BANCI | Analiza

Reuters: Campania electorala din Romania acorda o atentie sporita infrastructurii

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2008-11-25 15:52

La īnceputul secolului 20 călătoria trenurilor cu aburi īntre Bucureşti şi Marea Neagră dura trei ore, īnsă aceeaşi distanţă este parcursă, acum, de un tren electric īn şase ore, relateaza agentia Reuters.

Toate partidele politice acordă roluri importante investiţiilor īn drumuri şi infrastructura feroviară īn campania electorală, care se va īncheia duminică, ştiind că transportul īnvechit ameninţă să anuleze cāteva dintre puţinele avantaje economice ale Romāniei, respectiv poziţionarea la răscrucea unor rute comerciale şi costurile scăzute cu forţa de muncă, care au īncurajat pānă acum investiţiile străine.

Sunt necesare foarte multe reforme, iar majoritatea economiştilor sunt conştienţi că īn lipsa lor fondurile străine, care au susţinut consumul īn Romānia, aflate deja īn scădere, ar putea să dispară cu totul.

Cu o istorie īncărcată de birocraţie, eşecuri administrative, corupţieşi reticenţă politică pentru finanţarea proiectelor pe termen lung, perspectiva nu este una bună.

Romānia a primit un avertisment īn iunie, cānd Daimler a ales Ungaria pentru construcţia unei fabrici de autovehicule Mercedes, atrasă īn mare măsură de infrastructura rutieră.

"Transporturile ar trebui să fie prima voastră prioritate. Romānia nu va fi competitivă nici cu vecinii, nici cu partenerii economici vest-europeni, pānă cānd «drumul său către Europa» nu este terminat", a spus fostul ambasador al SUA Nicholas Taubman.

Noul membru al Uniunii Europene ar trebui să fie o răscruce de importante rute care transportă resursele din nordul şi estul Europei către Sud şi Vest, respectiv bunurile de pe pieţle vestice īn est.

Mulţi producători doresc să deschidă afaceri īn Romānia, pentru a profita de costuri mai reduse, de producţie şi cu forţa de muncă, chiar dacă avansul rapid al salariilor şi plecarea muncitorilor īn străinătate au īnceput să diminueze acest avantaj.

Īn schimb, reţeaua de cale ferată şi drumuri dezavantajează grav Romānia.

"Companile au o problemă. Cāştigurile privind competitivitatea sunt anulate de accesul dificil la materii prime. Se dezvoltă insule de productivitate ridicată, īnsă rămān izolate dacă nu sunt legate prin infrastructură", a declarat Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din Romānia.

Aproape jumătate din cei 10.000 de km de cale ferată a Romāniei au nevoie de reparaţii sau īnlocuire, iar deraierile şi īntārzierile sunt blestemul vieţii călătorilor.

Situaţia drumurilor este chiar mai rea. Forumul Economic Mondial plasează Romānia pe poziţia 126 din 134 de state, īntre Nepal şi Polonia, cu doar 270 de km de autostradă.

Pentru a traversa Romānia, şoferii străbat drumuri īnguste care şerpuiesc prin Munţii Carpaţi şi trec prin mii de sate concurānd pentru spaţiu cu bicicliştii, căruţele trase de cai, şi chiar turmele de oi şi vaci.

Multe oraşe nu au şosele de centură, situaţie care conduce, inevitabil, la blocaje pe străzile din centru.

Condiţia precară a drumurilor cauzează şoferilor costuri suplimentare de reparare a maşinilor şi combustibil de aproximativ 500 de milioane de euro anual, consideră specialiştii.

Īncercările de a īmbunătăţi situaţia au fost īn cel mai bun caz stāngace.

Cel mai important proiect de construcţie a unei căi rutiere, Autostrada Transilvania, care trebuie să lege Romānia de Ungaria, a fost īnceput īn 2004, īnsă, pānă acum, doar nouă km de autostradă au fost finalizaţi.

Īntārzierile rezultate din procesul de expropriere, obţinerea permiselor arheologice şi īntreruperile īn finanţarea de la stat īnseamnă că autostrada nu va fi finalizată īn 2013, poate, īn cel mai bun caz, un an mai tārziu.

Proiectul de modernizare a principalei legături feroviare īntre Bucureşti şi Marea Neagră a īnceput īn 2006 şi este deja cu şase luni īn urma programului.

Lāngă un morman de pietriş pentru construcţia de căi ferate, la periferia oraşului Medgidia, Florin Dilă supraveghează muncitorii care īnlocuiesc şinele vechi.

"Īntārzierile pe traseu sunt cauzate de schimbările la proiect chiar īn timp ce se desfăşoară lucrările (...) Ei (guvernul, n.r.) au crescut limita de viteză pentru trenuri. A trebuit să mărim terasamentul şi să punem şine noi, iar asta a luat timp", a spus el.

De fapt, guvernele se dovedesc, īn final, a fi unul dintre obstacole.

"Cum orice proiect are nevoie de 5-7 ani pentru a fi dus la bun sfārşit, niciun guvern nu a fost dornic să cheltuiască sume mari pentru infrastructură, temāndu-se că viitorul executiv va culege roadele", consideră fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu.

Fără deosebire, toate partidele fac din infrastructură prima lor prioritate īnainte de alegeri, majoritatea promiţānd să construiască aproximativ 1.000 de km de autostradă.

Īntre acestea şi Partidul Naţional Liberal al premierului Călin Popescu Tăriceanu, care a supervizat construirea a doar 50 de km de autostradă īncepānd din 2004.

Experţii estimează că īndeplinirea promisiunilor şi asigurarea că graniţele Romāniei vor fi traversate de drumuri cu patru benzi pe principalele coridoare de transport europene, pānă īn 2013, va costa anual, circa 4-6% din Produsul Intern Brut.

Īntr-o criză economică care a crescut costurile de finanţare şi a condus la retrogradarea ratingul Romāniei, astfel de planuri par exagerat de optimiste pentru mulţi oameni.

"Nu am văzut nimic referitor la finanţare", a spus Pogonaru.

Īn timp ce Romānia a atras, probabil, investiţii străine de 8,5 miliarde de euro īn 2008, acestea pot coborī pānă la 6-6,5 miliarde de euro īn 2009, ca urumare a crizei creditelor, consideră Ionuţ Dumitru, şeful departamentului de cercetare la Raiffeisen Bank din Bucureşti.

Astfel, nu numai că vor fi reduse fondurile pentru proiectele mari, īnsă va rămāne o gaură imensă şi īn finanţele statului, au concluzionat economiştii.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Analiza



Creditele de nevoi personale cu cele mai mici dobanzi

CEC Bank a anuntat o promotie la creditele de nevoi personale, cu o dobanda de 7,9%, valabila pentru cei care-si incaseaza veniturile intr-un cont al bancii, cea mai mica dintre un numar de 13 astfel de imprumuturi acordate de 9 banci, conform topului realizat de detalii

Indicatorii sistemului bancar la finalul anului 2023

indicatorii agregati ai bancilor romanesti la finalul anului 2023, calculati pe baza informatiilor din raportarile prudentiale neauditate, trimise la Banca Nationala a Romaniei (BNR) de instituțiile de credit, persoane juridice romane și de sucursalele din Romania ale institutiilor detalii

La care banci se poate face actualizarea online a datelor de catre firme

Actualizarea online a datelor firmelor, pe site-urile sau in aplicatiile bancilor, este posibila la doar trei institutii de credit, la restul fiind nevoie de prezenta intr-o sucursala. ING Bank a anuntata ca a introdus opțiunea de actualizare a datelor 100% detalii

Conturi bancare gratuite pentru incasarea salariului, pensiei si indemnizatiilor sociale. Dar cine poate sa-si faca unul?

Legea care permite in prezent celor fara conturi bancare sa-si deschida unul nou, denumit cont de baza, fara comisioane de deschidere, inchidere si retragere numerar la bancomat, a fost modificata de Parlament. Noua varianta a acestei legi, care mai asteapta detalii

 



 

Ultimele Comentarii