În data de 18 decembrie 2020 s-a desfășurat, prin procedură scrisă, cea de-a patra ședință din acest an a Consiliului general al Comitetului Național pentru Supravegherea Macroprudențială (CNSM), anunta institutia intr-un comunicat, in care adauga:
În cadrul ședinței, au fost supuse analizei și deciziei membrilor CNSM lucrări care vizează politica macroprudențială și riscul sistemic, respectiv analiza periodică de recalibrare a amortizorului anticiclic de capital.
De asemenea, Consiliul general al CNSM a fost informat cu privire la: (i) caracteristicile, modul de implementare și implicațiile asupra stabilității financiare ale măsurilor adoptate cu scopul de a proteja economia reală de efectele pandemiei COVID-19, (ii) impactul planurilor de finanțare ale instituțiilor de credit asupra fluxului de creditare către economia reală, (iii) rezultatele exercițiului de testare la stres a solvabilității sectorului bancar și (iv) riscurile sistemice identificate la nivelul sistemului financiar național.
Cu această ocazie, a fost aprobată, cu unanimitate de voturi, Recomandarea CNSM nr. R/9/2020 privind amortizorul anticiclic de capital. Date fiind incertitudinile privind evoluția viitoare a economiei și a dinamicii observată în cazul activității de creditare, atât la nivel agregat, cât și sectorial, se recomandă ca Banca Naţională a României să mențină rata amortizorului anticiclic de capital la nivelul de 0 (zero) la sută.
Decizia de menținere a amortizorului CCyB la nivelul de zero la sută se înscrie în direcția măsurilor de natură fiscală, monetară și de supraveghere micro și macroprudențială adoptate la nivel național și european pentru a asigura menținerea unei baze solide de capital și de lichiditate pentru sectorul bancar în scopul sprijinirii economiei reale.
În plus, pe ordinea de zi a Consiliului general al CNSM s-a aflat și aprobarea transmiterii către Comitetul European pentru Riscul Sistemic (CERS) a notificărilor referitoare la implementarea unor recomandări precum:
(i) Recomandarea CERS/2015/1 privind recunoașterea și stabilirea ratelor amortizoarelor anticiclice pentru expunerile față de țări terțe,
(ii) Recomandarea CERS/2019/18 privind colectarea și schimbul de informații în scopuri macroprudențiale cu privire la sucursalele instituțiilor de credit care au sediul principal într-un alt stat membru sau într-o țară terță,
(iii) Recomandarea CERS/2019/3 de modificare a Recomandării CERS/2016/14 privind acoperirea unor lacune la nivelul datelor privind bunurile imobile și
(iv) Recomandarea CERS/2020/8 referitoare la monitorizarea implicațiilor asupra stabilității financiare ale măsurilor privind moratoriile pentru credite, schemele publice de garantare a creditelor și alte măsuri de natură fiscală luate pentru a proteja economia reală de efectele pandemiei COVID-19.
În cadrul ședinței, Consiliul general al CNSM a aprobat, totodată, Regulamentul CNSM nr. 1/2020 pentru modificarea și completarea Regulamentului CNSM nr. 2/2017 privind metodologia și procedura utilizate pentru stabilirea amortizoarelor de capital și sfera de aplicare a acestor instrumente, având în vedere necesitatea de a se armoniza cadrul național de reglementare cu prevederile Directivei (UE) 2019/878 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2019 de modificare a Directivei 2013/36/UE în ceea ce privește entitățile exceptate, societățile financiare holding, societățile financiare holding mixte, remunerarea, măsurile și competențele de supraveghere și măsurile de conservare a capitalului (CRD V). Regulamentul CNSM nr. 1/2020 va fi publicat pe website-ul CNSM.
Comitetul Național pentru Supravegherea Macroprudențială a fost înființat în baza Legii nr.12/2017 privind supravegherea macroprudențială a sistemului financiar național, asigurându-se astfel implementarea Recomandării Comitetului european pentru risc sistemic (CERS) nr. 3/2011 privind mandatul macroprudențial al autorităților naționale. Din cadrul CNSM fac parte reprezentanţi ai Băncii Naţionale a României, ai Autorităţii de Supraveghere Financiară şi ai Guvernului.
Misiunea CNSM este de a asigura coordonarea în domeniul supravegherii macroprudenţiale a sistemului financiar naţional, prin stabilirea politicii macroprudenţiale şi a instrumentelor adecvate pentru punerea în aplicare a acesteia.