Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a primit in 2020 de la clientii bancilor si Institutiilor Financiare Nebancare (IFN) un numar de 1.268 de reclamatii, mai putine decat in anul anterior, cand s-au inregistrat 1.449 de plangeri, de asemenea in scadere de la 1.608, cate au fost in 2018, conform datelor din raportul anual al ANPC.
ANPC a incheiat in 2020 un numar de 18 procese verbale de constatare a unor contraventii si a acordat amenzi in valoare de 170.000 de lei.
Anul anterior, in 2019, au fost 21 de procese verbale, cu amenzi de 241.000 de lei.
Au fost restituite consumatorilor sume in valoare de 71.894 de lei, 2.865 de Euro și 10.143 CHF ca urmare a acțiunilor ANPC de cercetare a reclamatiilor, adica in total aproximativ 130.000 de lei.
In 2019, valoarea amenzilor a fost mult mai mare, de aproximativ 300.000 de lei.
In raportul ANPC se mai mentioneaza:
"În anul 2020, au fost întreprinse 83.644 acțiuni de control cu privire la conformitatea şi securitatea produselor şi serviciilor şi modul de respectare a intereselor economice ale consumatorilor.
Structura acţiunilor de control a fost:
- 28,34% produse alimentare;
- 35.00% produse nealimentare;
- 33,95% servicii nealimentare și alimentare;
- 2,8% servicii financiare.
Aplicarea sancţiunilor contravenţionale
A fost constatată nerespectarea prevederilor legale în domeniul protecţiei consumatorilor, în 40.808 din cazuri fiind aplicate sancţiuni contravenţionale, cuantumul amenzilor aplicate de
ANPC fiind de 96,20 milioane lei.
Ponderea proceselor verbale de constatare a contravenției
aplicate pe domenii este următoarea:
- 39,37% la produse alimentare,
- 30,76% la produse nealimentare,
- 28,20% servicii nealimentare si alimentare,
- 1,72% servicii financiare.
Raportul ANPC din 2020 privind serviciile financiare, intermediarii de credite, recuperarea de creante, insolventa personala