“Cea mai buna oferta Flexicredit, cu 1,7 reducerre la dobanda”, suna reclama Raiffeisen Bank la creditul de nevoi personale. In realitate, Raiffeisen are printre cele mai mari dobanzi la credite in comparatie cu alte banci, asa incat se poate spune ca este vorba de o reclama inselatoare.
“Cea mai buna oferta” cu care se lauda Raiffeisen este o dobanda redusa cu 1,7 puncte fata de cea standard, pentru cei care-si incaseaza salariul la banca si aplica online, adica 11,55%, in loc de 13,25% pe an.
Cu dobanda de 11,55%, Raiffeisen este abia pe locul 5 in topul celor mai mici dobanzi la credite dintre bancile mari, dupa ofertele standard pentru credite ale BCR, Bancii Transilvania, ING Bank si CEC Bank.
Dobanda la creditul standard al Raiffeisen, pentru clientii care nu-si incaseaza salariul la banca si nu aplica online, ci la o sucursala, de 13,25%, este a doua cea mai mare dintre primele sapte mari banci romanesti, dupa Unicredit.
Astfel, costul total al unui credit luat de la Raiffeisen, exprimat prin Dobanda Anuala Efectiva (DAE), calculata pentru un credit de 23.000 de lei pe 5 ani (vezi tabelul) ajunge la 15%, cu aproape 4 puncte mai mult decat cea mai mica DAE, afisata de BCR, de 11,28%.
Iar cea mai mare DAE, la Unicredit, de 17,29%, este cu sase puncte peste oferta BCR.
[1]
DAE medie la creditele pentru consum din piata bancara, conform datelor BNR, a fost 10,87% in luna ianuarie, ceea ce inseamna ca DAE perceputa de Raiffeisen la oferta de credit pe care o promoveaza, de 13,08%, este cu 2,21 puncte mai mare.
Iar DAE la creditul Unicredit, de 17,29%, cea mai mare dintre cele sapte banci, este cu 6,42 puncte peste dobanda medie a pietei.
De altfel, Raiffeisen Bank incalca si legea in reclama cu “cea mai buna oferta” pentru creditul Flexicredit, intrucat nu afiseaza nivelul DAE cu aceeasi marime si in acelasi loc in care afiseaza dobanda redusa cu 1,7 puncte.
OUG 50 din 2010 privind contractele de credit pentru consumatori prevede ca in orice forma de publicitate, dobanda unui credit, DAE, valoarea totala platibila si orice alte costuri, precum asigurarea, trebuie scrise “în mod clar, concis, vizibil şi uşor de citit, în acelaşi câmp vizual şi cu caractere de aceeaşi mărime.”
Aceasta prevedere legala este sfidata nu doar de Raiffeisen, ci si de alte banci, precum ING Bank sau BRD.