Cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a crescut în luna martie 2023 față de luna anterioară cu 17,9% pe seria brută și cu 2,9% pe seria ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, conform datelor publicate de INS.
Rezultatul ajustat a fost diminuat considerabil de numărul diferit de zile în calendar.
Raportat la aceeași lună din anul precedent, s-a consemnat un avans de 7,3% în termeni bruți ( mai puțin de jumătate față de ianuarie) și de 6,7% ajustat cu zilele lucrătoare și sezonalitatea. Rezultatul brut cumulat pe primele trei luni din anul 2023 a revenit, astfel, la o valoare similară cu cele din T2 2022, înainte de diminuarea treptată până la finalul anului trecut.
Această evoluție s-a produs în contextul unei reveniri a puterii de cumpărare a salariului mediu (+14,8% aferent lunii februarie, încasat în martie, la o inflație de 14,53%), corelată cu scădere mai mică a pensiei reale (aproximativ -1,5%, după majorarea cu 13% a cuantumului mediu de la începutul anului).
Ar fi de subliniat creșterile semnificative în termeni bruți ale volumului lunar al cifrei de afaceri la toate tipurile de produse, cu un maxim la cele nealimentare (+19,8% față de luna anterioară și +6,3% comparativ cu martie 2022). Comerțul cu carburanți a avansat cu 16,8% față de februarie 2023 și 5,3% față de aceeași lună a anului anterior.
La produsele alimentare, creșterile au fost ușor mai mici față de luna precedentă (+16,5% brut) dar cele mai însemnate față de martie 2022 (+9,5%). Cumulat pe primul trimestru al anului, ele au ocupat prima poziție, cu +7,3%, urmate de produsele nealimentare (+5,9%), în timp ce volumul cifrei de afaceri pe segmentul de carburanți a rămas același (modificare 0%).
[1]
Per total, ritmul consumului a crescut semnificativ per total față de luna anterioară și a depășit de aproape două ori valoarea estimată curent de CNSP pentru avansul PIB pe 2023 (2,8%, conform datelor oficiale curente).Vom avea o revenire a consumului, în condiții de refacere în termeni reali a puterii de cumpărare, pe măsură ce inflația va scădea.
De reținut, din perspectiva comerțului exterior, pe fondul rezultatelor modeste din industrie (în coborâre aproape de nivelul din urmă cu șase ani) și agricultură (a cărei evoluție în 2022 s-a situat la -11,6%), s-au menținut la un nivel relativ ridicat dezechilibrele externe. Asta deși deficitul comercial s-a redus (în premieră după multă vreme) cu 3% pe primele două luni.
În context european, România a consemnat pe luna martie 2023, cea mai mare creștere a comerțului cu amănuntul (+2,9% pe date ajustate sezonier și funcție de calendar, pentru comparabilitate în UE). Peste Portugalia (+2,3%) și la mare distanță de Irlanda (+1,0%) sau Ungaria (+0,9%), în condițiile în care 19 dintre statele membre ale Uniunii au înregistrat valori negative, unele destul de pronunțate (Letonia -2,7%, Polonia și, atenție, Germania -2,4%).