www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



EDUCATIE FINANCIARA: Cum sa evitam situatia disperata de a ajunge la recuperatorii de creante si de a ni se executa silit casa

Autor: Bancherul.ro
2012-02-14 10:18
Daca aveti un credit la banca si va aflati in situatia dificila de nu mai putea rambursa integral ratele scadente, trebuie sa va luati cateva masuri de siguranta, astfel incat sa nu ajungeti in situatia disperata de a ramane fara locuinta.

Asa cum a patit unul dintre cititorii site-ului GhiseulBancar.ro, prima publicatie din Romania specializata in consultanta oferita clientilor bancilor.

Iata situatia acestuia:

"In anul 2007 am facut doua credite de nevoi personale cu ipoteca imobiliare in valoare de 52.000 Euro.
Din cauza inrautatirii siutuatiei financiare, nu am mai putut achita ratele decat sporadic.
Creditul este la BCR si a fost cesionat catre SC SUPORT COLECT SRL.

Am cerut o esalonare a datoriei, dar pentru aceasta trebuie sa platesc 7.ooo de euro si apoi imi va acorda o esalonare pentru un an de zile.
NU am bani sa achit acum (5 zile este termenul pentru a achita 7.000 de euro) si nici intr-un an nu pot achita 72.000 de euro (cat a ajuns datoria).

In caz contrar, in scurt timp voi fi executat silit si aruncat in strada.
Spuneti-mi va rog ce mai pot face ceva pentru a-mi salva casa.
Ar putea societatea de recuperare sa-mi mai acorde o esalonare in asa fel incat sa o pot respecta, adica sa tina cont de veniturile actuale?

Sunt disperat! Multumesc!"

Care este prima lectie pe care trebuie sa o invatam din aceasta situatie disperata: sa incercam din rasputeri sa nu ajungem in situatia ca banca sa fie nevoita sa cesioneze creditul nostru catre o firma de recuperare de creante, asa cum s-a intamplat in acest caz.

In principiu, bancile incep procedurile de vanzare/cesionare a creditelor neperformante la intarzieri de peste 90 de zile la achitarea ratelor, atunci cand institutia de credit este nevoita sa realizeze cheltuieli semnificative aferente creditului neperformant, fiind obligata de BNR sa constituie rezerve (provizioane) care sa acopere o buna parte sau chiar integral valoarea imprumutului ce risca sa nu mai fie rambursat.

Concret insa, bancile mai pasuiesc clientii chiar si mai mult de 3 luni, atunci cand exista sperante ca acestia sunt de buna credinta si vor sa-si ramburseze datoriile. Cu alte cuvinte, se angajeaza ca dupa ce vor depasi situatia dificila in care se afla, vor incerca ulterior sa-si achite restantele.

In aceasta situatie, banca va incerca sa gaseasca solutii de restructurare a imprumutului, acordand clientului o perioada de gratie la plata dobanzii sau o reducere a ratei, prin majorarea perioadei de rambursare sau chiar prin reducerea dobanzii. Depinde de fiecare banca, dar si de client si de tipul creditului.

Toate aceste masuri de redresare a capacitatii de rambursare a creditului sunt insa posibile si mult mai usor de implementat atunci cand clientul nu are intarzieri mari si, esential, inainte ca respectivul credit sa fi ajuns la firmele de recuperare a creantelor sau in faza de executare silita.

Astfem ajungem la a doua lectie pe care trebuie sa o invatam din acest caz: sa luam legatura cu banca de indata ce simtim ca am putea avea probleme cu rambursarea creditului. De exemplu, atunci cand primim un aviz de intrerupere a contractului de munca sau de suspendare a unor venituri.

Nu e tarziu sa luam legatura cu bancherul personal si dupa ce am pierdut locul de munca sau cand intervin diverse accidente. Totul e sa nu intarziem prea mult.

Pentru ca, odata vandut creditul catre o firma de recuperare creante sau odata inceput procesul de executare silita, procedura devine dificila, ajungem intr-o situatie disperata, ca in acest caz.

Si totusi, chiar si in aceste situatii clientul poate fi salvat, intrucat banca nu e, totusi, de gheata. Orice executare silita poate fi reversata, orice contract de vanzare de creante poate fi revizuit.

Totul depinde acum de cum se intelege clientul cu banca. De increderea reciproca. Daca banca va avea incredere ca respectivul client isi va tine promisiunea, iar acesta se va tine de cuvant, va fi un castig de ambele parti. Clientul nu va pierde casa, va deveni un client fidel al bancii, care astfel isi va putea recupera integral imprumutul.

Daca nu, banca pierde un client, iar acesta casa.

Ai un credit, fa-ti si un depozit sau o asigurare!

De aceea e bine ca atunci cand aveti un credit sa aveti si o asigurare, care va poate salva atunci cand va pierdeti locul de munca sau suferiti un accident.

O alta masura de preventie, si cea mai simpla si eficienta: faceti-va un depozit daca aveti un credit! VEZI aici de ce