Bancile trebuie sa respecte noi reguli pentru evaluarea bonitatii clientilor cu credite
Autor: Bancherul.ro
2022-04-05 16:54
Banca Nationala a Romaniei (BNR) a modificat Regulamentul nr.5/2013 privind cerintele prudentiale pentru institutiile de credit. Astfel, bancile vor fi obligate sa respecte noi reguli pentru evaluarea clientilor (debitorilor) carora le acorda credite.
"Atunci când utilizează inovaţii cu componentă tehnologică în scopul acordării de credite şi/sau modele automatizate de evaluare a bonităţii şi de luare a deciziilor cu privire la credite, instituţiile de credit trebuie să se asigure de caracterul adecvat al acestora, de riscurile inerente asociate acestora şi să înţeleagă modelele utilizate şi limitările lor", se arata in Regulamentul BNR.
Regulament nr. 5 din 25.mar.2022
Monitorul Oficial, Partea I 314 30.mar.2022
Intrare în vigoare la 30.mar.2022
Regulamentul nr. 5/2022 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit şi pentru abrogarea unor acte normative
Având în vedere dispoziţiile art. 4 alin. (1), art. 24 alin. (1), (2) şi (21), art. 77, 101, 104, 106, 122, 148, 149, art. 150 alin. (1), art. 1631, art. 164 alin. (2), art. 166, art. 1734 lit. c), art. 289, 320, 382, art. 384 alin. (1) şi ale art. 385 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, dispoziţiile art. 413, art. 428b şi art. 428d alin. (6) din Regulamentul nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 25 alin. (2) lit. a) şi ale art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, precum şi ale art. 420 alin. (1), (3) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
Banca Naţională a României emite prezentul regulament.
Art. I. - Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 841 din 30 decembrie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3 alineatul (1), după punctul 57 se introduc patru noi puncte, punctele 58-61, cu următorul cuprins:
" 58. dezvoltare imobiliară - activitatea desfăşurată de persoane juridice sau de persoane fizice ce acţionează în scopuri legate de activitatea lor comercială sau profesională, prin care se construieşte sau se reabilitează, modernizează, consolidează sau extinde un bun imobil ori se viabilizează un teren, indiferent de destinaţia acestuia, cu scopul de a obţine venituri prin vânzare sau închiriere;
59. bunuri imobile comerciale - orice bunuri imobile generatoare de venituri, existente sau în dezvoltare, inclusiv locuinţe de închiriat, sau bunuri imobile utilizate de proprietari în scopul îndeplinirii activităţii, obiectivului sau operaţiunilor acestora, existente sau în construcţie, care nu sunt clasificate ca bunuri imobile locative şi includ locuinţele sociale. În cazul în care un imobil are o utilizare mixtă ca bun imobil comercial şi bun imobil locativ, ar trebui luat în considerare ca reprezentând imobile diferite (de exemplu, în funcţie de suprafeţele destinate fiecărei utilizări) atunci când este fezabilă această defalcare; în caz contrar, imobilul poate fi clasificat în funcţie de utilizarea dominantă a acestuia;
60. finanţarea activităţilor navale - finanţarea tuturor activităţilor legate de construcţia, achiziţionarea şi exploatarea navelor şi a instalaţiilor offshore, în cazul în care finanţarea facilităţilor de credit depinde în principal de fluxul de numerar rezultat din exploatarea sau vânzarea acestor nave sau instalaţii offshore sau în cazul în care garanţia reală este structurată în jurul navelor sau al instalaţiilor offshore, al construcţiilor navale sau al diverselor acorduri de navlosire;
61. finanţarea proiectelor - finanţarea tuturor activităţilor microîntreprinderilor, întreprinderilor mici, mijlocii şi mari, astfel cum sunt definite potrivit Recomandării Comisiei Europene din 6 mai 2003, inclusiv a entităţilor special înfiinţate pentru proiect, implicate în proiecte în care finanţarea facilităţilor de credit depinde în principal de fluxul de numerar rezultat din vânzările aferente proiectului şi toate activele proiectului sunt gajate în favoarea instituţiei care finanţează proiectul."
2. La articolul 3, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
" (3) Pentru scopurile prezentului regulament, termenii şi expresiile: instituţie, entitate din sectorul financiar, situaţie consolidată, bază consolidată, bază subconsolidată, fonduri proprii, piaţă reglementată, beneficii discreţionare de tipul pensiilor, portofoliu de tranzacţionare, iniţiator, sponsor, contraparte centrală, risc operaţional, diminuarea riscului de credit, securitizare, poziţie din securitizare, entitate special constituită în scopul securitizării, capital eligibil, efect de levier, risc asociat folosirii excesive a efectului de levier, instituţie externă de evaluare a creditului, bun imobil locativ au înţelesul prevăzut la art. 4 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013."
3. La articolul 841, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
" b) să acopere activităţile de creditare şi activitatea de administrare a garanţiilor reale şi a împrumuturilor neperformante şi să susţină un proces decizional care să ia în considerare riscurile, reflectând aspecte care pot include, de exemplu, tipul expunerii (cum ar fi expuneri faţă de societăţi, expuneri de tip retail, expuneri garantate cu bunuri imobile, expuneri faţă de administraţii centrale), sectorul economic, poziţionarea geografică, moneda, scadenţa, inclusiv toleranţe de concentrare şi factorii de mediu, sociali şi de administrare a activităţii (ESG);".
4. La articolul 87, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
" c) sisteme informaţionale eficace şi o infrastructură de date adecvată detaliată şi suficient de granulară, pentru sprijinirea procesului de acordare de credite, administrarea şi monitorizarea riscului de credit pe parcursul întregului ciclu de viaţă al facilităţilor de credit, identificarea, agregarea şi raportarea cu acurateţe şi la timp a expunerilor la riscul de credit către organul de conducere, pe bază continuă;".
5. La articolul 87, după litera f) se introduc trei noi litere, literele g)-i), cu următorul cuprins:
" g) politici, procese şi proceduri privind identificarea, evaluarea şi administrarea riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului la care sunt expuse instituţiile de credit ca urmare a activităţilor lor de acordare de credite;
h) o definiţie cuprinzătoare a tranzacţiilor cu efect de levier, care să ia în considerare nivelul efectului de levier al debitorului şi scopul tranzacţiei şi să acopere toate liniile de activitate şi unităţile cu risc de credit;
i) factorii de mediu, sociali şi de administrare şi riscurile asociate acestora (spre exemplu, riscul fizic determinat de efectele fizice ale schimbărilor climatice asupra performanţei financiare a debitorului, riscul de tranziţie determinat de impactul asupra debitorului al tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de gaze cu efect de seră, riscul de modificare a pieţei şi a preferinţelor consumatorilor etc.) care să fie în linie cu apetitul la risc al instituţiei de credit."
6. După articolul 875 se introduc două noi articole, articolele 876 şi 877, cu următorul cuprins:
" Art. 876. - Atunci când iniţiază sau intenţionează să iniţieze facilităţi de credit sustenabile din punctul de vedere al mediului, instituţiile de credit trebuie să elaboreze în cadrul politicilor şi procedurilor lor privind riscul de credit detalii specifice cu privire la politicile şi procedurile de creditare sustenabile din punctul de vedere al mediului, care să acopere acordarea şi monitorizarea unor astfel de facilităţi de credit.
Art. 877. - (1) Instituţiile de credit trebuie să dispună de informaţii şi date suficiente, corecte şi actualizate, necesare pentru a evalua bonitatea şi profilul de risc ale debitorului înainte de încheierea unui contract de credit.
(2) În scopul evaluării bonităţii şi profilului de risc al debitorilor, atât persoane fizice, cât şi persoane juridice, instituţiile de credit trebuie să aibă la dispoziţie şi să utilizeze informaţii susţinute de dovezi relevante pentru creditul solicitat, care să surprindă caracteristici cu privire la mediul economic în care debitorii îşi desfăşoară activitatea, cu privire la poziţia financiară a acestora şi cu privire la factorii de diminuare a riscului.
(3) La evaluarea bonităţii debitorilor, instituţiile de credit trebuie să evalueze:
a) poziţia financiară a debitorilor persoane juridice, prin luarea în considerare de informaţii care descriu situaţia financiară actuală şi preconizată a acestora, inclusiv indicatori economico-financiari, care să fie relevante atât din punctul de vedere al dimensiunii debitorului (microîntreprindere, întreprindere mică, mijlocie sau mare), cât şi din punctul de vedere al creditului contractat, al specificului activităţii debitorilor şi al segmentului de piaţă în care aceştia activează;
b) sustenabilitatea şi fezabilitatea capacităţii viitoare de rambursare, în cazul unor posibile evenimente adverse care pot afecta situaţia financiară a debitorilor. În cazul debitorilor întreprinderi mijlocii şi mari, sustenabilitatea şi fezabilitatea capacităţii viitoare de rambursare se evaluează printr-o analiză de senzitivitate în cadrul căreia evenimentele adverse analizate sunt de tipul evenimentelor idiosincratice şi evenimentelor de piaţă;
c) capacitatea de generare de venituri viitoare de către bunurile imobile comerciale cu care sunt garantate creditele acordate debitorilor persoane juridice şi persoane fizice ce acţionează în scopuri legate de activitatea lor comercială sau profesională, prin utilizarea de criterii specifice pentru evaluarea fluxului de numerar generat de respectivele imobile, în funcţie de intenţia de utilizare a acestora de către debitori.
(4) În cazul activităţii de creditare pentru dezvoltare imobiliară, instituţiile de credit trebuie să evalueze bonitatea debitorilor persoane juridice şi persoane fizice ce acţionează în scopuri legate de activitatea lor comercială sau profesională, utilizând criterii suplimentare faţă de cele utilizate la creditarea garantată cu bunuri imobile locative sau comerciale, care să surprindă toate aspectele relevante ale diferitelor faze de dezvoltare imobiliară din domeniile financiar, al expertizei tehnice, al forţei de muncă şi al documentaţiei solicitate de lege.
(5) În cazul finanţării activităţilor navale, instituţiile de credit trebuie să evalueze bonitatea debitorilor persoane juridice utilizând criterii suplimentare, care să surprindă toate aspectele specifice relevante din industria navală, precum construcţia navală, caracteristicile flotei navale a debitorului, precum şi caracteristicile prezente şi viitoare ale cererii şi ofertei de pe piaţa navală.
(6) În cazul finanţării proiectelor, instituţiile de credit trebuie să evalueze bonitatea debitorilor utilizând criterii suplimentare, care să surprindă toate aspectele specifice relevante derulării proiectelor, precum evaluarea sursei principale de rambursare a creditului în relaţie cu fluxul de numerar generat de proiect, clauzele contractuale care să asigure gajarea fondurilor sau activelor debitorilor în cazul tranzacţiilor sindicalizate, criteriile pentru evaluarea diferitelor aspecte ale fazei de dezvoltare a proiectului şi evaluarea predictibilităţii şi volatilităţii costurilor asociate dezvoltării acestora."
7. După articolul 88 se introduce un nou articol, articolul 881, cu următorul cuprins:
" Art. 881. - Atunci când utilizează inovaţii cu componentă tehnologică în scopul acordării de credite şi/sau modele automatizate de evaluare a bonităţii şi de luare a deciziilor cu privire la credite, instituţiile de credit trebuie să se asigure de caracterul adecvat al acestora, de riscurile inerente asociate acestora şi să înţeleagă modelele utilizate şi limitările lor."
8. Articolul 91 se modifică şi va avea următorul cuprins:
" Art. 91. - Instituţiile de credit trebuie să dispună de politici şi proceduri pentru evaluarea garanţiilor reale şi pentru verificarea faptului că respectivele garanţii sunt şi continuă să fie executabile şi valorificabile. Aceste politici şi proceduri trebuie să specifice metode de evaluare prudente şi proporţionale cu tipul şi valoarea potenţială a garanţiilor reale, care urmează să fie utilizate de către un evaluator, şi utilizarea modelelor statistice avansate pentru fiecare tip de garanţie reală."
9. După articolul 6481 se introduce un nou articol, articolul 6482, cu următorul cuprins:
" Art. 6482. - La calcularea indicatorului de finanţare stabilă netă potrivit Regulamentului (UE) nr. 575/2013, instituţiile de credit nu iau în calcul impactul contractelor cu instrumente financiare derivate, dacă sunt îndeplinite cumulativ condiţiile prevăzute la art. 428d alin. (6) lit. a) -c) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013. În sensul art. 428d alin. (6) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, vor fi avute în vedere, din categoria contractelor derivate care servesc politicii monetare a băncii centrale a unui stat membru, contractele cu instrumente financiare derivate care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) contrapartea respectivelor contracte este Banca Naţională a României;
b) operaţiunile servesc scopurilor politicii monetare a Băncii Naţionale a României;
c) respectivele contracte se desfăşoară în baza reglementărilor Băncii Naţionale a României aplicabile pentru desfăşurarea operaţiunilor de politică monetară a Băncii Naţionale a României (contracte derivate care servesc politicii monetare a Băncii Naţionale a României)."
Art. II. - Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 25/2011 privind lichiditatea instituţiilor de credit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 820 din 21 noiembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 22/2011 privind raportarea situaţiilor referitoare la indicatorul de lichiditate şi riscul mare de lichiditate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 820 din 21 noiembrie 2011, cu modificările ulterioare, se abrogă.
Art. III. - Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia art. I pct. 1-8, care intră în vigoare la data de 1 aprilie 2022.
Art. IV. - Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucureşti, 25 martie 2022.
Nr. 5.
Taguri: credite ipotecare credite de consum Banca Nationala a Romaniei (BNR) credite firme credite noi reclamatie banca banca credite IFN credit online credite nevoi personale credite pentru locuinte credite imobiliare regulament BNR Credite IMM
Comentarii
cosmingOare
Când se vor putea achita anticipat creditele online ? De ce nu oferă "la pachet" cu aplicațiile de internet banking și aceasta facilitate ?
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Ultima Ora
Clientii OTP Bank vor fi preluati de Banca Transilvania, din 28 februarie 2025
Acționarii Băncii Transilvania au aprobat fuziunea BT cu OTP Bank România, în cadrul Adunării Generale Extraordinare, care a avut loc astăzi, conform unui comunicat al bancii, in care se adauga: Integrarea OTP Bank România în Banca Transilvania a început detalii
Postasii au POS-uri pentru plata cu cardul a facturilor sau taxelor
Poșta Română, liderul național în servicii poștale, împreună cu CEC Bank și Visa, lider mondial în domeniul plăţilor digitale, își unesc forțele pentru extinderea incluziunii financiare, creând infrastructura necesară utilizării plăților digitale detalii
BT Pay si BT Go raman singurele aplicatii ale Bancii Transilvania
BT Pay pentru persoanele fizice si BT Go pentru firme si alte persoane juridice vor ramane singurele aplicatii ale Bancii Transilvania, care vor inlocui NeoBT si BT24, conform unei informatii publicate de banca: "În curând, vei putea face banking de pe detalii
CEC Bank imprumuta inca 300 milioane euro prin emiterea de obligatiuni
CEC Bank a încheiat cu succes o nouă emisiune de obligațiuni în valoare de 300 de milioane de euro printr-o nouă emisiune de Titluri Eligibile Senior Nepreferențiale, destinate încadrării ca instrumente eligibile MREL și primește un rating BB de la Fitch Ratings, detalii
- Doar 5 banci au ramas fara plati instant in lei
- Ratingul Garanti BBVA a fost imbunatatit
- Bancile au facut un profit record
- Banca Transilvania are un rating mai bun
- Numele beneficiarului unui transfer bancar, afisat la 17 banci
- Banca Transilvania si-a imbunatatit perspectiva de crestere a ratingului
- Legea pentru plafonarea dobanzilor la creditele IFN-urilor, in vigoare de luni
- Raiffeisen Digital Bank se inchide in Romania
- Banca Transilvania isi continua cresterea sustinuta: +30% la operatiuni, +23% la credite, in primele 9 luni din 2024
- Problele de functionare a aplicatiei Revolut
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Conturile Revolut cu BIC BREL, valabile doar pana la finalul lui 2024
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
Analize economice
- România, „lanterna roșie” a cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare în UE
- Deficitul contului curent, peste 24 miliarde euro după primele zece luni
- Deficit comercial record în octombrie 2024
- Productivitatea în comerț, peste cea din industrie
- -6,2% din PIB, deficit bugetar după zece luni
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Inflația anuală a crescut la 5,11%, prin efect de bază
- Datoria publică, 54,4% din PIB la finele lunii septembrie 2024
- România, tot prima dar în trendul UE la inflația anuală
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- Sistemul bancar romanesc este deosebit de bine pregatit pentru orice fel de socuri
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 8% pe primele 10 luni
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
Am. uitat parola BTpay, incercind sa o recuperez mi-a blicat telefonul!!!
Telefon blocat din cauza ca am introdus gresit parola BT ... detalii
-
Vreau să-mi redeschideti aplicația online banching
Mi-au fost restricționati bani și acum nu am acces pentru ami recupera ... detalii
-
Crypto
Am depus în safepal o sumă de 1200 de usdt într-un pool și îmi timp de maxim 5 zile să-i ... detalii
-
împrumut
Vreau să apreciez pe Karin Sabine un împrumut de 9000€ pentru mine. Dacă aveți nevoie de un ... detalii
-
împrumut
Vreau să apreciez pe Karin Sabine un împrumut de 9000€ pentru mine. Dacă aveți nevoie de un ... detalii