Depozitele Caselor de Ajutor Reciproc (CAR-uri) nu vor mai fi garantate de stat, conform noii legi a Fondului de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar (FGDB)
Autor: Bancherul.ro
2015-06-16 09:06
Ministerul Finantelor a publicat un proiect de lege privind functionarea Fondului de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar (FGDB), care transpune in legislatia nationala Directiva 2014/49/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind schemele de garantare a depozitelor.
Noua lege prevede "eliminarea, începând cu data de 3 iulie 2015, de sub incidența protecției oferite de legislația în domeniu, a depozitelor aparținând caselor de ajutor reciproc, entități care, dat fiind specificul activităților prestate, intră în categoria instituțiilor financiare, explicit excluse din lista deponenților garantați. Astfel de instituții financiare nebancare vor trebui, în acest context, să-și ajusteze, în sensul întăririi, mecanismele de gestiune a resurselor financiare administrate, pentru diminuarea eventualului risc rezultat din eșecul unei instituții de credit la care au depozite."
Un alt impact al legii se refera la "implicarea nemijlocită a Băncii Naționale a României în administrarea Fondului de garantare a depozitelor bancare, dublată de reducerea de la 20 la 7 zile lucrătoare a perioadei de plată a compensațiilor (prevăzută de legislația generală în materia schemelor de garantare a depozitelor), consolidează premisele menţinerii stabilităţii financiare prin asigurarea protecției intereselor deponenților eligibili, cu implicaţii pozitive inclusiv din perspectiva reducerii probabilităţii de manifestare în rândul deponenţilor a fenomenului retragerii depozitelor în cazul indisponibilizării acestora la instituțiile de credit aflate în dificultate."
Extrase din expunerea de motive a legii:
1.Descrierea situaţiei actuale
În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din data de 12 iunie 2014 a fost publicată Directiva 2014/49/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind schemele de garantare a depozitelor (reformare), care înlocuiește Directiva 94/19/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind schemele de garantare a depozitelor, şi a cărei transpunere în legislaţiile naţionale ale statelor membre trebuie realizată în termenul prevăzut de articolul 20 din directivă, respectiv până la data de 3 iulie 2015.
În contextul negocierilor cu Fondul Monetar Internațional și Comisia Europeană s-a agreat transpunerea și implementarea în avans a pachetului de directive care vizează redresarea și rezoluția sectorului bancar și care include Directiva 2014/49/UE.
Având în vedere faptul că Directiva 2014/49/UE modifică un cadru legislativ existent la acest moment (înlocuiește Directiva 94/19/CE care a fost transpusă în legislația națională prin Ordonanța Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 88/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare), stabilind un regim de recunoaștere oficială a noilor scheme de garantare a depozitelor care îndeplinesc condițiile specificate, pentru a armoniza prevederile cadrului legislativ național cu noua directivă s-a optat pentru transpunerea acesteia prin două legi, una care să reglementeze cadrul general de organizare și funcționare a schemelor de garantare a depozitelor bancare și prezentul proiect legislativ ce propune armonizarea cadrului instituţional de funcţionare a unicei scheme de garantare a depozitelor existentă în România, respectiv Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, cu noile prevederi adoptate la nivelul Uniunii Europene.
Din considerente de oportunitate, vizând întărirea încrederii deponenților în sistemul bancar și contribuția în acest mod a schemei de garantare la menținerea stabilității financiare, s-a propus asigurarea continuității funcționării Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar cu menţinerea elementelor specifice reglementate la nivel naţional, care nu fac obiectul armonizării la nivelul UE și care asigură un plus de soliditate schemei de garantare din România. Semnificativă în acest sens este păstrarea mecanismului de finanțare a schemei de garantare prin împrumuturi acordate de Guvern, în situații excepționale în care resursele disponibile ale Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar sunt insuficiente pentru exercitarea obligațiilor legale.
2. Schimbări preconizate
2.A. Asigurarea transpunerii prevederilor cuprinse în Directiva 2014/49/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind schemele de garantare a depozitelor (reformare)
Prevederile Directivei 2014/49/UE urmăresc, cu prioritate, eliminarea diferențelor dintre legislațiile statelor membre în domeniul schemelor de garantare a depozitelor, concomitent cu creșterea nivelului de protecție a deponenților garantați, astfel încât să fie sporită încrederea acestora în sistemul bancar.
În legătură cu elementele de noutate ale directivei care au impact pe legislația care reglementează condițiile de desfășurare a activității Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar este de menţionat că Directiva 2014/49/UE:
(i) recunoaşte două regimuri de administrare a schemelor de garantare a depozitelor, respectiv public sau privat;
(ii) instituie obligația schemelor de garantare a depozitelor de a finanța măsurile de rezoluție aplicabile instituțiilor de credit în situațiile în care se asigură continuitatea accesului deponenților la depozite;
(ii)
(iii) nu mai reglementează opțiunea statelor membre de a menține depozitele constituite de casele de ajutor reciproc în categoria depozitelor garantate.
Prin prezentul proiect legislativ se propune ca Fondul de garantare a depozitelor bancare să continue să dețină funcția de schemă de garantare a depozitelor, de administrator al fondului de rezoluție bancară, precum și pe cea de acționar la o instituție de credit-punte. În legătură cu aceste aspecte Directiva 2014/49/UE și Directiva 2014/59/UE de instituire a unui cadru pentru redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii şi de modificare a Directivei 82/891/CE a Consiliului şi a Directivelor 2001/24/CE/, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE,2011/35/UE, 2012/30/UE şi 2013/36/UE, precum şi a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 648/2012, ale Parlamentului European şi ale Consiliului, instituie anumite cerințe exprese, respectiv:
- obligația de supraveghere a schemelor de garantare de către o autoritate publică, fie în mod direct, potrivit legislației generale privind schemele de garantare a depozitelor, în cazul schemelor administrate privat, fie indirect, prin asigurarea administrării schemei de către o structură publică, ce va îndeplini astfel rolul autorității desemnate cu supravegherea;
- obligația de stabilire a competenței autorității de rezoluție în ceea ce privește decizia de utilizare a fondului de rezoluție;
- cerința expresă cu privire la acționarul unei instituții de credit-punte ori a unui vehicul de administrare a activelor, de a deține calitatea de autoritate publică, categorie în care poate fi inclus și administratorul fondului de rezoluție bancară, respectiv Fondul de garantare a depozitelor bancare, dacă este administrat public.
În considerarea celor arătate, pentru a putea păstra funcțiile actuale ale Fondului de garantare a depozitelor bancare, în contextul noilor restricții, prin prezentul proiect legislativ sunt propuse modificările corespunzătorare referitoare la:
- acordarea Fondului de garantare a depozitelor bancare a statutului de entitate administrată public, respectiv aflată în administrarea Băncii Naționale a României (aceasta deţinând majoritatea în structura de supraveghere a Fondului de garantare a depozitelor bancare), în considerarea atribuțiilor sale statutare de supraveghere pudențială a instituțiilor de credit în scopul protejării intereselor deponenților;
- asigurarea controlului utilizării resurselor schemei de garantare a depozitelor și ale fondului de rezoluție bancară de către Banca Națională a României, în calitate de autoritate de rezoluție, cu implicarea în decizii a Ministerului Finanțelor Publice (prin numirea a doi reprezentanți ai acestei autorități în Consiliului de supraveghere al Fondului de garantare a depozitelor bancare), în considerarea competențelor sale atât în ceea ce priveşte asigurarea finanțării de ultimă instanță a schemei de garantare a depozitelor administrată de Fondul de garantare a depozitelor bancare, cât și implicarea sa în rezoluția instituțiilor de credit; în plus, în scopul asigurării implementării corecte a cerinţelor privind administrarea prudentă a resurselor, este verificată respectarea obligaţiilor privind investirea și utilizarea resurselor aferente schemei de garantare a depozitelor şi, respectiv, aferente fondului de rezoluţie bancară, de către firma de audit care efectuează auditul statutar al Fondului;
- garantarea menținerii secretului profesional, potrivit prevederilor cu caracter exhaustiv cuprinse în Directiva 2014/59/UE;
- asigurarea unor standarde solide de guvernanță corporativă și conformare cu cele mai bune practici prevăzute în principiile enunțate de Comitetul de la Basel pentru supraveghere bancară și Asociația Internațională a Asigurătorilor de Depozite (IADI) referitoare la transparență, independență operațională, independență politică etc.
Astfel, în cuprinsul prezentului proiect de lege sunt prevăzute următoarele:
1. Acordarea Fondului de garantare a depozitelor bancare a statutului de schemă statutară de garantare a depozitelor oficial recunoscută pe teritoriul României.
2. Implementarea unui mecanism de conducere și control care să asigure separarea atribuțiilor de conducere de cele de control, similar organizării în sistem dualist a administrării societăților, prin instituirea unui Comitet director care va prelua atribuțiile conducerii executive, fiind responsabil cu conducerea curentă a activității Fondului de garantare a depozitelor bancare şi instituirea Consiliului de supraveghere, ale cărei atribuţii sunt de stabilire a strategiilor și politicilor Fondului de garantare a depozitelor bancare și de supraveghere a activităţii Comitetului director.
3. Stabilirea componenţei Consiliului de supraveghere la 5 reprezentanți ai Băncii Naționale a României și 2 ai Ministerului Finanțelor Publice, ce au calitatea de angajați ai autorităţilor care îi desemnează, în considerarea rolului acestora de autorități decidente și în legătură cu finanțarea măsurilor de rezoluție din fondul constituit în acest scop și administrat tot de Fondul de garantare a depozitelor bancare.
4. Inserarea de prevederi care să asigure protejarea Fondului de garantare a depozitelor bancare de influenţa politică (membrii Consiliului de supraveghere şi membrii Comitetului director al Fondului de garantare a depozitelor bancare nu pot face parte din partide politice și nu pot desfăşura activităţi publice cu caracter politic).
5. Reglementarea prin statutul Fondului de garantare a depozitelor bancare a componenței Comitetului director al Fondului cu asigurarea principiului separării funcției de conducere de cea de control (nu pot face parte din Comitetul director membri ai Consiliului de supraveghere).
6. Reglementarea statutului membrilor Comitetului director, respectiv a faptului că aceștia își îndeplinesc atribuțiile în baza contractului de mandat și nu în calitate de salariați ai Fondului de garantare a depozitelor bancare, pentru asigurarea unui mecansim de conducere performant și flexibil, în concordanţă cu cele mai bune practici, care să permită inclusiv înlocuirea în timp util a membrilor directoratului ce nu-și îndeplinesc în mod corespunzător atribuțiile încredințate prin mandatul acordat.
7. Aplicarea în cazul membrilor Comitetului director a acelorași standarde de pregătire, experiență, reputație și incompatibilităţi, care sunt aplicabile membrilor Consiliului de supraveghere.
8. Înăsprirea rigorilor privind auditorul extern al Fondului de garantare a depozitelor bancare, auditorul extern desemnat de Fondul de garantare a depozitelor bancare pentru o instituție de credit – punte, precum și pentru scopul efectuării verificărilor la instituțiile de credit participante la acesta, prin alinierea prevederilor la regulile aplicabile auditorului extern al unei instituţii de credit, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului.
9. Îmbunătățirea mecanismului de control al activităţii Fondului de garantare a depozitelor bancare în ceea ce priveşte procesul decizional, prin:
a) Prevederi care obligă la obținerea aprobării Băncii Naționale a României pentru :
- persoanele propuse de Fondul de garantare a depozitelor bancare în calitate de membrii ai Comitetului director și pentru mandatul acestora;
persoana propusă de Fondul de garantare a depozitelor bancare în calitate de auditor extern responsabil pentru efectuarea auditului statutar al Fondului de garantare a depozitelor bancare;
- politica de remunerare, cota de constituire a fondului anual de participare a salariaților la profit;
- mandatul reprezentanților Fondului de garantare a depozitelor bancare pentru negocierea acordurilor de cooperare cu schemele de garantare din alte state membre şi pentru încheierea acestora.
b) Completarea atribuţiilor structurii de supraveghere a Fondului de garantare a depozitelor bancare, pentru întărirea controlului pe care acesta îl exercită asupra Comitetului director:
- aprobarea rapoartelor periodice (cel puțin anuale) ale membrilor Comitetului director al Fondului de garantare a depozitelor bancare cu privire la modul în care se asigură îndeplinirea obiectivelor Fondului, precum și modul de îndeplinire a atribuţiilor și responsabilităților acestora, stabilite în mandatul încredințat;
- aprobarea rapoartelor elaborate de Comitetul director privind rezultatele simulărilor de criză vizând determinarea rezistenței la șoc a sistemelor schemei de garantare.
10. Stabilirea unui termen de 12 luni pentru îndeplinirea formalităţilor necesare încetării contractelor de muncă încheiate cu membrii conducerii executive şi încheierii contractelor de mandat cu membrii Comitetului director.
11. Stabilirea unui termen de 6 luni pentru asigurarea de către Fondul de garantare a depozitelor bancare a îndeplinirii noilor cerinţe propuse în ceea ce priveşte relația cu auditorul extern al Fondului de garantare a depozitelor bancare, auditorul extern desemnat de Fondul de garantare a depozitelor bancare pentru o instituție de credit – punte, precum și pentru scopul efectuării verificărilor la instituțiile de credit participante la acesta; contractele încheiate anterior intrării în vigoare a prezentului proiect de lege cu persoane care nu îndeplinesc cerințele prevăzute de acesta încetează de drept odată cu încheierea noilor contracte.
Prezentul proiect de lege prevede, de asemenea, faptul că Fondului de garantare a depozitelor bancare îi sunt aplicabile prevederile cu caracter general cuprinse în propunerea legislativă privind schemele de garantare a depozitelor, cu excepţia celor referitoare la administratorul unei scheme de garantare a depozitelor, la organizarea și conducerea contabilității, la obligația de a transmite Băncii Naționale a României raportul de activitate și opinia auditorului extern, precum și concluziile simulărilor de criză efectuate cu privire la capacitatea propriilor sisteme de a asigura îndeplinirea obiectivelor asumate, aspecte care fac obiectul unor dispoziţii cu caracter special reglementate prin prezentul proiect de lege.
Ministerul Finanțelor Publice, aşa cum este prevăzut şi de cadrul legislativ actual ce urmează a fi abrogat, va deține calitatea de finanțator pentru furnizarea, sub formă de împrumut, în situaţii excepţionale în care resursele financiare disponibile ale Fondului de garantare a depozitelor bancare sunt insuficiente, a sumelor necesare pentru îndeplinirea obligațiilor legale derivând din funcția de schemă de garantare a depozitelor.
2.B. Propuneri de amendamente aduse altor acte normative, ca urmare a elementelor introduse de proiectul de lege privind Fondul de garantare a depozitelor bancare
Proiectul legislativ propune abrogarea art. 1 alin. (2) şi (3), art. 2 – art. 69 şi anexei Ordonanței Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.88/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Ultima Ora
Banca Transilvania are un rating mai bun
Fitch Ratings îmbunătățește rating-ul Băncii Transilvania, de la ”BB+” la ”BBB-”, cu perspectivă stabilă, pe termen lung, conform unui comunicat al bancii, in care se adauga: Noul rating investment grade reflectă îmbunătățirea mediului detalii
Numele beneficiarului unui transfer bancar, afisat la 17 banci
BRD, Exim Banca Romaneasca si Credit Europe Bank sunt ultimele trei banci care au integrat recent serviciul afisare nume beneficar (SANB) oferit de Transfond, care afiseaza numele destinatarului unei plati, sub contul IBAN. Potrivit Transfond, serviciul are ca scop prevenirea fraudelor detalii
Banca Transilvania si-a imbunatatit perspectiva de crestere a ratingului
Moody’s Ratings confirmă rating-urile Băncii Transilvania acordate pentru prima oară în 2023 și îmbunătățeste perspectiva, de la stabilă la pozitivă, pentru rating-ul de depozit pe termen lung (Baa2) și rating-ul de emitent (Baa3), anunta banca intr-un comunicat, in detalii
Legea pentru plafonarea dobanzilor la creditele IFN-urilor, in vigoare de luni
Legea 243 din 2024 privind plafonarea dobanzilor la creditele acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) intra in vigoare, de luni, 11 noiembrie. Legea obliga IFN-urile sa limiteze dobanzile la 1% pe zi in cazul creditelor de pana la 5.000 de lei, 0,8% la imprumuturile de pana detalii
- Raiffeisen Digital Bank se inchide in Romania
- Banca Transilvania isi continua cresterea sustinuta: +30% la operatiuni, +23% la credite, in primele 9 luni din 2024
- Problele de functionare a aplicatiei Revolut
- BCR lanseaza o noua varianta de plati cu numarul de telefon, o alternativa la Alias Pay
- Banca Transilvania are un numar de telefon dedicat fraudelor online
- Burse la Transilvania Executive Education MBA
- Card virtual in dolari, in aplicatia BT Pay
- Libra devine a doua banca, dupa BT, care face plati instant in euro
- Probleme de functionare a cardurilor BRD Mastercard, la magazine si bancomate
- Bancile adopta un nou sistem de plati instant cu mobilul prin cod QR: RoPay
Profil de Bancher
-
Emanuel Odobescu, Director General Adjunct
Piraeus Bank
Lucreaza de 32 de ani in sectorul bancar. Si-a ... vezi profil
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Inflația anuală a crescut marginal
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 7,7% cumulat pe primele 9 luni
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
!
Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii
-
Schimbare numar telefon Raiffeisen
Puteti schimba numarul de telefon la Raiffeisen din aplicatia Smart Mobile/Raiffeisen Online, ... detalii