Dupa BNR, si FMI cere Guvernului sa reduca deficitul bugetar, pentru evitarea unei crize, dar Ministerul Finantelor sfideaza recomandarile
Autor: Bancherul.ro
2019-06-07 21:37
Fondul Monetar International (FMI) cere Guvernului sa reduca deficitul bugetar, prin scaderea cheltuielilor si cresterea veniturilor, pentru evitarea unei situatii de criza (boom-bust scenario), in conditiile in care s-au intensificat dezechilibrele macroeconomice, si anume niveluri ridicate ale deficitelor gemene (de cont curent si fiscal) si cresterea inflatiei, cauzate de politica fiscala prociclica prin cresterea salariilor si scaderea taxelor, care a determinat o crestere economica nesanatoasa, bazata aproape exclusiv pe consum.
Acelasi avertisment a fost lansat cu doar doua zile in urma de Banca Nationala a Romaniei (BNR), in raportul privind stabilitatea financiara, in care apreciaza ca cel mai mare risc sistemic cu care trebuie sa se confrunte Romania in urmatoarea perioada este dezechilibrul extern, adica nivelul ridicat al deficitului de cont curent, motiv pentru care Guvernul trebuie sa adopte masuri de ajustare a acestuia, prin reducerea cheltuielilor publice si cresterea incasarilor bugetare, precum si prin intensificarea reformelor structurale si investitiilor, in detrimentul stimularii consumului. (vezi aici detalii)
In comunicatul publicat astazi de FMI, cu ocazia evaluarii anuale a economiei Romaniei, a fost prezentat un grafic (vezi foto) in care se vede decalajul mare dintre nivelul deficitului bugetar al Romaniei (linia rosie), estimat sa ajunga in acest an la 3,5% din PIB, peste plafonul impus de UE, de 3%, si deficitele fiscale din alte tari din zona cu care ne comparam (linia albastra).
“Este necesara schimbarea politicilor economice si fiscale pentru reducerea probabilitatii unui alt scenariu tip boom-bust (crestere excesiva-criza)”, spune FMI in comunicat.
“In primul rand si cel mai importat, este nevoie de o consolidare fiscala, insotita de intarirea politicii monetare si de o flexibilitate mai mare a cursului”, se precizeaza in comunicat.
“Atingerea unui deficit bugetar in 2019 de 2,75% din PIB ar trebui sa fie primul pas, adauga FMI. Atingerea acestui obiectiv necesita o ajustare a bugetului public cu 0,9% din PIB. Iar un angajament credibil de ajustarea in continuare a deficitului fiscal pana la 1,5% din PIB pana in 2022 ar intari increderea in structura bugetului si ar ajuta la reducerea vulnerabilitatilor.”
In acelasi timp, FMI estimeaza ca deficitul de cont curent va depasi 5% din PIB in acest an, aceeasi estimare facand-o si BNR.
“O consolidare fiscala durabila bazata pe masuri de inalta calitate, incepand din acest an, este de o importanta primordiala pentru intarirea rezistentei economiei. Deficitele fiscale trebuie reduse in vremuri bune pentru a putea fi majorate in perioade dificile, pentru sustinerea veniturilor populatiei. Ceea ce nu s-a intamplat de regula in Romania iar actuala situatie nu este o exceptie. Ajustarea fiscala inseamna si o inflatie mai mica si o politica monetara mai putin restrictiva, ceea ce ajuta economia”, mai precizeaza FMI
Ministerul Finantelor a sfidat insa recomandarile FMI si BNR, intr-un comunicat publicat astazi, in care spune ca “scenariul boom-bust este inadecvat evoluțiilor economice actuale, moderate în ceea ce privește contul curent.De asemenea, datoria consolidată a sectorului privat s-a redus semnificativ, de la 64% din PIB în 2008, la 48% în 2018.”
Cu alte cuvinte, Ministerul considera ca deficitul contului curent nu este mare, ci moderat. In plus, considera ca structura deficitului contului curent are elemente pozitive, precum bunurile de capital, iar nivelul deficitului se va reduce prin absorbtia fondurilor europene.
“Declinul balanței comerciale s-a produs într-o bună măsură și pe fondul componentei bunuri de capital. Acesta poate constitui un fenomen pozitiv, în condițiile în care transferul de tehnologie din exterior poate susține avansul exporturilor și contribui la creșterea productivității pe termen lung. În prezent, la nivelul trimestrului 1, deficitul de cont curent este acoperit în proporție de 150% de intrări de capitaluri negeneratoare de datorie externă (investiții străine directe și transferuri de fonduri europene destinate investițiilor). Continuarea îmbunătățirii absorbției fondurilor europene pentru proiectele publice va genera o ajustare pozitivă a acestuia în perioada următoare. “
Ministerul Finantelor nu pomeneste insa in comunicat despre problema deficitului bugetar, principalul avertisment al FMI. In schimb, mentioneaza ca “in ciuda avansului inflației, puterea de cumpărare a populației, măsurată prin câștigul salarial real, a avut o creștere robustă aproape dublă (12,4%), față de cel din perioada similară a anului trecut.”
Comunicatul FMI
Romania: Staff Concluding Statement of the 2019 Article IV Mission
June 7, 2019
A Concluding Statement describes the preliminary findings of IMF staff at the end of an official staff visit (or ‘mission’), in most cases to a member country. Missions are undertaken as part of regular (usually annual) consultations under Article IV of the IMF´s Articles of Agreement, in the context of a request to use IMF resources (borrow from the IMF), as part of discussions of staff monitored programs, or as part of other staff monitoring of economic developments.
The authorities have consented to the publication of this statement. The views expressed in this statement are those of the IMF staff and do not necessarily represent the views of the IMF’s Executive Board. Based on the preliminary findings of this mission, staff will prepare a report that, subject to management approval, will be presented to the IMF Executive Board for discussion and decision.
Consumption-led growth has remained strong, raising people’s incomes toward those in advanced Europe. However, macroeconomic imbalances have also deepened: fiscal and current account deficits have widened and inflation pressure is rising again. Unless policies change course, the progress in convergence could suffer a setback that hurts the real incomes of retirees and poor people particularly hard. A more balanced policy mix is needed to reduce the likelihood of such a setback: first and foremost, fiscal consolidation complemented by monetary tightening and greater exchange rate flexibility. Additionally, policies need to become more predictable and governance improve to enhance the medium-run prospects of income convergence.
Strong growth but rising macroeconomic imbalances
1. While helping people’s income to rise faster towards the levels in advanced European Union (EU) countries, Romania’s consumption-fueled growth has raised macroeconomic imbalances. Inflation pressure has re-surfaced after a lull late last year, disproportionately affecting the real incomes of the poor and potentially undermining competitiveness. The fiscal and current account deficits have increased. Both public and private investment have been on a downward trend in recent years, weakening long-term growth prospects. In all this Romania is, to an appreciable extent, an outlier relative to its peers.
2. A change in the course of policies is needed to reduce the likelihood of another boom-bust scenario. A downturn tends to weigh more severely on the income and living standards of the poor. Whereas growth is currently projected to remain around 4 percent in 2019, fueled by wage increases and consumption, the current account deficit is projected to exceed 5 percent of GDP. Over the medium term, the current account deficit is projected to remain elevated, while GDP growth slows, reflecting lost competitiveness. More balanced policies and re-energized structural reforms are necessary to support long-term growth potential and sustainable income convergence toward the advanced EU countries.
Reducing imbalances should start with fiscal moderation…
3. Durable fiscal consolidation based on high quality measures, starting this year, is paramount to put the economy on a more resilient footing. Fiscal deficits should come down in good times so that they can go up in bad times in support of people’s incomes. Typically, this has not happened in Romania and the current juncture is no exception. More fiscal adjustment will also mean less inflation and thus less monetary tightening, which is good for competitiveness.
- Achieving the 2019 budget target deficit of 2¾ percent of GDP would be the first step. In our estimate, meeting this target would require additional measures of 0.9 percent of GDP. A credible commitment to reduce the deficit to 1½ percent of GDP by 2022 would further strengthen the confidence in the budget framework and help reduce vulnerability.
- The pension law currently under parliamentary discussion warrants a reassessment to balance social needs and fiscal sustainability. The provisions in the current bill would create new spending of about 4 percentage points of GDP. This would add a severe strain to the government finances, burden the young generation, and crowd out other priority spending on public investment, education and health.
- Structural fiscal reforms would facilitate and sustain medium term fiscal consolidation. To improve revenue collections, strengthening the revenue administration (ANAF) is critical, including by modernizing the IT system and adopting modern compliance risk management to ensure that everyone pays what they owe. Given the numerous changes in recent years, the tax system should be carefully examined to identify distortions and areas where revenue gains are possible.
- Room for improvement exists on the expenditure side too. The budget structure can be improved by moderating growth in rigid spending—the wage bill and pensions—while making room for more investment. Expenditure efficiency can be improved by further strengthening the procurement process and expenditure reviews.
…and monetary tightening needs to contribute as well
4. Monetary policy needs further tightening, as inflationary pressure is expected to stay elevated. Inflation is driven by the additional fiscal stimulus currently envisaged, output that is above its long-term potential, and rapidly rising wages. The first line of defense against high inflation and losses in people’s real incomes has to be the independence and credibility of the central bank. The second line, monetary tightening. That said, the extent of tightening can be much less if fiscal policy is adjusted as we recommend. The strict liquidity management announced by the central bank is a step in the right direction. By contrast, the recently introduced benchmark index for bank loans will hamper the transmission of monetary policy. The sizable current account deficit increases the premium of greater exchange rate flexibility as a shock absorber.
5. The banking system remains sound. The capital and liquidity positions are solid and non-performing loans have approached the EU average level. Good progress has been made to improve resilience, in line with the 2018 Financial Sector Assessment Program recommendations, including implementation of a debt-service-to-income limit and currency-differentiated liquidity requirements. A systemic risk buffer is being considered to address the vulnerability arising from banks’ large exposure to the Romanian state. Further financial development can be supported by preserving a stable economic and legal environment, avoiding legislative initiatives that distort market principles.
Sustaining investment and growth requires deeper reforms
6. Progress with structural reforms remains essential to alleviating constraints on growth and supporting competitiveness.
- Continued rapid wage growth—including the minimum wage—in excess of productivity gains bodes ill for competitiveness. Going forward, minimum wages should be set by a transparent and objective mechanism reflecting improvements in productivity.
- Determined reform of state-owned enterprises, accompanied by a commitment to strong corporate governance, would improve their financial performance and service to the public.
- Efforts are needed to improve investment in public infrastructure, including to achieve more effective absorption of EU funds. To this end, special emphasis should be put on strengthening public investment institutions. Public-private partnerships often entail substantial risks. Therefore, such projects should be subject to careful analysis of their value-for-money, fiscal risks, and alternative financing options (e.g. EU funds).
Good governance is the foundation for stable economic development
7. Effective and sound institutions are critical for inclusive and sustained growth. Reducing corruption helps improve government revenue, enhance spending efficiency, and strengthen competitiveness. Strong governance has also been found to help reduce emigration, especially of the high-skilled. Whereas Romania’s anti-corruption initiatives had been internationally recognized, some of the amendments to the justice laws and the criminal codes have been criticized for potentially threatening the independence of Romania’s judicial system and weakening the capacity to fight corruption. However, we welcome the strong commitment made by the government to uphold judicial independence and the rule of law.
8. Greater predictability and medium-term orientation of policies would generate positive dividends for investment and growth. Adequate impact assessment, prior consultations with stakeholders and a more measured implementation would strengthen policy predictability and effectiveness. In this regard, several measures included in emergency ordinance 114/2018 (and subsequent amendments) leave room for further adjustment in light of their likely adverse effects on economic development. The sector-specific taxes and incentives—including on banks, construction and utilities—could create distortions that hinder investment or the efficient allocation of resources
An IMF staff team visited Bucharest during May 27-June 7 to conduct the 2019 Article IV consultation discussions. The team is grateful to the authorities and other counterparts for their warm hospitality and constructive dialogue.
Comunicatul Ministerului Finantelor
Economia României confirmă trendul creșterii robuste înregistrat în guvernarea PSD
La finalul consultărilor bilaterale dintre Ministerul Finanțelor Publice (MFP) și FMI, sinteza concluziilor comitetului director al FMI a evidențiat îmbunătățirea stării economiei, rata scăzută a șomajului și îmbunătățirea sectorului financiar. România beneficiază de o creștere economică robustă, de creșterea numărului de noi locuri de muncă și de o datorie publică scăzută.
”Măsurile economice adoptate de Guvernul României au continuat să fie principalul motor al creșterii economice, astfel că puterea de cumpărare a populației măsurată prin câștigul salarial real a înregistrat un ritm aproape dublu de creștere față de cel din perioada similară a anului trecut, atingând un nivel de 12,4%. În calitate de ministru de finanțe voi continua să sprijin investițiile publice și private prin măsuri legislative, facilități fiscale și finanțare adecvată. În același timp, este esențial să asigurăm continuarea implementării reformelor începute și consolidarea infrastructurii naționale.”, a declarat ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici.
Inflația de bază, din care se exclud prețurile cu volatilitate ridicată și cele la tutun și alcool, a înregistrat o dinamică generală moderată și stabilă. În același timp, condițiile climatice nefavorabile, care a cauzat o producție internă redusă la unele categorii de legume, precum și creșterea prețului barilului de petrol, sunt principalii determinanți care au influențat negativ inflația. În ciuda avansului inflației, puterea de cumpărare a populației, măsurată prin câștigul salarial real, a avut o creștere robustă aproape dublă (12,4%), față de cel din perioada similară a anului trecut.
Scenariul boom–bust este inadecvat evoluțiilor economice actuale, moderate în ceea ce privește contul curent. De asemenea, datoria consolidată a sectorului privat s-a redus semnificativ, de la 64% din PIB în 2008, la 48% în 2018.
Declinul balanței comerciale s-a produs într-o bună măsură și pe fondul componentei bunuri de capital. Acesta poate constitui un fenomen pozitiv, în condițiile în care transferul de tehnologie din exterior poate susține avansul exporturilor și contribui la creșterea productivității pe termen lung. În prezent, la nivelul trimestrului 1, deficitul de cont curent este acoperit în proporție de 150% de intrări de capitaluri negeneratoare de datorie externă (investiții străine directe și transferuri de fonduri europene destinate investițiilor). Continuarea îmbunătățirii absorbției fondurilor europene pentru proiectele publice va genera o ajustare pozitivă a acestuia în perioada următoare.
Conform Articolului IV din Statutul FMI, anual sunt evaluate politicile economice și financiare ale tuturor membrilor pentru a urmări creșterea economică și stabilitatea rezonabilă a prețurilor. În acest context s-au derulat consultări bilaterale între reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice și cei ai FMI, iar rezultatul acestor analize au un caracter de recomandare.
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Ultima Ora
Banca Transilvania are un rating mai bun
Fitch Ratings îmbunătățește rating-ul Băncii Transilvania, de la ”BB+” la ”BBB-”, cu perspectivă stabilă, pe termen lung, conform unui comunicat al bancii, in care se adauga: Noul rating investment grade reflectă îmbunătățirea mediului detalii
Numele beneficiarului unui transfer bancar, afisat la 17 banci
BRD, Exim Banca Romaneasca si Credit Europe Bank sunt ultimele trei banci care au integrat recent serviciul afisare nume beneficar (SANB) oferit de Transfond, care afiseaza numele destinatarului unei plati, sub contul IBAN. Potrivit Transfond, serviciul are ca scop prevenirea fraudelor detalii
Banca Transilvania si-a imbunatatit perspectiva de crestere a ratingului
Moody’s Ratings confirmă rating-urile Băncii Transilvania acordate pentru prima oară în 2023 și îmbunătățeste perspectiva, de la stabilă la pozitivă, pentru rating-ul de depozit pe termen lung (Baa2) și rating-ul de emitent (Baa3), anunta banca intr-un comunicat, in detalii
Legea pentru plafonarea dobanzilor la creditele IFN-urilor, in vigoare de luni
Legea 243 din 2024 privind plafonarea dobanzilor la creditele acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) intra in vigoare, de luni, 11 noiembrie. Legea obliga IFN-urile sa limiteze dobanzile la 1% pe zi in cazul creditelor de pana la 5.000 de lei, 0,8% la imprumuturile de pana detalii
- Raiffeisen Digital Bank se inchide in Romania
- Banca Transilvania isi continua cresterea sustinuta: +30% la operatiuni, +23% la credite, in primele 9 luni din 2024
- Problele de functionare a aplicatiei Revolut
- BCR lanseaza o noua varianta de plati cu numarul de telefon, o alternativa la Alias Pay
- Banca Transilvania are un numar de telefon dedicat fraudelor online
- Burse la Transilvania Executive Education MBA
- Card virtual in dolari, in aplicatia BT Pay
- Libra devine a doua banca, dupa BT, care face plati instant in euro
- Probleme de functionare a cardurilor BRD Mastercard, la magazine si bancomate
- Bancile adopta un nou sistem de plati instant cu mobilul prin cod QR: RoPay
Profil de Bancher
-
Emil Vonvea, Director General Adjunct (Aria Risc)
Garanti BBVA
Detine functia de director general adjunct la ... vezi profil
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Inflația anuală a crescut marginal
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 7,7% cumulat pe primele 9 luni
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
LOAN OFFER
Buna ziua Aceasta pentru a informa publicul larg că oferim împrumuturi celor care au nevoie de ... detalii
-
!
Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii