UniCredit Leasing: Cresterea cursului va face mai dificila plata ratelor de leasing |
Autor: Bancherul.ro 2009-01-09 15:28 |
|
O parte din clienţii companiilor de leasing care au obţinut finanţări în euro vor avea probleme la plata ratelor, în special persoanele fizice, pe fondul deprecierii leului în raport cu euro, care determină majorarea sumelor de plată cu circa 10-15% sau mai mult, în funcţie de evoluţia cursului.
"În momentul de faţă este prea devreme să simţim un efect al deprecierii leului din ultimele zile în raport cu euro, însă ne aşteptăm ca această creştere a cursului faţă de lunile noiembrie-decembrie, care este una semnificativă, să îngreuneze viaţa clienţilor şi să facă mai dificilă plata ratelor", a declarat, vineri, agenţiei MEDIAFAX, Dan Constantinescu, director în cadrul UniCredit Leasing Corporation, responsabil de partea de vânzări.
Cursul de referinţă publicat, vineri, de Banca Naţională a României (BNR) a atins maximul istoric de la introducerea monedei europene, de 4,2127 lei/euro, după ce joi a ajuns la 4,1385 lei/euro, nivelul cel mai mare din ultimii cinci ani.
Comparativ cu începutul lunii decembrie a anului trecut, cursul de referinţă s-a majorat vineri cu circa 10%, iar faţă de începutul lunii noiembrie a înregistrat o creştere de aproape 15%. Acest avans conduce la creşterea cu 10-15% a sumelor în lei pe care clienţii companiilor de leasing le au de plătit lunar, procentaj care va creşte dacă moneda naţională continuă să se deprecieze în raport cu cea europeană.
Contractele de finanţare în euro deţin o pondere majoritară în portofoliile firmelor de leasing, de peste 90%, în cele mai multe cazuri procentajul ajungând chiar la 100%.
"Pentru că majoritatea finanţărilor sunt acordate în euro, creşterea de curs va impacta capacitatea de plată a clienţilor. Nu pot spune acum cât de mult ne dezavantajează situaţia pentru că e prea devreme, nu pot da un procent al clienţilor care vor avea probleme, însă va fi corelat cu cât va mai creşte cursul în perioada următoare", a afirmat directorul general al International Leasing, Toni Tătaru.
El a arătat că, în ultimele două luni, a constatat o creştere a numărului de clienţi care solicită rescadenţarea contractelor de leasing sau amânări la plata ratelor faţă de perioada anterioară, fără a avea însă o statistică în privinţa acestora.
Şi alte companii de profil s-au confruntat cu situaţii similare, dar ponderea clienţilor cu astfel de solicitări nu este semnificativă deocamdată.
"Există clienţi care trec prin momente dificile şi care solicită ori perioade de graţie, ori rescadenţări pentru a depăşi aceste momente. Situaţia nu este alarmantă încă, ponderea acestora este sub 10%, poate aproape de 5% din portofoliul companiei, în timp ce rata de default (sumele care nu mai pot fi recuperate de la clienţi - n.r.) este de sub 1%. Totuşi e vizibil că oamenii au probleme, iar noi, ca finanţatori, trebuie să-i sprijinim", a spus directorul general al MKB Romexterra Leasing, Cornel Coca-Constantinescu.
O situaţie asemănătoare se regăseşte şi la Romstal Leasing, care a înregistrat astfel de cereri din partea unor clienţi, însă doar unele dintre acestea au fost acceptate şi soluţionate, în funcţie de istoricul plăţii clienţului, de valoarea expusă, dar şi de motivul pentru care este necesară reeşalonarea.
Pe de altă parte, firmele care au finanţat achiziţia unor maşini mai scumpe, spre exemplu, vor avea un număr mai mare de clienţi cu probleme decât cele care au finanţat maşini mai ieftine, întrucât la o rată mai mare în euro, suma de plată lunară în lei creşte mai mult pe fondul deprecierii monedei naţionale decât în cazul unei rate mici.
"Noi avem noroc că, finanţând în general maşini ieftine, rezultă o valoare mică pe contract, de circa 12.000 de euro. Ca atare, clienţii nu vor suporta o creştere foarte mare a ratelor. În schimb, marile probleme vor fi la companiile de leasing care au finanţat maşini scumpe", apreciază directorul general al Impuls Leasing, Răzvan Diaconescu.
El a arătat că majorarea ratelor va fi resimţită în special de firmele de construcţii, întrucât acestea încasează sume mici în timpul iernii.
Totodată, Diaconescu consideră că persoanele fizice vor avea mai mult de suferit decât companiile în urma deprecierii leului şi, în consecinţă, a creşterii ratelor lunare, această categorie de clienţi reprezentând 40% în portofoliul Impuls Leasing.
"Suntem destul de deschişi pentru rezolvarea problemelor, dar până acum nu am primit cereri de reeşalonare, iar numărul de rău-platnici n-a crescut faţă de o lună normală. Totuşi vom vedea ce se întâmplă după 25 ianuarie, când facturăm ratele pentru această lună", a mai spus Diaconescu.
Directorul UniCredit Leasing apreciază că întregul buget al clienţilor va fi afectat de creşterea cotaţiei euro, întrucât probabil se vor mări preţurile şi la alte servicii şi bunuri, ceea ce va pune o presiune generalizată pe bugetul companiilor.
În ceea ce priveşte evoluţia cursului de referinţă, o parte dintre reprezentanţii societăţilor de leasing estimează că, în primul trimestru, se va ajunge la o cotaţie de 4,2-4,3 lei/euro, după care aceasta va scădea la circa 3,9-4 lei/euro, stabilizându-se la această valoare.
"Consider că euro va mai creşte în raport cu leul până la 4,2-4,3 lei în perioada următoare, însă sperăm cu toţii la intervenţia băncii centrale pentru stabilizarea cursului", a afirmat directorul International Leasing.
La rândul său, directorul Impuls Leasing spune că se aşteaptă la stabilizarea cursului de referinţă în jurul valorii de 4,2 lei/euro până în luna martie, după care va coborî la 3,9-4 lei/euro.
"Dacă ne uităm la evoluţia din anii trecuţi, cursul din iarnă a fost mereu mai mare, iar din primăvară a început să scadă", a afirmat Diaconescu.
Pe de altă parte, directorul de marketing al Romstal Leasing, Ionuţ Chirilă, este mai sceptic, anticipând o depreciere a monedei naţionale la 4,4 lei/euro sau chiar mai mult până în primăvară.
"Din păcate, totul depinde de situaţia politică din România, care e din ce în ce mai instabilă, leul depreciindu-se automat prin neîncrederea investitorilor. Depinde de cât de repede se apucă Guvernul de treabă şi cum se gândeşte BNR să protejeze leul", a spus Chirilă.
El consideră că aprecierea euro nu e singura problemă a companiilor de pe piaţa românească, fiind mult mai importantă stagnarea economică.
Analiştii economici apreciază că o intervenţie a BNR pe piaţa interbancară pentru a susţine moneda naţională va avea un efect limitat şi de scurtă durată atât timp cât se va menţine percepţia negativă a investitorilor asupra regiunii, iar leul va continua trendul descendent în perioada imediat următoare.
În prima şedinţă de tranzacţionare din anul 2008, cursul oficial calculat de BNR a fost de 3,5971 lei/euro şi a urcat la un maxim al lunii ianuarie de 3,7695 lei/euro. Ulterior, în primele opt luni ale anului cursul a fost relativ stabil, cu o uşoară tendinţă de apreciere, şi a variat între maximul lunii ianuarie şi minimul anului, de 3,4719 lei/ euro, înregistrat la data de 6 august.
Evoluţia cursului de schimb s-a schimbat în luna septembrie, în contextul intensificării problemelor de pe pieţele financiare internaţionale, iar leul a continuat să se deprecieze până la finele anului, când a a atins un maxim al ultimilor patru ani şi două luni de 3,9964 lei/euro. Moneda naţională a încheiat anul la un curs de referinţă de 3,9852 lei/euro, în scădere cu 10,38% faţă de prima cotaţie valabilă în 2008, când un euro valora 3,6102 lei.
|
|