"Domnule Vasile Coman,
In trecut am urmarit cu interes lupta dvs imptriva bancilor care opereaza in Romania, si ca atare asta vin si e la dvs cu o astfel de problema.
Sunt plecat la munca in strainatea si avand un cont la Raiffesen (de peste 19 ani) am ajuns in situatia urmatoare: Mi a expirat cardul si ca atare am incercat sa cer remiterea lui la adresa in strainatate. Bineinteles ca nu este posibil.
1-Asta este prima abatere a bancii, conform legi europene in materia de lege bancara, banca este obligata sa trimita cardul oriund pe glob indiferent ca e gratis sau contra cost ... la orice alta banca in Romania este posibil ex: BCR unde mi au trimis cardurile oriunde am dorit eu.
2 ca atare am anulat cardul online urma unei discutii telefonicie cu clientii , conform la cele zise de ei... bineinteles minciuna ...ca la cateva zile am intrat in cont si cardul era bine mersi.
deasemena am uitata sa precizez , la telefon am cerut mai multe nelamuriri - toate fara success: am cerut deasemenea sa am acces la card online in contul meu...o alta clauza super abuziva...deci 1 nu imi trimit cardul fizic unde vreau eu, 2 nu pot vedea cardul in cont sau in aplicatie....incredibil pt o banca in 2023, consider ca toate drepturile mele ca client in relatie cu o banca au fost incalcate.
3 mai tarziu, dupa cateva saptamni m am trezit cu nr de la curier ca vrea sa mi dea cardul(desi eu il anulasem din cont cu saptamani inainte de a fi renoit )... norocul meu ca a fost curier de treaba si m a sunat ... ca putea foarte bine sa l pun in cutia postala... asta arat cat de scameri este aceasta banca si fara nesimtire stiind ca nimeni nu i deranjeaza - jefuiesc oameni la drumul mare.
4 ca atare am decis ce dupa atatia ani e timpul ca incheiem colaborare cu ei, normal ca serviciul cu clienti mi a spus ca nu este posibil decat ducandu-te fizic in agentie.. alta cauza abuziva . bineinteles ca domnisoara in cauza neputand raspunde la nici o intrebare pe care eu am puso, am cerut sa vorbesc cu altcineva...ca atare mi a zis ca nu este posibil si mi a inchis
5 bineinteles ca au inceput sa ma taxeze cu 10 ron lunar pt un cont pe care nu l pot folosit tot datorita lor. deasemena ilegal conform legii europene a bancilior , tinad cont ca banca nu mi emis cardul la locatia care doream eu(abuz), nu mi au dat access sa l vad online in cont sau aplicatie ((abuz) nu pot inchide contul decat fizic in agentie ,alt abuz....toate aceste elemente sunt ilegale conform legi europene privind accesul unui client la un cont bancar...de aceea multe banci din Romania au venit la normalitate in materie europeana nu si Raifeisen.
6 Pe 8 august am primit un sms ca la data de 31.07.2023 am o datorie de 30.63 Ron fapt ce atrage dupa sine inchidera contului in 3o de zile.
OK. poate ca in sfarsit intra in normalitate . cred de crezut
Astazi 14.08 am primit urmatorul mail de la ei.
´´Stimate client,
Ne bucuram ca esti client Raiffeisen Bank si iti multumim pentru increderea pe care ne-o acorzi zi de zi folosind produsele si serviciile noastre.
Stim cat este de important sa ai informatii la zi cu privire la produsele si serviciile din portofoliul nostru.
In acest sens, dorim sa te informam ca vom efectua o modificare a comisionului standard perceput in cazul platilor efectuate ca urmare a executarii unei instructiuni de poprire, instituita de un organ de executare judecatoresc/fiscal. Banca va percepe pentru fiecare astfel de plata efectuata un comision de 25 lei.
Noul comision va fi aplicabil incepand cu 20.10.2023. Poti gasi lista completa cu Tarife si comisioane standard pe website-ul Bancii raiffeisen.ro, in sectiunea - in sprijinul tau - Documente utile - Tarife si comisioane standard.
Iti reamintim ca, in calitate de client Raiffeisen Bank, in masura in care nu esti de acord cu modificarile mentionate in cadrul acestei notificari, ai dreptul sa denunti in mod unilateral relatia contractuala, fara a suporta penalitati si fara a fi necesara invocarea unui motiv.
Poti solicita denuntarea contractului de cont curent in orice agentie Raiffeisen Bank, pana la data de 19.10.2023, in caz contrar, vom interpreta ca esti de acord ca, incepand cu data de 20.10.2023, Banca sa considere aceste modificari acceptate tacit, si relatiile contractuale cu Raiffeisen Bank aferente contului curent sa se deruleze in continuare, in conditiile reglementate expres in cuprinsul documentatiei contractuale, modificate si completate prin aceasta notificare.
De asemenea, daca esti interesat sa afli informatii privind prelucrarea datelor tale cu caracter personal, precum si posibilitatea de a-ti exercita drepturile, poti consulta Politica de confidentialitate a Bancii disponibila pe website-ul Raiffeisen Bank.
Cu prietenie,
Echipa Raiffeisen Bank´´
Intrebare mea este sa iau de buna credinta ca in termen de 30 de zile vor inchide contul ?? Sa ma astept ca dupa 20 Oct sa incerce sa ma execute silit percepandu mi o extra taxa de 25 de ron ?(desi nu vad de unde pot lua acesti bani .)
Un alt mail abuziv,, pt ei este normal s a ma anunte prin email, dar eu daca nu sunt deacord trebuie sa merg fizic in agentie sa precizez asta.
Va raman indatorat daca aveti timp sa mi oferiti o solutie sau un sfat tinand cont ca nu sunt la curent la ce se mai intampla in 2023 in Romania in domeniul financiar , cu atat mai mult privind aceasta banca iar dvs sunteti bine pus la punct cu aceste situatii.
Oricum o sa fac o plangere la Uniune Europeana impotriva lor , in Romania nu am nici o incredere in Protectia Consumatorului pentru nu cred ca se rezolva ceva , sunt sigur ca exista mii de reclamatii dar fara folos nu sunt deranjatii de nimeni si folosesc acelasi manevre ilegale in continuare dar astept poate imi puteti oferi Dvs o solutie in cauza .
Va multumesc anticipat", se plange un cititor.
RASPUNS
Intr-adevar, conform contractului standard al Raiffeisen cu clientii persoane fizice (Conditiile Generale de Derulare a Operatiunilor Bancare Persoane Fizice - Editia 01 februarie 2022), contul poate fi inchis doar printr-o cerere scrisa la o unitate a bancii, ceea ce poate fi considerata o clauza abuziva, in cazul in care banca va poate identifica si prin mijloace la distanta, online.
De aceea, sfatul meu este sa faceti o reclamatie la Raiffeisen cu privire la acest lucru.
Oricum, Raiffeisen trebuie sa va inchida contul din proprie initiativa, daca nu mai aveti bani in cont care sa acopere comisioanele de administrare.
Conform contractului Raiffeisen, "Banca este îndreptatita sa rezilieze Contractul de Cont curent si/sau Contractul Specific aferent serviciilor atasate Contului de plin drept, fara punere in intârziere si fara intervenita instantelor judecatoresti, in oricare din urmatoarele cazuri:
e) Soldul Contului nu mai acopera costurile aferente executarii Contractului specific de Cont Curent;"
Iata prevederile din contractul Raiffeisen privind inchiderea conturilor:
3.6. Incetarea relatiei de Cont curent
3.6.1. Clientul va putea denunta unilateral raportul juridic de Cont curent, oricând pe durata derularii Contractului specific, depunândconform regulilor de la sectiunea ”Notificari” o solicitare scrisa, la oricare dintre unitatile Bancii, fara a fi necesara justificarea unei astfel de decizii. Conturile de depozit se denunta in conditiile Contractului specific. Ca regula, Contul curent poate fi inchis doar daca la data cererii de inchidere nu exista in derulare produse si/ sau servicii oferite de Banca care necesita mentinerea in continuare a Contului curent deschis, caz in care Clientul poate relua solicitarea inchiderii contului doar dupa incetarea/modificarea, dupa caz, a raporturilor juridice aferente produselor/serviciilor bancare in derulare. Inchiderea Contului se va efectua la data solicitarii; prin exceptie, inchiderea Contului curent cu card de debit atasat (Card principal si/sau suplimentare) se va efectua dupa 30 de zile calendaristice de la data la care titularul a solicitat Bancii in scris incetarea contractului de Cont curent , daca exista inregistrate tranzactii in decontare, utilizând formularul pus de Banca la dispozitia sa in acest scop. Daca in aceasta perioada s-au efectuat noi Tranzactii prin Card care urmeaza sa vina in decontare, termenul de 30 de zile se va prelungi pana la decontarea tuturor tranzactiilor prin Card inregistrate pe Cont.
3.6.2 Banca va putea sa denunte unilateral raportul juridic de Cont curent/Cont de economii/servicii de internet/mobile banking/instrumente de plata atasate Contului, oricând pe durata derularii Contractului Specific fara a fi necesara justificarea unei astfel de decizii, cu un preaviz scris de doua luni calendaristice transmis conform regulilor prevazute la Sectiunea 8.2. ”Notificari”.
3.6.3 Banca este îndreptatita sa rezilieze Contractul de Cont curent si/sau Contractul Specific aferent serviciilor atasate Contului de plin drept, fara punere in intârziere si fara intervenita instantelor judecatoresti, in oricare din urmatoarele cazuri:
a) Clientul nu respecta prevederile legale în vigoare, normele de lucru ale Bancii sau conditiile de functionare ale Contului;
b) Clientul este suspectat de implicarea directa sau indirecta in efectuarea unor operatiuni prin care incalca prevederi legale din materia prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului, precum dar fara a se limita la cazul in care Clientul devine Persoana Desemnata sau Parte Restrictionata sau intra sub incidenta Sanctiunilor Internationale/SUA sau sub incidenta unor Embargo-uri impuse de Uniunea Europeana/Statele Unite ale Americii/ orice alte state sau insitutii/organizatii internationale sau agentii ale acestora, indiferent daca Clientul este vizat in mod direct sau indirect de aceste Sanctiuni Internationale/Embargo-uri;
c) Exista suspiciuni sau motive rezonabile de suspiciune de frauda/spalare de bani/finantare terorism/incalcare Sanctiuni Internationale /SUA sau in situatia in care pentru Conturile Clientului au fost primite solicitari de returnare de fonduri de la banci ordonatoare/corespondente pe motiv de suspiciune de frauda / spalare de bani / finantare terorism / incalcare Sanctiuni Internationale/SUA sau informatii privind suspiciuni de frauda / spalare de bani / finantare terorism / incalcare Sanctiuni Internationale / SUA asupra Clientului de la autoritati din Romania sau strainatate, de la banci din Romania sau strainatate;
d) Clientul a furnizat Bancii informatii si/sau documente insuficiente/neconforme cu realitate ori refuza furnizarea catre Banca a informatiilor si/sau documentelor si/ori acordurilor necesare indeplinirii de catre Banca a obligatiilor contractuale si/sau legale (inclusiv in scopul aplicarii cerintelor FATCA si/sau CRS);
e) Soldul Contului nu mai acopera costurile aferente executarii Contractului specific de Cont Curent;
f) in cazul Conturilor ”dormant” reglementate la sectiunea 3.7;
3.6.4 In cazurile prevazute la art. 3.6.3 lit. a), b), c) d), f) de mai sus Banca va notifica Clientului masura luata, in cel mult 3 zile lucratoare de la luarea acestei decizii, conform regulilor de la sectiunea 8.2. ”Notificari”. In cazurile prevazute la art. 3.6.3 lit e) inchiderea Contului se face fara notificare.
3.6.5. In toate cazurile in care initiativa inchiderii contului apartine Bancii, de la data inchiderii contului, Banca va inceta creditarea cu dobânda a contului, urmând ca suma care constituie la acea data soldul creditor al Contului sa fie pastrata la dispozitia Clientului in conturi nepurtatoare de dobanda. Clientul datoreaza tarifele/comisioanelor standard aferente operatiunii de plata a sumelor de bani, astfel cum acestea sunt prevazute in Tarife si Comisioane in vigoare la momentul efectuarii operatiunii. Banca nu va fi raspunzatoare in nicio situatie pentru eventuale prejudicii directe sau indirecte pe care le-ar suferi Clientul ca urmare a inchiderii conturilor sale, conform celor mai sus precizate.
3.7 Prevederi speciale aplicabile Conturilor ”dormant”
3.7.1 Daca pe parcursul unei perioade de timp, stabilita de Banca si adusa la cunostinta Clientului prin afisare la unitatile si pe site-ul Bancii, pentru Contul curent sau Contul de economii nu s-a inregistrat si aprobat nicio cerere a Clientului de modificare cont sau daca in Contul curent sau Contul de economii activ, Clientul, tertii sau Banca nu a/au efectuat nicio miscare de debitare sau creditare a Contului, Contul va deveni “dormant”. Perioada de timp stabilita de Banca pentru ca un Cont curent sa devina „dormant” este generala si se aplica tuturor Conturilor Curente.
In aceast caz, Banca va continua sa perceapa taxe si comisoane conturilor respective, atâta timp cât exista sold creditor. De asemenea, Banca va continua sa calculeze dobânda creditoare/debitoare in functie de caracteristicile fiecarui Cont, atâta timp cât exista sold creditor/debitor.
3.7.2 Prin exceptie de la prevederile art. 3.6.4 de mai sus, Banca va putea decide oricând inchiderea Contului declarat “dormant” cu sold zero sau debitor, fara notificarea prealabila sau ulterioara a Clientului.
3.7.3 In urma aprobarii unei cereri de modificare a Contului sau in urma procesarii unei tranzactii de debitare sau creditare pe Contul ”dormant”, acesta va fi reactivat automat de catre Banca; dupa aprobarea cererii de modificare Cont/efectuarea tranzactiei, Contul va ramane in stare ”activ” si poate redeveni ”dormant” in conditiile mentionate in prezenta sectiune.
3.7.4 Banca nu va anunta clientul cu privire la trecerea Contului in stare ”dormant”.
Nu sunt considerate miscari in Cont, operatiunile de debitare sau creditare efectuate de catre Banca, reprezentand exclusiv plata dobânzilor de catre Banca si plata comisioanelor/taxelor aferente Contului.
Cu privire la cardurile reinnoite, in contractul Raiffeisen se prevede ca acestea se pot trimite doar in Romania, nu si in strainatate, ceea ce reprezinta, de asemenea, o problema pentru clientii plecati in alta tara.
Consider ca puteti face o reclamatie la Raiffeisen si cu privire la acest aspect.
Prevederile din contractul Raiffeisen privind reinnoirea cardurilor:
5.12.1 (1) De regula, Banca livreaza Cardul de debit/Cardul de credit (la prima emitere, la reinnoirea automata la expirarea valabilitatii sau la reemiterea Cardului la solicitarea Clientului) la adresa de corespondenta sau de domiciliul din Romania, comunicata de Client Bancii prin formularele specifice sau prin canalele puse la dispozitie de catre Banca, dupa caz.
Utilizatorul de Card va fi informat cu privire la transmiterea Cardului, prin SMS la numarul de telefon comunicat Bancii sau prin notificare push prin aplicatia Smart Mobile. In masura in care, Cardul nu poate fi predat Utilizatorului de Card dupa 3 (trei) incercari consecutive de livrare, Cardul va fi anulat, fiind necesar ca Utilizatorul de Card sa faca o noua solicitare de emitere a Cardului.
(2) Prin exceptie, in anumite situatii (cum ar fi dar fara a se limita la: datele de identificare si de corespondenta ale Ultilizatorului de card nu sunt actualizate, Utilizatorul de Card nu a comunicat un numar de telefon mobil din Romania, adresa comunicata Bancii nu se afla pe teritoriul Romaniei), Banca poate stabili o alta modalitate de transmitere a Cardului catre Utilizatorul de Card, urmand ca acesta sa fie informat cu privire la modul in care poate intra in posesia Cardului, prin SMS sau prin formularele specifice puse la dispozitie de catre Banca.
Va rog sa reveniti la mine cu raspunsurile la reclamatiile trimise Raiffeisen cu privire la inchiderea conturilor.
Cu stima,
Vasile Pop - Coman
jurnalist
Bancherul.ro