www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



CEC Bank isi majoreaza substantial activele, cu 35%

Autor: Bancherul.ro
2024-09-28 09:04

• CEC Bank continuă să susțină activ economia: credite nou acordate de circa 5,8 miliarde de lei în primul semestru din 2024


• Banca își continuă procesul de transformare și digitalizare și prioritizează integrarea valorilor și principiilor ESG în activitatea curentă


Grupul CEC Bank raportează un profit net de 279,8 milioane de lei în prima jumătate a anului 2024. Banca a continuat să-și consolideze poziția pe piață și a înregistrat o creștere a activelor nete până la 93,23 miliarde de lei – plus 35% față de perioada similară a anului trecut, anunta banca intr-un comunicat, in care adauga:
 
Performanța financiară a Băncii


La nivelul Grupului s-a înregistrat în semestrul I din 2024 un profit net de 279,8 mil. lei, din care profitul net al Băncii a fost de 269,5 mil. lei.


Veniturile nete din dobânzi ale Băncii au înregistrat o creștere cu cca. 27% în semestrul I 2024 comparativ cu semestrul I 2023 (respectiv cu cca. 211 mil. lei), pe seama majorării veniturilor din dobânzi, generate de creşterea lunară a soldului de credite și plasamente (titluri, bănci, etc).


Astfel, veniturile din dobânzi au crescut cu cca. 673 mil. lei, în timp ce cheltuielile cu dobânzile au înregistrat şi ele un trend crescător, fiind majorate cu cca. 462 mil. lei.


Veniturile nete din comisioane au crescut cu cca. 4,1% (respectiv cu cca. 5,5 mil. lei), ajungând în primul semestru la 139 mil. lei la nivelul Băncii (157 milioane de lei la nivelul Grupului).


Cheltuielile administrative ale Băncii au înregistrat o creștere de cca. 15% comparativ cu cele raportate în perioada similară din anul 2023, în principal din cauza impozitului suplimentar pe cifra de afaceri.


În lipsa acestui impozit, care nu a fost transferat clienților prin marje/tarife mai mari, creșterea ar fi fost de doar cca. 4%, fiind generată în principal de creșterea cheltuielilor cu amortizarea, ca urmare a investițiilor efectuate în cadrul Programului de Transformare, a investițiilor în modernizarea rețelei teritoriale și a flotei de ATM/MFM, precum și de creșterea cheltuielilor cu salariile.


În baza acestor evoluții, raportul cost-venituri la nivelul Băncii s-a îmbunătățit, ajungând la 51,61% în S1 2024 (46,78% în condițiile în care nu ar fi fost aplicat impozitul suplimentar) față de 54,07% în S1 2023.


Cheltuiala cu costul riscului a crescut concomitent cu îmbunătățirea gradului de acoperire cu provizioane a creditelor neperformante (de la 57,8% la 60,1%), în linie cu creșterea susținută a portofoliului de credite.


Poziție financiară solidă


La finalul semestrului 1 2024, rata fondurilor proprii totale se situa la un nivel relativ similar (22,4%) cu cel înregistrat în iunie 2023 (22,8%), rămânând la un nivel confortabil în raport cu cerințele minime reglementate. De asemenea, Banca înregistrează în continuare o poziție solidă din punct de vedere al lichidității, chiar dacă valoarea indicatorului LCR la iunie 2024 (254,17%) a suferit o ușoară scădere față de valoarea înregistrată în iunie 2023 (262,8%).


Rata de rentabilitate a capitalurilor (ROE) la nivelul Băncii a fost de 10,87%, față de 11,83% la finalul anului 2023. Excluzând efectul impozitului suplimentar pe cifra de afaceri, ROE este de 13,08%.


Pentru conformarea cu cerințele de reglementare privind indicatorul MREL, Banca va continua realizarea de emisiuni de obligațiuni eligibile în cadrul Programului Multianual EMTN, aprobat la finalul anului 2022. Soldul emisiunilor de obligațiuni emise de Bancă, de cca. 414 mil. euro la jumătatea anului 2024, a asigurat îndeplinirea confortabilă a acestor cerințe pe parcursul primului semestru al anului curent.


Operațiuni pe piața internă a titlurilor de stat


Banca își consolidează poziția de jucător activ în ceea ce privește operațiunile cu titluri de stat, menținându-se în continuare la jumătatea anului pe locul I în topul dealerilor primari întocmit de Ministerul de Finanțe, clasament care monitorizează activitatea acestora din ultimele 12 luni pe piața internă a titlurilor de stat.


Evaluarea activității dealerilor primari s-a realizat din perspectiva performanțelor acestora pe piața primară și secundară de titluri de stat, precum şi din punct de vedere calitativ. Prin intermediul acestora sunt depuse ofertele la licitaţiile de titluri de stat, atât în cont propriu, cât şi în contul clienţilor acestora - investitori locali sau străini.


Susținem economia românească


CEC Bank continuă să joace un rol important în economie, finanțând și sprijinind companiile și persoanele fizice:


• Peste 34.000 de credite noi au fost acordate în primul semestru al anului 2024, cu o valoare cumulată de aproximativ 5,8 miliarde de lei.


CEC Bank este una din primele bănci comerciale din România care a adăugat în oferta de produse credite cu garanții FEI gratuite pentru creșterea competitivității IMM-urilor și pentru sustenabilitatea IMM și a întreprinderilor mici cu capitalizare medie, în Acordul de Garantare semnat cu FEI în cadrul Invest EU - Compartimentul pentru statul membru România.


• Creditele nou acordate în primul semestru al anului 2024 clienților Persoane Juridice sunt în valoare de peste 4,3 miliarde de lei, din care 1,75 miliarde de lei au fost acordate clienților nou intrați în portofoliul băncii. Ne-am concentrat pe susținerea proiectelor investiționale ale clienților existenți, dar și pe diversificarea portofoliului. Principalele domenii de activitate finanțate, în corelație cu programele care vizează proiecte de interes național și regional au fost: agricultura, industria, comerțul și construcțiile.


Ariile economice către care s-au orientat finanțările Băncii destinate corporațiilor au fost primordial industria agro-alimentară, construcțiile și energia regenerabilă. Am susținut planurile de dezvoltare ale clienților noștri prin finanțări personalizate, solicitările predominante fiind pentru derularea proceselor de retehnologizare, eficiența energetică și susținerea activităților operaționale.


De asemenea, Banca a acționat în calitate de lider al unui sindicat în structurarea unei finanțări în valoare de 20 mil. euro, destinat grupului Aaylex (Cocorico) și a participat totodată în calitate de aranjor mandatat în cadrul unui sindicat amplu destinat finanțării Transgaz, alături de alte bănci importante din sistem, cu o sumă de 180 mil. lei.


• Agricultura și Industria Alimentară au avut cea mai mare creștere în portofoliul CEC Bank, soldul creditelor și angajamentelor de finanțare crescând până la 6,75 miliarde de lei (+44,6% față de iunie 2023). Creditele nou acordate sectorului Agricol au fost în valoare de 1,7 miliarde lei. CEC Bank își menține focusul pentru creditarea Agriculturii și Industriei Agroalimentare, fiind al doilea domeniu finanțat cu o pondere de peste 20% în total portofoliu.


• Peste 30.000 de români, persoane fizice, au beneficiat de finanțări în valoare de 1,5 miliarde lei în primul semestru al anului curent, destinate investițiilor imobiliare sau concretizării altor proiecte personale. Volumul creditelor noi acordate a crescut cu 63% comparativ cu semestrul 1 al anului 2023.


Integrarea continuă a valorilor și principiilor ESG în activitatea curentă


Sustenabilitatea rămâne o preocupare constantă pentru CEC Bank. Programele și inițiativele de transformare digitală adoptate de CEC Bank demonstrează angajamentul Băncii, efortul și implicarea de a-i inspira și pe ceilalți, fie că vorbim de clienți, furnizori sau comunități, să ni se alăture în această călătorie.


Banca acordă atenție dezvoltării permanente a infrastructurii IT și a soluțiilor tehnologice care ne vor ajuta în captarea și măsurarea indicatorilor de sustenabilitate, dar și în automatizarea prelucrării datelor, fiind astfel pregătiți în a răspunde diverselor cerințe de raportare ESG.


În vederea determinării impactului asupra mediului și societății, CEC Bank a efectuat o analiză detaliată a activităților sale, atât a celor directe, provenite din operațiunile proprii, cât și a celor indirecte, provenite din relația cu clienții, furnizorii, angajații acestora sau din relația cu comunitățile, pentru a stabili un Plan de tranziție în vederea îmbunătățirii aspectelor sociale și de mediu și a atenuării schimbărilor climatice.


CEC Bank joacă un rol important în economie prin susținerea și finanțarea antreprenorilor și afacerilor, prin diversele programe dedicate acestora.


Banca susține egalitatea de gen la nivelul IMM-urilor din România prin intermediul programului "Femeia Antreprenor", program care continuă și în 2024. Astfel, firmele care sunt considerate eligibile, trebuie să aibă un asociat care este femeie și deține cel puțin 50% din părțile sociale/acțiuni.


Finanțarea de impact acordată de CEC Bank se referă și la domenii considerate strategice, cum ar fi agricultura, unde CEC Bank are o ofertă bogată de creditare, dar țintește și obiective sociale prin creditele acordate start-up-urilor. De asemenea, amprenta socială se vede din creditele acordate autorităților locale din mediul rural, pentru proiecte din domeniul sănătății, educației și asistentei sociale.


Nu în ultimul rând, Banca abordează domeniul creditelor verzi prin prisma parteneriatelor în programe guvernamentale, având o echipă specializată în finanțarea proiectelor cu fonduri europene la nivelul Centralei și 48 de birouri teritoriale de consiliere gratuită a IMM-urilor.


CEC Bank este preocupată și de incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități, Banca facilitând accesul persoanelor cu nevoi speciale la produsele și serviciile bancare, asigurând serviciile de interpretare mimico-gestuală cu sprijinul interpreților autorizați din cadrul Asociației Naționale a Surzilor din România. În același timp, CEC Bank are în oferta de produse și servicii Pachetul Figo.Pay, care promovează incluziunea socială prin deservirea persoanelor care aparțin grupurilor vulnerabile ale comunității. Pachetul poate fi accesat atât online cât și în orice sucursală CEC Bank, clienții beneficiind de acces la o serie de servicii și facilități prin intermediul aplicației Figo.Pay.


De asemenea, CEC Bank oferă credite de consum persoanelor cu nevoi speciale, inclusiv în condițiile prevăzute de legislația aplicabilă acestui segment de clienți (legea 448/2006). De asemenea, Banca s-a implicat activ în proiecte cu focus pe educația financiară a persoanelor vulnerabile (tineri din zone defavorizate, învățământ dual, persoane vârstnice).


Digitalizarea operațiunilor clientelei


Accesarea produselor și serviciilor bancare pe parcurs 100% digital și-a continuat diversificarea, iar tehnologia cu motoare decizionale automate a fost extinsă către serviciile din unitățile teritoriale.


Urmare a digitalizării accelerate, în prima jumătate a anului 2024 s-a triplat numărul clienților care au accesat produse de creditare prin fluxuri 100% online sau parțial digitale (canale online și rețeaua de unități teritoriale) față de aceeași perioadă a anului 2023, iar la nivelul unităților teritoriale, 50% din creditele de consum se acordă clienților persoane fizice prin fluxuri digitalizate cu răspuns rapid pentru client, în medie de 30 minute.


Volumul tranzacțiilor de creditare persoane fizice realizate prin fluxuri digitalizate la nivel de rețea teritorială a crescut de 4,2 ori comparativ cu semestrul 1 al anului 2023.


De asemenea, față de perioada similară din 2023, în prima jumătate a anului 2024 s-a înregistrat o triplare a numărului de clienți care au accesat pachete de produse și servicii online sau servicii de actualizare date prin fluxurile digitale (canale online și rețeaua de unități teritoriale).


La nivelul unităților teritoriale, 60% din pachetele accesate de clienți sunt deschise prin fluxurile digitalizate, 100% fără consum de hârtie.


Tot în zona de digitalizare a serviciilor bancare, CEC Bank a implementat în premieră, în forma dezvoltată prin intermediul aplicației de Mobile Banking, funcționalitatea de remitere la distanță a imaginii Instrumentelor de Debit originale (Cecuri, Bilete la Ordin, Cambii), în vederea încasării de către clienții eligibili. Totodată, a fost extinsă oferta de servicii disponibile precum plata huvinietei și a taxei de pod de la Fetești – Cernavodă, precum și actualizarea adresei de e-mail utilizată în relația cu Banca.


Pentru derularea operațiunilor bancare prin CEC Bank în deplină siguranță, a fost integrată o soluție suplimentară de securitate în cadrul aplicației de Mobile Banking. Aceasta asigură protecție împotriva unei largi game de atacuri cibernetice, precum cititoare de ecran, vulnerabilități legate de rooting, jailbreak sau debugger, injectarea de cod sursă extern, afectarea integrității aplicației ș.a.


De asemenea, a fost lansată o nouă versiune a aplicației de Mobile Banking cu meniuri optimizate și un design modern și prietenos, completat, printre altele, de funcționalitatea Dark Mode, împreună cu autorizarea biometrică a tranzacțiilor.


Alte dezvoltări importante în cursul anului 2024:


• CEC Bank a implementat mecanisme de retrageri de numerar din cont pe bază de cod QR, prin intermediul telefoanelor mobile, la cele peste 1.300 echipamente ATM și MFM din rețeaua Băncii, fără utilizarea cardului bancar, iar emiterea cardurilor virtuale este posibilă direct din platforma de Mobile Banking.


• Creșterea numărului de clienți Persoane Fizice, prin atragerea a peste 80.000 de clienți noi și, implicit, creșterea numărului de utilizatori ai canalelor digitale CEC_app și CEC_IN, au dus la creșterea volumului de operațiuni prin canalele digitale.


• CEC Bank ocupă locul al treilea în clasamentul sistemului bancar românesc după numărul de ATM-uri și MFM-uri deținute – 1.381 echipamente de generație nouă.


• Numărul de carduri active CEC Bank la 30.06.2024 a crescut cu 12% față de 30.06.2023.


• Numărul de tranzacții financiare derulate prin carduri și prin rețeaua de echipamente ATM şi POS (ghișeu și comercianți fizici și virtuali, inclusiv SNEP – ghiseul.ro) în primul semestru al anului 2024 a fost de peste 70 milioane - în creștere cu 40% față de perioada similară a anului precedent, în timp ce valoarea tranzacțiilor financiare a depășit 20,5 miliarde de lei (în creștere cu 28%). Totodată, plățile la comercianți efectuate cu cardurile, atât la cei fizici cât și la cei virtuali, au înregistrat creșteri de peste 36,5%, atât ca număr cât și ca valoare.


• Tranzacțiile contactless cu carduri prin portofelele virtuale Apple Pay / Gpay / Garmin Pay / Fitbit Pay au înregistrat creșteri, atât în ceea ce privește numărul tranzacțiilor (+ 86%), cât și în ceea ce privește valoarea tranzacțiilor ( +141%).


• Volumele de tranzacționare în activitatea de acceptare la plată prin card prin POS-uri fizice, virtuale și SNEP au înregistrat creșteri de peste 62% în primul semestru al anului 2024, față de perioada similară a anului precedent. Totodată, rețeaua de terminale POS (fizice, virtuale, SoftPOS) instalate la comercianții fizici și virtuali pentru acceptarea la plată a cardurilor a înregistrat o creștere cu 59% față de 30.06.2023.


E-Factoring


CEC Bank a demarat în 2023 și implementarea Proiectul E-Factoring, care are ca scop automatizarea proceselor și activităților specifice administrării facilităților de factoring.


Implementarea la nivelul întregii rețele a primei etape a proiectului E-factoring (contractarea facilităților de factoring) s-a realizat cu succes începând cu luna mai 2024, urmând ca parcurgerea etapelor viitoare în perioada care urmează să permită utilizarea facilităților de către clienți prin intermediul acestei aplicații, precum și implementarea altor funcționalități specifice, în scopul eficientizării proceselor și minimizării riscurilor operaționale.


Despre CEC Bank


CEC Bank este instituția financiară cu cea mai lungă tradiție din România. Fondată în 1864, CEC Bank are în prezent cea mai extinsă rețea națională, cu peste 1.000 de sucursale și unități teritoriale și cu active de 93,23 miliarde de lei, la sfârșitul semestrului I 2024.


CEC Bank este o bancă universală de top pe piața românească și oferă o gamă completă de produse și servicii persoanelor fizice, IMM-urilor și corporațiilor mari, prin multiple canale de distribuție: unități bancare, rețele de ATM și POS, mobile banking (CEC app) și magazinul virtual CEC_IN – unde pot fi accesate produse și servicii bancare 100% online.


Mai multe detalii despre produsele și serviciile oferite de CEC Bank pot fi obținute în orice unitate a Băncii, apelând gratuit Serviciul suport clienți la numărul de telefon 0.800.800.848 sau accesând site-ul www.cec.ro.


Despre Grupul CEC Bank


Grupul CEC Bank a luat ființă prin preluarea, la data de 27.07.2023, de către CEC Bank S.A., a pachetului majoritar de acțiuni (99,993%) al Fondului de Garantare a Creditului Rural – I.F.N. S.A. (FGCR), alături de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.


FGCR are ca obiect principal de activitate asumarea de angajamente de garantare şi emiterea de garanţii pe seama fondurilor publice, a surselor proprii şi a oricăror alte surse pentru credite şi alte instrumente de finanţare care pot fi obţinute de persoane fizice şi juridice - producători agricoli şi procesatori de produse agro-alimentare, pentru realizarea producţiei agricole, stocarea / procesarea produselor agricole şi realizarea obiectivelor de investiţii în aceste domenii.


FGCR acordă garanții pe seama surselor puse la dispoziție de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și în condițiile stabilite printr-o serie de acte normative. Detalii se regăsesc pe website-ul FGCR https://fgcr.ro/despre-noi/.