Cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul (mai puțin cel cu autovehicule și motociclete) a înregistrat o creștere de 2,1% în volum brut pe primele unsprezece luni din 2020, potrivit datelor publicate de INS.
Pe fondul creșterii veniturilor populației (+5% majorare a puterii de cumpărare a salariilor și +13% la pensii, valori consemnate în T3 2020), vânzările cumulate de la începutul anului s-au păstrat în teritoriul pozitiv, în pofida reducerii PIB cu circa cinci procente.
În ultimele șase luni, evoluția comerțului a fost ascendentă dar s-a observat o reducere sensibilă a avansului lunar al cifrei de afaceri din septembrie încoace. Cu o majorare cumulată până la finele lunii noiembrie de +5,3% la produse alimentare, băuturi și tutun, respectiv de +5,5% la produse nealimentare, rezultatul de ansamblu a fost afectat doar de scăderea consumului de carburanți pentru autovehicule (-8,7%).
Pe luna noiembrie 2020 s-a consemnat o creștere de +1,4% în raport cu luna precedentă, stimulată semnificativ de produsele nealimentare (+8,1% brut, deși numai +0,6% după ajustarea cu sezonalitatea). Produsele alimentare (-2,2%) și carburanții pentru autovehicule (-6,4%) au atenuat creșterea volumului cifrei de afaceri. Seria ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și sezonalitate a avansat și ea cu 2,2% în primele unsprezece luni din 2020.
[1]
Cifra de afaceri din comerț a fost susținută în primele luni după intrarea în pandemie de vânzările de produse alimentare, după care rolul principal a fost preluat de creșterea comerțului cu produse nealimentare.
Cifra de afaceri înregistrată de vânzărilor de carburanți a fost afectată nu doar de scăderea cantităților comercializate dar și de diminuarea prețurilor (-8,40% la combustibili în noiembrie 2020, comparativ cu finele anului trecut).
În condițiile în care rezultatele din industrie (-11,1% în volum pe primele trei trimestre) și agricultură (-23,2%) au fost pe contrasens cu creșterea comerțului, deficitul comercial în relațiile externe a urcat la 16,4 miliarde euro (date disponibile la 11 luni), cererea internă sporită fiind alimentată într-o proporție mai mare pe bază de importuri. Ceea ce reclamă o mai bună cuplare a revenirii economice cu avansul consumului și echilibrarea macroeconomică.