www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Bilge Demirer, Garanti BBVA Romania: adaptarea la profilul fiecarui client si la particularitatile fiecarui sector este cruciala

Autor: Bancherul.ro
2021-09-01 09:27

Bilge Demirer, Director General Adjunct, Garanti BBVA Romȃnia, descrie, intr-un interviu acordat Bancherul.ro, modul in care banca s-a adaptat la pandemia coronavirusului si cum au fost ajutate IMM-urile sa obtina finantari in aceasta perioada dificila.


- Cum a influențat pandemia de coronavirus domeniul în care vă desfășurați activitatea?


În 2020, odată cu declanșarea neașteptată a pandemiei de coronavirus, am putut resimți un val de incertitudine în întregul mediu de afaceri, la nivel global, dar și în România. Activitatea companiilor a fost afectată, am asistat la întreruperi în lanțurile de aprovizionare, deciziile au fost intârziate și multe dintre investiții au fost amânate. 


Pentru sectorul bancar, acea perioadă a fost una intensă. Cu toate acestea, noi,  Garanti  BBVA, ne-am dat seama foarte repede că activitatea trebuie să meargă mai departe, așa că am luat la timp măsuri pentru a ne asigura că toți clienții noștri vor beneficia de serviciile necesare, în ciuda provocărilor apărute, și activitatea nu va fi întreruptă în agenƫiile noastre.


În toată această perioadă dificilă, Garanti BBVA a fost alături de clienții săi, am răspuns la timp solicitărilor acestora și am venit în întâmpinarea lor cu oferte personalizate.


Dar, pe măsură ce situația se îmbunătățește în ceea ce privește răspândirea coronavirusului, apetitul clienților noștri pentru investiții noi începe să revină. În 2021 perspectivele sunt mult mai bune și putem privi cu optimism spre viitor.


- Cum a evoluat creditarea IMM-urilor de la începutul pandemiei?


Potrivit segmentării Garanti BBVA, IMM-urile sunt companii cu o cifră de afaceri sub 10 milioane de euro. Astfel, luând în calcul această segmentare, Garanti BBVA a înregistrat o creștere a soldului creditelor IMM-urilor în 2020 de 8% comparativ cu 2019, în ciuda contextului economic dificil.


În plus, în primele luni ale anului 2021 am putea asista la o creștere a interesului IMM-urilor pentru oferta noastră de credite. Chiar și așa, evoluția cererii până la sfârșitul anului va depinde de modul în care evoluează pandemia.


- Care sunt problemele în ceea ce privește creditarea întreprinderilor mici?


Situația economică mondială, generată de contextul pandemic, și influențată de numeroasele restricții de circulație, impuse în pandemie, și, implicit, predictibilitatea redusă au avut un impact semnificativ în bilantul micilor afaceri.


Datele furnizate de Consiliul Național pentru Întreprinderile Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) arată că pandemia de coronavirus a înfluențat negativ majoritatea companiilor din acest segment, astfel încât jumătate dintre acestea și-au redus activitatea în 2020, iar o treime au trimis angajații în șomaj tehnic.


Potrivit aceleiași surse, jumătate dintre întreprinderile mici și mijlocii și-au redus activitatea, 38% sunt la aceiași parametri și doar 13% au înregistrat o creștere în 2020. Mai mult, 22% au amânat plata impozitelor și 14% a chiriilor, iar 10% au amânat plata utilităților. În acest context, întreprinderile mici și mijlocii au nevoie de programe suport din partea statului, dar și de o deschidere mai mare din partea băncilor.


- S-au întâmplat lucruri pozitive în această perioadă, în ciuda contextului generat de pandemie?


Deși, odată cu începutul pandemiei, am trecut prin schimbări pe care nu ni le-am fi putut imagina niciodată, multe dintre ele dificile, s-au întâmplat și multe lucruri bune în această perioadă.


Privind în urmă, vedem că pandemia a generat lucruri pozitive, creând, de exemplu, contextul potrivit pentru adoptarea rapidă a canalelor digitale, iar fluxurile de lucru au fost simplificate. Interesul antreprenorilor pentru accesarea fondurilor europene și a noilor programe de finanțare a crescut și el.


Programele IMM Invest și IMM Agro au fost, de asemenea, foarte bine primite de întreprinderile mici și mijlocii, având în vedere lipsa de garanții cu care se confruntă mare parte dintre acestea, dar și datorită dobânzilor subvenționate, respectiv componentei nerambursabile.


- Cum a ajutat Garanti BBVA IMM-urile în această perioadă dificilă?


În primul rând,  Garanti  BBVA a susținut inițiativele menționate mai sus și ne-am alăturat și programului IMM Invest (inclusiv subprogramului IMM Agro). IMM Invest și toate celelalte programe guvernamentale ajută cu siguranță multe companii să revină pe drumul cel bun, chiar în acest moment.


În al doilea rând, deși am avut o abordare mai prudentă, Garanti  BBVA a continuat să crească în 2020 portofoliul de credite pentru IMM-uri, găsind soluții personalizate pentru fiecare client, deoarece, mai ales în aceste vremuri dificile, adaptarea la profilul fiecărui client și la particularitățile fiecărui sector este crucială.


Mai mult decât atât, pentru a veni în sprijinul întreprinderilor mici și mijlocii, am lansat pachetul T0 IMM, dedicat companiilor aflate în primul an de funcționare, prin care punem la dispoziția antreprenorilor o gamă de produse și servicii de la Garanti BBVA, având costuri zero timp de 1 an. Aceasta este una dintre numeroasele noastre acțiuni menite să sprijine întreprinderile mici la începutul călătoriei lor.


Vrem să îi asigurăm pe clienții noștri că Garanti BBVA va continua să îi sprijine în 2021 și în următorii ani, pentru a stimula dezvoltarea acestor entități, fie că este vorba despre investiții noi sau despre acoperirea nevoilor lor pe termen scurt.


- Care sunt cele mai importante lecții pe care le-ați învățat în timpul pandemiei?


Nu se poate nega faptul că pandemia de COVID-19 și consecințele sale nevăzute reprezintă cea mai gravă provocare cu care s-au confruntat instituțiile financiare și companiile din orice domeniu în ultimii ani. Pandemia a luat prin surprindere întreaga lume, aproape fiecare mică afacere sau corporație a fost afectată de acest eveniment global.


Cu toate acestea, în ciuda provocărilor generate de pandemie, există anumite lecții de învățat pentru proprietarii de afaceri și managerii din întreaga lume.


Necunoscutul în care am intrat cu toții odată cu debutul pandemiei ne-a dat o lecție importantă, și anume că ar trebui să avem întotdeauna un plan B pentru situații neașteptate, trebuie să fim capabili să luăm decizii rapid, trebuie să ne adaptăm ușor la situații noi și să demonstrăm întotdeauna flexibilitate. Mai mult decât atât, menținerea contactului cu clienții, mai ales în situații de criză, devine primordială și trebuie să îi ascultăm și să venim cu soluții adaptate pentru problemele lor.


În timpul unei crize, sau, mai bine spus, în special în criză, comunicarea cu angajații, partenerii și clienții rămâne foarte importantă. Este esențial să comunicăm rapid, deschis, să-i ascultăm și să aducem soluții adaptate nevoilor fiecăruia.