Soldul bugetului general consolidat, după prima lună a anului curent, a fost de -3.686,5 milioane de lei sau -0,33% din PIB-ul estimat pentru anul în curs, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor.
Rezultatul negativ este cel mai slab din ultimii cinci ani și confirmă trendul negativ început în 2016 (cu observația că, în mod uzual, execuțiile bugetare debutau cu excedente).
La fel ca și anul trecut, înaintea pandemiei, principalul factor invocat oficial pentru soldul cu minus a fost rambursările de TVA, care au însumat cu circa 1 miliard de lei mai mult decât în aceeași lună a anului anterior. Plățile cu caracter excepțional generate de epidemia COVID-19 au însumat 0,86 mld lei, adică doar 23% din deficitul înregistrat oficial.
Ritmul de creştere a veniturilor a fost mult mai mic faţă de cel al creşterii cheltuielilor (+5,9% la venituri faţă de 17,4% la cheltuieli, în termeni nominali).
Astfel, se conturează lipsa de spațiu fiscal pentru beneficiile sociale deja acordate, în absența unor creșteri de impozite. Deși impozitul pe profit a crescut față de ianuarie 2020 cu aproape 52%, de la circa 220 milioane lei până la 334 milioane lei, a reprezentat doar 1,1% din încasările statului. Impozitul pe salarii şi venit a crescut la 2,44 miliarde lei (+6,8%) și reprezentat 8,3% din încasări.
Pe partea venituri indirecte, se observă scăderea încasărilor nete de TVA cu aproape 10%, de la 6,7 miliarde lei până la 6 miliarde de lei, în contrast cu majorarea celor consemnate pe partea de accize (aproape +2%, de la 3,31 miliarde lei la 3,38 miliarde lei). Însumate, aceste două taxe au fost mai mici decât contribuțiile la bugetul asigurărilor de stat (10,35 miliarde lei sau circa 36% din veniturile publice).
Bugetele locale au început anul pe plus, cu un grad de acoperire al cheltuielilor cu venituri de 130%. Bugetul asigurărilor sociale (alimentat în propoție de doar 71% din fonduri proprii) şi cel al fondului naţional pentru asigurări de sănătate (65%) au fost puternic deficitare, ceea ce va necesita transferuri importante de la bugetul de stat. În premieră, bugetul pentru şomaj a intrat pe minus (grad de acoperire de 71% față, de 242% în urmă cu un an).
[1]
O selecţie a cheltuielilor efectuate în prima lună a anului arată o majorare sub media generală la cheltuielile de personal (+8,1% față de +17,4%).
Precum și un ritm dublu față de acestea la creșterea sumelor cheltuite de stat pentru asistență socială (+16,4%), de 2,8 ori mai mai mare față de cel al creșterii veniturilor publice (+5,9%).
[2]
De remarcat avansul importantal banilor dați pentru dobânzi (+112%), urmare directă a creșterii rapide a datoriei publice la 47,7% din PIB în decembrie 2020 față de doar 35,3% din PIB la finele anului anterior, pe fondul unui rezultat economic în scădere.
Plata într-o proporție sporită a subvențiilor și alocările sporite pentru proiecte cu finanțare externă nerambursabilă sunt de salutat în contextul pandemiei și al efortului de a stimula revenirea economică.