrem de mare de cereri din partea prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorilor de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card, sub aspectul impactului pe care îl au aceste suprasolicitări asupra disponibilităţii şi performanţei interfeţei specifice şi asupra obiectivelor definite privind nivelul serviciilor.
(2) Solicitantul trebuie să efectueze teste de stres adecvate ale interfeţei specifice incluzând, dar fără a se limita la:
a) capacitatea de a permite accesul mai multor prestatori de servicii de iniţiere a plăţii, prestatori de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatori de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card;
b) capacitatea de a face faţă unui număr extrem de ridicat de cereri din partea prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorilor de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card, într-o perioadă scurtă de timp, fără eşecuri şi/sau defecţiuni;
c) utilizarea unui număr extrem de ridicat de sesiuni concurente/concomitente deschise în acelaşi timp pentru cereri privind iniţierea plăţilor, informarea cu privire la cont şi confirmarea disponibilităţii fondurilor; şi
d) cererile care vizează volume mari de date.
(3) Solicitantul trebuie să furnizeze Băncii Naţionale a României un rezumat al tuturor rezultatelor testelor de stres realizate, inclusiv scenariile utilizate ca bază pentru testarea fiecăruia dintre elementele prevăzute la alin. (2) şi modul în care au fost abordate toate problemele identificate.
ARTICOLUL 4
Obstacole
(1) Solicitantul trebuie să furnizeze Băncii Naţionale a României:
a) un rezumat al metodei sau metodelor de aplicare a procedurii sau procedurilor de autentificare strictă a utilizatorilor de servicii de plată acceptate de interfaţa specifică, şi anume "redirecţionarea", "decuplarea", "încorporarea" sau o combinaţie a acestora; şi
b) o explicaţie clară, detaliată şi completă a motivaţiei pentru care metoda sau metodele de aplicare a procedurii sau procedurilor de autentificare menţionate la lit. a) nu reprezintă un obstacol, astfel cum se menţionează la art. 32 alin. (3) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, şi a modului în care aceste metode permit prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii şi prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi să se bazeze pe toate procedurile de autentificare furnizate propriilor utilizatori de servicii de plată de către prestatorul de servicii de plată care solicită excepţia, împreună cu dovezi care atestă că interfaţa specifică nu determină întârzieri sau neplăceri inutile în ceea ce priveşte experienţa generată pentru utilizatorii de servicii de plată atunci când aceştia îşi accesează contul printr-un prestator de servicii de iniţiere a plăţii, prestator de servicii de informare cu privire la conturi sau prestator de servicii de plată care emite instrumente de plată bazate pe card şi nici orice alte inconveniente, inclusiv parcurgerea unor etape inutile sau folosirea unui limbaj neclar sau disuasiv, de natură să îi descurajeze, în mod direct sau indirect, pe utilizatorii de servicii de plată să utilizeze serviciile prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorilor de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card.
(2) În cadrul explicaţiei menţionate la alin. (1) lit. b), solicitantul trebuie să furnizeze Băncii Naţionale a României o confirmare potrivit căreia:
a) interfaţa specifică nu împiedică prestatorii de servicii de iniţiere a plăţii şi prestatorii de servicii de informare cu privire la conturi să se bazeze pe procedura sau procedurile de autentificare furnizată sau furnizate propriilor utilizatori de servicii de plată de către solicitant;
b) nu sunt necesare autorizări sau înregistrări suplimentare din partea prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorilor de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card, altele decât cele impuse la art. 9-12, art. 14-16, art. 17 alin. (1), art. 68-70 şi art. 103 alin. (5) din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative;
c) nu se efectuează verificări suplimentare, astfel cum se menţionează la art. 32 alin. (3) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, de către solicitant asupra consimţământului utilizatorului de servicii de plată dat prestatorului de servicii de iniţiere a plăţii sau prestatorului de servicii de informare cu privire la conturi pentru a accesa informaţiile cu privire la conturile de plăţi deţinute la solicitant sau pentru a iniţia plăţi din conturile de plăţi deţinute la solicitant; şi
d) nu se efectuează nicio verificare a consimţământului utilizatorului de servicii de plată dat prestatorului de servicii de plată care emite instrumente de plată bazate pe card în conformitate cu art. 151 lit. a) din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative.
ARTICOLUL 5
Proiectarea şi testarea interfeţei specifice în mod satisfăcător pentru prestatorii de servicii de plată
(1) În scopul demonstrării respectării cerinţei prevăzute la art. 33 alin. (6) lit. (b) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389 cu privire la proiectarea interfeţei specifice, solicitantul trebuie să furnizeze Băncii Naţionale a României:
a) dovada că interfaţa specifică îndeplineşte cerinţele legale privind accesul şi datele prevăzute de Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative şi de Regulamentul delegat (UE) 2018/389, inclusiv:
(i) o descriere a specificaţiilor funcţionale şi tehnice pe care prestatorul de servicii de plată le-a implementat;
şi
(ii) un rezumat al modului în care implementarea acestor specificaţii îndeplineşte cerinţele din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative şi Regulamentul delegat (UE) 2018/389; şi
b) informaţii care să descrie dacă şi sub ce formă prestatorul de servicii de plată care solicită excepţia a interacţionat cu prestatorii de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorii de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorii de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card.
(2) În cazul în care solicitantul implementează un standard dezvoltat printr-o iniţiativă de piaţă:
a) informaţiile menţionate la alin. (1) lit. a) pct. (i) pot consta în informaţii cu privire la standardul iniţiativei de piaţă pe care îl aplică solicitantul, indiferent dacă acesta s-a abătut sau nu, sub orice aspect specific, de la un astfel de standard, şi dacă da, în ce mod s-a abătut şi cum îndeplineşte cerinţele din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative şi Regulamentul delegat (UE) 2018/389;
b) informaţiile menţionate la alin. (1) lit. a) pct. (ii) pot include, dacă sunt disponibile, rezultatele testelor de conformitate elaborate de iniţiativa de piaţă, rezultate care atestă conformitatea interfeţei specifice cu standardul respectiv al iniţiativei de piaţă.
(3) În sensul cerinţei prevăzute la art. 33 alin. (6) lit. (b) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, cu privire la testarea interfeţei specifice, solicitantul trebuie să pună specificaţiile tehnice ale interfeţei specifice la dispoziţia prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorilor de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card autorizaţi sau a entităţilor care au remis o cerere la autorităţile lor competente pentru autorizaţia relevantă în conformitate cu art. 30 alin. (3) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, care trebuie să includă, cel puţin, publicarea unui rezumat al specificaţiilor tehnice ale interfeţei specifice pe website-ul propriu, în conformitate cu teza a treia din art. 30 alin. (3) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389.
(4) Platforma de testare trebuie să permită prestatorilor de servicii de plată care oferă servicii de administrare cont, prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorilor de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card autorizaţi şi entităţilor care au remis o cerere la autorităţile lor competente pentru autorizaţia relevantă să testeze interfaţa specifică într-un mediu de testare dedicat, securizat şi cu date fictive ale utilizatorilor de servicii de plată, pentru următoarele:
a) o conexiune stabilă şi securizată;
b) capacitatea solicitantului şi a prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorilor de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card autorizaţi de a face schimb de certificate relevante, în conformitate cu art. 34 din Regulamentul delegat (UE) 2018/389;
c) capacitatea de a trimite şi primi mesaje de eroare, în conformitate cu art. 36 alin. (2) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389;
d) capacitatea prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii de a trimite şi a solicitantului de a primi ordine de iniţiere a plăţilor şi capacitatea solicitantului de a furniza informaţiile solicitate, în conformitate cu art. 158 din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative şi cu art. 36 alin. (1) lit. (b) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389;
e) capacitatea prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi de a trimite şi a solicitantului de a primi cereri de acces la datele contului de plăţi şi capacitatea solicitantului de a furniza informaţiile solicitate în conformitate cu art. 36 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389;
f) capacitatea prestatorilor de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card şi a prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii de a transmite şi a solicitantului de a primi cereri din partea prestatorilor de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card şi prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii şi capacitatea solicitantului de a trimite o confirmare de tipul "da" sau "nu" către prestatorii de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card şi prestatorii de servicii de iniţiere a plăţii, în conformitate cu art. 36 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389; şi
g) capacitatea prestatorilor de servicii de iniţiere a plăţii şi prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi de a se baza pe procedurile de autentificare furnizate de către solicitant propriilor utilizatori de servicii de plată.
(5) Solicitantul trebuie să furnizeze Băncii Naţionale a României un rezumat al rezultatelor testării menţionate la art. 30 alin. (5) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389 pentru fiecare dintre elementele care urmează să fie testate în conformitate cu alin. (4), inclusiv numărul de prestatori de servicii de iniţiere a plăţii, prestatori de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatori de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card care au utilizat platforma de testare, răspunsul primit de solicitant din partea acestor prestatori de servicii de iniţiere a plăţii, prestatori de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatori de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card, problemele identificate şi o descriere a modului în care au fost gestionate aceste probleme.
ARTICOLUL 6
Utilizarea pe scară largă a interfeţei
În scopul demonstrării respectării cerinţei de la art. 33 alin. (6) lit. (c) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, solicitantul trebuie să furnizeze Băncii Naţionale a României:
a) o descriere a utilizării interfeţei specifice pentru perioada menţionată la art. 33 alin. (6) lit. (c) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, inclusiv, dar fără a se limita la:
(i) numărul de prestatori de servicii de iniţiere a plăţii, prestatori de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatori de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card care au utilizat interfaţa pentru a furniza servicii clienţilor; şi
(ii) numărul de cereri trimise de aceşti prestatori de servicii de iniţiere a plăţii, prestatori de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatori de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card către solicitant, prin intermediul interfeţei specifice, la care s-a primit răspuns din partea solicitantului;
b) dovada faptului că solicitantul a depus toate eforturile rezonabile pentru a asigura utilizarea la scară largă a interfeţei specifice, inclusiv prin comunicarea disponibilităţii interfeţei specifice pe canale adecvate, printre altele, dacă este cazul, pe site-ul solicitantului, pe platformele de comunicare socială, prin organismele de profil ale industriei, la conferinţe şi prin implicarea directă a actorilor de pe piaţă cunoscuţi.
ARTICOLUL 7
Soluţionarea problemelor
În scopul art. 32 alin. (1) şi art. 33 alin. (6) lit. (d) din Regulamentul delegat (UE) 2018/389, solicitantul trebuie să furnizeze Băncii Naţionale a României:
a) informaţii privind sistemele sau procedurile existente pentru urmărirea, soluţionarea şi închiderea problemelor, în special cele raportate de prestatorii de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorii de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorii de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card; şi
b) o detaliere a problemelor şi deficienţelor, în special a celor raportate de prestatorii de servicii de iniţiere a plăţii, prestatorii de servicii de informare cu privire la conturi şi prestatorii de servicii de plată care emit instrumente de plată bazate pe card, care nu au fost rezolvate în conformitate cu obiectivele privind nivelul serviciilor stabilite la art. 1 alin. (1).
Sursa: BNR.ro
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Noutati BNR
Tezaurul de aur al Băncii Naționale a României trimis la Moscova și niciodată returnat
Banca Națională a României, în parteneriat cu Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu” Chișinău, organizează, în Republica Moldova, expoziția itinerantă de promovare internațională a problematicii Tezaurului românesc trimis la Moscova în detalii
Dobanda BNR ramane 6,5%
Hotărârile CA al BNR pe probleme de politică monetară 08.11.2024 Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, întrunit în ședința de astăzi, 8 noiembrie 2024, a hotărât următoarele: - detalii
Noua conducere a BNR si-a inceput mandatul
Începând de astăzi, 11 octombrie 2024, intră în vigoare, pentru o perioadă de 5 ani, mandatul noului Consiliu de administrație al Băncii Naționale a României, conform Hotărârii nr. 27 din 1 octombrie 2024 a Parlamentului României, publicată detalii
BNR mentine dobanda la 6,5%
Banca Nationala a Romaniei (BNR) a pastrat la nivelul de 6,5% dobanda de politica monetara, conform asteptarilor majoritatii analistilor. Deficitul bugetar ridicat si perioada electorala sunt riscurile care au determinat BNR sa nu mai reduca dobanda, desi inflatia este in scadere, detalii
- Platile instant Blik, autorizate de BNR
- Aurul României păstrat la Banca Angliei este detinut integral de BNR
- Educatie financiara pentru profesori, sustinuta de BNR, ME, ARB, IBR si FGDB
- BNR scade dobanda la 6,5%
- BNR explica de ce a scazut dobanda la 6,75%
- BNR reduce dobanda la 6,75%
- Dobanda BNR ramane 7% pe an
- Inflatia va scadea la 4,8% la finalul lui 2024, anticipeaza BNR
- Tentativă de fraudă financiară tip deepfake care folosește imaginea guvernatorului BNR
- BNR este optimista la inceput de an privind inflatia si cresterea economica
Profil de Bancher
-
Valentin Boldeiu, Coordonator Fonduri Europene
UniCredit Bank
Valentin Boldeiu este Coordonator Fonduri ... vezi profil
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Inflația anuală a crescut marginal
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 7,7% cumulat pe primele 9 luni
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
LOAN OFFER
Buna ziua Aceasta pentru a informa publicul larg că oferim împrumuturi celor care au nevoie de ... detalii
-
!
Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii