Credere propune Guvernului României prelungirea măsurii de amânare a plății ratelor pentru o perioadă de cel puțin 6 luni, redimensionarea costurilor suportate de către împrumutați pentru anumite categorii de credite, menținerea cadrului extins al beneficiarilor, sistarea evacuărilor din locuințe pentru debitorii aflați în faza de executare silită, precum și conferirea de atribuții către Autoritatea Națională de Protecția Consumatorilor pentru a verifica, respectiv sancționa, aspecte care țin de implementarea măsurii de amânare a plății ratelor, conform unui comunicat de presa, in care se mai arata:
În acord cu principiile evocate de către Autoritatea Bancară Europeană (EBA) și Organizația Europeană a Asociațiilor de Consumatori (BEUC), Guvernul României are responsabilitatea de a adopta o soluție echitabilă care să corespundă nevoilor actuale determinate de pandemia de coronavirus.
Având la bază direcțiile trasate de către cele două entități, Credere consideră următoarele măsuri ca fiind întemeiate și necesare în contextul actual:
1. Prelungirea măsurii de amânare a plății ratelor pentru o perioadă de cel puțin 6 luni, fiind necesară informarea temeinică a consumatorilor cu privire la costurile aferente acestei operațiuni. În acest sens, odată cu acceptarea amânării plății ratelor, finanțatorul (banca sau altă entitate) ar trebui să remită debitorului un document informativ care să cuprindă date comparative ale ratei lunare și ale costului total, înainte de aplicarea măsurii și după expirarea măsurii de amânare. Această din urmă propunere vine inclusiv în sprijinul industriei bancare, din moment ce Credere a primit în mod constant petiții de la consumatori care nu au conștientizat că măsura de amânare a plății ratelor presupune un cost suplimentar.
2. Aplicarea măsurii de amânare a plății ratelor trebuie menținută către o categorie cât mai largă de consumatori, ale căror venituri au fost afectate de pandemia de coronavirus. Restrângerea aplicării în funcție de anumite sectoare de activitate este riscantă, întrucât pot exista excluderi subiective ori omisiuni în cuprinsul actului normativ, iar dintr-o altă perspectivă, indiferent de domeniul de activitate, consumatorii pot suferi diminuări de venituri ca urmare a pandemiei de coronavirus. Pe cale de consecință, opinăm că trebuie menținut cadrul actual de destinatari cuprins în OUG 37/2020.
3. Redimensionarea costurilor suportate de către consumatori, prin eliminarea formulei „dobândă la dobândă” în cazul creditelor de consum, și aplicarea mecanismului actual de cost aferent creditului ipotecar pentru toate celelalte categorii de credite. Reamintim că potrivit dispozițiilor OUG 37/2020, amânarea plății ratelor presupune un cost suplimentar pentru împrumutat, acesta fiind mai ridicat pentru creditele de consum decât în cazul creditelor ipotecare, fapt determinat de aplicarea formulei „dobândă la dobândă” (operațiune de restructurare a creditului prin capitalizarea dobânzii la soldul creditului). Prin urmare, susținem reașezarea costurilor de o manieră echilibrată și echitabilă pentru ambele părți, reiterând faptul că Guvernul nu a procedat anterior întocmai corect în relația cu consumatorii și are oportunitatea de a repara această eroare. Formula „dobândă la dobândă” nu poate fi considerată ca acceptabilă într-un context global în care ambele părți (atât consumatorul, cât și finanțatorul) trec printr-un moment imprevizibil și deopotrivă dificil.
4. Ca o măsură de umanitate, aplicând modelul spaniol, debitorilor - aflați în faza de executare silită și în curs de evacuare din locuință - trebuie să li se acorde dreptul de rămâne în respectiva locuință, prin sistarea procedurii de evacuare, până la repornirea economiei preconizată pentru vara anului 2021.
5. Prin actul normativ de prelungire a măsurii de amânare a plății ratelor, Guvernul României are îndatorirea de a conferi Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) pârghiile necesare pentru a verifica, respectiv sancționa, aspecte care țin de implementarea măsurii de amânare a plății ratelor. Facem precizarea că, la acest moment, ANPC nu este abilitată prin lege să verifice dacă finanțatorii aplică corespunzător măsura de amânare a plății ratelor, nicidecum să aplice sancțiuni în cazul constatării unor abateri.
6. Prezentarea unui raport lunar de către Ministerul Finanțelor Publice cu privire la situația amânării plății ratelor care să cuprindă date pe sectoare de activitate, tipuri de credite, cereri primite, cereri în curs de procesare, cereri acceptate de către finanțatori etc. Considerăm că aceste date sunt necesare pentru opinia publică, în contextul în care industria bancară sau alți finanțatori prezintă date insuficiente necesare asigurării unui climat de transparență.
Dorim să tragem un veritabil semnal de alarmă asupra faptului că atât asociațiile de consumatori, cât și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (din informațiile noastre) nu au luat parte la procesul decizional de redactare a actului normativ care vizează amânarea plății ratelor, la discuții participând conform declarațiilor publice exclusiv reprezentanții sistemului bancar și ai Băncii Naționale a României.