Deficitul balanței comerciale a urcat la 14,86 miliarde euro după primele zece luni ale anului (6,8% din PIB estimat), potrivit datelor publicate de INS.
În luna octombrie 2020, exporturile au fost de 6,26 miliarde euro, în timp ce importurile au trecut din nou pragul de opt miliarde euro. Astfel, soldul a ajuns la aproape -1,8 miliarde euro, în apropierea nivelului lunar record pe 2020, consemnat în luna martie (-1,85 miliarde euro), imediat după declanșarea pandemiei.
Cumulat, livrările la extern pe primele zece luni din 2020 au depășit cu puțin 51 miliarde euro iar importurile (inclusiv costurile de transport şi asigurare) s-au apropiat de 66 miliarde euro.
Totuși, evoluție încurajatoare, ritmul de scădere a exporturilor (-1,1%) a fost, după multe luni de zile, sub cel al diminuării importurilor (-2,9%), pe fondul unei ușoare reveniri a sectorului auto. Ritmul de majorare a deficitului s-a mai temperat și a revenit la valori similare cu cele anterioare crizei.
Pe primele zece luni din 2020, schimburile cu țările din UE au fost de 37,68 miliarde euro la export și 48,34 miliarde euro la import (aproximativ 74% la exporturi și 73% la importuri).
La schimburi extracomunitare, s-au înregistrat exporturi de 13,39 miliarde euro și importuri de 17,59 miliarde euro (26% din total la exporturi şi 27% la importuri).
Gradul de acoperire a importurilor cu exporturi s-a păstrat la nivelul de 80,7%, sub cel din perioada de criză 2010 – 2012, ceea ce va ridica în continuare probleme în ce privește stabilitatea macroeconomică.
[1]
Sectorul de mașini și echipamente de transport, care a avut o contribuție importantă în revirimentul exporturilor, a reintrat ușor pe plus în octombrie, după minusurile consemnate în august și septembrie.
În schimb, minusul cronic pe segmentul altor produse manufacturate a urcat la peste 4,4 miliarde euro iar deficitul pe zona de produse alimentare a continuat să avanseze la circa 2,2 miliarde euro (acoperirea importurilor cu exporturi a scăzut la doar 62%).
[2]
De reținut, au continuat să dețină cea mai mare contribuție la deficitul extern de mărfuri importul masiv de combustibili (sold negativ de circa -2,14 miliarde euro, pe un grad de acoperire 38%), precum și cel consemnat per total de segmentul produsor chimice ( unde avem un minus imens, de peste 7 miliarde euro, la un grad de acoperire de doar 26%).