Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a înregistrat în luna februarie 2021 o scădere de 1,2% pe seria ajustată în funcție de zile lucrătoare și sezonalitate.
Totuși, situația este ceva mai bună decât în ianuarie iar pe seria brută s-a consemnat o creștere de 1,3% a cifrei de afaceri, datorată dispunerii favorabile în calendar a zilelor lucrătoare.
[1]
Astfel, în contextul reducerii avansului puterii de cumpărare a salariilor (de la peste +6% la finele anului trecut la doar 3,4%, odată cu creșterea indicelui de inflație de la 2,06% la 3,15%) s-a ajuns la o evoluție modestă, cu cea mai redusă valoare în termeni bruți de după luna august 2020 (de remarcat, cifra de afaceri din comerț cumulată de la începutul anului nu a coborât în domeniul negativ nici măcar la impactul inițial al crizei).
Cu o creștere a cifrei de afaceri în termeni bruți de +1,4% la produse alimentare, băuturi și tutun, respectiv de +7,1% la produse nealimentare, rezultatul de ansamblu a fost tras în jos de scăderea sumelor cheltuite pentru consumul de carburanți (-9,1%), în pofida unei reveniri semnificative a prețurilor internaționale la energie.
Efectul evoluțiilor din sectorul comercial raportate la cele înregistrate chiar înainte de apariția apariției pandemiei se poate observa pe un grafic comparativ între schimbările de la un an la altul între februarie 2021 și februarie 2020.
[2]
Surprinzător, valorile față de aceeași lună a anului trecut s-au majorat pe segmentul de produse nealimentare (+3,9 puncte procentuale, de la 7,9% în februarie 2020 până la 11,3% în februarie 2021, serie ajustată).
Totodată, au pierdut teren mai mult pe partea de produse alimentare (-14,4 pp) decât la carburanți (-13,5 pp), deși scăderea absolută a fost mult mai redusă la alimente.