BANCI | Analiza

Erste Bank: Obligatiunile de stat din Europa Centrala si de Est devin tot mai atractive

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2009-02-02 17:13

• O mai bună disciplină fiscală recomandă obligaţiunile de stat din Europa Centrală şi de Est (CEE)
• Datoria publică din CEE la nivel foarte scăzut; prin urmare, se preconizează o emisiune netă de obligaţiuni de stat relativ scăzută
• Situaţia lichidităţilor şi intensificarea facilităţilor monetare ar trebui să declanşeze creşterea cererii de obligaţiuni de stat CEE

Nevoile financiare tot mai mari ale guvernelor din Europa de Vest, amplificate de subvenţionări, de pachetele de stimulente fiscale, precum şi de efectul advers al recesiunii asupra părţii de venituri din bugete pun sub semnul īntrebării posibilitatea de menţinere a nivelului scăzut al randamentelor pe termen lung, avānd īn vedere emisiunea masivă de obligaţiuni de stat, arata cel mai recent raport de cercetare al Erste Group. (Vezi amanunte in documentul atasat)

Īn acest sens, situaţia CEE-8 (cu excepţia Ucrainei) pare mult mai bună, dat fiind că aici nu s-au adoptat aproape deloc planuri de salvare sau pachete de stimulente generoase care să ducă la o explozie a emisiunilor de obligaţiuni. Majoritatea pachetelor de stimulente promovate au constat fie īn regāndirea cheltuielilor publice existente, fie īn atragerea şi cofinanţarea mai eficientă a fondurilor UE.

O mai bună disciplină fiscală recomandă obligaţiunile de stat din CEE

Un efect ciclic negativ datorat decalajului de randament tot mai scăzut va fi probabil principalul factor care va contribui la relaxarea fiscală din zona CEE. Īn Slovacia şi īn Republica Cehă se discută anumite scăderi uşoare ale impozitelor dar, īn majoritatea cazurilor, deficitele fiscale se vor menţine sub sau aproape de 3% din PIB.

Mai mult, ţările care beneficiază de sprijin din partea FMI (Ucraina, Ungaria şi Serbia) şi-au asumat angajamente clare de continuare a consolidării fiscale, īn ciuda costurilor de politică ridicate plătite pentru reducerea dureroasă a deficitelor ajustate ciclic.

Cel mai mare deficit din ţările CEE-8 ar trebui să se īnregistreze īn Romānia, unde absenţa schimbărilor la nivel de politică fiscală īnseamnă un deficit fiscal de aproape 7% din PIB, deoarece costurile majorităţii legilor aprobate īntr-un an electoral ar trebui să se reflecte integral īn 2009.

Cu toate acestea, e foarte probabil ca pieţele să forţeze guvernul Romāniei să deschidă bugetul şi să aducă schimbări singur, nu cu ajutorul FMI, lucru care ce va duce la costuri politice mai mari. Dacă Romānia recurge la sprijinul FMI, putem considera că o astfel de decizie promovează obligaţiunile, dat fiind că programul ar oferi o linie de credit care ar reduce emisiunile nete de obligaţiuni de stat şi ar declanşa facilităţi monetare mai agresive.

Datoria publică din CEE la nivel foarte scăzut; prin urmare, se preconizează o emisiune netă de obligaţiuni de stat relativ scăzută
Dat fiind nivelul relativ scăzut al datoriei publice şi deficitele fiscale din CEE-8, oferta de obligaţiuni de stat ar trebui să se menţină la volume rezonabile, īn ciuda scadenţei medii relativ scurte a titlurilor de stat.

Cea mai mare emisiune brută va avea loc īn Ungaria, deoarece o mare parte a datoriei de stat (19% din PIB) ajunge la scadenţă īn 2009. Cu toate acestea, dat fiind acordul cu FMI/UE, care ar trebui să refinanţeze aproximativ 5% din datoria ajunsă la scadenţă, guvernul Ungariei nu va fi nevoit să apeleze la pieţele străine pentru īmprumuturi, iar emisiunea netă va fi negativă şi realizată numai īn monedă locală. Īn cele din urmă, vor exista mai puţin titluri de stat maghiare restante pe piaţă, comparativ cu anul 2008. Astfel, piaţa locală ar trebui să poată absorbi oferta de titluri de stat doar prin refinanţarea titlurilor ajunse la scadenţă. Pe lāngă emisiunea netă negativă, ratele pe termen scurt care se īndreaptă spre sud ar trebui să promoveze la rāndul lor titlurile de stat.

Situaţia lichidităţilor şi intensificarea facilităţilor fiscale ar trebui să declanşeze creşterea cererii pentru obligaţiuni de stat

„Īn general, preconizăm că restrāngerea creşterii puternice a creditării īn CEE-8 şi piaţa tot mai mare a fondurilor de pensii (situaţie care se aplică īn principal īn Polonia şi īn Slovacia) vor duce la creşterea cererii de titluri de stat la aproximativ 1-2% din PIB” subliniază Juraj Kotian, Co-Şef al Departamentului de Cercetare Venituri Fixe şi Macro CEE al Erste Group. Īn plus, majoritatea sectoarelor bancare din zona CEE-8 au un exces de lichidităţi (cel mai ridicat īn Slovacia – aproape 20% din PIB).

Astfel, băncile se vor grăbi să plaseze acest surplus de lichidităţi īn obligaţiuni de stat, īn loc să īl plaseze īn depozite la banca centrală cu rate scăzute ale dobānzii. S-a īnregistrat o cerere solidă de titluri de stat īncă din prima lună a acestui an, cu licitaţii puternic supra-subscrise. Pe lāngă reducerea ratei dobānzii cheie, băncile centrale ar putea opta pentru reducerea cerinţelor de rezerve minime pentru a relaxa politica monetară şi a susţine creşterea creditării/emisiunilor de obligaţiuni de stat. Ungaria, Ucraina, Romānia şi Croaţia au redus deja (sau au redus parţial) cerinţele lor pentru rezerve minime, anormal de ridicate, care scoteau prea multe lichidităţi de pe piaţă.

Ne aşteptăm ca băncile centrale să continue cu acţiunea de „normalizare” a cerinţelor de rezerve minime (īn special īn monedă locală) īn 2009, eliberānd lichidităţile blocate īnapoi pe piaţă. Dată fiind decelerarea creşterii creditării, astfel de rezerve minime ridicate sunt depăşite şi pot avea doar un efect advers asupra acestor economii, a randamentelor titlurilor de stat şi a creşterii creditelor prin constrāngeri prea stricte privind lichidităţile.

Īmbunătăţirea perspectivelor privind tranzacţiile cu valori īn CEE
Perspectiva sumbră a economiei globale, o aversiune mare faţă de risc şi relaxarea monetară agresivă au redus randamentele titlurilor de stat de pe principalele pieţe la valori extrem de scăzute.

Această situaţie īnsă nu se aplică şi ţărilor CEE-8, unde marjele la titlurile de stat şi CDS-urile au rămas la valori ridicate, īn ciuda declinului inflaţiei, a decelerării puternice a creşterii şi a accentuării facilităţilor monetare prezente īn majoritatea ţărilor din CEE-8.

„Ne aşteptăm la o comprimare a marjelor la CDS şi obligaţiuni de stat īn următoarele luni, determinată de o creştere a cererii de titluri de stat (īn principal de la investitorii din ţară), şi īn acelaşi timp o tendinţă ascendentă a riscului pentru marjele unor ţări cu un grad de īndatorare ridicat din Europa de Vest” a continuat Kotian. Se creează astfel posibilitatea clară pentru tranzacţii de valori, cum ar fi Republica Cehă, Slovacia, Ungaria şi Romānia (cu susţinerea implicită din partea FMI) faţă de Irlanda, Grecia sau Spania.

Analiza pentru fiecare ţară din CEE: Preconizaţi dificultăţi la finanţarea deficitului fiscal de pe pieţele locale sau internaţionale?

• „Conform previziunilor de creştere revizuite, preconizăm un deficit fiscal de aproape 3% din PIB īn Slovacia, chiar şi fără derularea de noi iniţiative majore privind cheltuielile (guvernul intenţionează să identifice fonduri prin restructurarea cheltuielilor). Cu toate acestea, guvernul nu ar trebui să īntāmpine probleme īn atragerea de fonduri suplimentare, deoarece la sfārşitul anului 2008 populaţia a adus banii economisiţi īn bănci, īn perspectiva adoptării monedei europene. Anul acesta s-a īnregistrat o cerere puternică īn cadrul licitaţiilor publice, băncile īncercānd să investească aceste noi depozite” a explicat Michal Mušįk, analist macro la Slovenska Sporitelna.

• „Chiar dacă proiectul de buget al Romāniei pentru 2009 este foarte ambiţios din punct de vedere al reducerii cheltuielilor publice, al amānării unor creşteri salariale şi al suspendării primelor din sectorul public, prevedem un plafon al deficitului bugetar de aproximativ 5% (obiectivul guvernului fiind de 2%). Deocamdată, guvernul Romāniei doar a anunţat un pachet de stimulente, rămānānd de văzut dacă acesta va fi inclus īn bugetul final pentru 2009 (după aprobarea īn Parlament). Sprijinul acordat de banca centrală la finanţarea deficitului de buget din 2009 este foarte important, īn timp ce euro-obligaţiunile trebuie văzute ca o opţiune secundară, şi numai pentru sume mici. Īn acelaşi timp, asigurarea de fonduri suplimentare de la o instituţie financiară internaţională pentru finanţarea deficitului bugetar ar putea avea efecte pozitive asupra cursului de schimb, precum şi asupra credibilităţii, īmbunătăţind astfel sentimentul investitorilor faţă de piaţa romānească”, a declarat Lucian Anghel, economist şef la Banca Comercială Romānă.

• „Deoarece scăderea PIB īn 2009 se va situa probabil sub procentul planificat de -1% de la an la an īn Ungaria, venituri īn valoare de aproximativ 1% din PIB ar putea să lipsească din buget. Acest lucru sugerează că plafonul pentru deficitul fiscal de anul acesta este de 3,5 - 3,6% din PIB. Īn concluzie, nici pieţele de capital nu vor tolera un deficit bugetar mai mare de 3% din PIB, şi nici FMI. Previziunile noastre de bază īnsă arată că obiectivul de 2,6% din PIB va rămāne neatins, deoarece – prin creşterea credibilităţii – ar trebui să faciliteze ţării trecerea de la finanţarea curentă de tip non-piaţă (īmprumut FMI) la finanţarea tip piaţă, cāt mai curānd posibil. Datorită creditului FMI de susţinere, nu ar trebui să se īnregistreze dificultăţi de finanţare pe termen scurt, dar dat fiind că e vorba de o situaţie artificială, Ungaria nu are nici acum posibilitatea de a majora semnificativ nevoile sale de finanţare” a declarat Orsolya Nyeste, analist macro la Erste Bank Ungaria.

• „Īn Republica Cehă nu există o limită strictă a valorii deficitului. Īncă se discută dacă trebuie respectat criteriul Maastricht de 3% din PIB, dar credem că nu va fi considerat intangibil şi, dacă activitatea va scădea mult sub zero, acesta ar putea fi depăşit cu mult (īn special dacă se implementează stimulentele fiscale). Īn ceea ce priveşte finanţarea, piaţa locală de obligaţiuni din Republica Cehă şi-a revenit puţin de la cădere (dovada constānd, de exemplu, īn decalaje mai mici dintre ofertă şi cerere) iar cererea se īmbunătăţeşte. Īn privinţa pieţei străine (care este esenţială pentru următoarea emisiune de euro-obligaţiuni), pieţele sunt deschise, dar au un preţ. De exemplu, Polonia a stabilit preţul pentru recenta emisiune īn euro cu scadenţă la 5 ani la mid-swaps + 300 puncte de baz㔠arată Martin Lobotka, analist macro la Ceska Sporitelna.

• „Deficitul fiscal pe 2009 īn Ucraina este previzionat la 3% din PIB, dar credem că procentul e nerealist, date fiind valorile recente scăzute ale veniturilor la buget īn luna ianuarie. Īn prezent, guvernul nu reuşeşte să atragă fonduri pe piaţa locală, chiar dacă a reuşit să finanţeze unele datorii garantate de stat cu ajutorul finanţării externe. Credem că bugetul va fi revizuit īn curānd pentru a reduce decalajul tot mai mare dintre cheltuieli şi venituri” a declarat Maryan Zablotskyy, analist macro la Erste Bank Ucraina.

• „Ne aşteptăm ca deficitul fiscal din Croaţia să nu atingă obiectivul vizat de 0,9% din PIB, date fiind ipotezele de planificare extrem de optimiste. Prin urmare, dată fiind componenta ciclică negativă, preconizăm un deficit fiscal īn jurul valorii de 2,5-3%. Īn prezent, Ministerul Finanţelor se concentrează pe piaţa internă şi pānă acum a răspuns cu succes nevoilor de finanţare. Cu toate acestea, pe termen mediu, reducerea capacităţii īşi va spune cuvāntul. Prin urmare, Ministerul Finanţelor a anunţat că va īncerca să organizeze o emisiune de obligaţiuni pe pieţele internaţionale care - dacă va avea succes – va reduce din presiunea existentă pe piaţa intern㔠a subliniat Alen Kovac, analist macro la Erste Bank Croaţia.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Analiza



Creditele de nevoi personale cu cele mai mici dobanzi

CEC Bank a anuntat o promotie la creditele de nevoi personale, cu o dobanda de 7,9%, valabila pentru cei care-si incaseaza veniturile intr-un cont al bancii, cea mai mica dintre un numar de 13 astfel de imprumuturi acordate de 9 banci, conform topului realizat de detalii

Indicatorii sistemului bancar la finalul anului 2023

indicatorii agregati ai bancilor romanesti la finalul anului 2023, calculati pe baza informatiilor din raportarile prudentiale neauditate, trimise la Banca Nationala a Romaniei (BNR) de instituțiile de credit, persoane juridice romane și de sucursalele din Romania ale institutiilor detalii

La care banci se poate face actualizarea online a datelor de catre firme

Actualizarea online a datelor firmelor, pe site-urile sau in aplicatiile bancilor, este posibila la doar trei institutii de credit, la restul fiind nevoie de prezenta intr-o sucursala. ING Bank a anuntata ca a introdus opțiunea de actualizare a datelor 100% detalii

Conturi bancare gratuite pentru incasarea salariului, pensiei si indemnizatiilor sociale. Dar cine poate sa-si faca unul?

Legea care permite in prezent celor fara conturi bancare sa-si deschida unul nou, denumit cont de baza, fara comisioane de deschidere, inchidere si retragere numerar la bancomat, a fost modificata de Parlament. Noua varianta a acestei legi, care mai asteapta detalii

 



 

Ultimele Comentarii

  • LOAN OFFER

    Buna ziua Aceasta pentru a informa publicul larg că oferim Ʈmprumuturi celor care au nevoie de ... detalii

  • !

    Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii

  • Bancnote vechi

    Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii

  • Bancnote vechi

    Numar de ... detalii

  • Bancnote vechi

    Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii