BNR a sanctionat 9 banci in 2010. 6 administratori si 13 directori au primit amenzi, un administrator si 4 directori au fost demisi. Vezi motivele |
Autor: Bancherul.ro 2011-07-07 13:07 |
|
Pe parcursul anului 2010, BNR a desfasurat 63 de actiuni de inspectie on-site la 30 de banci persoane juridice române (sedii principale si sucursale), 7 sucursale ale bancilor straine, precum si la Banca Centrala Cooperatista CREDITCOOP si reteaua acesteia, se arata in raportul anual al BNR.
Au fost sanctionate 9 institutii de credit, astfel: avertisment scris
dat administratorilor a doua banci (8 cazuri), directorilor a doua banci (5 cazuri) si unui sef serviciu; amenda administratorilor a doua banci (6 cazuri) si directorilor a 5 banci (13 cazuri); retragerea aprobarii acordate unui administrator de banca, precum si directorilor a doua banci (4 cazuri).
Totodata, o banca a fost sanctionata cu avertisment scris pentru aspecte legate de clasificarea portofoliului de credite, constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor.
În 39 de cazuri de înregistrare a unor deficiente au fost dispuse masuri de remediere a acestora, cu termene concrete de îndeplinire. Sanctiunile au fost impuse, în principal, pentru aspecte legate de activitatea de creditare, clasificarea portofoliului de credite, constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor, nerespectarea reglementarilor privind sistemul intern de control, administrarea necorespunzatoare a riscurilor semnificative, precum si pentru nerespectarea principiilor unei practici bancare prudente si sanatoase.
Printre masurile impuse s-au numarat:
- majorarea capitalului social; revizuirea politicilor si procedurilor privind
cerintele de adecvare a capitalului; efectuarea periodica a unor simulari
bazate pe scenarii realiste, în vederea determinarii necesarului de capital, care sa ia în calcul profilul de risc al institutiei de credit si evolutia mediului macroeconomic;
- revizuirea normelor si procedurilor interne privind activitatea de creditare; determinarea indicatorilor relevanti si stabilirea unor praguri care sa asigure reflectarea corecta a nivelului de risc de credit existent la nivelul bancii; evaluarea si masurarea riscului valutar si a riscului de nerambursare prin stress testing; modificarea modalitatii de calcul al gradului de îndatorare; modificarea normelor interne de creditare, astfel încât capacitatea de rambursare sa constituie un element determinant în adoptarea deciziei de creditare; elaborarea si adoptarea procedurilor interne privind operatiunile de restructurare/reesalonare a creditelor, precum si de vânzare a creantelor; reevaluarea garantiilor imobiliare; elaborarea unor metode adecvate care sa asigure îndeplinirea cerintelor legate de clasificarea creditelor/plasamentelor
si determinarea necesarului de provizioane specifice de risc de credit;
monitorizarea derogarilor aprobate de la politicile de creditare si a evolutiilor acestora; provizionarea integrala a expunerilor cu risc de credit ridicat; respectarea limitelor maxime admise pentru expunerile mari; implementarea unui sistem eficient de monitorizare a nivelurilor expunerilor mari;
- revizuirea politicilor privind administrarea riscului de lichiditate; elaborarea procedurilor de urmarire si limitare a riscului de lichiditate; corelarea strategiei în administrarea lichiditatii cu profilul de risc al bancii; efectuarea trimestriala a controlului în domeniul riscului de lichiditate; includerea în analiza fluxurilor viitoare de numerar a pozitiilor din afara bilantului; identificarea unor surse alternative de finantare pentru evitarea concentrarilor în domeniul finantarii;
- actualizarea normelor si a procedurilor de administrare a riscului operational, în conformitate cu profilul si strategia de risc; reconsiderarea pragului de semnificatie pentru riscul operational; reanalizarea setului de indicatori; definirea de praguri de escaladare, declansatori de raportare si alerte pentru indicatorii deja implementati; stabilirea unui mecanism care sa conduca la diminuarea riscului operational în cazul în care indicatorii depasesc limitele de avertizare aprobate; îmbunatatirea sistemului de monitorizare eficienta a
evenimentelor de natura riscului operational; elaborarea si adoptarea de
proceduri privind prevenirea si combaterea fraudei;
- completarea normelor interne privind administrarea riscului de piata;
revizuirea definirii portofoliului de tranzactionare; elaborarea de planuri
alternative pentru situatii de criza; monitorizarea riscului de dobânda prin
sisteme de indicatori, modele interne si scenarii de criza;
- evaluarea trimestriala a încadrarii în profilul de risc estimat; elaborarea si completarea politicilor si procedurilor privind administrarea riscurilor
semnificative; elaborarea si testarea unor scenarii pentru cuantificarea
riscului de credit, valutar si operational în situatii de criza; separarea
responsabilitatilor de monitorizare a riscurilor de cele de control; revizuirea fiselor de post ale conducatorilor de divizii si departamente în vederea atribuirii de responsabilitati clare în domeniul identificarii, raportarii si administrarii riscurilor;
- identificarea deficientelor din cadrul sistemului de control si implementarea unuia eficient, capabil sa identifice riscurile si sa acopere toate activitatile si procesele; revizuirea anuala a normelor interne privind organizarea si controlul intern al activitatii; asigurarea principiului independentei pentru functia de conformitate; revizuirea si actualizarea statutului auditului intern, cu dimensionarea corespunzatoare a resurselor alocate; îmbunatatirea activitatii de audit intern; revizuirea politicii de externalizare, emiterea unor proceduri care sa reglementeze modul de externalizare a fiecarei activitati;
- revizuirea politicilor antifrauda în vederea prevenirii evenimentelor de natura fraudelor interne si externe; elaborarea de proceduri privind reclamatiile; elaborarea de proceduri privind identificarea, evaluarea, monitorizarea si controlul riscului reputational;
- implementarea de proceduri informatice în vederea îmbunatatirii gradului de automatizare a diferitelor aplicatii si a limitarii interventiei manuale; îmbunatatirea securitatii IT; actualizarea normelor interne ale compartimentului si asigurarea unei structuri de personal adecvate; elaborarea de proceduri privind sesizarea si monitorizarea incidentelor în functionarea sistemului informatic; revizuirea planului de recuperare în caz de dezastru pentru activitatile IT.
În ceea ce priveste reteaua teritoriala a Bancii Centrale Cooperatiste CREDITCOOP, 5 cooperative de credit au primit sanctiuni care s-au adresat unor membri ai consiliului de administratie (14 cazuri) sau unor conducatori ai cooperativelor de credit (4 cazuri). Sanctiunile au fost date, în principal, pentru nerespectarea reglementarilor privind auditul intern si sistemul intern de control.
Printre masurile dispuse s-au numarat:
- asigurarea unui sistem de raportare a riscului operational care sa cuprinda si nivelurile indicatorilor de risc operational;
- identificarea si evaluarea riscurilor semnificative si definirea pragului de la care un risc este considerat semnificativ;
- stabilirea unor tehnici formalizate de diminuare a riscului de piata;
- organizarea si monitorizarea adecvata a sistemului de control intern;
- elaborarea de proceduri antifrauda;
- stabilirea unei structuri organizatorice adecvate, astfel încât atributiile alocate personalului sa nu conduca la conflicte de interese;
- îmbunatatirea activitatii de audit intern prin stabilirea unui proces de
monitorizare a modului de implementare a recomandarilor formulate.
|
|