Romania trebuie sa stabileasca pana la sfarsitul lunii iunie 2013 daca stabilitatea financiara va fi responsabilitatea exclusiva a Bancii Nationale sau va fi in responsabilitatea unui comitet care reuneste si autoritatile care supravegheaza celelalte piete financiare, altele decat piata bancara.rnrnConform calendarului stabilit de Comitetul European de Risc Sistemic (CERS) la nivelul Uniunii Europene (UE), fiecare stat membru trebuie sa transmita CERS pana la 30 iunie 2012 un raport intermediar privind recomandareadespre conducerea la nivel national a politicii macroprudentiale, sa transmita un raport final CERS si Consiliului UE pana la 30 iunie 2013, iar masurile recomandate sa intre in vigoare pana la 1 iulie 2013, a precizat astazi, intr-o conferinta despre preocuparile actuale pe plan european in domeniul financiar-bancar, Cristian Bichi, seful Departamentului Gestiunea Crizelor Financiare din cadrul BNR.rnrnIn data de 22 decembrie 2011, CERS a adoptat recomandarea privind mandatul macroprudential al autoritatior nationale. Recomandarea prevede ca statele membre sa desemneze in legislatia nationala o autoritate responsabila pentru politica macroprudentiala, fie sub forma unei singure institutii, fie sub forma unui consiliu compus din autoritati ale caror actiuni au impact supra stabilitatii financiare. De asemenea, se recomanda cabanca centrala sa aiba un rol principal in politica macroprudentiala si ca aceasta nu submineaza independenta bancii centrale.rnrnRomania are doua optiuni – sa acorde acest mandat exclusiv BNR sau Comitetului National pentru Stabilitate Financiara (CNSF), care reuneste sefii BNR, Ministerului Finantelor Publice, Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM), Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) si Fondului de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar (FGDSB).rnrnDaca responsabiliatatea stabilitatii financiare va cadea exclusiv in sarcina BNR, aceasta varianta ar asigura flexibilitate maxima BNR in elaborarea politicii macroprudentiale si nu ar fi necesara modificarea semnificativa a structurii organizatorice, insa ar expune banca centrala riscului reputational in caz de instabilitate financiara, cauzata de factori exogeni ariei sale de competenta, spre exemplu pe piata de capital, pe piata asigurarilor sau pe piata pensiilor private.rnrnVarianta alegerii CNSF pentru acest rol asigura cadrul necesar ca toate autoritatile de supraveghere financiara din Romania sa isi aduca contributia la conducerea politicii macroprudentiale, dar este necesara crearea legislatiei care sa prevada modul de luare a deciziilor astfel incat sa nu fie subminata independenta BNR. De asemenea, trebuie gasita solutia concreta pentru asigurarea unui rol principal al BNR in acest comitet, a spus Bichi.
Nu există comentarii pentru această știre.
Bancile romanesti si-au majorat anul trecut provizioanele pentru riscuri, precum si valoarea capitalurilor proprii, semn ca devin mai prudente in fata incertitudinilor in crestere. Concret, conform datelor furnizate de Banca... detalii
Banca digitala maghiara Granit Bank s-a extins in Romania cu o oferta de cont si card gratuite, dupa modelul bancii romanesti digitale Salt. Sa facem o comparatie intre serviciile Granit... detalii
Credex isi face reclama la credite afisand o "dobanda de la 5,9%", dar care poate fi chiar si de 10 ori mai mare, de 50%. Dobanda "de la 5,9%" este... detalii
ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului) submineaza functionarea CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din Domeniul Bancar), desi nu are nicio atributie legala in solutionarea pe cale amiabila a litigiilor... detalii