BANCI | Ultima Ora

Protectia Consumatorilor (ANPC) a amendat bancile cu aproape 1 milion de lei. Printre motive: ascund costul total al unui credit si nu-si informeaza clientii cu 15 zile inainte de semnarea contractului de credit

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2013-04-18 14:09

Protectia Consumatorilor (ANPC) a anuntat ca in urma controalelor efectuate la banci a descoperit, printre altele, ca acestea nu prezinta clientilor, in oferte sau chiar in contracte, toate costurile unui credit, motiv pentru care a dat bancilor 86 de amenzi in valoare de aproape 1 milion de lei, precum si avertismente.

De asemenea, precizeaza ANPC, unele banci nu au putut face dovada inmanarii Formularului "Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori", cu cel putin 15 zile inainte  de data incheierii contractului , dupa cum prevede legea.

In cazul in care se doreste incheierea contractului de credit inainte de cele 15 zile obligatorii pentru preinformare, trebuie incheiat un acord scris in acest scop, in caz contral banca va fi amendata.

De asemenea, unul dintre formulare nu preciza ipotezele pentru calculul  valorii DAE, iar in altul valoarea DAE era mai mica cu 2 procente fata de cea din contract.

Comunicatul de presa ANPC

In perioada 18 - 28.03.2013 s-a desfasurat o actiune tematica nationala de verificare a respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit de consum, cu sau fara ipoteca, de catre societatile bancare.

• Au fost verificate 370 de puncte de lucru ale societatilor bancare;
• S-au aplicat 86 amenzi contraventionale in valoare totala de 919.000 lei si 47  avertismente;
• S-au  dispus masuri  de remediere in termen de 15 zile a deficientelor constatate.
 
Bogdan Cristian Nica - Presedinte ANPC:  “ Exista banci care  nu prezinta in oferte sau chiar in contracte toate costurile pentru serviciile prestate. Tinad cont de perioada economica pe care o parcurgem si de dificultatile finaciare pe care le avem noi toti in a returna creditele, serviciile financiare trebuie sa fie transparente, fara ambiguitati ce pot submina increderea consumatorilor. Actiuni de control vor avea loc ori de cate ori este necesar.”

 Au fost verificate:

1. Informarea consumatorilor
- existenta listelor cu dobanzi, tarife si comisioane;
- lista cu dobanzi afisata nu era actualizata la zi - Odorheiu-Secuiesc;
- neafisarea la loc vizibil a listei dobanzilor, tarife si comisioane - Satu-Mare;
- nu exista la punctul de lucru lista dobanzilor si comisioanelor - Piatra Neamt

2. Informarea precontractuala a consumatorilor, in scris, prin intermediul Formularului " Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori "

- nu s-a putut face dovada inmanarii formularului cu cel putin 15 zile inainte  de data incheierii contractului – Bucuresti;
- formularul nu precizeaza ipotezele pentru calculul  valoarii DAE –Bucuresti;
- valoarea DAE este mai mica cu 2 procente fata de cea din contract Bucuresti;
- dobanda penalizatoare aplicabila nu era mentionata, precum si modul de calcul a acesteia;
- lipsa acordului scris al consumatorului de reducere a termenului legal de 15 zile necesar studierii informatiilor precontractuale - Bucuresti, Drobeta Turnu-Severin;
- informatiile erau scrise cu caractere mai mici fata de cele prevazute legal- Tg.Mures.

3. Raspunsul creditorului cu privire la cererea depusa de consumator privind acordarea creditului - cererile depuse nu aveau data si nr.de inregistrare - Bucuresti, precum si lipsa raspunsului creditorului - Sibiu.

4. Informarea consumatorilor in urma solicitarilor si a verificarii in baza de date – banca nu informeaza imediat si gratuit asupra rezultatelor consultarii unei baze de date in cazul in care cererea de creditare este respinsa – Bacau.

5. Respectarea prevederilor continutului contractului

- valoarea totala platibila calculata la incheierea contractului nu era mentionata- Satu Mare
- dobanda penalizatoare nu era stabilita ca procent fix - Dr.Tr.Severin
- impunerea anumitor societati de asigurare pentru bunuri aduse in garantie - Mehedinti.
- impunerea anumitor societati de asigurare de viata obligatorie, fara sa i se ofere posibilitatea consumatorului de a opta - Piatra Neamt.

6. Respectarea dreptului de retragere

- ingradirea  dreptului  de notificare a unitatii bancare la 14 zile calendaristice, desi clientul poate achita sumele fara nicio intarziere nejustificata si nu mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la expedierea notificarii- Bucuresti.

7. Dreptul de rambursare anticipata

- conditionarea  dreptului de rambursare anticipata, numai dupa notificarea scrisa cu minim 3 zile inainte de data rambursarii fara nicio compensaţie,  desi acesta are dreptul, in orice moment, sa se libereze in totalitate sau partial de obligatii – Alexandria.

8. Materialele publicitare

- pliantele publicitare nu contineau informatii legate de dobanda anuala efectiva, durata, de valoarea totala platibila de client si valoarea ratelor- Constanta.
- materialul publicitar  pentru “Cont Curent” se preciza Cont curent 100% gratuit, fara a mentiona ca operatiunile sunt comisionate in conformitate cu lista de tarife si comisioane - Ilfov.                          

9. Respectarea prevederilor legii privind clauzele abuzive

- clauza conform careia banca isi rezerva dreptul de a declara creditul scadent anticipat si considerat caz de neexecutare a obligatiilor daca ,,situatia economico-financiara a imprumutatului inregistreaza nivele sub cele avute in vedere la aprobarea creditului’’, precum si daca ,,apare o situatie/fapt/eveniment care poate  avea un efect negativ important asupra situatiei financiare...sau asupra capacitatii acestuia de a-si indeplini in mod corespunzatora obligatiile - Jud. Mehedinti.
- clauza privind „dreptul bancii de a modifica unilateral contractul/costurile creditului, fara a exista un motiv intemeiat”- Brasov.

10. Alte aspecte cu privire la informarea consumatorilor

- nu se mentiona plata comisionului de analiza a dosarului, desi valoarea acestuia se regaseste in valoarea totala a creditului - Suceava
- lipsa specificarii termenului de 10 zile de la incheierea contractului de cesiune a creantelor, pentru notificarea in scris, lipsa serviciilor cerute de consumatori care nu se comisioneaza

11. Legalitatea functionarii operatorului economic

S-a constat:
- neafisarea  Codului Unic de Inregistrare de la Oficiul Registrului Comerţului din care sa rezulte obiectul / obiectele de activitate ale societatii pentru care este autorizat sa functioneze –  Sibiu, Timis;
- afisarea eronata la exteriorul unitatii a denumirii - “sucursala”, in loc de “agentia”.

Sfaturi pentru consumatori:

- sa obtina  informatii complete referitoare la conditiile de creditare, sa compare ofertele de pe piata si sa ia decizia tinand cont de nevoile si de posibilitatile financiare de care dispun pentru restituire;
- orice credit functioneaza prin intermediul unui cont curent care are costuri de administrare, retragere numerar etc. si  se adauga la cele aferente creditului;
- sa verifice cu atentie costurile totale pe care urmeaza sa le suporte, raportand aceste costuri la nivelul  procentual de dobanda pe care banca il ofera si sa aleaga oferta pe care o considera cea mai avantajoasa;
- sa solicite bancii, la lichidarea creditelor, incetarea contractului si emiterea unei adrese care sa ateste faptul ca au fost stinse toate obligatiile dintre parti.

Biroul de presa

18 aprilie 2013

Comentarii

cosming
Mda si ce ...
Sa inteleg ca aceste amenzi au fost date punctual pentru o sesizare pentru o anumita sucursala/agentie? Pai mai ANPC, problemele nu sunt punctuale ci sunt la nivel de sistem. Orice sucursala/agentie face exact ce spune "centrala"; orice angajat face exact ce spun "procedurile interne". Orice amenda pe care ANPC o acorda TREBUIE sa declanseze o verificare la nivelul intregii banci daca nu este degeaba!



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Ultima Ora



Banca Transilvania are un rating mai bun

Fitch Ratings îmbunătățește rating-ul Băncii Transilvania, de la ”BB+” la ”BBB-”, cu perspectivă stabilă, pe termen lung, conform unui comunicat al bancii, in care se adauga: Noul rating investment grade reflectă îmbunătățirea mediului detalii

Numele beneficiarului unui transfer bancar, afisat la 17 banci

BRD, Exim Banca Romaneasca si Credit Europe Bank sunt ultimele trei banci care au integrat recent serviciul afisare nume beneficar (SANB) oferit de Transfond, care afiseaza numele destinatarului unei plati, sub contul IBAN. Potrivit Transfond, serviciul are ca scop prevenirea fraudelor detalii

Banca Transilvania si-a imbunatatit perspectiva de crestere a ratingului

Moody’s Ratings confirmă rating-urile Băncii Transilvania acordate pentru prima oară în 2023 și îmbunătățeste perspectiva, de la stabilă la pozitivă, pentru rating-ul de depozit pe termen lung (Baa2) și rating-ul de emitent (Baa3), anunta banca intr-un comunicat, in detalii

Legea pentru plafonarea dobanzilor la creditele IFN-urilor, in vigoare de luni

Legea 243 din 2024 privind plafonarea dobanzilor la creditele acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) intra in vigoare, de luni, 11 noiembrie. Legea obliga IFN-urile sa limiteze dobanzile la 1% pe zi in cazul creditelor de pana la 5.000 de lei, 0,8% la imprumuturile de pana detalii

 



 

Ultimele Comentarii