Topul celor mai performante companii listate la bursa |
Autor: Bancherul.ro 2011-09-12 15:11 |
|
Compania de consultanţă Contrast Management-Consulting anunţă rezultatele celei de-a patra ediţii a studiului “Contrast TOP 50 cele mai Performante Companii Listate la BVB”, se arata intr-un comunicat al companiei.
Companiile Azomures, Ropharma şi Electroargeş deschid clasamentul. (VEZI detalii in documentul atasat). La nivel sectorial, 2 dintre domeniile care au creat în mod susţinut valoare pentru acţionari sunt domeniul farmaceutic și cel alimentar.
În 2010, soluţiile pentru crearea de valoare găsite de liderii clasamentului s-au axat pe adaptarea strategiilor în funcţie de noile condiţii de piaţă, investiţii şi programe coerente pentru reducerea costurilor, aplicarea unor politici de preţ flexibile precum şi de diversificare a canalelor şi pieţelor de desfacere.
Studiul dezvoltat anual de Contrast Management-Consulting corelează rezultatele financiare cu managementul strategic pentru a identifica acele companii care creează valoare durabilă pentru acţionari.
Adrian Comăneci (foto), Senior Project Manager în cadrul Contrast Management-Consulting şi coordonatorul acestui studiu oferă detalii despre comportamentul companiilor listate la bursă:
“În anul 2010, pentru prima oară de la începutul crizei economice, majoritatea companiilor incluse în studiul nostru au consemnat o îmbunătăţire la nivelul principalilor indicatori financiari: vânzările agregate au crescut cu +11.8% faţă de 2009, în timp ce profitul agregat (EBIT) a crescut cu +180% faţă de 2009, consemnând primul an de creştere de după 2006. După scăderile accentuate din 2008/2009 şi odată cu “acomodarea” la noile condiţii ale pieţei (putere de consum redusă, acces îngreunat la surse de finanţare etc) companiile de top au trecut la implementarea unor strategii coerente de reducere a costurilor şi de reluare a creşterii, care au condus la aceste rezultate pozitive. ”
”Pentru a menţine aceste rezultate şi în viitor este extrem de important ca managementul companiilor să păstreze această strategie echilibrată ”impusă” de criză, şi să nu mai cadă în mirajul creşterii şi diversificării afacerilor, indiferent de costuri şi de trendul real al pieţei.”
Rezultatele liderilor clasamentului
În clasamentul individual, primele trei companii care au creat valoare acţionarilor au avut strategii de management fundamental diferite.
Liderul clasamentului, Azomureş, cu o urcare de 31 de poziţii faţă de 2009, a obţinut o creştere de 62% a cifrei de afaceri faţă de anul precedent (atingând în 2010 1,2 mld RON) şi o rentabilitate ridicată a capitalului (31%). O parte dintre factorii care au putut contribui la aceste performanţe au fost: creşterea producţiei cu aprox. 35,67%, dezvoltarea unei politici de preţ flexibile precum şi adaptarea politicii de preţ la cererea mondială pe anumite segmente (cum este cel al îngrăşămintelor pe bază de azot).
Ropharma, ocupanta locului doi în Contrast TOP 50 cele mai Performante Companii listate la BVB, a mizat, printre alte decizii strategice, pe schimbarea mixului de vânzări pentru a obţine o creştere de 22% a cifrei de afacei faţă de 2009. Cu o cifră de afaceri netă de 351,997 mil. RON, Ropharma s-a situat cu 1,3% faţă de nivelul creşterii pieţei farmaceutice de retail. Creşterea cu 35% a vânzărilor prin farmaciile proprii Ropharma a condus la realizarea a 74% din veniturile din vânzări din comerţul cu amănuntul.
Electroargeş a reuşit aproape să îşi tripleze profitul (o creştere de 2,8 ori) în doar un an, la aceste performanţe contribuind creşterea exporturilor cu 43% şi un proces intern de restructurare.
La nivel sectorial, evoluţia cea mai solidă a cunoscut-o segmentul farmaceutic, cu un indicator combinat de creştere a cifrei de afaceri şi a activelor de +8,5% şi o rentabilitate reală a capitalului pozitivă la valoarea de +0.2%.
În 2010, sectorul farmaceutic a înregistrat o creştere de 19,56% ca valoare în EUR, ajungând la o valoare totală de 2,286 mld EUR. Medicamentele fără prescripţie (OTC-urile) au înregistrat vânzări exprimate în EUR în creştere cu 7,26%, până la 325 milioane EUR, în timp ce medicamentele cu prescripţie (Rx-uri), au beneficiat de o creştere de 24,91%. Aceste rezultate au făcut ca sectorul farmaceutic să urce în 2010 de pe primul loc al clasamentului, faţă de locul 2 ocupat în 2009.
Analiză comparativă: 2010 vs. 2009
În 2010 clasamentul companiilor creatoare de valoare a înregistrat câteva schimbări importante faţă de 2009:
- 6 companii aflate în topul din 2009 nu au mai intrat în topul din 2010 deoarece fie nu s-au încadrat în primele 50 de companii după cifra de afaceri, fie nu au îndeplinit criteriul de lichiditate bursieră.
- 3 din cele 6 companii nou intrate în clasament ocupă direct poziţii în top 5: Ropharma (poziţia 2), Electroargeş (poziţia 3) şi Socot (poziţia 4), ele având performanţe foarte bune din perspectiva tuturor celor 4 indicatori cheie analizaţi (rentabilitatea reală a capitalului, rentabilitatea capitalului propriu, indicatorul combinat de creştere şi randamentul acţiunilor).
- Dintre primii 10 actori ai bursei în 2009, doar o companie (Electromagnetica) a reuşit să obţină o poziţie similară sau mai bună în 2010, ceea ce arată că dezvoltarea sustenabilă este încă un obiectiv dificil de atins pentru companiile listate la bursă în România.
Solutii pentru performanţa la bursă
Remus Laes, Managing Partner al Contrast Management-Consulting Romania explică situaţia companiilor în 2010 precum şi recomandările la nivel de management strategic al performanţei:
“Pe fondul corecţiilor după creşterile susţinute din 2009 şi pe fondul crizei datoriilor publice, randamentele aduse acţionarilor de către companiile din top au fost mai mici în 2010 (mediana la 11,1% fata de 56% in 2009). Cu toate acestea, pentru 21 din cele 50 de companii analizate acest randament a fost superior celui oferit de alte variante de investiţii cum ar fi depozitele bancare sau investiţiile imobiliare.”
”Atât analiza realizată în România, cât şi cele realizate la nivelul altor ţări din regiunea CEE, ne-a confirmat că pe termen mediu si lung randamentul acţiunilor este corelat într-o proporţie ridicată cu capacitatea unei companii de a crea valoare sustenabilă.”
”În special în perioada următoare (2011/2012) managerii vor trebui să dea dovadă de echilibru şi inspiraţie în setarea unor măsuri care să permită pe de o parte reînceperea creşterii, iar pe de altă parte replierea rapidă în cazul reintrării într-o perioadă de recesiune. Tocmai de aceea este extrem de important pentru companii să implementeze un sistem de gestiune a performanţei strategice care să asigure că principalii vectori ai creării de valoare sunt urmăriţi şi gestionaţi corespunzător.”
Studiul Contrast a urmărit evoluţia primelor 40 de companii listate la Bursa de Valori Bucureşti şi a primelor 10 companii listate la RASDAQ după o metodologie care include patru indicatori principali: rentabilitatea reală a capitalului, rentabilitatea capitalului propriu, indicatorul combinat de creştere şi randamentul acţiunilor.
|
|