Cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a crescut în iulie 2023 față de luna anterioară cu 5,7% pe seria brută dar s-a diminuat marginal (-0,3%) pe seria ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, conform datelor publicate de INS.
Rezultatul ajustat a ținut cont de numărul mult diferit de zile lucrătoare în calendar.
Față de aceeași lună din anul precedent s-a păstrat o creștere de 0,7% brut (1,2% ajustat), valori semnificativ sub cele similare din luna precedentă (3,2%, respectiv 2,7%). Astfel, rezultatul brut cumulat de la începutul anului 2023 a coborât între martie și iulie de la cel mai mare până la cel mai mic nivel din ultimele 12 luni, sub nivelul prognozat curent pentru avansul PIB pe 2023.
Această evoluție s-a produs în pofida unui avans anual de peste cinci procente al puterii de cumpărare a salariului mediu (+15,7% aferent lunii iunie dar încasat în iulie, la o inflație de 9,44%), corelată cu consolidarea în domeniul pozitiv a pensiei reale (aproximativ +3%, după majorarea cu 13% a cuantumului mediu de la începutul anului).
Ar fi de subliniat creșterile înregistrate conjunctural la toate categoriile de mărfuri față de luna anterioară, cu un ritm ceva mai redus pe segmentul de produse nealimentare (+3,4% brut, deși numai +1% ajustat) și valori mai pronunțate la mărfuri alimentare (+5,5% brut, deși -0,6% ajustat), respectiv în comerțul cu carburanți (+10,5% brut, însă -1,3% ajustat).
Față de aceeași lună din 2022, datele publicate de INS au rămas clar pozitive la produsele nealimentare (+5,3% brut și +5,4% ajustat sezonier), dar au coborât în jur de zero la magazinele cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi și tutun (-0,6% brut și +0,3% ajustat) și au rămas negative per segmentul de carburanți (-5,2% brut și -4,2% ajustat).
Cumulat de la începutul anului, avansul comerțului în ansamblu exprimat în termeni bruți s-a diminuat până la 2,7% (chiar +2,6% după ajustarea cu sezonalitatea), cu niveluri pozitive la produse alimentare (+4,4%) și produse nealimentare (+3,6%). În același timp, în pofida unui anumit reviriment în ultimele luni, pe segmentul de carburanți s-a păstrat poziționarea în domeniul negativ (-2,3%).
[1]
Per total, evoluția consumului a înregistrat o creștere aparentă față de luna precedentă, deși rezultatul cumulat a păstrat trendul de scădere comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior. Datele indică o posibilă revenire a consumului, în condiții de creștere a puterii de cumpărare, pe măsură ce inflația va scădea.
De reținut, din perspectiva stabilității macroeconomice, pe fondul rezultatelor modeste din industrie (în coborâre aproape de nivelul din urmă cu șapte ani) și agricultură (a cărei evoluție în 2022 s-a situat la -11,6% iar creșterea estimată pe 2023 ar fi de doar 10,6%), s-au menținut la un nivel relativ ridicat dezechilibrele externe.
În context european, România a consemnat pe luna iulie 2023, o scădere a comerțului cu amănuntul față de luna precedentă în ton cu media Zonei Euro (tot -0,2% pe cifre ajustate) și foarte apropiată de media Uniunii (-0,3%), relativ departe de extremele din Irlanda și Danemarca (ambele cu -2,3%), respectiv Portugalia (+1,1%) și Suedia (+1,0%)
Față de aceeași lună a anului precedent, avansul de 0,9% plasează țara noastră peste media UE (-1,2%), departe de topul alcătuit din Spania (+8,6%), Cipru (+8%) și Luxemburg (+6,9%) dar mult mai sus decât valorile consemnate în trei țări din fostul bloc estic: Slovenia (-16,3%), Estonia (-8,6%) și Ungaria (-7,6%).