BANCI | Interviu

ING, banca fara casierii, castiga pariul cu “self banking”: in 2014 a facut cel mai mare profit din istorie si al treilea din sistemul bancar romanesc

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2015-03-04 15:52

ING Bank, singura banca din Romania care functioneaza, inca din 2004, dupa un model de afaceri denumit “self bank”, fara casierii, doar cu ATM-uri si automate bancare la care clientii bancii realizeaza operatiuni exclusiv prin intermediul cardurilor si online, culege acum roadele acestui pariu pe serviciile bancare electronice: anul trecut banca olandeza a obtinut un profit brut record de 340 milioane lei (290 milioane lei net), in crestere cu 13% fata de anul precedent, cand a castigat 287 milioane lei.

ING Bank a urcat astfel in topul celor mai performante banci romanesti in 2014, obtinand al treilea profit ca marime, dupa Banca Transilvania (448 milioane lei) si Raiffeisen (425 milioane lei).

Indicatorul de rentabilitate a capitalului (Return on equity – ROE) a fost de 20% in 2014, fara de 16% in 2013, iar raportul costuri/venituri (Cost/income ratio – CIR) s-a ridicat la 55%, fata de 54% in anul precedent.

Cresterea profitului ING se datoreaza insa mai putin cresterii veniturilor cat mai ales reducerii puternice, cu 40% (47 milioane lei) a provizioanelor aferente creditelor neperformante, de la 118 milioane lei in 2013 la 71 milioane lei in 2014.

De ce are ING o rata a creditelor neperformante de doar 5,7%?

Sven Foos, noul director financiar al ING, spune ca nu exista o cauza specifica pentru reducerea substantiala a costului riscului in 2014, tendinta datorandu-se imbunatatirii comportamentului de plata a clientilor mari, dar si a persoanelor fizice: “Pe partea de companii nu am avut evenimente importante (de default), in timp ce la nivel individual clientii si-au rambursat mai bine imprumuturile, intarzierile fiind mai putine decat in anul precedent”.

L-am intrebat pe Foos cum se explica aceasta reducere substantiala a costului riscului la ING, in contradictie cu evolutia generala a pietei bancare din Romania, unde s-au inregistrat in 2014 cresteri puternice de provizioane, ca efect al masurilor luate de BNR de curatenie a portofoliului bancilor. Este si o consecinta a faptului ca ING are statut de sucursala in Romania, nefiind supravegheata direct de BNR?

Foos spune ca desi ING este sucursala, banca raporteaza la BNR situatia creditelor neperformante si respecta regulamentele locale. Nivelul redus al creditelor neperformante ale ING, de doar 5,7% in 2014, in scadere de la 9,7% din 2013 (fata de 14% media sistemului bancar) se datoreaza managementului eficient al riscului, spune el.

ING are in principal clienti companii de dimensiuni mari si medii, firme multinationale, foarte solide, in timp ce clientela retail este una destul de noua si selectata dintre clientii cu venituri ridicate si in principal tineri. De asemenea, banca a acordat persoanelor fizice cu preponderenta credite in lei, mai putine in euro.

ING a pierdut insa cota de piata destul de importanta in ultimii ani pe segmentul creditelor ipotecare, intrucat, sub conducerea fostului presedinte Misu Negritoiu, a ales sa nu participe la programul Prima Casa, care in final s-a dovedit unul de succes. Dupa plecarea lui Negritoiu, banca a intrat si in programul Prima Casa, incepand de anul trecut, astfel ca ING a reusit sa-si majoreze anul trecut volumul de imprumuturi acordate persoanelor fizice. 

"Puteam sa avem o crestere si mai mare"

Cresterea creditarii de anul trecut a fost totusi modesta, tinand cont de potentialul ING si de lipsa unor probleme prin care trec alte banci, fapt confirmat si de seful ING, Michal Szczurek: "Puteam sa avem o crestere mai mare, dar sunt multumit de ce am realizat in 2014". 

Seful ING spune ca in acest an se asteapta la o crestere mai mare a afacerilor bancii, tinand cont de semnalele pozitive din ultima perioada: increderea consumatorilor este in crestere,conform datelor Comisiei Europene, iar PIB-ul Romaniei este estimat sa avanseze mai mult decat in anul precedent. "Filosofia noastra este sa ne ajutam clientii sa aiba succes, sa performeze, nu doar sa supravietuiasca", adauga Szczurek.

"Romania este, alaturi de Polonia, printre tarile care au o crestere economica ridicata, de aceea grupul ING este gata sa investeasca aici, asteptandu-se sa obtina venituri si mai ridicate in viitor, ceea ce reprezinta o dovada clara a angajamentului bancii pentru Romania", a adaugat el.

In total, ING si-a majorat in 2014 creditele acordate clientilor (inclusiv creditele externalizate) cu 13%, la un total de 11,195 miliarde lei, ponderea acestora fiind echilibrata pe categorii de clienti: 48% sunt credite pentru persoane fizice si 52% sunt credite pentru companii. Banca si-a majorat cota de piata pe creditare de la 4,1% in 2013 la 4,8% in 2014, cota calculata pe baza datelor interne si a raportarilor BNR. Pe piata creditelor ipotecare, cota de piata a ING a ajuns la 9%.

Depozitele atrase de la clienti au avansat cu 8%, la un total de 14,019 miliarde lei, majoritatea fiind fonduri atrase de la persoanele fizice (69%), restul fiind de la companii. ING a calculat o cota de piata la depozite de 6% in 2014, in crestere de la 5,7%.

Contributia cresterii veniturilor la castigul bancii a fost modesta: ING si-a majorat veniturile cu doar 4% (35 milioane lei), in timp ce costurile, concentrate pe investitii in tehnologie si infrastructura IT, au crescut cu 6% (29 milioane lei), rezultatul operational net fiind asadar mai mare cu doar 6 milioane lei.

Veniturile din dobanzi si comisioane au avut o pondere echilibrata, precizeaza seful ING, insa veniturile din comsioane au crescut mai mult, data fiind si tendinta de scadere a marjelor de dobanda.

Clientii companii mari si multinationale raman principala sursa de castig pentru ING, cu o contributie de 49% la profit, la care se adauga clientii mijlocii (14%), clientii de retail banking avand o pondere de 37% din castigul bancii olandeze.

Cu toate acestea, datorita modelului de afaceri concentrat pe carduri, online si mobile banking, ING castiga tot mai multi clienti persoane fizice si mici intreprinzatori.

ING avea la finalul lui 2014 un numar de 938.002 clienti retail, in crestere cu 9% fata de anul precedent.

Dintre acestia, a precizat seful ING Bank Romania, Michal Szczurek, in jur de 300.000, adica mai putin de o treime, sunt clienti activi de online si mobile banking.

Michal Szczurek, CEO la ING Bank Romania:
Michal Szczurek, CEO la ING Bank Romania: "Cred ca vom asista la o migrare foarte puternica dinspre desktop spre mobile, astfel ca la finalul anului cred ca mai multi clienti se vor loga la online banking de pe telefonul mobil decat de pe calculator (desktop)"

Seful ING: In acest an vom vedea o migratie mare a clientilor dinspre desktop spre mobile

Potentialul de crestere a serviciilor bancare online este urias, apreciaza seful ING, tinand cont ca 600.000 dintre clientii bancii au semnat contracte de utilizare a serviciului de internet banking, denumit Home Bank. Dupa cum se vede, insa doar jumatate sunt clienti activi, ceea ce inseamna ca banca mai are de lucrat pentru a convinge multi clienti sa utilizeze banca online.

“Oricum, numarul clientilor de online banking a crescut foarte mult in ultimele luni, de cand nu mai este obligatoriu digipass-ul pentru autentificarea pe site-ul ING”, a spus Szczurek.

ING a introdus de la inceputul anului trecut varianta de logare la serviciul de internet banking fara digipass, codul unic de securitate furnizat de acest dispozitiv mobil fiind inlocuit de un SMS primit de client pe telefonul mobil. Astfel, logarea se poate face doar pe baza codului de utilizator (username), a parolei si a codului primiti prin SMS.

Seful ING spune ca banca sa se va concentra in continuare pe dezvoltarea serviciilor online si prin telefonul mobil, avand in vedere ca tot mai multi clienti folosesc serviciile electronie, astfel incat nici nu mai e nevoie de cresterea numarului de unitati bancare.

Nu cred ca vom mai majora numarul de unitati, cele 190 pe care le avem acum sunt suficiente, intrucat clientii se misca foarte rapid spre serviciile tip self banking. In schimb, ce vom face va fi sa imbunatatim locatia unor unitati, de exemplu cred ca trebuie sa fim mai activi in mall-uri si spatii comerciale”, a spus Szczurek.

“Tehnologia ne permite sa simplificam si sa automatizam procese, de aceea avem nevoie de personal specializat in IT si analiza datelor clientilor, pentru a putea imbunatati experienta clientilor cu noile tehnologii”, a adaugat el.

Vad ca si alte banci se dezvolta in digital, de aceea si noi vrem sa ne imbunatatim serviciile, chiar daca le consideram cele mai bune, pentru ca in acest an cred ca vom vedea schimbari importante. Cred ca vom asista la o migrare foarte puternica dinspre desktop spre mobile, astfel ca la finalul anului cred ca mai multi clienti se vor loga la online banking de pe telefonul mobil decat de pe calculator (desktop)”, crede Szczurek.

Seful ING spune ca prima prioritate a bancii in acest an va fi cresterea numarului de clienti noi si activi, in special clienti cu cont de salariu. “Veti vedea initiative foarte concrete in acest sens”, a spus el. Si anul trecut banca s-a concentrat pe atragerea clientilor cu salarii la ING, numarul acestora fiind in crestere cu 21%.

ING vrea mai multi clienti IMM

De asemenea, ING vrea sa atraga si mai multi clienti din categoria IMM, a caror numar a crescut cu 46% in 2014, in timp ce activele acestora au avansat cu 70%.

ING are 6.000 de clienti din categoria IMM-urilor cu cifra de afaceri anuala intre 0,5 si 5 milioane de euro si 50.000 de clienti micro, cu cifre de afaceri sub 0,5 milioane euro, a precizat seful ING, pentru Bancherul.ro.

El crede ca banca sa va continua sa atraga un numar si mai mare de clienti IMM in acest an, in special de la concurenta, ING bazandu-se atat de calitatea serviciilor oferite si pe platforme performante de online banking, cat si pe costuri mai mici decat concurenta, in special la comisioanele pentru tranzactii. 

"In domeniul companii mari, le stim pe toate, nu avem nevoie de noi clienti ci sa ne dezvoltam relatiile cu cei existenti, in special pe partea de tranzactionare, dar si sa le oferim mai multe servicii", adauga seful ING.

ING, banca nr.1 in preferintele clientilor

ING se lauda ca este banca nr.1 in preferintele clientilor, conform sondajului Net Promoter Score realizat de Nielsen in noiembrie 2014.

Astfel, la clienti persoane fizice, ING a fost preferata de 54 de clienti, fata de 44 de preferinte obtine de banca de pe locul 2, in timp ce la clientii companii mici si mijlocii ING a obtinut 47 de preferinte, fata de 36 obtinute de banca de pe locul doi.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



Viva Credit a redus dobanda la credite de la 1,2% la 1% pe zi

Viva Credit a redus dobanda la creditele mai mici de 5.000 de lei de la 1,2% pe zi la 1% pe zi, pentru a se conforma Legii 243/2024 privind plafonarea dobanzilor la creditele IFN-urilor, spune directorul general al Viva Credit, Ionut Stan, in raspunsurile la intrebarile detalii

Creditul e bun daca te ajuta sa-ti cresti veniturile si sa-ti scazi cheltuielile

Provocările fiscale și economice ale anului 2025 trebuie să-i găsească pregătiți pe consumatori, iar administrarea finanțelor personale devine un imperativ pentru cei care vor să își păstreze confortul din prezent sau să își țină sub control problemele financiare, se detalii

Revolut, acuzata de clienti ca permite fraude online. Banca le raspunde ca sunt fraude autorizate si ca vina este a Meta

Mai multi cititori ni s-au plans ca au fost victimele unor inselatorii online prin tranferuri din contul Revolut, fara ca banca sa poata depista fraudele. Revolut a refuzat sa-si asume responsabilitatea pentru fraudele online ( detalii

Cum ne pregatim de cresterea taxelor de anul viitor: economisim, reducem gradul de indatorare, tinem legatura cu banca

Anul viitor am putea asista la creșterea unor taxe și la impozite mai mari pentru proprietăți, avertizează invitații podcastului găzduit de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), conform unui comunicat de presa, in care se detalii

 



 

Ultimele Comentarii