Din 12,6 milioane de carduri, sub 200.000 sunt activate pentru tranzactii sigure online. Care sunt cauzele si ce e de facut, ne explica Catalin Cretu, directorul Visa |
Autor: Bancherul.ro 2011-09-12 21:20 |
|
Visa a anuntat astazi lansarea unei campanii de informare a utilizatorilor de carduri privind siguranta tranzactiilor online cu cardul, precum si beneficiile aferente platilor cu cardul la comercianti.
Strategia de comunicare, a spus in cadrul unei conferinte de presa directorul Visa pentru Romania, Catalin Cretu (foto), include nu doar activitati de marketing si PR ci si parteneriate cu diversi jucatori care influenteaza plata cu cardul pe internet: media, comercianti, procesatori, agregatori, pentru ca noi consideram ca este nevoie de un efort conjugat pentru a trece de la un potential imens la realizarea acestuia, si anume aducerea a cat mai mult din comertul facilitat de internet in zona platii cu cardul pe internet.
De ce nu suntem acum acolo? Catalin Cretu: Problema principala se imparte in doua. In primul rand exista o dezinformare la nivelul populatiei fata de securitatea tranzactiilor cu cardul pe internet sau o lipsa de informatii, pe care evident ca atat noi cat si bancile ne-o asumam. Inca nu ne-am preocupat destul de acest aspect dar incepem s-o facem de astazi.
Mai exact, exsta o lipsa de informare cu privire la securitatea platformelor de realizare a tranzactiilor cu cardul pe internet. Platforma “Verified by Visa”, care a fost instalata in Romania de Romcard inca din 2004, la vremea aceea fiind o inovatie in Europa, Romania fiind prima tara din zona care a instalat respectiva platforma, se bazeaza pe sistemul 3D Secure. Ce inseamna aceasta: toate zonele (comercianti, banca comerciantului, banca platitorului cu cardul si zona dintre cele doua banci intre care se realizeaza tranzactia) sunt 3D Secure.
In ceea ce priveste platitorul, este vorba de intrarea (pe site-ul bancii) si activarea unei parole personale pe care platitorul trebuie sa o introduca de fiecare data cand face o tranzactie, astfel incat sa se stie foarte clar ca cel care face tranzactia este detinatorul de card. Si la nivelul comerciantuliu exista niste sisteme care se regleaza cu site-ul comerciantuliu astfel incat frauda sa fie total eliminata.
In momentul in care unul din aceste sa le spunem capete (comerciantul sau platitorul) nu este inrolat in acest sistem 3D Secure si apare o frauda, in conditiile in care doar unul dintre cei doi, sa spunem comerciantul, este inrolat iar platitorul nu este inrolat si exista frauda, frauda este automat transmisa catre zona neinrolata. De aceea este important sa inrolam cardurile noastre in acest sistem.
E o chestiune de timp pana cand Romania va deveni tinta infractorilor online
Unii pot spune ca n-au avut nicio frauda, desi nu si-au inrolat cardul. Insa niciodata nu trebuie sa spui niciodata (never say never). Inclusiv cardul meu a fost fraudat in strainatate si destul de multi, chiar din industria cardurilor, au patit-o.
Ceea ce se observa la nivel european si mondial este ca in conditiile in care s-a intrat destul de puternic cu cardul cu cip in piata, frauda din mediul fizic a migrat catre mediul online. Practic este o chestiune de timp pana cand Romania sa ajunga in atentia unor criminali care observa tendinta.
In momentul de fata frauda (volumul de fraude raportat la volumul de vanzari cu cardul) este neglijabila in Romania, de 9 ori sub nivelul Visa Europe.
Dar se spune ca paza buna trece primejdia rea, de aceea dorim ca tot mai multe carduri sa se activeze in sistemul “Verified by Visa”.
12,6 mil carduri, 9 mil preinrolate, doar 200.000 activate in 3D Secure. De ce? Lipsa de informatie si procedura dificila de activare pe site-urile bancilor
In Europa, 48% din trazactiile pe internet s-au facut prin autentificare Verified by Visa, iar in Romania nu stam rau, avem un procent de 42%, aproape de media europeana. Problema noastra este ca acest 42% inseamna foarte putin fata de 48% al lor, cu alte cuvinte exista foarte putine carduri inrolate in acest sistem de siguranta.
Bancile romanesti au preinrolat in acest sistem 3D Secure in jur de 9 milioane de carduri din cele 12,6 milioane de carduri existente in piata (atat Visa cat si MasterCard sau AmEx). Numai ca utilizatorii de carduri, clientii bancilor, si-au activat doar 200.000 din respectivele carduri in platforma sigura. Pe de o parte avem senzatia de nesiguranta, dar pe de alta parte avem cea mai sigura platforma la nivel mondial si totusi nu o folosim, in principal din cauza lipsei informarii.
Obiectivul nostru este unul foarte ambitios, daca ne gandim ca din 2004 pana in 2011 s-au activat doar 200.000 de carduri, si anume sa ajungem in trei ani la 1 milion de carduri activate in 3D Secure.
Urmatoarea etapa tine de fiecare dintre noi: sa intram online pe site-ul bancii emitente a cardului si sa-mi activez cardul in platforma Verified by Visa, adica sa-mi aleg o parola personala pe care o voi utiliza de fiecare data cand voi face tranzactii cu cardul pe internet.
A doua problema este o procedura destul de neprietenoasa in activarea acestei parole. Pentru acest lucru este necesara introducerea unei parole initiale care variaza de la banca la banca, fiind o combinatie uneori atat de complicata incat te poate face sa renunti. De ce? Pentru ca s-a dorit securitate maxima, iar asta inseamna o combinatie de cifre cu numele tau, CNP, contul, astfel incat multi nu inteleg cum sa faca respectiva parola. Practic ne oprim la usa unei platforme supersigure.
Acestea sunt cele doua probleme ce reprezinta un obstacol important si pe care strategia noastra doreste sa le elimine.
Plus de informare: tranzactiile cu cardul online sunt sigure, iar produsele necorespunzatoare se returneaza si primim banii inapoi
Pornim asadar cu aceasta campanie al carei mesaj este “tranzactiile cu cardul sunt sigure” iar inrolarea in Verified by Visa aduce securitate maxima.
Iar cei care simt nevoia sa “pipaie” produsul cumparat online sau in cazul in care primesc un produs defect sau nu functioneaza la parametrii prezentati in informatia de vanzare, ele sunt returnate si primesc banii inapoi garantat. De aceea vrem sa pipaim produsul comandat online: de teama sa nu fie masura comandata, performanta sau calitate necorespunzatoare.
Ultimul studiu Nielsen realizat pentru APERO, principalele probleme in calea platii cu cardul online sunt:
- nu stiu daca pot face tranzactii pe internet cu cardul meu
- mi se pare foarte dificil
- nu este sigur
- nu stiu ce o sa primesc sau daca produsul va fi livrat
De aceea vrem sa facem parteneriate cu mai multi actori pe tot acest lant care incepe de la usurinta cu care-ti activezi parola, ce tine de banca, de un echilibru intre securitatea obtinuta din combinatiile din ce in ce mai dificile date de parola initiala si dorinta de a face biznis, adica din dorinta de a lasa oamenii sa-si activeze mai usor cardul si sa faca biznis. Apoi livrari, curieri, magazin, website, sa nu existe surcharging (suprataxare), pentru ca nu avem voie, asa cum spune OUG 113: “beneficiarul unei plati nu poate solicita un pret mai mari in functie de instrumentul de plata”. Ce inseamna asta: si atunci cand platesc cu cardul, pretul trebuie sa fie acelasi, conform legii.
Daca observam ca exista astfel de fenomene, raportati catre banci, catre Visa, pentru ca se regleaza. Cum? In momentul in care apare problema, utilizatorul de card ia legatura cu banca, iar aceasta ia legatura cu Visa, iar noi mergem spre banca comerciantului, pe care-i atentionat ca respectivul comerciant nu respecta regulamentele Visa in primul rand, care interzic fenomenul de surcharging, si nu respecta nici legea romaneasca.
Stiu ca exista astfel de fenomene dar tine de noi toti sa le combatem.
Beneficiile platii cu cardul: cash bank, plata cu cardul, preturi reduse
Plata cu cardul aduce si beneficii oferite de bancile emitente, care include: cash back la fiecare tranzactie cu cardul (banca returneaza utilizatorului un anumit procent din valoarea tranzactiei cu cardul), un beneficiu neintalnit la plata cu numerar.
Un alt beneficiu al platilor cu cardul este plata in rate: bancile incep sa ofere aceasta facilitate inclusiv pe internet.
De asemenea, plata cu cardul la comerciantii online permite obtinerea unor preturi mai reduse decat in magazinele fizice.
|
|