Mugur Isarescu: Sectorul bancar din Romania este afectat īn principal de cresterea costurilor finantarii externe
Autor: Bancherul.ro
2008-10-06 15:46
Intr-o prezentare sustinuta la Academia Romana (vezi mai jos textul integral), guvernatorul BNR Mugur Isarescu apreciaza ca turbulentele de pe pietele financiare mondiale au un impactul potenţial limitat asupra sistemului financiar şi economiei romāneşti.
Sectorul bancar din Romānia este īn continuare afectat īn principal sub forma creşterii costurilor finanţării externe. Impactul limitat se datorează caracteristicilor mediului financiar din Romānia, precum şi măsurilor de ordin prudenţial, de politică monetară şi de īntărire a stabilităţii financiare adoptate de-a lungul timpului de către Banca Naţională. Īntre acestea le voi semnala pe cele mai importante.
Academia Romānă
Sesiunea:
Strategia de adoptare a euro şi criza financiară mondială
Probleme ale convergenţei reale īn drumul spre euro
Academician Mugur Isărescu
Autorităţile romāne şi-au propus ca obiectiv strategic de politică economică īndeplinirea tuturor condiţiilor care să permită adoptarea euro ca monedă naţională īn 2014. Acesta este un obiectiv ambiţios, dar realizabil, cu condiţia adoptării şi menţinerii unui mix coerent de politici economice, de natură să sprijine atāt convergenţa nominală, cāt şi convergenţa reală cu ţările din zona euro.
Merită semnalat faptul că, pentru a accede la zona euro, criteriile de convergenţă avute īn vedere sunt doar cele nominale: stabilitatea cursului, inflaţie scăzută, dobānzi apropiate de cele ale ţărilor din zona euro, deficit bugetar şi stoc al datoriei publice moderate. Totuşi, menţinerea pe termen lung a convergenţei indicatorilor nominali şi, mai mult decāt atāt, fructificarea deplină a avantajelor apartenenţei la un sistem monetar performant ne obligă să privim cu cel puţin la fel de multă atenţie şi realizarea convergenţei reale īntre economiile dezvoltate europene şi economia ţării noastre.
Īn acest context, adoptarea monedei unice de către ţara noastră īnainte de a fi fost realizată o minimă convergenţă economică reală ar fi riscantă şi potenţial contraproductivă. Trebuie să ne asigurăm că la data īndeplinirii criteriilor nominale va fi fost făcut şi un substanţial progres īn convergenţa reală.
De aceea, īn prezentarea de astăzi am considerat că, analizānd drumul economiei romāneşti către moneda unică europeană, este cel mai nimerit să mă refer nu numai la convergenţa nominală, subiect pe care l-am abordat īn repetate rānduri, ci să concentrez
atenţia asupra cātorva aspecte ale convergenţei economice reale. Or, aceasta īnseamnă, īntr-un limbaj simplu, să creăm condiţiile pentru o creştere economică rapidă, sănătoasă şi durabilă. Ne obligă la aceasta decalajele mari dintre performanţa economiei romāneşti şi cele ale ţărilor Uniunii Europene.
Īn acest context, permiteţi-mi să abordez o temă mai puţin prezentă īn dezbaterile publice din ţara noastră, dar care este profund legată de capacitatea economiei romāneşti de a menţine o creştere rapidă şi sustenabilă. Este vorba despre problematica generală a
reformelor structurale şi, īn cadrul acesteia, īn particular, despre flexibilitatea pieţei muncii, de nevoia imperioasă ca aceasta să se alinieze celor mai moderne practici, din ţări de succes, ţinānd seama atāt de realităţile economiei romāneşti, cāt şi de rigorile
competiţiei pe o piaţă mondială tot mai exigentă.
La prima vedere, sunt puţine legături īntre trecerea la euro şi flexibilitatea pieţei muncii. Īn realitate, legătura este profundă, aş zice chiar esenţială. Īnainte de a intra īn substanţa subiectului, fie-mi īngăduit să clarific o temă care a mai fost dezbătută public. Banca Naţională nu este īmpotriva creşterii salariilor. Am putea spune, chiar dimpotrivă. Pentru economia romānească nu poate fi decāt benefică o creştere cāt mai rapidă a salariilor, pentru a avea un standard de viaţă tot mai ridicat, a depăşi decalajul istoric care ne separă de ţările occidentale şi a opri migraţia forţei de muncă. Trebuie īnsă să privim cu luciditate şi să afirmăm răspicat că o creştere a salariilor mai mare decāt sporul de productivitate a muncii nu este sustenabilă. Creşterea mai rapidă a salariilor decāt a productivităţii muncii nu duce la un nivel de trai mai ridicat, ci dimpotrivă, la unul mai scăzut, īntrucāt decalajul dintre cei doi indicatori fundamentali se sparge mai devreme sau mai tārziu īn creştere galopantă a preţurilor, depreciere a monedei naţionale, īndatorare externă. Toate acestea influenţează negativ investiţiile şi de aceea īntārzie, īn loc să grăbească, convergenţa reală a economiei.
Īn ultimii ani cāştigul de productivitate anual s-a cifrat la niveluri impresionante, de 10% şi peste īn fiecare an. Factori multipli au explicat această evoluţie: nivelul scăzut de pornire, reducerea semnificativă chiar dacă nu īntotdeauna surprinsă de indicatorii
statistici a populaţiei ocupate īn agricultură şi, foarte important, creşterea puternică a investiţiilor. Chiar şi această creştere a fost īnsă net depăşită de aceea a salariilor, iar aceasta explică saltul dramatic al deficitului extern, precum şi presiunile inflaţioniste īn
creştere īn ultimul an şi jumătate.
Aşadar, pornim la drum cu o povară serioasă. Mă īntreb īnsă ce se va īntāmpla īn momentul īn care creşterea productivităţii muncii se va atenua. Or, tendinţa de atenuare a creşterii productivităţii muncii este strāns legată de rigidităţile din economie, de problemele de infrastructură, de īncetinirea procesului de restructurare economică. Avānd īn vedere toate aceste aspecte, Banca Naţională nu este adepta īncetinirii creşterii salariilor, ci militează pentru crearea condiţiilor care să facă durabilă această creştere şi să īi menţină caracterul real.
La urma urmei, salariile pot fi majorate oricāt din punct de vedere nominal. Piaţa īnsă nu va recunoaşte decāt creşterea acoperită de spor de productivitate. Restul se transformă īn inflaţie şi depreciere a monedei naţionale, aducānd nivelul real al creşterii salariilor acolo unde el are acoperire īn producţie şi īn productivitate.
Aş dori īn continuare să mă refer la factorii care leagă direct atribuţiile legale ale Băncii Naţionale de creşterea salariilor şi a productivităţii muncii. Precizez, īn acest sens, faptul că, o dată cu aderarea la Uniunea Europeană şi, implicit, intrarea Băncii Naţionale
īn Sistemul Băncilor Centrale Europene, avem nu numai dreptul, ci şi obligaţia de a prezenta un punct de vedere īn situaţia īn care apreciem că echilibre fundamentale ale economiei pot fi puse īn pericol de o evoluţie sau alta.
Astfel, am să mă refer la obiectivul stabilităţii preţurilor, respectiv la reducerea ratei inflaţiei la un nivel compatibil cu statutul de membru al Sistemului Monetar European. De multe ori, reducerea ratei inflaţiei este asociată cu īncetinirea creşterii economice şi chiar cu recesiunea. Acest lucru se īntāmplă īnsă numai dacă există o
contradicţie īn mixul de politici economice, dacă reducerea ratei inflaţiei nu este şi obiectivul central al altor politici ale autorităţilor, īn mod special politica fiscală şi cea de venituri.
Dacă există un mix echilibrat de politici, se poate asigura scăderea ratei inflaţiei concomitent cu menţinerea creşterii susţinute. O asemenea evoluţie se realizează de regulă pe seama aportului investiţiilor directe străine, care măresc capacitatea productivă
a economiei şi finanţează sustenabil un deficit extern, chiar relativ ridicat. Īn cazul ţării noastre, experţi de la Banca Naţională, precum şi analişti independenţi, au calculat că economia romānească īşi poate menţine creşterea accelerată īn condiţii de scădere a
presiunilor inflaţioniste chiar cu un deficit de cont curent de 8-10% din produsul intern brut.
Pentru a putea atrage īnsă capitalul străin, economia romānească trebuie să ofere condiţii atrăgătoare. Cum acestea nu mai pot fi īn mod obiectiv cele legate de un nivel scăzut al costului forţei de muncă sau de facilităţi fiscale disproporţionate, care ar īncălca
regulile Uniunii Europene, va trebui să ne īndreptăm către alte măsuri, cum sunt un regim fiscal mai suplu, o piaţă a forţei de muncă mai elastică. Aşadar, din nou, sarcina principală a Băncii Naţionale, aceea de asigurare a stabilităţii preţurilor, este īn strānsă
legătură cu ansamblul politicilor promovate de autorităţile romāne.
Un alt obiectiv nominal esenţial pentru aderarea la zona euro este stabilitatea cursului de schimb. Īn ultimii ani, īmbunătăţirea performanţelor economiei romāneşti a permis o atenuare sensibilă a fluctuaţiilor de curs, comparativ cu situaţia din urmă cu un deceniu. De altfel, regimul valutar adoptat de Romānia, acela de curs flexibil, cu intervenţii tot mai rare ale Băncii Naţionale pe piaţa valutară, a servit bine economia romānească. Chiar momentul de supraapreciere din prima parte a anului 2007, datorat intrărilor masive de capital străin după aderarea la Uniunea Europeană, a fost corectat prin chiar mişcările autonome ale pieţei valutare. Putem aprecia că, īn momentul de faţă, nu există factori de presiune semnificativă pentru cursul valutar īn direcţia aprecierii sau deprecierii acestuia, chiar dacă criza de pe piaţa financiară mondială generează temporar mişcări intr-o direcţie sau alta.
Totuşi, echilibrul de pe piaţa valutară din acest moment s-a realizat īn condiţiile unui mix de politici caracterizat printr-o politică monetară restrictivă, cu rate īnalte ale dobānzilor, o politică fiscală insuficient de strictă şi supusă īn continuare unor presiuni
pentru majorarea cheltuielilor publice concomitent cu diminuarea veniturilor, īn timp ce creşterile salariale se situează de mai mult timp evident peste creşterile de productivitate.
Acest mix nu este sustenabil. Pe termen lung nu se poate vorbi despre un echilibru valutar īn condiţiile descrise mai sus, chiar dacă pe termen foarte scurt nivelul ridicat al dobānzilor poate compensa efectele celorlalte politici. Nu există īnsă nici o īndoială că stabilitatea cursului īn condiţiile deteriorării competitivităţii produselor romāneşti, ca urmare a creşterii mai rapide a salariilor decāt a productivităţii, atrage inevitabil deteriorarea balanţei comerciale şi īn final deprecierea cursului valutar. Nu aş fi foarte
mirat dacă, atunci cānd se va produce acest lucru, ar exista voci care să afirme că vina aparţine Băncii Naţionale, fără a căuta cauzele adevărate, profunde ale evoluţiei nedorite.
Iată, aşadar, că atāt reducerea ratei inflaţiei, cāt şi stabilitatea cursului valutar sunt indisolubil legate de coerenţa mixului de politici adoptate de autorităţi. Mai cu seamă, īn condiţiile īn care īn ultima vreme apropierea alegerilor a dus la promisiuni fără acoperire
şi chiar la legiferarea unor măsuri de natură să afecteze semnificativ echilibrele macroeconomice, Banca Naţională are datoria de a semnala riscurile majore care pot fi generate de politici nefundamentate.
Din păcate, credibilitatea se dobāndeşte greu şi se pierde foarte uşor. Iar pierderea credibilităţii poate avea efecte cu mult mai severe decāt, să spunem, creşterea temporară a
deficitului public.
Economia mondială trece printr-o perioadă de mari dificultăţi. Īmi exprim īncrederea că, prin politici concertate şi responsabile ale celor mai dezvoltate economii ale lumii, va putea fi evitată alunecarea īntr-o criză de proporţiile celei din anii 1929-
1933. Este īnsă dincolo de orice īndoială că această perioadă va lăsa urme adānci chiar īn modelul economiei mondiale.
Īntr-o perioadă atāt de dificilă la nivel mondial, mai mult decāt oricānd, este necesară prudenţa autorităţilor romāne şi chibzuinţă, atāt īn cheltuirea banului public, cāt şi īn promisiunile legate de aceasta. Perioada premergătoare alegerilor este īn mod
obişnuit timpul unor promisiuni greu de pus īn practică. Īn momentul de faţă īnsă, deşi condiţiile economice internaţionale sunt cele mai dificile din perioada postbelică, discursul public preelectoral de la noi pare tot mai rupt de realitate.
Doresc să reiterez faptul că politicile BNR sunt focalizate pe īnscrierea Romāniei pe traiectoria adoptării euro īn 2014. Pe termen mediu, este avută īn vedere nu numai reluarea dezinflaţiei şi aducerea creşterii preţurilor īn apropierea standardelor europene,
dar şi atenuarea dezechilibrelor cu precădere reducerea treptată a deficitului extern pentru a da durabilitate procesului de reducere a inflaţiei.
Din punctul de vedere al politicii monetare, esenţială este stimularea economisirii, astfel īncāt să fie atenuat decalajul din prezent īn raport cu investiţiile. Acelaşi nivel, ridicat, al investiţiilor poate fi asigurat cu o participare mai īnsemnată a componentei
interne, pe seama creşterii ratei economisirii. De altfel, majorarea ratelor dobānzilor, care este o parte a conduitei politicii monetare actuale, a urmărit tocmai acest lucru. Iar rezultatele devin vizibile, chiar dacă din motive de ordin statistic cifrele calculate de
Banca Naţională par a arăta altceva.
Pentru a evita eventuale confuzii, permiteţi-mi să intru īn cāteva detalii de ordin tehnic. Datele publicate arată o creştere mai puternică a conturilor la vedere decāt a celor
la termen, ceea ce pare a semnaliza apariţia unor presiuni inflaţioniste suplimentare. Īn realitate, īnsă, la mijloc sunt două evoluţii ce ţin de evidenţa statistică, nu de substanţă
economică reală. Una dintre acestea este trecerea, din 2007, a conturilor īn valută la vedere din categoria cvasibani, parte a M2, īn M1 (bani īn sens restrāns). Aici este doar alinierea la definiţiile din Uniunea Europeană. Substanţa economică nu s-a schimbat: la
noi īn ţară, conturile bancare īn valută nu sunt folosite de populaţie pentru tranzacţii curente, ci mai degrabă reprezintă forme de economisire.
Mai importantă ca pondere este īnsă cea de-a doua evoluţie, valabilă de altfel şi pentru conturile curente īn valută, dar foarte semnificativă cantitativ pentru lei. Īntrucāt conturile de depozit sunt purtătoare de impozit pe venit, iar conturile curente nu, băncile
au descoperit forma prin care să atragă clienţii: au inventat conturi curente cu dobānzi chiar mai mari decāt cele practicate pentru depozite. S-a produs astfel o migraţie masivă a economisirii persoanelor fizice, dinspre depozitele clasice, către aşa-numite conturi curente, sau chiar conturi de card, care au ataşate rate ridicate ale dobānzilor īn cazul menţinerii unui sold peste un anumit plafon.
Experţi din Banca Naţională au făcut o ajustare a cifrelor, pornind de la prezumţia că, pentru conturile la vedere propriu-zise, creşterea ar trebui să fie similară celei a numerarului īn circulaţie, aşa cum s-a şi īntāmplat, de altfel, īn anii anteriori. Īn acest caz,
īn perioada decembrie 2004-august 2008, cvasibanii ar fi crescut cu peste 80%, faţă de numai 40%, cāt rezultă din datele statistice. Cu alte cuvinte, economisirile īn lei (ale populaţiei şi corporaţiilor) au crescut mult mai rapid decāt arată datele statistice privind
depozitele la termen, date care au determinat comentarii īn mass-media legate de o stagnare a economisirii īn lei. Specialiştii BNR vor reveni pentru a explica mai īn detaliu aceste evoluţii. Iată deci, cum o scăpare de politică fiscală atrage atāt reducerea
veniturilor bugetare, cāt şi potenţiale erori īn evaluarea unor evoluţii de ordin monetar.
Īntrucāt turbulenţele de pe pieţele financiare internaţionale s-au accentuat īn ultimele săptămāni, iar BNR urmăreşte cu deosebită atenţie aceste evoluţii, cred că este oportun să vorbim despre impactul potenţial al acestora asupra sistemului financiar şi
economiei romāneşti. Sectorul bancar din Romānia este īn continuare afectat īn principal sub forma creşterii costurilor finanţării externe. Impactul limitat se datorează
caracteristicilor mediului financiar din Romānia, precum şi măsurilor de ordin prudenţial, de politică monetară şi de īntărire a stabilităţii financiare adoptate de-a lungul timpului de către Banca Naţională. Īntre acestea le voi semnala pe cele mai importante.
Īn primul rānd, instituţiile de credit din Romānia nu au expuneri pe produse financiare care se află la originea acestor turbulenţe (instrumente subprime). Acest fapt se datorează īndeosebi profitabilităţii oferite de marjele ample de dobāndă practicate pe
piaţa internă, precum şi expansiunii rapide a creditării prin produse bancare tradiţionale.
Īn al doilea rānd, covārşitoarea majoritate a băncilor care funcţionează īn Romānia, inclusiv cele cu capital străin, sunt persoane juridice supuse autorizării, reglementării şi supravegherii prudenţiale de către Banca Naţională. Aceste bănci, ca, de
altfel, şi filialele băncilor străine care au sediul principal īn alte ţări ale Uniunii Europene, se supun standardelor prudenţiale şi de capitalizare Basel II.
Īn al treilea rānd, unele reglementări ale Băncii Naţionale au fost de multe ori mai restrictive decāt cele prevăzute de standardele Basel II. Mai concret, cerinţele de capital iniţial pentru autorizarea unei instituţii de credit din Romānia sunt aproximativ duble faţă
de nivelul minim impus prin reglementările Uniunii Europene. Mai mult, merită semnalat faptul că reprezentanţii BNR sunt implicaţi la nivelul structurilor comunitare competente īn procesul de analiză şi ameliorare a reglementărilor comunitare privitoare la arhitectura
sistemului financiar.
Nu īn ultimul rānd, nivelul rezervelor minime obligatorii se menţine īn continuare ridicat (20% pentru pasivele denominate īn lei cu scadenţă de pānă la doi ani şi, respectiv, 40% pentru cele denominate īn valută). Pe lāngă rolul de moderare a vitezei de creştere a creditului, rezervele minime obligatorii īndeplinesc rolul prudenţial de menţinere a unui nivel corespunzător de lichiditate de către instituţiile de credit.
Īn sfārşit, voi semnala măsurile de temperare a creşterii creditării adoptate recent de Banca Naţională, avānd drept obiectiv o dinamică a creditării sustenabilă pe termen mai īndelungat. Aceste măsuri devin mai utile īn contextul persistenţei turbulenţelor pe pieţele financiare internaţionale. De altfel, lichiditatea din sistemul instituţiilor de credit din Romānia, deşi īn scădere relativă comparativ cu anii anteriori, se află la un nivel adecvat pentru buna funcţionare a pieţelor, iar BNR dispune de instrumentele şi mecanismele necesare asigurării lichidităţii īn conformitate cu normele europene īn materie.
Cele de mai sus arată un risc relativ limitat de contaminare a sistemului bancar romānesc ca urmare a turbulenţelor actuale de pe pieţele financiare internaţionale. Totuşi, eventuale efecte adverse se pot manifesta şi īn ţara noastră. Īntre acestea aş enumera: volatilitatea mai pronunţată a cursului de schimb, asemănător tendinţelor din celelalte ţări din regiune, īn condiţiile reducerii apetitului pentru risc al investitorilor pe pieţele emergente; creşterea īn continuare a costului finanţării externe şi reducerea volumului acestuia; moderarea posibilă a volumului intrărilor autonome de capital şi eventuale repatrieri anticipate ale capitalurilor fructificate; şi posibila decelerare a cererii pentru exporturi romāneşti ca urmare a reducerii perspectivelor de creştere economică īn celelalte ţări membre ale Uniunii Europene.
Banca Naţională va continua şi pe viitor să manifeste maximă vigilenţă īn īndeplinirea mandatului său, atāt īn privinţa stabilităţii preţurilor, cāt şi a asigurării stabilităţii financiare.
Voi īncheia, reiterānd că obiectivul intrării īn zona euro īn anul 2014 este realizabil. Politici responsabile ale autorităţilor pot satisface şi obiectivul creşterii rapide a nivelului de trai. Ruperea echilibrelor fundamentale īnsă, prin măsuri fără acoperire īn realităţile economiei, nu poate aduce mai multă bunăstare, ci mai puţină, iar convergenţa economică reală, ca şi cea nominală, este pusă īn pericol. La fel şi obiectivul strategic al adoptării euro īn 2014.
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Profil
Banca Transilvania: platile de Black Friday au crescut cu 23%
NumÄrul tranzacČiilor realizate prin canalele BÄncii Transilvania – cu cardurile BT Či la POS-urile bÄncii – a ajuns la maxim istoric de Black Friday 2024, în 8 noiembrie, cu aproape 10 milioane de tranzacČii/zi, +23% faČÄ de Black Friday 2023, anunta banca intr-un detalii
Alpha Bank va fi preluata de Unicredit
Fuziunea prin absorbČie a Alpha Bank România S.A. în cadrul UniCredit Bank S.A. este estimatÄ a avea loc în a doua parte a anului 2025, Unicredit urmand sa devina a treia mare banca din Romania. UniCredit S.p.A. („UniCredit”) Či detalii
Garanti BBVA urmareste ca majoritatea cererilor de credit sa fie facute prin aplicatia bancii
Garanti BBVA raporteazÄ rezultate semnificative, la patru luni de la introducerea noilor funcČionalitÄČi în aplicaČia de Mobile Banking, care permit clienČilor sÄ solicite rapid Či uČor credite de nevoi personale Či Bonus Card, fÄrÄ a se deplasa în agenČii, anunta banca detalii
Schimburi valutare non-stop in timp real, pentru clientii firme ai Libra
Libra Internet Bank oferÄ clienČilor business posibilitatea de a efectua schimburi multi-valutare în timp real, prin intermediul platformei Live FX, implementatÄ printr-un parteneriat cu Visa, unul dintre liderii globali în plÄČi digitale, anunta banca intr-un comunicat, in care detalii
- Credite pentru firme cu garantii InvestEU de la Garanti BBVA
- Aplicatie noua pe iPhone pentru acceptarea platilor contactless in magazine
- CEC Bank are o noua platforma IT de relatii cu clientii (CRM)
- Din aplicatia George BCR se pot plati facturile pentru 350 de firme
- Credite BT Direct in Spitalul MONZA
- Credite fara comision de acordare la Patria Bank si Patria Credit
- Datele personale a 400.000 de clienti BT, actualizate automat
- Din BT Pay se pot face investitii in fondurile BT Asset Management
- CEC Bank isi majoreaza substantial activele, cu 35%
- Solutii pentru a incepe si dezvolta o afacere
Profil de Bancher
-
Petr BrƔvek, Chief Operating Officer (COO)
Erste Bank
Appointed until December ... vezi profil
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- BÄncile din RomĆ¢nia nu au majorat comisioanele aferente operaČiunilor Ć®n numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro dupÄ primele nouÄ luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro dupÄ primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro dupÄ prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor Åi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiČii imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinÅ£Ä ROBID Åi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- InflaČia anualÄ a crescut marginal
- ComerČul cu amÄnuntul - Ć®n creČtere cu 7,7% cumulat pe primele 9 luni
- RomĆ¢nia, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice Ć®n PIB
- RomĆ¢nia, tot prima Ć®n UE la inflaČia anualÄ, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare Ʈn august, la cel mai redus nivel din ultimul an
Ministerul Finantelor
- Datoria publicÄ, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB dupÄ prima jumÄtate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB dupÄ primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar Ć®ngrijorÄtor dupÄ prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publicÄ, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar Ʈnaintea ultimului trimestru din 2024
- PreČurile industriale - scÄdere Ć®n august dar indicele anual a continuat sÄ creascÄ
- RomĆ¢nia, pe locul 4 Ć®n UE la scÄderea preČurilor agricole
- Industria prelucrÄtoare, evoluČie neconvingÄtoare pe luna iulie 2024
Statistici
- RomĆ¢nia, pe locul trei Ć®n UE la creČterea costului muncii Ć®n T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - RomĆ¢nia, pe locul 19 Ć®n UE ca pondere Ć®n PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- DobĆ¢nda pe termen lung a continuat sÄ scadÄ in septembrie 2022. Ecartul faČÄ de Polonia Či Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite cautÄ soluČii pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitÄČile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to ā¬92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Deficitul balanČei comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare faČÄ de aceeaČi perioadÄ a anului trecut
- ProducČia industrialÄ, Ć®n scÄdere semnificativÄ
- Pensia realÄ, Ć®n creČtere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrÄtoare a trecut pe plus Ć®n aprilie 2024
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea Ć®mpotriva dezastrelor, valabilÄ Či in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
LOAN OFFER
Buna ziua Aceasta pentru a informa publicul larg cÄ oferim Ć®mprumuturi celor care au nevoie de ... detalii
-
!
Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii