Legea privind transformarea EximBank in banca de dezvoltare a fost publicata de Ministerul Finantelor
Autor: Bancherul.ro
2015-11-11 08:27
Ministerul Finantelor a publicat pe site-ul popriu proiectul de lege privind transformarea EximBank intr-o banca de dezvoltare. Noua denumire a bancii va fi Banca de Dezvolare a Romaniei - EximBank.
In expunerea de motive se arata: "Avand in vedere sursele aflate in prezent la dispozitia Eximbank pentru activitatea desfasurata in numele si in contul statului, coroborat cu extinderea mandatului pentru activitatea de banca de dezvoltare, conform unor analize preliminare se estimeaza un necesar de fonduri suplimentare car ar trebui puse la dispozitia Bancii de Dezvoltare a României de 317 mil. lei in anul 2017, 240 mil. lei in anul 2018 si de 239 mil. lei in anul 2019.
Indiferent de sursa din care se vor asigura aceste fonduri prevazute la art. 14 din proiectul de lege, aceste fonduri vor constitui plasamente financiare ale statului la Banca de Dezvoltare a României, dupa cum sunt tratate si in prezent fondurile puse la dispozitia SC Eximbank SA pentru activitatea desfasurata in nume si in contul statului, neavand un impact asupra deficitului bugetar.
Decizia privind sursa din care se vor acorda fondurile estimate necesare activitatii Bancii de Dezvoltare a Romaniei se va lua de catre Guvern, in conformitate cu art. 14 alin (6)."
In lege se mai prevede ca Ministerul Finanţelor Publice va transfera Bancii de Dezvoltare a României, spre administrare, în cadrul activității desfășurate în numele și în contul statului, soldul fondului revolving Fondul Româno - German, creat în cadrul asistenței financiare acordate Guvernului României, de către Guvernul Republicii Federale Germania, prin Institutul de Credit pentru Reconstrucţie „Kreditanstalt fur Wiederaufbau” - KfW, pentru finanțarea proiectului "Promovarea întreprinderilor mici şi mijlocii", etapele 1,2 și 3, în baza acordurilor de cooperare financiară încheiate în perioada 1998 – 2008 fond aflat la dispoziția Ministerului Finanţelor Publice.
Proiect de LEGE privind funcționarea Băncii de Dezvoltare a României - EximBank S.A.
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I Dispoziții generale
Art. 1 Banca de Dezvoltare a României - EximBank S.A., denumita in continuare Banca de Dezvoltare a României este o societate comercială pe acțiuni, în care Statul Român deține în orice moment minimum 51% din capitalul social.
Art. 2 Banca de Dezvoltare a României este o instituție de credit specializată, prin care sedesfăşoară activităţi destinate să asigure susţinerea mediului de afaceri, dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea utilităţilor de interes public, dezvoltarea regională, susţinerea activităţii de cercetare-dezvoltare-inovare, protecţia mediului înconjurător, ocuparea şi formarea personalului, susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, susţinerea tranzacţiilor internaţionale, a exporturilor şi a producţiei de export, precum şi alte domenii, prin instrumente financiar-bancare specifice.
Art. 3 Banca de Dezvoltare a României îşi desfăşoară activitatea în nume şi în cont propriu ca instituție de credit şi este mandatată de Statul Român să deruleze activităţi de bancă de dezvoltare în numele şi în contul Statului, realizând finanţări, cofinanţări, refinanţări, garantări, asigurări, reasigurări şi alte operaţiuni financiar-bancare pentru toate categoriile de
beneficiari eligibili în sensul prezentei legi, constituiți sub diverse forme de organizare .
CAPITOLUL II
Activitatea Bancii de Dezvoltare a României în nume și cont propriu
Art. 4 - (1) Activitatea Bancii de Dezvoltare a României în nume și cont propriu se desfășoară în conformitate cu legislația aplicabilă instituțiilor de credit, respectiv Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 277/2007, cu modificările și completările ulterioare, cu prevederile legislației bancare, ale legislației referitoare la societățile comerciale și statutul propriu.
(2) Activitatea Bancii de Dezvoltare a României în nume și cont propriu urmărește susținerea domeniilor prioritare și strategice ale Statului, urmărindu-se complementaritatea între activitatea desfășurată în nume și cont propriu și activitatea desfășurată în mandat de bancă de dezvoltare în numele și contul Statului Român.
(3) Banca de Dezvoltare a României este condusă de un consiliu de administrație numit de Adunarea Generală a Acționarilor.
(4) Președintele Consiliului de Administrație este ales de către Adunarea Generală a Acționarilor.
CAPITOLUL III
Activitatea în mandat a Bancii de Dezvoltare a României
SECȚIUNEA 1
Activitatea Bancii de Dezvoltare a României în numele și în contul Statului Român
Art. 5 - (1) Activitatea Bancii de Dezvoltare a României în numele și în contul Statului Român se desfășoară în cadrul mandatului de bancă de dezvoltare și în conformitate cu prevederile prezentei legi și cu statutul propriu.
(2) Activitatea desfășurată de Banca de Dezvoltare a României în mandat urmărește sprijinirea dezvoltării economice durabile și echilibrate, precum și reducerea disparităților sociale, fiind orientată către apărarea interesului public și nu către obținerea de profit,
(3) Statul Român își asumă în integralitate riscurile derivând din creditele, garanțiile și asigurările/reasigurarile acordate de către Banca de Dezvoltare a României în calitate de mandatar al Statului, precum și beneficiile din activitatea desfășurata în numele și în contul statului.
(4) Remunerarea serviciilor prestate de Banca de Dezvoltare a României în cadrul mandatului se reglementează prin convenţie încheiată între Ministerul Finanţelor Publice şi EximBank.
(5) Pentru serviciile de analiză și administrare prestate în baza mandatului, Banca de Dezvoltare a României poate percepe beneficiarilor comisioane reglementate prin norme și proceduri specifice, aprobate de către Comitetul Interministerial de Dezvoltare Economică, denumit în continuare CIDE, și publicate în Monitorul Oficial.
(6) Activitatea desfășurată de către Banca de Dezvoltare a României în cadrul mandatului este condusă și coordonată de către CIDE.
(7) Responsabilitatea îndeplinirii mandatului acordat Bancii de Dezvoltare a României de a desfăşura activităţi specifice de bancă de dezvoltare aparţine CIDE.
(8) În executarea mandatului, Banca de Dezvoltare a României poate susține categoriile de beneficiari eligibili conform art. 16 alin. (1) atât în mod direct, cât și indirect prin intermediul altor instituții de credit.
Art. 6
În vederea atingerii obiectivelor generale ale activității derulate de Banca de Dezvoltare a României în cadrul mandatului se are în vedere :
a) corectarea disfuncționalităților pieței care nu sunt deservite de băncile comerciale sau de către alte instituții private de finanțare;
b) sprijinirea exportului de produse și servicii românești, a producţiei de export și a investițiilor românești în străinătate;
c) administrarea fondurilor alocate de Uniunea Europeană Statului Român, atribuite spre gestionare Bancii de Dezvoltare a României în calitate de gestionar al fondurilor destinate anumitor instrumente financiare în conformitate cu reglementarile europene aplicabile sau în calitate de intermediar financiar, conform legii;
d) sprijinirea directă sau indirectă a implementării unor proiecte publice și private de interes strategic, național, regional sau local, propuse de beneficiarii eligibili,
e) sprijinirea dezvoltării sectorului întreprinderilor mici și mijlocii, precum și a entităților care au acces redus la finanțare;
f) participare la derularea de programe naționale de dezvoltare, prevazute îndocumentele strategice ale Guvernului ;
g) dezvoltarea economiei reale prin susținerea companiilor românești prin intermediul unor produse financiar-bancare specifice;
h) alte obiective aferente activităţilor stabilite în sarcina Bancii de Dezvoltare a României prin acte normative speciale.
Art. 7
Banca de Dezvoltare a României realizează activitatea de recuperare, prin executare silită, a sumelor achitate din fondurile alocate de la bugetul de stat și din alte surse prevăzute la art. 14 alin. (1), ca urmare a neexecutării sau încălcării de către operatorii economici, beneficiari ai oricărei forme de susţinere oferite de statul român prin CIDE, a condiţiilor
contractuale, prin corpul propriu de executori fiscali, care desfăşoară activităţile de executare silită potrivit dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificarile si completarile ulterioare.
SECȚIUNEA 2
Comitetul Interministerial de Dezvoltare Economică
Art. 8 – (1) CIDE este un organism fără personalitate juridică, care asigură conducerea și coordonarea activităților și operațiunilor desfășurate de către Banca de Dezvoltare a României în cadrul mandatului.
(2) În acest sens, CIDE evaluează și aprobă sau, după caz, avizează proiectele și tranzacțiile care fac obiectul mandatului de bancă de dezvoltare, pe baza analizelor prezentate de direcțiile de specialitate din Banca de Dezvoltare a României.
(3) În exercitarea atribuțiilor sale, CIDE examinează, aprobă și asigură implementarea normelor, procedurilor, politicilor și instrumentelor specifice derulate în numele și în contul Statului de către Banca de Dezvoltare a României.
(4) Pregătirea lucrărilor, analiza și prezentarea proiectelor care se supun aprobării CIDE se realizează de către structurile de specialitate din cadrul Bancii de Dezvoltare a României , potrivit competenţelor acestora.
(5) Lucrările de secretariat ale CIDE se asigură, ca activitate permanentă şi distinctă, de către Banca de Dezvoltare a României .
Art. 9
Competența de aprobare a CIDE este până la echivalentul a 50 milioane euro per beneficiar sau grup de beneficiari aflați în legătură, tranzacțiile a căror valoare depășește acest prag urmând a fi aprobate prin hotărâre a Guvernului României, luând în considerare avizul prealabil al CIDE.
Art. 10
CIDE examinează şi avizează emiterea de garanţii de stat, de către Ministerul Finanțelor Publice, pentru împrumuturile contractate de operatorii economici și unitățile administrativ teritoriale, precum și împrumuturile contractate de Ministerul Finanțelor Publice și subîmprumutate unităților administrativ-teritoriale sau operatorilor economici, în conformitate cu prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare.
Art. 11 – (1) Membrii CIDE sunt reprezentanți ai organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale şi Banca de Dezvoltare a României, președintele CIDE fiind secretarul de stat în Ministerul Finanțelor Publice coordonator al activității de datorie publică.
(2) Eliberarea în orice mod din funcţia publica sau în cadrul Bancii de Dezvoltare a României a persoanelor care fac parte din CIDE determină şi încetarea calităţii de membru, vicepreşedinte sau preşedinte în cadrul CIDE.
(3) Remuneraţia individuală a membrilor CIDE se stabileşte la nivelul a două salarii medii brute pe Banca de Dezvoltare a României la nivelul sfârşitului anului anterior celui pentru care se face plata, este plătibilă lunar și se suportă din fondurile statului puse la dispoziţia EximBank, administrarea activităților legate de calculul remunerației fiind realizată de către EximBank.
Art. 12 – (1) Fiecare membru al CIDE depune o declarație pe proprie răspundere, prin care se angajează în scris că îşi exercită responsabilităţile cu onestitate, integritate şi obiectivitate, păstrând confidențialitatea activității desfășurate.
(2) Persoanele desemnate în calitate de membri ai CIDE trebuie să dețină experiența necesară în aplicarea principiilor financiare sau în derularea operațiunilor specifice mandatului de bancă de dezvoltare.
(3) Membrii CIDE se angajează să exercite efectiv responsabilităţile ce le revin și să aloce timp suficient pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin.
Art. 13 – (1) Aspectele privind componența, organizarea și activitatea CIDE, inclusiv responsabilitățile membrilor acestuia, se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) Normele și procedurile detaliate aferente activității desfășurate în numele și în contul Statului Român, precum și operațiunile specifice efectuate de Banca de Dezvoltare a României în numele și în contul Statului Român, sunt stabilite și aprobate de CIDE.
(3) Normele care reglementează activităţile desfăşurate de Banca de Dezvoltare a României în numele şi în contul Statului Român, aprobate de către CIDE, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Reprezentarea şi asistenţa juridică a CIDE în faţa instanţelor judecătoreşti sunt asigurate de direcția juridică a Bancii de Dezvoltare a României împreună cu Direcția Generală Juridică din cadrul Ministerului Finanţelor Publice. Reprezentarea şi asistenţa CIDE în faţa celorlalte organe şi autorităţi ale Statului sunt asigurate de Banca de Dezvoltare a României.
SECȚIUNEA 3
Sursele de finanțare
Art. 14 – (1) Sursele de finanțare necesare pentru derularea activităților desfășurate de Banca de Dezvoltare a României în cadrul mandatului sunt:
a) Fonduri puse la dispoziția Banca de Dezvoltare a României de către Ministerul Finanțelor Publice din bugetul de stat, prin bugetul MFP-Actiuni generale, din venituri din activitatea de privatizare sau pe baza de mandat ;
b) Fonduri încredinţate în bază de mandat de alte autorităţi ale administraţiei publice centrale;
c) Finanțari rambursabile contractate de pe piețele interne și internaționale, inclusiv de la instituții financiare internaționale, bănci guvernamentale de dezvoltare/cooperare internațională;
d) Alte surse de finanțare care vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului, cu reglementarea modalităţilor de utilizare;
f) Alte surse conform legii.
(2) Sursele de finanțare prevăzute la alin. (1) pot fi angajate de Banca de Dezvoltare a României pentru activitatea desfășurată în numele și în contul Statului în limitele competenţelor de aprobare ale CIDE sau, după caz, ale Guvernului României.
(3) Sursele de finanțare prevăzute la alin. (1) sunt utilizate de Banca de Dezvoltare a României pentru plata angajamentelor asumate în cadrul mandatului de bancă de dezvoltare şi pentru acoperirea costurilor generate de activitățile derulate.
(4) Sumele încasate în cadrul operaţiunilor de finanţare, garantare, asigurare, reasigurare de natura comisioanelor, dobânzilor, primelor de asigurare și spezelor, precum și recuperările de creanțe anterior derecunoscute, conform Regulamentului CE nr.1126/2008, reprezintă sursă de alimentare a surselor de finanțare prevăzute la alin.
(1).
(5) Sumele plătite reprezentând costuri administrative generate de activitățile derulate, comisioane, dobânzi, inclusiv aferente finantarilor rambursabile contractate de Banca de Dezvoltare a României in scopul indeplinirii mandatului, prime de asigurare/reasigurare, speze, precum și executările de garanții și plățile de despăgubiri aferente contractelor de asigurare diminuează sursele de finanțare prevăzute la alin. (1). Costurile administrative generate de activitățile derulate se stabilesc în normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
(6) Anual, Banca de Dezvoltare a României prezintă CIDE un raport detaliat privind angajamentele asumate și planul de afaceri aferent perioadei următoare, prezentând propuneri de completare a fondurilor aflate la dispoziție, daca este cazul. Pe baza aprobării CIDE, în urma analizei interne Ministerul Finanțelor Publice supune aprobării Guvernului Planul de afaceri al Bancii de Dezvoltare a României și finanțarea angajamentelor viitoare ale Bancii de Dezvoltare a României .
(7) Sumele disponibile din sursele de finanțare prevăzute la alin. (1), lit. a), sunt plasate la Banca de Dezvoltare a României ca surse atrase pentru susținerea activității bancare pe perioadă nedeterminată, cu excepţia acelor sume al căror regim special este stabilit prin convenție încheiată între Banca de Dezvoltare a României și Ministerul Finanțelor Publice. Drepturile şi obligaţiile Bancii de Dezvoltare a României pentru
utilizarea acestor sume se stabilesc prin convenţie încheiată cu Ministerul Finanţelor Publice.
Art. 15 (1) În vederea susținerii activităților desfășurate în cadrul mandatului, prin derogare de la Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, Banca de Dezvoltare a României poate contracta finanțări rambursabile în numele și contul statului de pe piețele interne și internaționale, inclusiv de la instituții financiare internaționale, bănci guvernamentale de dezvoltare/cooperare internațională.
(2) Obligațiile financiare asumate potrivit alin. (1) sunt obligații de natura datoriei publice guvernamentale, iar plata serviciului acestei datorii este implicit garantată de Statul Român.
(3) Contractarea de împrumuturi de pe piețele interne și internaționale, inclusiv de la instituţiile financiare internaționale și/sau bănci de dezvoltare/cooperare internațională, potrivit alin (1), se supune aprobării Guvernului, pe baza unui Memorandum promovat de Ministerul Finanțelor Publice.
(4) Procedura privind contractarea de împrumuturi prevăzută la alin. (3) se stabilește prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
(5) Contractarea de împrumuturi potrivit alin (3) se realizează în conformitate cu prevederile Legii responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010 republicată, precum și cu Strategia de administrare a datoriei publice guvernamentale.
SECȚIUNEA 4
Beneficiari
Art. 16 – (1) Acționând în baza mandatului, Banca de Dezvoltare a României oferă produse financiar-bancare specifice următoarelor categorii de beneficiari:
a) Întreprinderi/societăți nou înfiinţate, întreprinderi sociale, companii naționale, întreprinderi mici și mijlocii, alte societăți comerciale;
b) Unități administrativ-teritoriale, instituţii ale administraţiei publice locale, asociații de dezvoltare intercomunitară, grupuri de acțiune locală, agenții de prestări servicii de utilitate publică, organizații neguvernamentale, entități publice de interes socio-cultural, universități, institute de cercetare-dezvoltare, alte entități legale. Entitățile publice de interes socio-cultural, universități, institute de cercetare-dezvoltare incluse în administrația publică centrală pot contracta împrumuturi de la Banca de Dezvoltare a României prin derogare de la Ordonanța
de Urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu
modificări și completări prin Legea nr.109/2008, cu modificările și completările ulterioare, cu raportarea acestor împrumuturi către Ministerul Finanțelor Publice conform ordonanței de urgență mentionate;
c) Alte categorii de beneficiari, atât în mod direct, cât și indirect, prin intermediul instituțiilor de credit partenere.
(2) Acționând în cadrul mandatului, Banca de Dezvoltare a României susține:
a) Proiecte finanțate din fonduri ale Uniunii Europene, inclusiv proiecte de
infrastructură;
b) Programe și proiecte de interes local, regional, național, inclusiv de natură socială;
c) Parteneriate de tip public-privat, investiții teritoriale integrate, proiecte de cooperare transfrontalieră;
d) Exportul de bunuri și servicii românești si investițiile românești în străinătate;
e) Participarea la implementarea inițiativelor investiționale strategice ale Uniunii Europene.
SECȚIUNEA 5
Contabilitatea operaţiunilor desfășurate în mandat de Banca de Dezvoltare a României
Art. 17 Contabilitatea operațiunilor desfășurate de Banca de Dezvoltare a României în baza mandatului este asigurată în conformitate cu normele de raportare financiară specifice aprobate de CIDE, având la baza principiile contabile aplicabile instituțiilor de credit.
Art. 18
Banca de Dezvoltare a României publică pe site-ul propriu situații financiare anuale cu privire la activitatea desfășurată în mandat în conformitate cu cadrul de raportare financiară aprobat de CIDE.
Art. 19
CIDE elaborează pentru fiecare exerciţiu financiar un raport care prezintă derularea activităţilor desfășurate de Banca de Dezvoltare a României în baza mandatului care se prezintă Guvernului României în termen de 6 luni de la încheierea exercițiului financiar, de către Ministerul Finanțelor Publice. Raportul se publică și pe site-ul propriu de către Banca
de Dezvoltare a României .
CAPITOLUL IV
Dispoziții finale şi tranzitorii
Art. 20 (1) Ministerul Finanţelor Publice transferă Bancii de Dezvoltare a României, spre administrare, în cadrul activității desfășurate în numele și în contul statului, soldul fondului revolving Fondul Româno- German-, creat în cadrul asistenței financiare acordate Guvernului României, de către Guvernul Republicii Federale Germania, prin Institutul de Credit pentru Reconstrucţie „Kreditanstalt fur Wiederaufbau” - KfW, pentru finanțarea proiectului "Promovarea întreprinderilor mici şi mijlocii", etapele 1,2 și 3, în baza acordurilor de cooperare financiară încheiate în perioada 1998 – 2008 fond aflat la dispoziția Ministerului
Finanţelor Publice.
(2) Ministerul Finanţelor Publice încheie cu Banca de Dezvoltare a României, desemnata managerul proiectului, o convenție, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor în ceea ce privește administrarea fondului revolving prevăzut la alin. (1), inclusiv privind utilizarea acestuia și rambursarea obligațiilor financiare către Institutul de Credit
pentru Reconstrucţie (Kreditanstalt fur Wiederaufbau).
Art. 21
Banca de Dezvoltare a României este supusă dispoziţiilor legale privind secretul profesional în domeniul bancar.
Art. 22
Membrii şi împuterniciţii în adunarea generală a acţionarilor, membrii consiliului de administraţie, membrii CIDE şi auditorii, salariaţii Bancii de Dezvoltare a României, precum și orice persoană care participă la activitatea instituției sunt obligaţi să păstreze secretul profesional în domeniul bancar asupra oricăror fapte, date şi informaţii de care au luat
cunoştinţă în cursul exercitării funcţiilor lor şi care nu sunt destinate publicităţii, care privesc persoana, proprietatea, activitatea, afacerea, relaţiile personale sau de afaceri ale clienţilor ori informaţii referitoare la conturile clienţilor - solduri, rulaje, operaţiuni derulate-, la serviciile
prestate sau la contractele încheiate cu clienţii.
Art. 23 – (1) Instrumentele financiare ale activității desfășurate în numele și în contul Statului Român se utilizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi a acquis-ului comunitar.
(2) Măsurile de sprijin susceptibile a constitui ajutoare de stat se acordă după parcurgerea procedurilor prevăzute de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale din domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea si completarea Legii concurenței nr. 21/1996, cu modificările și completările ulterioare,
și în conformitate cu legislația europeană în domeniu.
Art. 24
La data intrării în vigoare a prezentei legi denumirea de Comitet Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări prevazută de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, se inlocuiește cu Comitetul Interministerial de Dezvoltare Economică.
Art. 25
La data abrogării Legii nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., cu modificarile si completarile ulterioare, fondurile prevăzute la art. 10 din Legea nr. 96/2000 privind asigurarea resurselor financiare necesare desfășurarii operațiunilor în numele și în contul statului, constituite la dispoziția
EximBank, se comasează într-un singur fond comun și rămân în continuare la dispoziția Bancii de Dezvoltare a României în scopul asigurării resurselor sale financiare pentru activitatea desfășurată în mandat, cu excepția fondului revolving Fondul Româno-German
mentionat la art. 20 alin. (1), pentru care se va ține o evidență separată, care va include și achitarea obligațiilor financiare față de KfW.
Art. 26
La intrarea în vigoare a acestei legi se abrogă Legea nr. 96 din 2 iunie 2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EximBank SA, republicată, precum si Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de ExportImport a României Eximbank - S.A. în numele şi în contul statului, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 27
Statutul actual al EximBank SA rămâne în vigoare până la aprobarea de către Adunarea Generală a Acţionarilor a noului statut pentru Banca de Dezvoltare a României, dar nu mai târziu de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 28
Convenția și actele adiționale încheiate cu Ministerul Finanţelor Publice, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei legi, își mențin valabilitatea până la expirarea termenului prevăzut în textul convenției.
Art. 29.
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, se elaborează norme metodologice de aplicare, aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Ultima Ora
Banca Transilvania are un rating mai bun
Fitch Ratings îmbunătățește rating-ul Băncii Transilvania, de la ”BB+” la ”BBB-”, cu perspectivă stabilă, pe termen lung, conform unui comunicat al bancii, in care se adauga: Noul rating investment grade reflectă îmbunătățirea mediului detalii
Numele beneficiarului unui transfer bancar, afisat la 17 banci
BRD, Exim Banca Romaneasca si Credit Europe Bank sunt ultimele trei banci care au integrat recent serviciul afisare nume beneficar (SANB) oferit de Transfond, care afiseaza numele destinatarului unei plati, sub contul IBAN. Potrivit Transfond, serviciul are ca scop prevenirea fraudelor detalii
Banca Transilvania si-a imbunatatit perspectiva de crestere a ratingului
Moody’s Ratings confirmă rating-urile Băncii Transilvania acordate pentru prima oară în 2023 și îmbunătățeste perspectiva, de la stabilă la pozitivă, pentru rating-ul de depozit pe termen lung (Baa2) și rating-ul de emitent (Baa3), anunta banca intr-un comunicat, in detalii
Legea pentru plafonarea dobanzilor la creditele IFN-urilor, in vigoare de luni
Legea 243 din 2024 privind plafonarea dobanzilor la creditele acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) intra in vigoare, de luni, 11 noiembrie. Legea obliga IFN-urile sa limiteze dobanzile la 1% pe zi in cazul creditelor de pana la 5.000 de lei, 0,8% la imprumuturile de pana detalii
- Raiffeisen Digital Bank se inchide in Romania
- Banca Transilvania isi continua cresterea sustinuta: +30% la operatiuni, +23% la credite, in primele 9 luni din 2024
- Problele de functionare a aplicatiei Revolut
- BCR lanseaza o noua varianta de plati cu numarul de telefon, o alternativa la Alias Pay
- Banca Transilvania are un numar de telefon dedicat fraudelor online
- Burse la Transilvania Executive Education MBA
- Card virtual in dolari, in aplicatia BT Pay
- Libra devine a doua banca, dupa BT, care face plati instant in euro
- Probleme de functionare a cardurilor BRD Mastercard, la magazine si bancomate
- Bancile adopta un nou sistem de plati instant cu mobilul prin cod QR: RoPay
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Inflația anuală a crescut marginal
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 7,7% cumulat pe primele 9 luni
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
!
Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii
-
Schimbare numar telefon Raiffeisen
Puteti schimba numarul de telefon la Raiffeisen din aplicatia Smart Mobile/Raiffeisen Online, ... detalii