ING Bank ofera clientilor cateva sfaturi pentru a preveni situatiile de frauda, prin care li se pot fura banii din conturi:
- NU răspunde la mesaje nesolicitate sau neașteptate. Dacă o cerere de contact apare pe neașteptate, cel mai bine este să îl eviți.
- NU instala aplicații și NU accesa site-uri la indicațiile persoanelor care te contactează telefonic sau îți transmit linkuri prin mesaje pe rețelele de socializare sau SMS.
- NU te loga în aplicația ING Home’Bank folosind un link primit pe SMS sau e-mail. Pentru protecția datelor tale, intră în Home’Bank numai din aplicația instalată pe mobil sau tastează într-o nouă pagina web adresa www.homebank.ro
- NU finaliza o operațiune până nu confirmi că este ceea ce îți dorești. Citește cu atenție SMS-urile cu mesajele primite de la bancă și asigură-te că autentifici/validezi oprerațiunea dorită.
- NU răspunde la apeluri din afara țării, mai ales dacă nu cunoști persoane din țările respective.
- NU te feri să fii suspicios. Solicită numele interlocutorului dacă susține că este un angajat al băncii și sună la bancă pe numărul de pe spatele cardului pentru a verifica.
- NU transfera sume de bani în așa-zise conturi seif pentru a le proteja.
- NU oferi informații personale sau date financiare.
NU deschide atașamente, nu da click pe butoane sau pe link-urile primite de la persoane necunoscute și verifică întotdeauna că folosești o adresă securizată (https://ing.ro);
- NU accesa pagini web în care să îți introduci datele personale pe calculatoare instalate în locuri publice.
- NU uita că un card bancar este un instrument de plată și nu de încasare, așa că nu oferi detaliile cardului pentru încasări.
- NU aștepta să devii victima fraudei. Protejează-te învățând mai multe despre fraudă și despre cum să o raportezi.
În situația în care primești pe e-mail, telefon sau pe SMS un mesaj pe care tu îl consideri suspect – cum ar fi de pildă autorizarea unei tranzacții pe care nu ai inițiat-o – te rugăm să ne contactezi la *2ING sau la *2464 (apelabile din rețele naționale), cât și la +40 31 406 2ING sau +40 31 406 2464 (apelabile din rețele naționale sau internaționale).
Ce este de făcut dacă ai accesat linkuri suspecte sau ai oferit deja informații personale?
- Blochează imediat cardul direct în aplicația de Home´Bank sau apelând numărul de telefon de pe spatele cardului (Card Stop: (+4021) 402 85 99).
- Schimbă cât mai repede parolele pentru aplicațiile și conturile online de pe un dispozitiv DIFERIT.
- Scanează dispozitivul pentru a depista eventuala prezență a unui virus. Îți poți instala un antivirus din magazinul ofical de aplicații al telefonului tau (Google Play, Apple App Store, Huawei AppGallery).
- Depune o plângere la cea mai apropiată secție de poliție și păstrează copia.
- Raportează problema către banca sau organizația din partea căruia ai fost contactat, Directoratul Național de Securitate Cibernetica (cert.ro) și, eventual, contactează APWG – Anti-Phishing Working Group la adresa reportphishing@apwg.org
Bine de stiut!
Niciun reprezentant ING nu-ti va cere vreodata să:
- accesezi linkuri primite pe SMS sau pe alte canale de Social Media
- să te loghezi în aplicația Home’Bank folosind un link transmis anterior. Dacă ai nevoie de asistență, angajații ING te roagă întotdeauna să te loghezi în Home’Bank, fără a-ți dicta un URL anume.
- să divulgi PIN-ul cardului sau codul CVV de pe spatele cardului ( ultimele 3 cifre).
- Astfel de situații reprezintă un semnal de alarmă obișnuit în cazurile de fraudă.