Wolfgang Schoiswohl, BCR: Nu exista doar criza si pesimisti ci si antreprenori optimisti care au primit credite de 1 miliard de lei in acest an |
Autor: Bancherul.ro 2011-10-03 23:26 |
|
Daca inainte de criza, in perioada de euforie a economiei, toata lumea era stapanita de un optimism debordant, iar concurenta nu era o problema pentru ca aproape oricine reusea destul de usor, in vremuri de criza si de crestere limitata intreprinzatorii trebuie sa adopte un nou tip de optimism pentru a putea merge mai departe.
Este vorba insa de un nou tip de optimism, care presupune schimbarea radicala a mentalitatii: constientizarea pericolelor si identificarea oportunitatilor, astfel inca sa poti fi mai bun decat altii.
“Inainte totul era atat de simplu. De exemplu, faceai o investitie imobiliara iar in doi ani obtineai un castig dublu. Fireste ca acest tip de optimism nu mai exista, dar acum avem o noua forma a optimismului: identificarea pericolelor, pentru a le putea evita, precum si gasirea oportunitatilor de care se poate profita”, a spus Wolfgang Schoiswohl (foto), Vice-Preşedinte Corporate Banking la BCR, cu ocazia lansarii proiectului de promovare a antreprenoriatului şi a culturii antreprenoriale în România, „Campioni în business 2011” .
De asemenea, noul tip de optimism presupune abilitatea de a face previziuni si de a avea la dispozitie un plan B, de rezerva, in cazuri de necesitate sau chiar un plan C, a adaugat el.
Un miliard de euro pentru proiecte europene
BCR a acordat in acest an IMM-urilor finantari de 300 de milioane de euro pentru proiecte din fonduri europene nerambursabile si ale altor institutii internationale precum BERD sau BEI.
In total in acest an, BCR va acorda credite pentru proiecte europene in valoare de un miliard de euro, aferente contractelor semnate pana in acest moment.
In primele opt luni ale anului, valoarea creditelor acordate de BCR pentru IMM-uri a depasit un miliard de lei, in crestere cu 10% fata de anul precedent.
BCR a sesizat o imbunatatire a situatiei IMM-urilor in acest an, dupa ce asteptarile de revigorare a economiei in 2009 si 2010 nu au fost confirmate.
“Un lucru este sigur, considera Schoiswohl. In urmatorii ani vom avea o crestere economica, insa ritmul acesteia nu se va ridica la nivelurile vazute in anii dinaintea crizei, ci mult mult redus.
Dar chiar si in aceste conditii, este important ca antreprenorii sa identifice oportunitati, precum extinderea pe noi piete, consilidarea afacerii, cresterea calitatii serviciilor, expansiunea in alte tari vecine.”
Secretul succesului: sa fii mai bun decat celalalt si sa identifici oportunitati
Pe de alta parte, in cazul companiilor care au crescut prea mult si au acumulat prea mult balast, “grasime”, astfel incat nu sunt suficient de eficiente, este momentul sa reduca din costuri. Un bun exemplu in acest sens este facilitatea de finantare pentru eficienta energetica, sprijinita printr-un program BERD, cu ajutorul caruia BCR va acorda IMM-urilor credite in valoare de 20 de milioane de euro destinate reducerii consumului de energie, facand astfel mai competitive produsele companiilor.
“Imporant pentru o companie este sa se uite la oportunitati si cum se poate pozitiona astfel incat sa fie mai buna decat altele, atat competitori locali cat si externi. Pentru ca un lucru e sigur: lumea afacerilor devine tot mai globalizata. Chiar daca acum multe afaceri locale nu se confrunta cu competitia externa, in viitor trebuie sa ne asteptam la o concurenta tot mai mare din exterior”, spune Schoiswohl.
El considera ca este dificil de identificat care dintre sectoarele economiei este mai bun decat altul, pentru ca tot timpul aceasta depinde de ideea antreprenorului, de pozitia companiei pe piata. “Avem exemple de companii care au prosperat chiar si in acest climat de afaceri dificil, in industrii care in medie inregistreaza scaderi.”
Fara capital initial nu se poate dezvolta o afacere
Actualul mediu economic dificil impiedica bancile sa previzioneze oportunitatile de viitor, de aceea este important pentru firmele care au ambitii de crestere sau pentru cele nou infiintate sa dispuna de un anumit capital initial.
“Nu cred ca este doar datoria bancilor sa ceara unui antreprenor sa vina cu averea familiei pentru a garanta un credit, este si rolul altor entitati, precum fondurile de investitii, care trebuie sa se dezvolte mai mult astfel incat sa existe in Romania o combinatie care sa sustina afacerile blocate din cauza lipsei finantarii necesare investitiei”, spune Schoiswohl.
“Nu trebuie sa ne bazam doar pe combinatia clasica pe care am vazut-o in ultimii ani, de impartire a capitalului de care dispune un antreprenor cu finantarea din partea bancii. Daca nu exista un capital initial de care sa dispuna un antreprenor, este clar ca aceasta nu poate porni, nu se poate dezvolta. Este important insa de mentionat ca furnizarea finantarii unei afaceri este intr-o anumita masura responsabilitatea bancii, dar si a altor operatori precum fondurile de investitii, astfel incat acestea sa gaseasca noi solutii pentru acoperirea acestei deficiente”, adauga Schoiswohl.
De altfel, BCR a dezvolat propriul fond de oportunitati (compania good.bee), exista si posibilitatea de a furniza capital tip “junior”, care este o combinatie intre capital si finantare, in general cu dobanzi mai mari si cu cateva caracteristici specifice cu fondurile de investitii.
“Exista asadar o gama de variante disponibile care vin de la banci sau ar trebui dezvoltate de banci sau de alte companii sau fonduri de investitii. Cu siguranta aici exista mult loc de dezvoltare in viitor, daca vom compara Romania cu alte tari dezvoltate”.
Potentialul de dezvoltare a firmei este mai important decat bilantul
Pentru banca este de asemenea foarte important in procesul de analiza a unui client nu doar partea “hard”, adica situatia financiara a unei firme, situatia bilantului sau garantiile de care aceasta dispune, ci si evaluarea “soft”, mai exact identificarea caracterului inovativ a unei afaceri, calificarile sale, calitatile care-l diferentiaza de competitori.
“Este important de asemenea sa identificam intr-o afacere existenta unui potential de crestere in viitor pe baza unei finantari europene, pe care BCR o poate sustine datorita experientei internationale din cadrul celorlalte sucursale ale grupului Erste”, spune Schoiswohl.
Ce lectii trebuie invatate de la criza
“Daca ne uitam la ceea ce s-a intamplat pe parcursul ultimilor trei ani, care au schimbat climatul economic, este clar ca la un moment dat economia a crescut prea rapid inainte de criza, ceea ce a determinat o crestere nesanatoasa a veniturilor si a preturilor imobilelor”, spune Schoiswohl.
Uitandu-ne in viitor, vedem o serie de avantaje pentru antreprenori, care pot sa invete din experienta a ceea ce s-a intamplat in ultimii ani, astfel incat sa nu repete aceleasi greseli din nou, adauga el.
“Ceea ce am vazut din experienta BCR este ca multi antreprenori in trecut s-au uitat doar la oportunitatile de crestere, astfel ca pentru multi a fost o surpriza ca situatia poate sa se inrautateasca de la o zi la alta. De aceea, antreprenorii au nevoie de o noua abilitate, nu doar aceea de a conduce inainte. Trebuie sa fii realist si sa poti administra si situatii dificile, sa treci de la planul A al cresterii la planul B al scaderii iar daca acesta nu functioneaza sa aiba la indemana chiar si un plan C.”
“E important ca in acest nou climat sa existe un echilibru adecvat intre partea de identificare de oportunitati de noi afaceri, investitii si crestere pe noi piete si cu noi produse si partea de mentinere a costurilor sub control”, adauga Schoiswohl.
“Pentru BCR, IMM-urile reprezinta un domeniu cheie, de aceea suntem foarte mandri sa spunem ca din pozitia de banca-lider in Romania, avem o supraexpunere in afacerile locale, in conditiile in care 40% dintre IMM-urile romanesti sunt clienti BCR.
Atunci cand vine vorba de sprijinul bancilor pentru IMM-uri, se pune adesea intrebarea daca acestea fac suficient de mult, daca acorda suficiente finantari sau prea putine. In privinta BCR, in primele opt luni ale anului am acordat deja peste 1 miliard de lei credite noi pentru IMM-uri”, precizeaza prim-vicepresedintele BCR.
“In vremuri in care avem foarte multe stiri negative atat din Romania cat si din exterior, exista riscul ca doar ascultandu-le sa ne influenteze negativ, de aceea una dintre beneficiile initiativei de a promova campionii locali in afaceri este sa vedem partea plina a paharului, care sa ne ridice moralul si optimismul antreprenorilor locali de succes, ceea ce poate ajuta si economia”, a adaugat Schoiswohl.
|
|