Ce prevede proiectul de lege al Ministerului Finantelor privind programul de conversie a creditelor din franci elvetieni in lei
Autor: Bancherul.ro
2015-03-18 17:35
Ministerul Finantelor a publicat un proiect de lege prin care se acorda garantii de stat in valoare de 1 miliard de lei, reprezentand 50% din valoarea creditelor imobiliare in valuta care se covertesc in lei, cu aplicarea de catre banci a unui discount de 15% din valoarea creditului.
Principalele prederi ale legii:
- Legea nu obliga bancile si clientii sa efectueze conversia, aceasta se face la cererea clientilor si cu aprobarea bancii
- Cursul de schimb la care se efectuează conversia este cursul de schimb anuntat de BNR la data conversiei
- La valoarea în lei a creditului convertit, banca va acorda un discount de 15% rezultând valoarea finală a creditului în lei
- Garanția statului este de 50% din valoarea finală a creditului în lei
- Se poate face doar conversia creditelor avand ca destinatie locuinta detinatorului de credit, valoarea maxima a unui credit fiind de 300.000 de lei dupa efectuarea conversiei iar venitul net al solicitantului de maxim 3.000 de lei lunar
- Conversia se poate face doar in cazul in care valuta in care a fost luat creditul s-a apreciat cu peste 50% fata de leu (ceea ce este doar cazul francului elvetian)
- Rata lunara a creditului dupa conversia din franci in lei trebuie sa fie mai mica decat echivalentul în lei a ratei lunare a creditului înaintea efectuării conversiei, calculată la cursul BNR valabil la data conversiei
- Costul noului credit in lei este compus din rata dobânzii ROBOR la 6 luni plus o marjă al cărei nivel nu va depăşi marja aplicată conform contractului de credit înainte de efectuarea conversiei
- La conversia creditului banca nu poate aplica taxe sau alte costuri suplimentare
Conditiile ce trebuie indeplinite pentru conversia creditelor:
Beneficiarii sunt eligibili în cadrul Programului dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
- La data solicitării conversiei, au în derulare un credit imobiliar acordat într-o valută în raport cu care moneda națională s-a depreciat semnificativ față de momentul acordării creditului (cu peste 50%);
- La data efectuării consultării Centralei Riscurilor de Credit, denumită în continuare CRC, înregistrează o întârziere la plata ratelor de cel mult 60 zile; consultarea CRC va fi efectuată de instituția de credit cu cel mult 15 zile calendaristice înainte de data transmiterii către
FNGCIMM a solicitării de garantare;
- La data solicitării conversiei declară pe propria răspundere că destinaţia creditului imobiliar supus conversiei a constat în achiziţionarea/construcția unei locuinţe destinate satisfacerii cerinţelor proprii de locuit ;
- Venitul net al beneficiarului, luat în calcul de instituția de credit la aprobarea conversiei, nu depăşește valoarea de 3.000 lei/lună;
- La data efectuării conversiei de către instituția de credit, după aplicarea discountului, prin aplicarea gradului de îndatorare, respectiv ponderea ratei împrumutului în venit, rata lunară a creditului imobiliar convertit trebue sa fie mai mare de 25% din veniturile lunare ale beneficiarului.
LEGE privind aprobarea Programului de protecţie a populaţiei împotriva riscului de depreciere semnificativă a monedei naționale asociat expunerii la credite în valută
(Proiectul publicat de Ministerul Finantelor)
ART. 1
(1) Se aprobă Programul de protecţie a populaţiei împotriva riscului de depreciere semnificativă a monedei naționale asociat expunerii la credite în valută, cu durata de 1 an, în limita unui plafon de garantare în valoare de 1 miliard lei, denumit în continuare Programul, ca program
guvernamental care are ca obiectiv facilitarea accesului persoanelor fizice care au contractat credite imobiliare în valută, la convertirea în credite în lei garantate de stat, la solicitarea instituțiilor de credit.
(2) Programul prevăzut la alin. (1) este un program prin care se urmăreşte un interes social constând în protejarea persoanelor fizice împotriva efectelor produse de deprecierea semnificativă a leului față de valutele în care au fost contractate credite imobiliare destinate achiziţionării/construcției de locuinţe în vederea asigurării cerinţelor de locuit proprii.
(3) În cadrul Programului se acordă persoanelor fizice care îndeplinesc criteriile de eligibilitate, facilităţi constând în garanţii de stat în procent de 50% din valoarea creditului în lei rezultat după deducerea discountului de 15% aplicat la soldul creditului rezultat în urma conversiei, exceptând
dobânzile, comisioanele şi spezele bancare. Instituțiile de credit pot acorda aceste facilități în limita plafonului prevăzut la alin.(1)
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) beneficiarul Programului: persoana fizică care are calitatea de împrumutat în raport cu instituția de credit în cadrul unui contract de credit imobiliar şi declară pe propria răspundere că destinaţia creditului a fost achiziţionarea/construirea unei locuinţe în vederea satisfacerii cerinţelor proprii de locuit , contractat într-o
valută în raport cu care leul s-a depreciat semnificativ de la data contractării creditului;
b) credit imobiliar: credit contractat de beneficiar exclusiv pentru achiziţionarea/construirea unei locuinţe destinate satisfacerii cerinţelor proprii de locuit , într-o valută în raport cu care leul s-a depreciat semnificativ de la data
contractării creditului, garantat cu ipotecară asupra imobilului achiziționat/construit și a cărui valoare rezultată în urma conversiei şi aplicării discountului de 15% este de maximum 300.000 lei;
c) conversie – schimbarea monedei de denominare a creditului imobiliar, din valuta în care a fost contractat în monedă naţională, efectuată la cererea beneficiarului şi cu aprobarea instituției de credit, fără comisioane, taxe sau alte costuri suplimentare aferente conversiei, cu aplicarea discountului de 15% din valoarea soldului creditul convertit în monedă naţională.
d) cursul de schimb la care se efectuează conversia este cursul de schimb anunțat de BNR la data conversiei.
e) Costul total al finanţărilor garantate în cadrul Programului este compus din rata dobânzii ROBOR la 6 luni plus o marjă al cărei nivel nu va depăşi marja aplicată conform contractului de credit înainte de efectuarea conversiei. Marja va include nivelul total al comisioanelor percepute de către instituția de credit şi cheltuielile obligatorii legate de finanţare, în toate etapele finanţării. Marja nu include costul aferent efectuării formalităţilor de publicitate, prima de garantare, penalităţile percepute conform contractului de finanţare şi alte costuri conexe
finanţării;
f) discount: reducerea cu 15% a valorii soldului creditului, aplicată la valoarea rezultată în urma conversiei din valuta de acordare în moneda naţională, pe care instituția de credit o acordă beneficiarului la efectuarea conversiei;
g) depreciere semnificativă: deprecierea cu cel puţin 50% a monedei naţionale în raport cu valuta în care s-a acordat creditul, la data cererii de conversie față de data acordării creditului;
h) contract de garantare: contractul încheiat între beneficiarul Programului, instituţia de credit şi Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A., denumit în continuare F.N.G.C.I.M.M., prin care statul, prin Ministerul Finanţelor Publice - F.N.G.C.I.M.M., se obligă să garanteze creditul imobiliar acordat de instituţia de credit convertit în lei, iar
beneficiarul îşi asumă obligaţia să ramburseze statului sumele datorate ca urmare a executării garanţiei de către instituţia de credit, în cazul producerii riscului de credit;
i) garant: statul, prin Ministerul Finanţelor Publice - F.N.G.C.I.M.M.;
j) procent garantat: partea din credit care este acoperită de garanţia de stat, exprimată în valoare procentuală. Procentul garantat este de 50% din valoarea creditului convertit în lei la care s-a aplicat discountul;
k) valoarea garanţiei - valoarea menţionată în contractul de garantare, al cărei nivel este de 50% din valoarea creditului convertit în lei la care s-a aplicat discountul de 15%. Dobânzile, comisioanele şi orice alte costuri generate de acordarea creditului și de participarea la Program nu sunt incluse în valoarea garanţiei;
l) riscul de credit - neplata parţială sau integrală a principalului de către beneficiarul Programului;
m) valoarea de executare a garanţiei - suma rezultată din aplicarea procentului garantat la soldul restant al creditului
n) primă de garantare - suma datorată de beneficiarul Programului constituită din comisionul de risc cuvenit Ministerului Finanţelor Publice şi din comisionul de administrare cuvenit F.N.G.C.I.M.M., al căror nivel se stabileşte anual prin ordin al ministrului finanţelor publice;
o) comision de risc - suma datorată de beneficiarul Programului, destinată acoperirii riscului de garantare;
p) comision de administrare - suma datorată de beneficiarul Programului care acoperă costurile de evaluare, acordare şi administrare a garanţiilor acordate de F.N.G.C.I.M.M.;
r) garanţie guvernamentală - garanţie asumată de F.N.G.C.I.M.M., în numele şi în contul statului, materializată într-un contract de garantare, care acoperă
pierderea suportată de finanţator, ca urmare a producerii riscului de credit, şi care trebuie să fie irevocabilă, necondiţionată şi expresă, conform reglementărilor relevante din perspectiva recunoaşterii calităţii de diminuator de risc de credit al garanţiilor din regulamentele prudenţiale aplicabile instituțiilor de credit.
ART. 3
(1) Condițiile Programului sunt următoarele:
a). conversia creditelor în lei se efectuează la cererea beneficiarului şi cu aprobarea instituției de credit, fără comisioane, taxe sau alte costuri suplimentare aferente acesteia, la cursul de schimb anunțat de BNR la data conversiei;
b). rata lunară a creditului, rezultată în urma conversiei, va fi mai mică decât echivalentul în lei a ratei lunare a creditului înaintea efectuării conversiei, calculată la cursul BNR valabil la data conversiei;
c). la valoarea în lei a creditului convertit, instituția de credit va acorda un discount de 15% rezultând valoarea finală a creditului în lei;
d). garanția statului este de 50% din valoarea finală a creditului în lei
(2) Creditele eligibile în cadrul Programului îndeplinesc cumulativ următoarele caracteristici:
a). credite imobiliare destinate exclusiv achiziționării/construcției unei locuinţe în vederea satisfacerii cerinţelor proprii de locuit ,
b). credite contractate într-o valută în raport cu care leul s-a depreciat semnificativ față de data contractării;
c). credite a căror valoare rezultată în urma conversiei şi aplicării discountului este de maximum 300.000 lei.
(3) Beneficiarii sunt eligibili în cadrul Programului dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) La data solicitării conversiei, au în derulare un credit imobiliar acordat într-o valută în raport cu care moneda națională s-a depreciat semnificativ față de momentul acordării creditului;
b) la data efectuării consultării Centralei Riscurilor de Credit, denumită în continuare CRC, înregistrează o întârziere la plata ratelor de cel mult 60 zile; consultarea CRC va fi efectuată de instituția de credit cu cel mult 15 zile calendaristice înainte de data transmiterii către
FNGCIMM a solicitării de garantare;
c) La data solicitării conversiei declară pe propria răspundere că destinaţia creditului imobiliar supus conversiei a constat în achiziţionarea/construcția unei locuinţe destinate satisfacerii cerinţelor proprii de locuit ;
d) Venitul net al beneficiarului, luat în calcul de instituția de credit la aprobarea conversiei, nu depăşește valoarea de 3.000 lei/lună;
e) La data efectuării conversiei de către instituția de credit, după aplicarea discountului, prin aplicarea gradului de îndatorare, respectiv ponderea ratei împrumutului în venit, rata lunară a creditului imobiliar convertit depăşeşte 25% din veniturile lunare ale beneficiarului.
(4) Garanţia statului va fi de 50% din valoarea creditului imobiliar supus conversiei, după aplicarea discountului.
(5) Concomitent cu radierea ipotecii convenţionale înscrise în cartea funciară a locuinţelor achiziţionate/construite cu creditele supuse conversiei în cadrul Programului, în baza contractului de garantare se instituie în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, un
drept de ipotecă legală de rangul I până la finalizarea procedurii de executare silită asupra imobilului care face obiectul garanţiei, potrivit legii, cu interdicţia de înstrăinare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani şi interdicţia de grevare cu sarcini a acesteia pe toată durata garanţiei.
(6) Condiţia referitoare la rangul dreptului de ipotecă trebuie să fie îndeplinită până la momentul formulării cererii de plată a garanţiei de către instituția de credit.
(7) În cazul primirii de către instituția de credit a comunicării respingerii cererii de plată a garanţiei de la FNGCIMM, în temeiul contractului de garantare, aceasta are dreptul să înscrie în cartea funciară ipoteca legală prevăzută la art.2386 pct.3 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciară a ipotecii legale instituite în favoarea statului român.
(8) În cazul rambursării anticipate a finanţării înainte de expirarea termenului de 5 ani, interdicţia de înstrăinare prevăzută la alin. (5) se radiază în condiţiile legii.
ART. 4
(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, prezentul act normativ instituie un mecanism de garantare în baza căruia Ministerul Finanţelor Publice este autorizat să mandateze F.N.G.C.I.M.M. în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului, în favoarea instituţiilor de credit care convertesc în lei creditele imobiliare acordate în valută
persoanelor fizice eligibile în cadrul Programului.
(2) În exercitarea atribuţiilor delegate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, F.N.G.C.I.M.M. este autorizat să mandateze filialele sale în scopul derulării Programului.
(3) Modalitatea de acordare și regulile de gestionare a garanţiilor se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Garanţiile se acordă în limita plafonului aprobat şi în funcţie de criteriile specifice prevăzute în normele şi procedurile interne de creditare ale instituţiilor de credit şi în normele de garantare ale F.N.G.C.I.M.M.
ART. 5
Sumele reprezentând comisionul de risc se virează de către beneficiarii Programului într-un cont de venituri bugetare distinct, deschis la unităţile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale la care aceştia sunt luaţi în evidenţă fiscală. Modalitatea de calcul va fi prevăzută în normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
ART. 6
Contractele prin care F.N.G.C.I.M.M. acordă garanţiile prevăzute la art. 2 constituie titluri executorii şi au valoare de înscrisuri autentice.
ART.7
Între Ministerul Finanţelor Publice şi F.N.G.C.I.M.M. se încheie o convenţie prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor în derularea Programului.
ART. 8
(1) După efectuarea plăţii prevăzute la art. 9 alin. (2), Ministerul Finanţelor Publice informează F.N.G.C.I.M.M. cu privire la efectuarea plăţii şi la data acesteia, iar F.N.G.C.I.M.M. întocmeşte un înscris, act premergător
procedurii de executare silită, prin care se individualizează creanţa rezultată prin plată, exprimată în monedă națională, si data scadentei acesteia.
(2) În termen de 15 zile calendaristice de la data primirii informării prevăzute la alin. (1), F.N.G.C.I.M.M. comunică înscrisul beneficiarului finanţării garantate.
(3) Înscrisul, împreună cu dovada efectuării procedurii de transmitere către beneficiarul finanţării garantate, însoţit de contractul de garantare şi de documentele prevăzute în normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se înaintează organelor fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, pentru aplicarea măsurilor de executare silită, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Pentru neplata sumelor prevăzute la art. 9 alin. (2) se datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere conform dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, începând
cu ziua următoare datei plăţii sumei rezultate din executarea garanţiei şi până la data stingerii creanţei inclusiv. Aceste dobânzi și penalități de
întârziere se calculează de către organele fiscale competente ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).
(5) Creanţele rezultate din garanţiile acordate şi plătite instituţiilor de credit în cadrul Programului sunt asimilate creanţelor fiscale a căror recuperare se efectuează de ANAF, conform procedurii reglementate de Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care se aplică în mod corespunzător.
(6) Sumele încasate potrivit prevederilor art. 9 alin. (2) sunt venituri ale bugetului de stat şi se încasează într-un cont de venituri bugetare distinct.
ART.9
(1) Dispoziţiile art. 154 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt aplicabile în cazul executării silite pentru stingerea creanţelor datorate bugetului de stat rezultate din executarea garanţiilor emise în numele şi în contul statului în favoarea instituțiilor de credit care acordă credite persoanelor fizice pentru achiziţia/construcța unei locuinţe în cadrul Programului.
(2) Valorificarea bunului care face obiectul contractului de garanţie, în cadrul procedurii de executare silită prevăzute la alin. (1), se efectuează de către organele competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
ART. 10
Forma şi conţinutul contractului de garantare menţionat la art. 2, lit. h) și la art. 6, ale convenţiei menţionate la art. 7, precum şi ale înscrisului menţionat la art. 8 alin. (1) se aprobă prin Ordin al ministrului finanţelor publice.
ART. 11
În termen de maximum 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Finanţelor Publice, va elabora şi va supune aprobării prin hotărâre a Guvernului normele de aplicare a prezentei legi.
Comentarii
mariusSprijin pentru banci
Nu e un proiect in favoarea debitorilor. In primul rand, este discriminatoriu. Proiectul nu se adreseaza portofoliilor de credite externalizate (cazul OTP, in Olanda). De asemenea, nu ia in calcul creditele de nevoi personale cu ipoteca, cu destinatie imobiliara si acestea. Introduce un prag de calificare privind venitul s.a.m.d. La franci elvetieni, acordarea unei reduceri de 15% nu reprezinta un sprijin real, in contextul unei cresteri a cursului cu 100%. Garantarea creditelor cu 50% vine, de fapt, in sprijinul bancilor.
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Ultima Ora
Banca Transilvania are un rating mai bun
Fitch Ratings îmbunătățește rating-ul Băncii Transilvania, de la ”BB+” la ”BBB-”, cu perspectivă stabilă, pe termen lung, conform unui comunicat al bancii, in care se adauga: Noul rating investment grade reflectă îmbunătățirea mediului detalii
Numele beneficiarului unui transfer bancar, afisat la 17 banci
BRD, Exim Banca Romaneasca si Credit Europe Bank sunt ultimele trei banci care au integrat recent serviciul afisare nume beneficar (SANB) oferit de Transfond, care afiseaza numele destinatarului unei plati, sub contul IBAN. Potrivit Transfond, serviciul are ca scop prevenirea fraudelor detalii
Banca Transilvania si-a imbunatatit perspectiva de crestere a ratingului
Moody’s Ratings confirmă rating-urile Băncii Transilvania acordate pentru prima oară în 2023 și îmbunătățeste perspectiva, de la stabilă la pozitivă, pentru rating-ul de depozit pe termen lung (Baa2) și rating-ul de emitent (Baa3), anunta banca intr-un comunicat, in detalii
Legea pentru plafonarea dobanzilor la creditele IFN-urilor, in vigoare de luni
Legea 243 din 2024 privind plafonarea dobanzilor la creditele acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) intra in vigoare, de luni, 11 noiembrie. Legea obliga IFN-urile sa limiteze dobanzile la 1% pe zi in cazul creditelor de pana la 5.000 de lei, 0,8% la imprumuturile de pana detalii
- Raiffeisen Digital Bank se inchide in Romania
- Banca Transilvania isi continua cresterea sustinuta: +30% la operatiuni, +23% la credite, in primele 9 luni din 2024
- Problele de functionare a aplicatiei Revolut
- BCR lanseaza o noua varianta de plati cu numarul de telefon, o alternativa la Alias Pay
- Banca Transilvania are un numar de telefon dedicat fraudelor online
- Burse la Transilvania Executive Education MBA
- Card virtual in dolari, in aplicatia BT Pay
- Libra devine a doua banca, dupa BT, care face plati instant in euro
- Probleme de functionare a cardurilor BRD Mastercard, la magazine si bancomate
- Bancile adopta un nou sistem de plati instant cu mobilul prin cod QR: RoPay
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 20 miliarde euro după primele nouă luni
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Inflația anuală a crescut marginal
- Comerțul cu amănuntul - în creștere cu 7,7% cumulat pe primele 9 luni
- România, pe locul 16 din 27 de state membre ca pondere a datoriei publice în PIB
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- Datoria publică, 52,7% din PIB la finele lunii august 2024
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Deficitul balanței comerciale la 9 luni, cu 15% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
plati online
ING respinge in mod constant platile facute online cu cardurile ... detalii
-
!
Greu cu limba romana! Ce legatura are cuvantul "ecosistem" din limba romana cu sistemul de plati ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 2 bancnote vechi:1-1000000lei;2-5000000lei Anul ... detalii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii