BANCI | Interviu

O noua lege de protectie a clientilor bancilor ar putea intra in vigoare de la 1 ianuarie 2009

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2008-10-13 15:57

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a iniţiat un proiect de ordonanţă de urgenţă care reglementează relaţia dintre clienţi şi bănci, stabilind ca băncile să nu poată introduce sau mări comisioanele pe durata derulării unui contract, iar dobānda să fie calculată transparent. Noua lege ar pute intra in vigoare la 1 ianuarie 2009, a precizat preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), secretarul de stat Dan Vlaicu.

El a declarat că propunerea legislativă este necesară īn condiţiile īn care tot mai mulţi romāni solicită īmprumuturi băncilor, iar numărul reclamaţiilor īnregistrate de instituţie pe acest segment al serviciilor a ajuns la aproximativ 1.300 de la īnceptul anului.

Clienţii au reclamat faptul că băncile modifică dobānzile īn mod unilateral fără a-i notifica sau fără a-i anunţa pe ce bază exact se modifică, comisioanele se majorează pe parcursul contractului fără a fi informaţi sau se introduc īn contract altele noi, fiind nemulţumiţi totodată şi de unele costuri nejustificate la tranzacţiile bancare, a precizat Dan Vlaicu.

Preşedintele ANPC a subliniat că proiectul de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind protecţia consumatorilor care reglementează activitatea băncilor va intra īn vigoare cel mai probabil de la 1 ianuarie 2009, la 60 de zile după publicarea īn Monitorul Oficial.

"Credem că de la 1 ianuarie 2009 aceste reglementări vor funcţiona pentru toţi clienţii", a spus Vlaicu.

Acesta a arătat că sunt cazuri īn care clienţii băncilor obţin un credit cu o anumită dobāndă şi comisioane atractive, pentru ca acestea să se modifice la scurt timp īn condiţii netransparente.

"Mai ales īn cazul creditelor de consum există o clauză care spune că dobānzile şi comisioanele se pot modifica unilateral de către bancă īn funcţie de modificările apărute pe piaţa financiar-bancară, ceea ce īnseamnă că acestea se pot modifica după bunul plac al băncii", a spus Vlaicu.

Potrivit actului normativ, dobānda variabilă se va modifica pornind de la indici de referinţă, ori ai pieţei monetar-bancare, cum ar fi Euribor, ori ai băncii, adică dobānda de bază a băncii.

Vlaicu a precizat că dobānda va fi formată din indicele de referinţă, plus un anumit număr de puncte care reprezintă marja de risc sau de profit a băncii. Această marjă nu se modifică pe parcursul contractului, putānd fi modificat doar indicele de referinţă, a precizat preşedintele ANPC.

"La creditele de consum īn lei exista acea decizie unilaterală a băncii de modificare a dobānzii şi nu se ştia cum se va modifica dobānda. Acum va exista acest indice de referinţă foarte clar şi vom şti că dobānda noastră variază ori īn funcţie de Euribor sau de alt indice de referinţă, sau īn funcţie de dobānda de bază a băncii, care este o dobāndă fixă pentru clienţii persoane fizice. Dacă Euribor fluctuează, se va modifica şi dobānda noastră, dacă banca modifică dobānda de bază după bunul plac, se scumpesc toate produsele bancare pe care le oferă şi nu va mai fi o bancă atractivă", a explicat preşedintele ANPC.

O altă prevedere a proiectului de reglementare a creditării se referă la comisioanele bancare.

Astfel, proiectul de act normativ interzice introducerea de noi comisioane şi majorarea celor existente īn contract.

De asemenea, clienţii trebuie informaţi corect īn faza precontractuală. Astfel, la cererea oricărei persoane banca este obligată să ofere contractul tip pentru acel produs de credit şi o simulare de costuri, pentru ca fiecare client că aibă posibilitatea de a le analiza.

"Erau situaţii īn care clientul semna contractul la bancă, īl citea sau nu şi după două săptămāni primea contractul şi graficul de rambursare a creditului prin poştă, cānd īnţelegea că s-a angajat la condiţii de rambursare costisitoare pentru el. Aceste lucruri nu sunt permise. Nu exista o obligaţie pentru bănci de a oferi la cerere o simulare de costuri. Băncile de bună credinţă informau corect clienţii privind aceste costuri, altele nu", a adăugat Vlaicu.

Actul normativ reglementează şi felul īn care ar trebui să arate reclamele la creditele bancare. Sunt spoturi īn care se prezintă o dobāndă avantajoasă, iar jos, īn subtext, este scris foarte mic cāt reprezintă DAE şi ce alte comisioane mai există, a explicat Vlaicu.

Potrivit proiectului, cānd se face publicitate la un produs bancar, toate costurile trebuie să apară scrise cu aceeaşi mărime de caracter. Īn plus, toate actele care se īncheie īn momentul īn care un client vrea un credit trebuie să fie scrise cu caractere de minim 10, "pentru că erau foarte multe situaţii īn care contractele erau scrise foarte mic, iar clienţii nu le puteau citi", a mai spus Vlaicu.

"Atunci cānd se modifică dobānda, īn condiţiile contractului, clienţii trebuie să fie notificaţi astfel īncāt să ştie ce sume să plătească la rate. Pentru că se īntāmpla ca o bancă să mărească dobānda sau comisioanele fără să īi anunţe. Era afişat acest lucru doar la sediul bancii, clientul nu vedea şi peste o lună afla că are de plătit penalităţi", a adăugat Vlaicu.

Īn plus, dacă o bancă vrea să modifice clauzele contractului, clientul trebuie informat cu 30 de zile īnainte. Mai mult, clientul poate accepta sau refuza acest lucru, caz īn care poate restitui creditul fără plata comisionului de rambursare.

Amenzile pe care băncile le-ar putea plăti īn cazul nerespectării acestor reguli sunt cuprinse īntre 5.000 şi 50.000 de lei.

Preşedintele ANPC declara īn iulie că īn ultimele luni specialiştii instituţiei şi inspectori ai Inspectoratului Teritorial pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti - Ilfov au verificat 20 de instituţii bancare.

Īn urma acestor controale, 14 bănci au fost sancţionate pentru īncălcarea drepturilor consumatorilor, valoarea amenzilor fiind de 150.000 de lei.

Acesta preciza că au fost amendate Banca Romānească, BCR, ABN AMRO Bank, Volksbank, Credit Europe Bank, Unicredit Tiriac Bank, Piraeus Bank, Raiffesen Bank, BRD-Groupe Societe Generale SA, CEC SA, Bancpost SA, OTP Bank Romānia SA, Libra Bank, Carpatica.

Comunicatul de presa:
ANPC reglementează activitatea băncilor

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a finalizat proiectul de modificare a actelor normative de protecţia consumatorilor, privind drepturile acestora īn calitate de clienţi ai băncilor. Aceste modificări reglementează īn mod clar obligaţiile părţilor, definind statutul consumatorului – client īn contractul cu o instituţie financiară bancară sau nebancară.

Secretarul de stat Dan Vlaicu, preşedintele ANPC, a iniţiat această propunere legislativă, pornind de la necesitatea impusă de numărul tot mai mare al romānilor care solicită īmprumuturi instituţiilor financiare, creştere care a determinat şi īnmulţirea reclamaţiilor pe acest segment al serviciilor: “Īn contextual actual, īn care activitatea băncilor influenţează viaţa oamenilor, la nivel mondial, este nevoie de o creştere a gradului de protecţie a consumatorilor. Modificările legislative propuse de noi reprezintă intervenţia necesară la acest moment”, a declarat Dan Vlaicu.

Astfel, ANPC va impune furnizorilor de servicii financiare să nu majoreze comisioanele pe durata derulării unui contract şi să nu introducă altele noi, asigurānd totodată şi transparenţă īn calcularea dobānzii aferente unui credit.

Noile modificări legislative precizează şi faptul că banca sau IFN-ul de la care consumatorul urmează să se īmprumute are obligaţia de a oferi acestuia, īn perioada precontractuală, toate informaţiile despre costul total al creditului, punāndu-i la dispoziţie o simulare de costuri şi un exemplar al contractului. De asemenea, orice formă de publicitate referitoare la contractele de credit, unde sunt menţionate costuri, va cuprinde următoarele informaţii standard:
a) rata dobānzii aferente creditului, fixă şi/sau variabilă, īmpreună cu informaţii privind orice costuri incluse īn costul total al creditului pentru consumator;
b) valoarea totală a creditului;
c) dobānda anuală efectivă (DAE), conform prevederilor legale specifice;
d) durata contractului de credit;
e) valoarea totală plătibilă de consumator;
f) īn cazurile īn care, pentru acordarea creditului, consumatorul este obligat să īncheie un contract de asigurare, se va menţiona acest lucru īn publicitate.
Īn acelaşi timp, orice modificare a condiţiilor contractuale se va face prin īncheierea unui act adiţional. Īn cazul īn care consumatorul nu este de acord cu modificările propuse de furnizorul de servicii financiare, are dreptul la rezilierea contractului, inclusiv prin refinanţarea creditului, fără plata comisionului de rambursare anticipată. Notificările cu privire la modificarea clauzelor contractuale vor fi transmise clienţilor cu cel puţin 30 de zile īnainte de intrarea acestora īn vigoare.

Potrivit competenţelor stabilite prin aceste acte normative, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va supraveghea şi controla activităţile creditorilor şi intermediarilor de credite, iar amenzile pentru nerespectarea drepturilor consumatorilor – clienţi vor fi cuprinse, ca valoare, īntre 5.000 şi 50.000 lei.

Biroul de presă,
13 octombrie 2008

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



Daca ai credit, trebuie sa ai puse deoparte 6 rate de rezerva

• Confuzia dintre dorințe și nevoi duce la imposibilitatea corelării veniturilor cu cheltuielile • Mulți oameni sunt deconectați de la propria situație financiară. Unii nu știu care sunt veniturile familiei. Alții refuză să-și vadă obiectiv detalii

Viva Credit a redus dobanda la credite de la 1,2% la 1% pe zi

Viva Credit a redus dobanda la creditele mai mici de 5.000 de lei de la 1,2% pe zi la 1% pe zi, pentru a se conforma Legii 243/2024 privind plafonarea dobanzilor la creditele IFN-urilor, spune directorul general al Viva Credit, Ionut Stan, in raspunsurile la intrebarile detalii

Creditul e bun daca te ajuta sa-ti cresti veniturile si sa-ti scazi cheltuielile

Provocările fiscale și economice ale anului 2025 trebuie să-i găsească pregătiți pe consumatori, iar administrarea finanțelor personale devine un imperativ pentru cei care vor să își păstreze confortul din prezent sau să își țină sub control problemele financiare, se detalii

Revolut, acuzata de clienti ca permite fraude online. Banca le raspunde ca sunt fraude autorizate si ca vina este a Meta

Mai multi cititori ni s-au plans ca au fost victimele unor inselatorii online prin tranferuri din contul Revolut, fara ca banca sa poata depista fraudele. Revolut a refuzat sa-si asume responsabilitatea pentru fraudele online ( detalii

 



 

Ultimele Comentarii

  • Nu vor să aplice Legea 243/2024

    Buna ziua, VĂ ROG MULT SĂ MĂ AJUTAȚI. Am Ć®ncercat o soluție cu cu cei de la CSALB, cerere ... detalii

  • !

    Era interesant de aflat cat a dat Casa regala din exedentul Casei in toate cele 7 razboaie in care ... detalii

  • plati online

    ING respinge in mod constant platile facute online cu cardurile ... detalii

  • !

    Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii

  • Bancnote vechi

    Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii