Patronatele Bancare critica dur proiectul de lege privind darea in plata a casei pentru stingerea datoriei catre banca: va contribui intr-o masura fara precedent la destabilizarea relatiilor dintre debitori si banci
Autor: Bancherul.ro
2015-06-22 12:55
Consiliul Patronatelor Bancare din Romania – CPBR a trimis autoritatilor o sesizare la „Proiectul de Lege privind darea in plata a unor bunuri imobile in vederea stingerii obligatiilor asumate prin credite", in care se arata ca "prin abordarile sale superficiale si subiective, nu va reusi nici sa protejeze dreptul la locuinta familiala a debitorului si nici sa contribuie la reintroducerea rapida a imobilelor in circuitul civil, asa cum se sustine in Expunerea de Motive ce insoteste Proiectul".
Dimpotriva, membrii CPBR considera ca "Proiectul de Lege, daca va fi adoptat si promulgat, va contribui intr-o masura fara precedent si cu efecte imediate la destabilizarea relatiilor dintre debitori si institutiile de credit, iar pe termen mediu si lung la destabilizarea activitatii de creditare de catre banci, de contractare de credite de catre consumatori si nu in ultimul rand, la efecte extrem de adverse asupra economiei, in general.
Membrii CPBR folosesc acest prilej pentru a-si exprima regretul fata de sustinerea prezentului Proiect de Lege de catre parlamentari cu experienta administrativa dovedita, in ciuda continutului vadit anti-constitutional si in contradictie cu legislatia europeana al textului propus spre adoptare si cer eliminarea acestuia din parcursul legislativ", se arata in sesizare.
Sesizarea CPBR la proiectul de lege privind darea in plata a imobilelor
C a t r e,
PARLAMENTUL ROMANIEI – CAMERA DEPUTATILOR
Palatul Parlamentului, str. Izvor nr.2-4, sectorul 5, Bucureşti
Domnului Valeriu Stefan ZGONEA – Presedinte al Camerei Deputatilor
PARLAMENTUL ROMANIEI – SENAT
Senatul României, Calea 13 septembrie, nr.1-3, Sector 5, Bucureşti
Domnului Călin-Constantin-Anton POPESCU-TĂRICEANU – Presedinte al Senatului
Spre stiinta a fost transmisa si catre:
ADMINISTRATIA PREZIDENTIALA
Palatul Cotroceni, Bulevardul Geniului nr.1-3, Bucuresti, Romania
Sector 6, cod postal 060116
Domnului Klaus-Werner IOHANNIS – Presedintele Romaniei
CURTEA CONSTITUTIONALA A ROMANIEI
Palatul Parlamentului, Intrarea B1, Bucureşti, Calea 13 Septembrie nr.2
Domnului Augustin Zegrean – Presedinte
MINISTERUL JUSTITIEI
Strada Apolodor 17, Bucuresti, sector 5
Domnului Robert-Marius Cazanciuc – Ministru al Justitiei
Consiliul Patronatelor Bancare din Romania – CPBR, organizatia patronala a sectorului bancar romanesc, avand in vedere trimiterea spre dezbatere in Parlamentul Romaniei a „Proiectului de Lege privind darea in plata a unor bunuri imobile in vederea stingerii obligatiilor asumate prin credite” descrisa mai jos, facem urmatoarea
S E S I Z A R E
Domnule Presedinte al Senatului,
Domnule Presedinte al Camerei Deputatilor,
In legatura cu „Proiectul de Lege privind darea in plata a unor bunuri imobile in vederea stingerii obligatiilor asumate prin credite” de la sfarsitul lunii mai, a.c., ne adresam dumneavoastra pentru a va face cunoscuta opinia noastra ca organizatie patronala ce are printre obiectivele sale principale imbunatatirea relatiilor dintre consumatori si banci.
Membrii CPBR, organizatie patronala infiintata in aprilie 2014, sunt Banca Comerciala Romana, BRD - Groupe Societe Generale, Raiffeisen Bank, UniCredit-Tiriac Bank, ING Bank Romania si Volksbank Romania. Cele sase banci care compun CPBR detin circa jumatate din totalul activelor bancare din sistem, angajatii acestora reprezentand peste o treime din totalul lucratorilor in sectorul bancar.
Permiteti-ne astfel sa atragem atentia cu toata raspunderea asupra faptului ca, in opinia noastra, actualul Proiect de Lege, prin abordarile sale superficiale si subiective, nu va reusi nici sa protejeze dreptul la locuinta familiala a debitorului si nici sa contribuie la reintroducerea rapida a imobilelor in circuitul civil, asa cum se sustine in Expunerea de Motive ce insoteste Proiectul.
Dimpotriva, membrii CPBR considera ca Proiectul de Lege, daca va fi adoptat si promulgat, va contribui intr-o masura fara precedent si cu efecte imediate la destabilizarea relatiilor dintre debitori si institutiile de credit, iar pe termen mediu si lung la destabilizarea activitatii de creditare de catre banci, de contractare de credite de catre consumatori si nu in ultimul rand, la efecte extrem de adverse asupra economiei, in general.
Membrii CPBR folosesc acest prilej pentru a-si exprima regretul fata de sustinerea prezentului Proiect de Lege de catre parlamentari cu experienta administrativa dovedita, in ciuda continutului vadit anti-constitutional si in contradictie cu legislatia europeana al textului propus spre adoptare si cer eliminarea acestuia din parcursul legislativ.
I. CONSIDERATII LEGALE PRIVIND APLICAREA RETROACTIVA A PROIECTULUI DE LEGE
Efectul aplicarii retroactive a prevederilor Proiectului de Lege este, cum am mentionat deja, este contrar atat Constitutiei Romaniei cat si legislatiei europene, inclusiv a prevederilor Directivei 2014/17/UE.
Astfel, consideram ca sunt neconstitutionale mentiunile care impun aplicarea obligatorie a procedurii de dare in plata a contractelor de credit aflate in derulare. Consideram ca aceste prevederi incalca principiul neretroactivitatii legii civile consacrat de articolul 15 alineatul 2 din Constitutia Romaniei, conform caruia “legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile”. De asemenea, Proiectul de Lege contravine inclusiv articolului 6, alineatul 2 din Codul Civil, care mentioneaza ca actelor juridice li se aplica legea in vigoare la data incheierii acestora.
Prin instituirea unei proceduri obligatorii a darii in plata a unor bunuri imobile in vederea stingerii obligatiilor asumate prin credite in derulare, creditorii ar fi in situatia in care, desi la momentul acordarii creditului nu erau restrictionati de un asemenea mecanism pentru recuperarea creditului, ulterior intrarii in vigoare a legii ar fi obligati sa renunte la mijloacele legale de recuperare de generala aplicare.
Mai mult, institutiile de credit s-ar regasi in situatia in care ar trebui sa aplice exclusiv aceasta procedura de recuperare de credite care, pana la acel moment, avea caracter conventional si care, prin aceasta lege devine obligatorie, indiferent daca prin aplicarea acesteia se asigura sau nu recuperarea integrala a creditului.
In ceea ce priveste Directiva 2014/17/UE, aceasta prevede dimpotriva, ca in cazul in care ramane datorie de rambursat in urma procedurii de executare silita, statele membre sa asigure masuri in vederea facilitarii rambursarii, nu in vederea stergerii restului de datorie. Consideram de aceea ca Proiectul de Lege incalca dreptul creditorului la recuperarea creantei sale, contrar tuturor principiilor si regulilor instituite prin Codul Civil si prin reglementarile Bancii Nationale a Romaniei si poate deschide inclusiv calea abuzurilor din partea unora dintre consumatori.
II. ALTE ARGUMENTE CE SUSTIN ELIMINAREA PROIECTULUI DIN PARCURSUL LEGISLATIV
II. A. ARGUMENTE DE NATURA LEGALA
1) Trimiterea, prin Expunerea de motive, la art. 1634 din Codul Civil ca si temei legal al propunerii legislative este nejustificata. Dimpotriva, proiectul de lege vine in totala contradictie cu dispozitiile art. 1634 din Codul Civil. Acest articol reglementeaza imposibilitatea fortuita de executare si are in vedere liberarea debitorului in situatia in care acesta nu isi mai poate executa obligatia din cauza unei forte majore, a unui caz fortuit ori a altor evenimente asimilate acestora. Dincolo de caracterul discutabil al incadrarii situatiilor debitorilor in categoria fortei majore sau cazului fortuit, mentionam ca insusi art. 1634 Cod Civil instituie prin alin. 6 o importanta exceptie de la liberarea debitorului de datorii, respectiv: “Daca obligatia are ca obiect bunuri de gen, debitorul nu poate invoca imposibilitatea fortuita de executare”.
In cazul de fata, fiind vorba de o datorie in bani (bunuri de gen), nu se poate vorbi de o aplicabilitatea a dispozitiilor art. 1634 alin. 1-5, respectiv nu se poate invoca o imposibilitate fortuita de executare. Pentru situatia debitorilor a caror situatie financiara s-a deteriorat, legiuitorul a reglementat recent o alta procedura, respectiv aceea a Insolventei Persoanei Fizice.
2) In Expunerea de motive se precizeaza ca proiectul transpune prevederile Directivei 2014/17/UE a Parlamentlui European si a Consiliului. Aceasta afirmatie este incorecta intrucat Directiva 17 stabileste cu totul altceva si anume: dreptul creditorului si al consumatorului de a conveni explicit prin contract ca “returnarea sau transferul catre creditor a garantiei sau a veniturilor obtinute din vanzarea garantiei este suficienta pentru a rambursa creditul”, nicidecum impunerea prin lege a acestei obligatii in sarcina creditorului, indiferent de situatia fiecarui caz in parte. O atare strategie trebuie sa ramana la aprecierea partilor, cum prevede Directiva, nu sa fie impusa.
3) Prevederile Directivei 17 sunt in deplin acord cu legislatia nationala care prevede deja aceasta posibilitate a partilor contractante. Avem in vedere dispozitiile art. 1492 din Nou Cod Civil intitulat “Darea in plata”, conform carora “Debitorul nu se poate libera executand o alta prestatie decat cea datorata, chiar daca valoarea prestatiei ar fie egala sau mai mare, decat daca creditorul consimte la acesata. In acest din urma caz, obligatia se stinge atunci cand noua prestatie este efectuata.”
Aceasta prevedere reprezinta o materializare a principiului de drept «pact sunt servanda» conform caruia partile sunt tinute de obligatiile asumate in cadrul unui contract, executarea acestora fiind obligatorie, asa cum acestea au fost convenite si nu facultativa. Prevederile Proiectului incalca acest principiu de drept, cu atat mai mult cu cat se are in vedere si aplicabilitatea sa retroactiva, atat contractelor din portofoliu cat si celor viitoare. Consideram de aceea ca nu este necesara o reglementare noua in ceea ce priveste posibilitatea stingerii datoriei printr-o dare in plata, aceasta operatiune gasindu-si deja reglementarea in dispozitiile Codului Civil.
4) Mai mult, consideram ca prevederile Proiectului sunt contrare principiilor instituite atat de catre Codul Civil privind garantia comuna a creditorilor/cauzele de preferinta cat si de catre Codul de Procedura Civila, privind executarea silita, astfel:
Art. 2324 Cod Civil: debitorul, in eventualitatea initierii executarii creantei detinute de catre creditor impotriva sa, va raspunde “cu toate bunurile sale mobile si imobile, prezente si viitoare”, ele servind drept «garantie comuna a creditorilor sai».
Art. 2327 Cod Civil: cauzele de preferinta sunt «privilegiile, ipoteca si gajul».
Art. 2345 Cod Civil: Creditorul care se beneficiaza de o cauza de preferinta de tip ipoteca are dreptul “de a-si satisface creanta inaintea creditorilor chirografari”, bucurandu-se de un drept de urmarire respectiv de preferinta in executarea creantei sale.
Art. 702, Cod Procedura Civila, executarea silita inceteaza daca “s-a realizat integral obligatia prevazuta din titlul executoriu (n.n contractul de credit), s-au achitat cheltuielie de executare precum si alte sume datorate potrivit legii”
Practic, in eventualitatea adoptarii Proiectului, operand sub asumptia faptului ca valorificarea bunului ipotecat nu acopera intreaga creanta, un scenariu plauzibil avand in vedere tendintele actuale ale pietei imobiliare, un creditor ipotecar ar avea o situatie inferioara fata de un simplu creditor chirografar care beneficiaza de gajul general susmentionat, creditorul ipotecar aflandu-se in imposibilitate de a-si satisface intreaga creanta (deci ar opera si o stingere fortata a executarii silite, contrara celor mentionate anterior).
5) In Expunerea de Motive se mentioneaza ca proiectul de lege este in sensul protejarii dreptului la locuinta familiala a debitorului. Nu am regasit in cuprinsul proiectului de lege nicio prevedere care sa faca referire, direct sau indirect, la o astfel de protectie. Dimpotriva, prin incurajarea debitorilor in a preda bancilor imobilele ipotecate in contul obligatiilor lor de plata, se ajunge la efectul contrar, acela al ramanerii debitorilor fara locuinta, deoarece este stiut faptul ca majoritatea persoanelor fizice au adus in garantie imobilele in care locuiesc.
6) De asemenea, precizarea din Expunerea de Motive conform careia “principiul raspunderii nelimitate reglementat de art. 2324 alin.2 din Codul Civil nu este in concordanta cu legislatia protectiei consumatorului”, o consideram neintemeiata deoarece, pe de o parte, legislatia privind protectia consumatorului nu are ca si scop inlaturarea tuturor principiilor aplicabile raporturilor civile si/sau comerciale si crearea unui drept paralel si, pe de alta parte, nu are ca scop principal iertarea de datorii a consumatorului.
7) Codul Civil prevede deja un mecanism de preluare a bunului ipotecat in contul creantei, mecanism ce are in vedere interesele tuturor partilor care ar putea fi afectate de o astfel de masura (art. 2460 coroborat cu prevederile art. 2450), respectiv creditorul, constituitorul sau succesorii in drepturi ai acestuia, debitorul, codebitorul, fidejusorul, alti creditori ipotecari, alte persoane care au un drept sau o pretentie asupra bunului. Proiectul de lege nu tine seama de persoanele care ar putea avea un drept sau un interes in legatura cu imobilul.
8) Acest proiect vine in contradictie si cu Regulamentul (UE) 575/2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și societățile de investiții care prevede ca rambursarea sumelor datorate de imprumutat nu trebuie sa depinda de randamentul garantiei ci de capacitatea reala a acestuia de a rambursa datoria din alte surse.
II. B. ARGUMENTE DE NATURA ECONOMICA, TEHNICA SI PRACTICA INTERNATIONALA
Dorim sa subliniem faptul ca materializarea unui trend european, concentrat pe protectia consumatorului supraindatorat, este evidenta si binevenita. O astfel de tendinta, implementata in mod corespunzator nu poate avea decat urmari favorabile, evitand aparitia unor dezechilibre la nivelul economiei Uniunii Europene. Din aceasta perspectiva, amintim numeroasele studii (“London Economics Study on Means to Protect Consumers in Financial Difficulty”; “Study of the problem of Consumer Indebtedness: Statistical Aspects”, solicitat de Comisia Europeana etc ), materiale de tip «guidelines» (“Draft Guidelines on arrears and foreclosure” al Autoritatii Bancare Europene; pagina Comisiei Europene privind “Imprumutarea si creditarea responsabila”etc.), cat si prevederi legale ce au circulat in ultimii 3 ani la nivel european si nu numai.
In acest context in data de 04/02/2014 a fost adoptata Directiva 17, in concordanta cu intentia exprimata de catre Comisia Europeana (prin intermediul Cartii Albe privind integrarea pietelor creditului ipotecar din Uniunea Europeana), in anul 2007, de a stabili un cadru legislativ care sa combata comportamentul iresponsabil al participantilor la piata de creditare respectiv sa faciliteze evitarea consecintelor sociale si economice negative ale unui astfel de comportament.
Cu toate acestea, mai ales in lipsa unui studiu de impact care sa cuantifice efectele sale, consideram ca adoptarea Proiectului de Lege care face obiectul prezentei sesizari va genera distorsiuni extrem de mari la nivelul activitatii bancare in general si al celei de creditare in special, cu consecinte inclusiv la nivelul dezvoltarii economice nationale. Nu putem sa nu constatam ca acest proiect de lege are unele caracteristici similare cu cele intalnite pe piata bancara din Statele Unite, cu 10 ani in urma, caracteristici care au creat inclusiv premisele producerii “subprime crisis”.
In cele ce urmeaza vom trece in revista cateva aspecte importante privind aceste posibile consecinte, cat si elemente de natura tehnica, economica si privind practica internationala, in speranta ca putem contribui la intelegerea situatiei ce ar putea fi generata de adoptarea unui astfel de Proiect de Lege.
1) Este binecunoscut mecanismul de functionare a unei institutii de credit: banii acordati de institutiile bancare sub forma de imprumut reprezinta parte semnificativa din depozitele clientilor (deponentilor) care au asteptarea - transformata in obligatie pentru institutiile de credit - ca la scadenta sa li se returneze suma depusa impreuna cu dobanda pe care banca a comunicat-o la incheierea contractului dintre parti. Tocmai de aceea consideram ca acest Proiect de Lege va afecta inclusiv economisirea.
2) Impactul fata de consumatori pe care l-ar produce intrarea in vigoare a unui asemenea act normativ este unul semnificativ si cu efecte care nu ar mai fi in sprijinul relaxarii creditarii persoanelor fizice – viziune/cerinta ce este propagata de BNR; efectul produs va fi cel de subminare a viabilitatii activitatii bancare.
3) Fiind un proiect de lege de importanta deosebita, realizarea unui studiu de impact este esentiala si chiar obligatorie (conform prevederilor legii 24/2000, republicata conform Monitorul Oficial nr. 260 din 21 aprilie 2010), pentru a identifica si analiza corect si complet efectele economice si sociale pe care le-ar putea produce reglementarea propusa.
4) Potrivit studiului “Study on means to protect consumers in financial difficulty: Personal bankruptcy, datio in solutum of mortgages, and restrictions on debt collection abusive practices” realizat de London Economics, nu exista niciun stat din lume care sa prevada o aplicare similara a datio in solutum asa cum ne propune Proiectul de Lege in chiar Expunerea de Motive. Exista doar o aplicare in conditii extrem de restrictive, in Spania, introdusa prin Decretul 6/2012 privind masuri de protectie aplicabile debitorilor ipotecari lipsiti de mijloace financiare adecvate. In SUA exista cateva exemple (Arizona si California), insa mecanismul este prevazut in contractul initial (deci agreat intre creditor si debitor), impreuna cu costurile aferente, iar cei care recurg la acest instrument sunt raportati la un birou de credit, datele fiind stocate pe o perioada mare de timp (intre 4 si 7 ani).
5) Avand in vedere ca va fi afectata calitatea portofoliului din perspectiva limitarii potentialului in activitatea de recuperare, institutiile de creditare vor deveni, in mod natural, mult mai restrictive in ceea ce priveste conditiile de acces ale consumatorilor la creditele destinate persoanelor fizice. Astfel, printre cerintele previzibile pentru accesarea creditelor ca urmare a adoptarii unui asemenea act normativ, pot fi (i) suplimentarea garantiilor: solicitarea mai multor garantii decat se solicita in prezent pentru credite similare, ceea ce ar putea conduce la o practica justificata de supragarantare a creditelor, (ii) sumele acordate cu titlu de credit vor fi mai mici, (iii) avansurile care se vor solicita vor fi mult mai mari si (iv) dobanzile vor fi mai mari.
6) Restrictionarea conditiilor de creditare va surveni cu scopul de a restabili echilibrul din punct de vedere al protectiei versus deteriorarea calitatii portofoliului de credite acordate persoanelor fizice. In plus, vor aparea plafonari ale valorilor maxime pe care consumatorii le-ar putea obtine prin contractarea de credite.
7) Pentru buna intelegere, cerintele suplimentare din partea bancilor vor deveni o consecinta fireasca si justificata, intrucat din proiect rezulta ca unui creditor ce beneficiaza de o cauza de preferinta i se creaza o situatie inferioara prin comparatie cu cea a unui creditor chirografar, care se bucura in continuare de prerogativa de urmarire a intregului patrimoniu al debitorului, in timp ce creditorul garantat este limitat in recuperarea creditului din bunul imobil adus in garantie, care poate deveni in timp insuficient pentru acoperirea creantei. Astfel, echilibrarea portofoliului poate rezulta inclusiv in costuri mai mari aplicate clientilor buni-platnici.
8) Adoptarea Proiectului de Lege consideram ca ar putea conduce inclusiv la saturarea pietei imobiliare, chiar la un potential dezechilibru la nivel macroeconomic, din moment ce s-ar ajunge la o rambursare a creditului in imobile si nu in prestatii de ordin pecuniar.
9) Vom asista in mod inevitabil la o crestere a nivelului de delincventa avand in vedere ca incurajarea indirecta a supraevaluarii imobilelor aduse in garantie in cadrul unui contract de credit nu poate fi neglijata.
10) In mod incontestabil, vor exista pierderi financiare considerabile la nivelul sistemului bancar determinate atat de datoriile supuse stergerii cat si a iminentei imposibilitatii de valorificare a imobilelor «date in plata»;
11) Deoarece textul legii nu face nicio mentiune cu privire la situatia financiara reala a debitorului care ar putea sa utilizeze procedura de dare in plata, acest lucru conduce la concluzia ca orice imprumutat poate, in orice moment, sa predea bancii bunul imobil ipotecat, indiferent daca este sau nu solvabil si chiar daca nu a ajuns intr-o situatie de restanta si/sau de dificultate financiara. Se deschide astfel calea utilizarii abuzive, de catre debitori, a unei astfel de proceduri.
12) Expunerea de Motive mai prevede ca prin aplicarea procedurii de dare in plata “va conduce la reintroducerea rapida a imobilelor in circuitul civil.” O astfel de afirmatie nu este intemeiata, din mai multe motive. In primul rand, dupa predarea imobilului catre banca, vanzarea acestuia nu se va mai face in cadrul unei proceduri de executare silita ceea ce presupune ca banca nu va mai avea un temei legal pentru o eventuala reducere progresiva a pretului. Daca se presupune ca un imobil nu se va putea executa silit la un pret redus fata de valoarea sa de piata (reducere realizata in temeiul dispozitiilor Codului de procedura civila), nu exista motive justificate pentru a crede ca se va vinde rapid printr-o procedura standard la un pret mai mare. In al doilea rand, o astfel de afirmatie este in contradictie cu premisele pe care se bazeaza propunerea legislativa. Este evident ca proiectul de lege pleaca inclusiv de la ideea unei scaderi semnificative a pietei imobiliare si a sanselor de valorificare a garantiilor la o valoare echilibrata in raport cu valoarea creantei. Daca pentru aceste imobile ar exista in prezent o piata de valorificare, este evident ca debitorii ar fi interesati ei insisi in valorificarea acestora, avand chiar sansa ca, dupa vanzare, sa ramana cu o parte din pret. Avand in vedere ca insisi proprietarii acestor imobile considera ca nu le mai pot valorifica si ar prefera la sa le ofere bancii, nu exista motive intemeiate sa se considere ca banca ar avea instrumentele necesare unei valorificari rapide.
13) Limitarile in recuperarea creantelor pe care le-ar introduce prezentul Proiect de Lege vor afecta inclusiv statul, prin Ministerul Finantelor, avand in vedere ca Proiectul nu exclude aplicarea sa la creditele acordate in cadrul unor programe guvernamnetale (ex. Prima Casa). Amintim din nou in acest sens ca pentru situatia debitorilor a caror situatie financiara s-a deteriorat, legiuitorul a reglementat de curand o alta lege, respectiv aceea a Insolventei Persoanei Fizice.
14) In plus, la momentul acordarii creditelor, bancile sunt obligate sa analizeze veniturile solicitantilor si gradul lor de indatorare, tocmai pentru a stabili daca exista sau nu sursa de rambursare a creditului. Ipoteca asupra imobilului nu reprezinta o sursa de rambursare. Sursa de rambursare trebuie sa fie diferita de garantie tocmai pentru ca rolul acestora este diferit. De aceea, apare ca firesc dreptul creditorului de a urmari in continuare veniturile intrucat tocmai acestea au fost avute in vedere ca si sursa de rambursare la momentul acordarii creditului.
* * *
In incheiere, va adresam rugamintea de a intelege si aprecia prezentul demers ca fiind unul util nu doar institutiilor de credit ci, mai ales, persoanelor care vor suporta in final consecintele restrangerii concurentei in acest domeniu de activitate si a limitarii semnificative a accesului la produse de creditare, daca Proiectul de Lege in discutie ar fi adoptat si promulgat.
Va rugam sa primiti, domnilor presedinti, expresia inaltei noastre consideratii.
In numele si din partea Consiliului Patronatelor Bancare din Romania,
Bogdan PREDA
Director Executiv Relatii Publice si Institutionale
Consiliul Patronatelor Bancare din Romania
Bucuresti, 05 iunie 2015"
De la “darea in plata” a garantiei la “datul in bara” garantat. De ce?
(Opinie de Bogdan PREDA – CPBR)
Comentarii
Ixerescucase de vanzare avem case de vanzare
Daca toata lumea cu credit ipotecar duce casa la banca unde pana cucului or sa locuiasca aia care vor deveni homelessi sau extinde Oprescu reteaua de canale si renunta la metrou? Oricum ar fi legea asta tot debitorul pierde tot (eventuala pierdere a bancii e doar partiala) adica ce-o putut plati pana la incapacitate de plata + casa. Deci cu ce ii ajuta Piperea asta pe oameni in special pe cei corecti care imi place sa cred ca-s peste 90% din total?
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Ultima Ora
Banca Transilvania are un rating mai bun
Fitch Ratings îmbunătățește rating-ul Băncii Transilvania, de la ”BB+” la ”BBB-”, cu perspectivă stabilă, pe termen lung, conform unui comunicat al bancii, in care se adauga: Noul rating investment grade reflectă îmbunătățirea mediului detalii
Numele beneficiarului unui transfer bancar, afisat la 17 banci
BRD, Exim Banca Romaneasca si Credit Europe Bank sunt ultimele trei banci care au integrat recent serviciul afisare nume beneficar (SANB) oferit de Transfond, care afiseaza numele destinatarului unei plati, sub contul IBAN. Potrivit Transfond, serviciul are ca scop prevenirea fraudelor detalii
Banca Transilvania si-a imbunatatit perspectiva de crestere a ratingului
Moody’s Ratings confirmă rating-urile Băncii Transilvania acordate pentru prima oară în 2023 și îmbunătățeste perspectiva, de la stabilă la pozitivă, pentru rating-ul de depozit pe termen lung (Baa2) și rating-ul de emitent (Baa3), anunta banca intr-un comunicat, in detalii
Legea pentru plafonarea dobanzilor la creditele IFN-urilor, in vigoare de luni
Legea 243 din 2024 privind plafonarea dobanzilor la creditele acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) intra in vigoare, de luni, 11 noiembrie. Legea obliga IFN-urile sa limiteze dobanzile la 1% pe zi in cazul creditelor de pana la 5.000 de lei, 0,8% la imprumuturile de pana detalii
- Raiffeisen Digital Bank se inchide in Romania
- Banca Transilvania isi continua cresterea sustinuta: +30% la operatiuni, +23% la credite, in primele 9 luni din 2024
- Problele de functionare a aplicatiei Revolut
- BCR lanseaza o noua varianta de plati cu numarul de telefon, o alternativa la Alias Pay
- Banca Transilvania are un numar de telefon dedicat fraudelor online
- Burse la Transilvania Executive Education MBA
- Card virtual in dolari, in aplicatia BT Pay
- Libra devine a doua banca, dupa BT, care face plati instant in euro
- Probleme de functionare a cardurilor BRD Mastercard, la magazine si bancomate
- Bancile adopta un nou sistem de plati instant cu mobilul prin cod QR: RoPay
Profil de Bancher
-
Lucian Cojocaru, Vicepresedinte vanzari
Volksbank
„Segmentul IMM-urilor a devenit unul strategic ... vezi profil
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Inflația anuală a crescut marginal
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 7,7% cumulat pe primele 9 luni
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
!
Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii
-
Schimbare numar telefon Raiffeisen
Puteti schimba numarul de telefon la Raiffeisen din aplicatia Smart Mobile/Raiffeisen Online, ... detalii