www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Etem Birinci, Credit Europe Bank: Suntem foarte aproape de a lansa platile cu telefonul mobil

Autor: Bancherul.ro
2011-11-02 23:14
Etem Birinci (foto), vicepresedintele pe retail al Credit Europe Bank, declara, intr-un interviu acordat Bancherul.ro, ca banca este foarte aproape de a lansa in Romania platile cu telefonul mobil, o alta inovatie dupa cea de zilele trecute, cand banca a lansat in premiera europeana un card de debit cu display care incorporeaza parola emisa in prezent de un token pentru accesul la aplicatia de internet banking.

- Bancherul.ro: Care au fost motivele lansarii unui card de debit cu display?

- Conducerea Credit Europe Bank a decis sa optimizeze canalele alternative de distributie a produselor si serviciilor bancii. Incercam astfel sa urmam tendintele mondiale in materie de retail banking, ceea ce inseamna ca vrem sa directionam o parte din operatiunile din unitatile traditionale catre mediul online, prin telefon sau ATM-uri. Conform studiilor, intr-un interval de 5 ani, din intreaga piata de retail banking, o pondere de 20%, chiar si in cazul creditelor ipotecare, se va vinde online. De aceea si noi ne-am propus ca strategie ca intr-o perioada de 3 spre 4 ani, in orizontul anului 2015, si banca noastra sa treaca de la un volum de 4-5% din tranzactiile care se fac acum pe internet spre 20%. Cum vom face acest lucru? Investim, de exemplu, in affiliate marketing si in alte programe pentru cresterea prezentei in mediul online.

- Ce impact credeti ca va avea acest card printre clientii bancii?

- Pe termen lung, in jurul lui 2015, vor fi mai multi utilizatori de servicii bancare online decat prin alte canale de distributie. Pentru aceasta, banca trebuie sa furnizeze solutii mai bune si mai rapide. Este vorba insa de un proces de durata, nu se poate ca peste noapte sute de mii de clienti sa treaca pe online. „Convenience” este cuvantul cheie in acest proces.

- Ce beneficii are banca transferand serviciile in mediul online?

- Banca isi optimizeaza astfel costurile, prin optimizarea canalelor de distributie. Este vorba de servicii si costuri, de servicii prin mai multe canale de distributie, multichannel. Noul concept in materie este ROPO concept: research online, purchase offline. Chiar daca promovezi produsele online si aduci nivelul tranzactiilor la 20%, alte produse vor fi cautate in continuare online, dar nu toate vor fi cumparate online, restul de 80% vor fi cumparate offline. De aceea trebuie sa optimizam canalele. Trebuie sa avem si unitati bancare traditionale, dar sa avem si activitate pe internet, pe telefon si ATM-uri. Toate sunt 100%, insa 80% vor ramane in cadrul unitatilor traditionale. Acest model il avem in Germania, dar acolo nu avem un portofoliu de produse atat de bogat, de exemplu nu avem credite ipotecare. In Germania avem 500.000 de clienti si suntem specializati in produse de economisire. Vindem aceste produse printr-un sistem exclusiv online, insa exista limite. Portofoliul se ridica la doar 300 de milioane de euro, pe cand aici in Romania avem un miliard de euro, pentru ca vindem depozite in principal prin unitati traditionale, unde suntem fata in fata cu clientii.

- Prin noul card urmariti sa atrageti si noi clienti sau mai ales sa-i fidelizati pe cei existenti?

- Achizitia de noi clienti este esentiala, pentru ca numarul utilizatorilor de internet nu este mare in prezent. De la inceputul lui 2011 pana acum, am majorat numarul utilizatorilor de internet banking cu 50%, si este important de mentionat ca, in comparatie cu alte banci, clientii nostri sunt foarte activi. Fiecare client are o medie de 4-5 de tranzactii, fata de 2-3 tranzactii la alte banci mari. Explicatia numarului redus de tranzactii in cazul bancilor mari consta in faptul ca acestea sunt orientate in principal spre conturi si depozite si nu spre carduri de credit, ca in cazul Credit Europe. Atunci cand vand clientilor un cont sau un depozit, le ofera si internet banking, dar problema este ca acesta nu este folosit ulterior de clienti.
Dar inca vorbim de doar cateva mii de clienti de internet banking. Atunci cand vor fi sute de mii se va pune si problema fidelizarii lor. In acest an vom creste depozitele de retail cu mai mult de 30 de milioane de euro, iar o treime din acestea vor fi atrase prin internet. Putem asadar atrage depozite chiar si fara unitati bancare fizice. Ceea ce demonsteaza rolul tot mai mare al bankingului online.

- Care este pasul urmator pe care il veti face?

- Vrem sa atragem tot mai multi clienti, prin search engine marketing, affiliate marketing, vrem sa atragem mai multi clienti activi pe internet. Vom fi tot mai prezenti in domeniul online, pentru a promova produsele noastre.

- Ce planuri aveti in mobile banking?

- Mobile bankingul este la moda, ca importanta vine imediat dupa internet, toate bancile sunt interesate. In ceea ce priveste Credit Europe Bank, pot spune ca avem pregatita tehnologia necesara pentru a lansa in cateva luni platile cu mobilul. Pentru aceasta ai nevoie nu doar de procesatorul de carduri si de tehnologie ci si de un operator de telefonie. Cred ca suntem printre bancile cele mai avansate in procesul de a lansa platile pe mobil, in cazul in care gasim un operator de telefonie cu care sa stabilim un parteneriat corect. Avem un furnizor de tehnologie din Turcia care a implementat respectivele servicii in cadrul unei banci din aceasta tara, acesta este avantajul nostru competitiv.
De asemenea, avem avantajul cardurilor de credit. Bancile competitoare din Romania, unele cu portofolii de milioane de carduri, incearca sa lanseze platile mobile cu carduri de debit, in timp ce noi avem peste 300.000 de carduri de credit. Problema este ca pentru a face plati cu mobilul, trebuie sa ai si bani pe card, iar in Romania un card de debit nu prea e folosit pentru plati, pentru ca majoritatea utilizatorilor retrag banii de pe ele la ATM-uri. Pe cand noi suntem lideri ai pietei de carduri de credit iar utilizatorii acestora sunt activi, fac multe plati. De aceea cred ca suntem printre bancile cu cele mai mari sanse de a lansa primele platile cu telefonul mobil.